Reklam

 
Sidan 13 av 38 FörstaFörsta ... 38910111213141516171823 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #241

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Ska bli väldigt spännande att få se det färdiga resultatet så småningom..

    Tycker det ser väldigt fint ut!!

    /Micke
    Tack!

    Om du ser fram emot slutresultatet så vet jag inte hur jag med ord ska kunna beskriva hur mycket jag ser fram emot det. Men, men det är låååååångt kvar dit.

    Mvh Olov

  2. #242
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Tack!

    Om du ser fram emot slutresultatet så vet jag inte hur jag med ord ska kunna beskriva hur mycket jag ser fram emot det. Men, men det är låååååångt kvar dit.

    Mvh Olov
    Vet prexis hur det känns, tro mig!!
    Men plötsligt....är man där... o då känns det nästan lite vemodigt??
    Har själv fått lite instrument o s v så nu ska jag få tummarna loss och påbörja det??
    Men vi har en lång vinter på oss, elr hur??

    /Micke

  3. #243

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Vet prexis hur det känns, tro mig!!
    Men plötsligt....är man där... o då känns det nästan lite vemodigt??
    Har själv fått lite instrument o s v så nu ska jag få tummarna loss och påbörja det??
    Men vi har en lång vinter på oss, elr hur??

    /Micke
    Hej Micke!

    Ja, helt plötsligt står man nog där med knän som skallrar som maracas och man har fullt upp med att kontrollera sig själv.

    Det ska bli skoj och se dina framsteg med instrmenteringen.

    Mvh Olov

  4. #244

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Stabbe

    Nu har jag äntligen gjort klart stabben. Alla hål för gångjärnen är borrade och uttaget för "balancetab" är klart och stabben är fastlimmad i kroppen. Det här var ett ganska tråkigt moment, men nu är det i alla fall klart.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4649.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	38,8 KB 
Id:	24663 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4650.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	24664

    Nästa steg blir att få dit fenan. Men, innan dess måste jag även där slipa ett uttag för den 0,8 mm plywoodbit som ska täcka roderspalten. Jag behöver även förbereda för en lysdiod.

    Mvh Olov

  5. #245

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Det går framåt Olov.

    Vet också att vissa jobb kan vara ganska tråkiga, men när du väl är i hamn så känner du säkert en tillfredsställelse över ett bra resultat.

    Hur tänker du väga in stabben? Med laser eller något annat sätt.
    Annars har jag ett enkelt knep att få den invägd som jag kan dela med mej av till dej.
    /Lelle

  6. #246

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Det går framåt Olov.

    Vet också att vissa jobb kan vara ganska tråkiga, men när du väl är i hamn så känner du säkert en tillfredsställelse över ett bra resultat.

    Hur tänker du väga in stabben? Med laser eller något annat sätt.
    Annars har jag ett enkelt knep att få den invägd som jag kan dela med mej av till dej.
    Hej Lelle!

    Visst går det framåt om än långsamt.

    Förutom att mäta så har jag vägt in den med laser, men jag blir ju väldigt nyfiken på ditt tips. Så, självklat vill jag ha det!

    Mvh Olov

  7. #247

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Lelle!

    Förutom att mäta så har jag vägt in den med laser, men jag blir ju väldigt nyfiken på ditt tips. Så, självklat vill jag ha det!

    Mvh Olov
    Hej igen Olov.

    Nu har ju du ett perfekt instrument för avvägning, men när jag byggde ihop min CG Extra 300 så hade jag en del "hyss" för mej och använde ett ett gammalt beprövat sätt.
    Tror tomten kommer med en laser till mej i år!

    Det finns återgivet i min byggtråd på Extran, inlägg nr 17, för länge sedan:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18019-Great-Planes-VS-The-World-Models.-Objekt-Extra-300S

    Nu spöregnar det ute, så nu blir det en trappa ner och bygge för restan av dagen.
    /Lelle

  8. #248

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    De tråkiga momenten i projekten är det bara till att ta tag i och bita i det omogna äpplet och ta sig igenom. Att använda en avvägningslaser är ett av de bättre förslagen som jag har tagit till mig. Idag använder jag den till allt inom byggandet där jag behöver ha avvägda linjer. Tack LasseP för tipset!Göran

  9. #249

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej igen Olov.

    Nu har ju du ett perfekt instrument för avvägning, men när jag byggde ihop min CG Extra 300 så hade jag en del "hyss" för mej och använde ett ett gammalt beprövat sätt.
    Tror tomten kommer med en laser till mej i år!

    Det finns återgivet i min byggtråd på Extran, inlägg nr 17, för länge sedan:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18019-Great-Planes-VS-The-World-Models.-Objekt-Extra-300S

    Nu spöregnar det ute, så nu blir det en trappa ner och bygge för restan av dagen.
    Hej!

    Det var ett smart sett att göra det på. Jag tackar för tipset! Även om jag kommer att fortsätta att använda lasern så vet man aldrig när tipset kan komma till pass.

    Mvh Olov

  10. #250

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    De tråkiga momenten i projekten är det bara till att ta tag i och bita i det omogna äpplet och ta sig igenom. Att använda en avvägningslaser är ett av de bättre förslagen som jag har tagit till mig. Idag använder jag den till allt inom byggandet där jag behöver ha avvägda linjer. Tack LasseP för tipset!Göran
    Hej Göran!

    Jag håller med dig, det är bara att tugga sig igenom dom, men det är bara att konstatera att det går inte lika fort som när det är roliga moment.

    Mvh Olov

  11. #251

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Framsteg

    Jag inser att jag har varit lite slarvig med min tråd den sista veckan, men det har varit långa dagar på jobbet och annat som jag behövt göra på fritiden. Jag har hur som helst limmat fast fenan efter att jag borrat hål för gängjärnen i både fena och sidroder.

    Enligt byggbeskrivningen skulle man limma med epoxy men jag använda PU-lim i stället. Jag tycker att det fyller mycket bättre och så inbillar jag mig att det väger mindre. Krysslasern kom väl till pass igen. Jag måste passa på att tacka för det tipset, den är suverän att ha till hands.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4652.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	24826 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4653.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	29,7 KB 
Id:	24827

    Nu är det bara en liten fyllnadsbit som ska limmas fast på kroppen innanför höjdrodren. Sen är jag klar där bak för ett tag. Då kan jag äntligen börja med överdelen av kroppen.

    Mvh Olov

  12. #252

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Fortsättning på kroppen

    Dom små fyllnadsbitarna vid höjdrodrena har kommit på plats. I hastigheten höll jag på att glömma ett rör för sladdarna till dioden i fenan. Men nu är röret på plats och det är bara att tatta kabeln.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4658.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	40,0 KB 
Id:	24861

    Nu har jag börjat med den övre delen på kroppen. Alla spant är på plats och jag har skurit ut balsan som ovansidan ska plankas med. Den främre delen är dubbelkrökt vilket gör att den är lite besvärlig. Jag har fuktat plankningen med fönsterputs och nu får den torka och formas på plats innan jag putsar till det sista och limmar fast den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4659.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	24862 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4660.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	24863 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4662.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	24866

    Mvh Olov

  13. #253

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Nu har det hänt lite mer med Mussen. Kroppen är nu nästan färdigplankad. Visst börjar det likna en Mustang?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4663.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	89,2 KB 
Id:	24930

    Min (o)vana trogen spände jag fast ena halva av den främre plankningen så hårt att den sjunk ner lite mellan spanten. Men, men, lite balsaspackel får lösa även denna defekt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4667.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	24932

    Bakom sittbrunnen ska ryggen kläs med en hel balsaplanka på 210 gram!!!!! Den ska visserligen hyvlas och slipas rund så lite kommer den att minska i vikt, men det blir ändå på tok för tungt tycker jag. Den passar bättre att använda som råmaterial till ett basebollträ än i en modell. Efter ett kort besök hos vår emenenta lokala hobbybutik, Habo hobby, så löste sig detta med lite vettigare balsa. Vikten blir nu knappt 100 gram.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4664.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	24933

    Innan jag kan limma dit ryggen måste jag göra klart för den fina sliding canopyn.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4665.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	24934 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4666.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	53,9 KB 
Id:	24937

    Och i samband med det behöver jag ha klart för mig hur cockpiten ska se ut, så jag får börja med den också. Det här blir ett par riktigt roliga moment som jag har sett fram emot. Cockpiten består av MASSOR av plastbitar som ska skäras rent och målas. Skoj!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4668.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	117,0 KB 
Id:	24938

    Jag behöver dessutom bestämma mig för hur jag ska lösa canopyns rörelse. Troligtvis blir det ett servo med en låååång arm på. Vi får se. Ett annat alternativ är ju att öppna canopyn för hand, men det känns inte lika roligt.

    Mvh Olov

  14. #254

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Blir skitsnyggt!!
    Angående canopyns rörelse, kan du inte låta en liten elmotor snurra en helgängad 3mm stång, och montera fast en mutter på nåt sätt i huven? Microbrytare i ändarna borde stoppa huven så den inte går för långt. Ett servo ska sköta en strömbrytare till motorn, det behövs även en 1-0-1 brytare som ändrar rotationsriktning på motorn.

    Jag har själv tänkt "få till" nåt liknande nån gång, men det har lixom aldrig blivit av.

    Btw, jag byggde en husbil en gång i tiden, och gjorde ett ut-infällbart fotsteg på samma sätt.
    Retroholic!

  15. #255

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Jag kan ge ett tips. Det finns att handla ett dragande servo som drar / skjuter Mustangens huv med cirka 100-110 mm
    och detta servo har jag monterat in i min Mustangs huv. Detta ger en huvrörelse som är helt realistisk med förebilden och
    där huven i sitt mest öppnade tillstånd blir öppen bakom pilotens rygg.
    Vill Du veta mer kan Du få namn och beteckning. Obs detta servo arbetar fint tillsammans med de övriga servona men
    vill dock ha en strömkälla på mellan 5 - 6 v.
    Ingemar Nabbing Falköping.

  16. #256

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Blir skitsnyggt!!
    Angående canopyns rörelse, kan du inte låta en liten elmotor snurra en helgängad 3mm stång, och montera fast en mutter på nåt sätt i huven? Microbrytare i ändarna borde stoppa huven så den inte går för långt. Ett servo ska sköta en strömbrytare till motorn, det behövs även en 1-0-1 brytare som ändrar rotationsriktning på motorn.

    Jag har själv tänkt "få till" nåt liknande nån gång, men det har lixom aldrig blivit av.

    Btw, jag byggde en husbil en gång i tiden, och gjorde ett ut-infällbart fotsteg på samma sätt.
    Hmm, nu blir jag lite misstänksam. Det var precis det här som Zazzu föreslog. Har ni gaddat ihop er eller är det bara ett synnerligen bra förslag?

    Skämt åsido, jag tycker att det låter som en bra idé, men jag undrar om inte ett servo med en stötstång är både enklare och framför allt väger mindre. Det som attraherar mig med ditt förslag är att det kittlar problemlösningsdelen av hjärnan. Jag tackar för tipset och ska fundera vidare.

    Mvh Olov

  17. #257

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlägg
    Hej Jag kan ge ett tips. Det finns att handla ett dragande servo som drar / skjuter Mustangens huv med cirka 100-110 mm
    och detta servo har jag monterat in i min Mustangs huv. Detta ger en huvrörelse som är helt realistisk med förebilden och
    där huven i sitt mest öppnade tillstånd blir öppen bakom pilotens rygg.
    Vill Du veta mer kan Du få namn och beteckning. Obs detta servo arbetar fint tillsammans med de övriga servona men
    vill dock ha en strömkälla på mellan 5 - 6 v.
    Ingemar Nabbing Falköping.
    Hej Ingemar!

    Vad skoj att se att du "tittar in". Hur går det med din Musse?

    Jag vill hemskt gärna veta mer om servot. Det låter som en enkel lösning och enkla lösningar brukar vara bra lösningar. Jag skulle vara mycket tacksam för både bilder och info om servot.

    Mvh Olov

  18. #258

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Olov. Först min Mustang är klar och väntar på en yt-lackering. Servo och motor är insatta - hela kärran är "glasad" och
    mitt nuvarande projekt är bygge av en P17 Super Stearman ifrån originalritningar från Boing-fabriken. Dock är ritningarna
    nedscannade till 1/4 skalaformat. Men det blir mycket sågande och limmande eftersom det inte är bygge ifrån en byggsats.
    Till min stora Top Flite Mustang ( 1/4 skala) har jag en öppningsbar huv - samma som Du har på bild. Jag har byggt in ett
    däck och under detta däck har jag placerat mitt dragande servo som drar huven bakåt och även stänger huven ordentligt.
    Ovanpå däcket är piloten placerad.
    Här kommer lite info om servot: FIRGELLI 12-50-100-6-R. Gå in på " www.firgelli.com " så hittar Du mera information.
    Jag la ett likadant servo på vågen och det väger 38 gram.
    Hör av Dig. Hälsningar Ingemar Nabbing.

  19. #259

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlägg
    Hej Olov. Först min Mustang är klar och väntar på en yt-lackering. Servo och motor är insatta - hela kärran är "glasad" och
    mitt nuvarande projekt är bygge av en P17 Super Stearman ifrån originalritningar från Boing-fabriken. Dock är ritningarna
    nedscannade till 1/4 skalaformat. Men det blir mycket sågande och limmande eftersom det inte är bygge ifrån en byggsats.
    Till min stora Top Flite Mustang ( 1/4 skala) har jag en öppningsbar huv - samma som Du har på bild. Jag har byggt in ett
    däck och under detta däck har jag placerat mitt dragande servo som drar huven bakåt och även stänger huven ordentligt.
    Ovanpå däcket är piloten placerad.
    Här kommer lite info om servot: FIRGELLI 12-50-100-6-R. Gå in på " www.firgelli.com " så hittar Du mera information.
    Jag la ett likadant servo på vågen och det väger 38 gram.
    Hör av Dig. Hälsningar Ingemar Nabbing.
    Hej Ingemar!

    Har du inte lite bilder att lägga upp på Mustangen? Det skulle vara skoj att se.

    Tack! Det där var onekligen ett mycket intressant servo. Det blir till att titta lite närmare på det.

    Mvh Olov

  20. #260

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Kanske har Du något ärende till den stora staden Falköping och där kan Du ju se hela
    kärran. Visserligen något nerdammad idag men det kan fixas. Jag finns på Ållebergsvägen 27
    i en stor vit villa (hörntomten) Ring först om Du kommer så att jag säkert är hemma.
    tel 0515 - 14843. Hälsning Ingemar Ng.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •