Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Powerbox eller Emcotec...vad skall man välja?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard Powerbox eller Emcotec...vad skall man välja?

    Hej!

    Har funderat på att skaffa en sk. "Powerbox" till min Tiger Moth. Den har 2,7 meter spännvidd och 5 st digitala 12 kg servon plus ett analogt till trotteln. Bensinmotor i nosen. Har en Futaba 2,4 Ghz mottagare av typ R6014HS. Vad är det för skillnad på Emcotec och Powerbox grejor? Kan någon reda ut begreppen...fördelar/neckdelar med respektive fabrikat?

    Jag har kollat på en Powerbox "Evolution" respektive en Emcotec "RV Mini 6". Hade tänkt att använda 2 st ackar av typ NiMh i min modell. Sedan kan man ju ställa sig frågan om man verkligen behöver en sådan här powerbox? Kanske räcker det med en Powerbox "Sensor" eller en Emcotec "DPSI"???

  2. #2

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej RC-flygare,

    Ja, om man vill/behöver powerbox eller inte är nog upp till en själv att bestämma.
    I lite större kärror som har väldigt kraftiga servon och man lagt mycket tid eller pengar på (eller både och) vill man kanske montera sådan här utrustning i.
    Jag har bara en modell med powerbox så här långt men skall strax börja bygga en till.

    I min befintliga kärra använder jag en Powerbox Royal som fungerar helt suveränt och som är en fröjd att jobba med.
    Jag valde den för att få redundans på både strömförsörjningssidan och på mottagarsidan + att man enkelt kan finjustera ALLA servon i modellen individuellt med den. Mycket smidigt om man har flera servon som skall hjälpas åt med samma funktion.
    (I mitt fall har jag exempelvis 3st 24kg:s digitalservon som tillsammans drar i vajern till sidorodret)
    Att servosignalerna även förstärks är ju heller inte helt fel med tanke på de långa kablar som det gärna blir i större modeller.

    I nästa kärra blir det en Powerbox Champion RRS eftersom jag ändå inte har någon nytta av displayen som följer med Royal:en.
    Däremot har jag fortfarande stöd för två ackar och två mottagare + att jag kan finjustera alla servon individuellt.
    I detta fall blir det oerhört smidigt att justera så att båda splitklaffarna går exakt lika t.ex.

    Jag har inte testat några Emcotec-prylar och kommer troligen inte att göra det heller eftersom jag är så väldigt nöjd med min Powerbox som jag har idag.

    Hoppas detta rätade ut några frågetecken i alla fall.
    Lycka till!
    Senast redigerat av taygher den 2011-02-14 klockan 16:26.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. Vilken sändare skall jag välja
    Av newbadboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 11:22
  2. Vilken LI-PO laddare skall man välja ?
    Av teamfj i forum Batterier och Laddare
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 22:23
  3. Vilken powerbox eller DPSI skall jag välja?
    Av AmRi i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:05
  4. Vilken ljuddämpare skall jag välja??
    Av loop i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 07:27
  5. Vilken tidning skall jag välja ?
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •