Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kan man vrida cylindern... ?

  1. #1

    Standard Kan man vrida cylindern... ?

    Hej!

    Jag har en CRRC pro 45 cc motor som ljuddämparen har gett upp på. Nu sitter tyvärr ljuddämparen på motsatt sida som den tycks göra på alla andra motrer vilket kan göra det svårt att hitta en passande ljuddämpare.

    Nu funderar jag på om man skulle kunna vrida clindern ett halvt varv så förgsare och ljuddämpare byter sida. Kommer själv inte på något som skulle kunna hindra att göra det så vitt kolven är liksidig vilket jag tror att den är. Eventuellt skulle man väl även kunna vrida kolven ett halvt varv. Ibland brukar väl kolvbulten sitta lite försjuten åt ena hållet, kommer inte ihåg vilket.

    På deras uppgraderade 45 cc motor sitter ljuddämparen där den brukar göra på de flesta motorer.

    /Mats

  2. #2

    Standard

    Måste motorn gå åt andra hållet också då? Tänkte på portarna o sånt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Nja det är det jag funderar på men kolven går ju liksom bara upp och ner och om den sedan suger in från höger och blåser ut tuill vänster eller tvärtom, spelar det någon roll? Om motorn har en kolv med öppningar för portarna blir det ju inte så bra men om kolven är jämnsidig runt om? Är lite för seg i huvudet för att tänka mig in i hur det blir. Det beror väl också på om insugsportarna är en de del av vevhuset för då går det ju inte. Hur blir det med tändningen, blir den på tok? Men den går väl att ställa om.
    Jag måste skruva isär motorn och kolla hur det ser ut om inte annat för att lära mig något.

    /Mats

  4. #4

    Standard

    Och svaret är nej! Portarna är lite försjutna åt ena hållet och då stämmer det inte riktigt om man vrider cylindern. Förmodligen skulle den starta och gå men inte som det var tänkt. Det verkar som om man ändrat på senare motorer så att ljuddämpare och förgsare sitter på "rätt" sida. Problemet är som jag nämnt att utbudet av ljuddämpare inte blir så bra. Nu finns det ju ljuddämpare som funbkar på båda sidorna bara man hittar rätt storlek.

    /Mats

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Prova, vetja!
    Annars får man inte reda på om det fungerar...
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Ja jag får se om jag gör det vid något senare tillfälle.

    /Mats

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om kolven är helt lika runt om - utan jack och slitsar kan du vrida cylindern 180 grader. Annars får man vrida kolven 180 grader också.
    Kolla vevhuset att det är symmetriskt.
    Lycka till!
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8

    Standard

    Nej som jag skrev ovan så är inte vevhuset helt symetriskt utan portarna är lite försjutna åt ena hållet och det ska stämma mot urtagen i cylindern. Det innebär att man kommer att begränsa öppningarna från vevhuset uppåt till cylinder och motorn kommer förmodligen inte att gå med full effekt.

    Ove
    Jag slår en signal om ljuddämparen vi pratade om. Kanske kan man hitta ngn lösning.

    /Mats

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, om vevhuset är utformat osymmetriskt går det inte så bra. Du kan ju prova för all del. Mät varvtalet före och efter. Ett annat problem är kolvbulten. I vissa motorer kan man få problem med att kolvbulten kan skrapa eller haka i en port och då måste man vända kolven också.
    Mvh
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej!
    Att bara vända på cylindern utan att vända på kolven, låter inte särkillt vettigt, det är ju två precisionsdelar, som slitits in tillsammans under gång.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  11. #11

    Standard

    Ja det har du rätt i. Dessutom finns risk att kolvringsgapet hamnar mitt för en port vilket det får göra. Risk finns att det hakar i kanten. Nu blir det nog inte av. Enda anledning är ju att lättare hitta en passande ljuddämpare. Men om man har en ljuddämpare som svänger runt bakom motorn typ pits så ska det väl nog gå ändå. Jag tycker mig ha läst att alla ljuddämparen på den här motorn Crrc pro 45 gick sönder och ersattes med ny. Jag köpte min motor begagnad med svetsad ljuddämpare som nu har börjat spricka igen.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. sc 91-fs Hål i cylindern :(
    Av Benpa i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •