Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skillnad mellan bnf pnp

  1. #1

    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Skillnad mellan bnf pnp

    sitter å funderar på å spara ihop till en ny kärra framöver. Edgen jag har nu har fått lite stryk men lever ännu, så tänker öva med den så länge den håller ihop, men kollar runt efter en ny kärra som skall få träda i tjänst efter edgen.


    har tittat på denna eller dessa två men vad är skillnaden på dem?

    1 http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6586
    2 http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6585

    har fått för mig att pnp är plug and play så har man radio och mottagare så är det bara å sätta dit så är planet klart.

    men bnf har jag fått för mig stå för bind and fly men är det samma sak som pnp då?

    har jag förstått allt rätt?

    har även kollat på denna http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6460 är det bara motor man behöver komplettera eller är det nå mera?

    mvh anders

  2. #2

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Med BNF så finns det en mottagare (DMS2) monterad redan och jag tror även att acke/ackar och laddare alltid medföljer vid BNF. Man ska alltså få med allt som behövs för att kunna flyga utom just själva sändaren och det enda man behöver göra är att ladda acken med medföljande laddare, stoppar i och flyger. Just den modell du kollar på är det iaf så att acke medföljer BNF och inte med PNP. På sista modellen du länkar till står det inget om att det medföljer mottagare eller ackar, så det måste åxå köpas till.

  3. #3

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    BNF (Bind and Fly) är mer komplett, i stort sett allt utom sändare (och mottagare, men i vissa modeller kan även mottagare vara monterad t ex i E-Flite's BNF ingår det). I BNF ingår alltså borstlös motor, fartreglage, LiPo batteri, servon, laddare(oftast), propeller m m. PNP (Plug and Play) är mindre komplett t ex utan batteri, ingen laddare, ingen mottagare(oftast) men fartreglage kan ingå och motor ingår.

    Till Extreme Flight Edge 540T-EXP ARF behöver du köpa till borstlös motor, propeller, fartreglage, LiPo batteri (och mottagare plus servon måste du stoppa i planet själv förstås) och ev laddare om du inte har det redan.

    http://www.extremeflightrc.com/html/48edge.html

    /Bo

  4. #4

    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    okej känns som man vart lite klokare, har som sagt inget behov av ett nytt plan just nu men det skadar inte å kolla runt för framtiden. tack iaf.

  5. #5

    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Har en futaba t6ex Radio och mottagare, är fungerar dessa ihop med denna? http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6586. Är sugen på denna, verkar rsom en riktigt sjyst maskin lätt å frakta osv.

    har även sett exp på några modeller vad innebär dessa. och om någon har ork så skriv gärna ner några med förklaring vad det innebär.

    mvh anders
    Senast redigerat av lixxer den 2011-02-10 klockan 00:03.

  6. #6

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Exp i vilket sammanhang? BNF funkar inte ihop med Futaba. BNF funkar bara ihop med sändare som kör DSM2, vilket i praktiken innebär Spektrum och JR 2.4GHz (och JR har väl en ny standard nu åxå, eller på gång iaf) så alla deras sändare funkar kanske inte heller. Skulle du plocka ut DSM2-mottagaren från modellen och stoppa in din egen mottagare ska det funka, men du kan ju räkna på om det kanske blir billigare att köpa PNP-versionen och köpa ackar från hobbyking. För laddare borde du redan ha?

  7. #7

    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    det är pnp versionen jag hade tänkt mig, hade tänkt å använda mottagaren som följde med radion då jag köpte den. Men då skall det fungera då, men hur funkar det allmänt då, funkar servon oavsett sort till tex en futaba mottagare?

    Angående EXP så har östersund m-hobby extreme flight Extra exp , Mxs EXP. kan länka lite
    1 http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6627
    2 http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6202
    3 http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6201
    4 http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6628

    Är detta något som har med Extreme Flight å göra eller vad står exp i slutet för?

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    ....men hur funkar det allmänt då, funkar servon oavsett sort till tex en futaba mottagare?
    Japp, (nästan) alla dagens servon o mottagare är kompatibla, oavsett märke.

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    Är detta något som har med Extreme Flight å göra eller vad står exp i slutet för?
    EXP = Expert kanske?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    kanske det, skall ta å fundera en extra gång om jag skall köpa den eller inte, fick jobb idag så det blir te å skaffa lägenhet å allt sådant som behövs.

  10. #10
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    EXP- kanske står för att den modellen kräver eller rekommenderas att flygas med en sändare med EXPO dvs exponentiella roderutslag..
    Dvs du kan röra spaken ganska mycket i mitten utan att rodren rör sig så mycket och ju närmare ytterkanterna du närmar dig med spaken ju mer roderutslag får du !!

    I mitten rör du spaken 3mm och rodret rör sig 3mm - i ytterkanten rör du spaken 3mm och rodret rör sig 9mm...

    Resultatet blir att den blir snäll och lättflugen så länge du håller dig till mitten, men du har ändå möjligheten att få fulla roderutslag om du drar spaken till ytterkanterna på sändaren !!

    Du kanske redan visste detta men det kanske är någon som inte vet
    Hoppas jag varit till någon hjälp för någon iaf !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  11. #11

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    har även sett exp på några modeller vad innebär dessa. och om någon har ork så skriv gärna ner några med förklaring vad det innebär.
    mvh anders
    Hej,

    Extreme Flight har ju EXP i sin modellbeteckning t ex Extreme Flight Edge 540T-EXP.
    Jag trodde jag det stod för nåt i stil med Extreme (3D) Pilots. Men det verkar vara modeller som endast är eldrivna som har modellbeteckningen EXP hos dem så man kunde tro det kan även ha nåt med att E i EXP har med Electric att göra. Men i en manual till Edge 540T EXP ARF står det:
    "EXP does not belong to a full scale Edge, but stands for Experimental Progressive. This name was chosen due to the fact that the Edge 540T EXP incorporates several new forward thinking design and aerodynamic concepts."

    /Bo

Liknande ämnen

  1. va äre för skillnad mellan dessa 2
    Av lixxer i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 16:57
  2. Skillnad mellan Wokong M och Naza + GPS ???
    Av Fredrik_W i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 12:23
  3. skillnad 2s 3s
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 20:15
  4. Skillnad mellan Ni-MH och ni-Cad?
    Av Heck78 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 11:27
  5. Vad för skillnad mellan Aresti och IMAC?
    Av erland i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •