Reklam

 
Sidan 27 av 38 FörstaFörsta ... 17222324252627282930313237 ... SistaSista
Resultat 521 till 540 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #521

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej

    Skulle vilja kommentera det där med härdningen. Utan att vara särskilt hemma på detta så har jag för mig att det skall vara lite tvärtom nämligen först värma till rött och kyla i vätska sen värma till blått och låta svalna. Vore trevligt att få en kommentar från någon som verkligen vet. Detta med att rikta en pianotråd och sen härda den är något som sannolikt många med mig vore tacksamma för att en gång för alla få veta sanningen kring från någon som kan ämnet.

    Hälsningar från
    Peder Fyhr som följer tråden med beundran
    flyger i
    Eslövs mfk
    Hej Peder!

    Jag tror att det är anlöpningen som du far efter, dvs där man återger stålet lite av dess seghet. Ja, den biten har jag slarvat med men det går väl att göra om antar jag.

    Mvh Olov

  2. #522

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Glasning...

    Som jag nämnde tidigare kändes klaffarna lite svampiga med RDSen. Jag tror att det är två olika skäl till det. Det ena är att gångjärnen flexar lite. Det borde bli bättre när de är limmade. Det andra skälet är att själva pocketsen flexar lite i klaffen när stången så att säga bänds. Orsaken till detta är att jag har gjort träförstärkningen för pocketsen för grund. Den blev genomfräst och därmed är det inget som fixerar den i "höjdled". Eller uttryckt med andra ord: klaffen verkar bändas isär lite när stången belastas. För att komma till rätta med den här delen så gjorde jag hål i klaffen och limmade in två genomgående tappar precis akter om fickan. Nu borde det flexa mindre.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6029.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	32321 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6030.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	32322

    Trimroder måste det ju finnas på skeven. Sagt och gjort. Fram med lite bilder för att kunna mäta sig fram till rätt storlek. Därefter var det ganska enkelt att rita ut dom och skära med kniv.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6026.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	32323 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6031.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	32324

    Nu var det dags för mig att för först gången i mitt liv glasa något på riktigt. Glasfiber och peelply klipptes till. Peelplyen fick en omgång av strykjärnet för att bli slät. Allt plockades fram och epoxy blandades. Sen var det "bara" att hälla på epoxyn och stryka ut med ett plastkort. Därefter strök jag på peelplyen för att med dess hjälp pressa igenom all överflödig epoxy. Det var lite pilligt med trimrodren, peelplyen vågade jag inte använde då den är ganska styv. Den känns lämpligare för lite större ytor.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6034.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	118,3 KB 
Id:	32325 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6035.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	32326

    I morgon kan jag se hur det blev.

    Mvh Olov

  3. #523
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Stiligt

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #524

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard En fråga

    Hur gör man när man ska glasa runt öppningar i vingen, exempelvis hjulbrunnar och öppningar för servon? Maskerar man eller tar man det bara lite lugnt med epoxyn?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6036.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	32349

    Tacksam för svar!

    Mvh Olov

  5. #525

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Glasning

    Nu är skev, flaps och trimroder helt färdigglasade.

    Peelplyen var suverän! Jag har visserligen ingen erfarenhet av att glasa på traditionellt vis men med peelplyen var det väldigt smidigt. När epoxyn hade härdat var det bara att dra bort peelplyen och sen några tag med sandpappret och vips hade jag en slät yta klar för sprutspackel.

    I kväll blev även vingens undersida glasad. Det ska bli spännande att dra bort peelplyen i morgon och se hur det blev. Det var lite pilligt runt fästet för pylonen. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det inte blev 100. Nedan är ett par bilder på hur det ser ut när peelplyen är påstruken.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6037.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	78,6 KB 
Id:	32366 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6038.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	32367


    Mvh Olov

  6. #526

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Nu är skev, flaps och trimroder helt färdigglasade.

    Peelplyen var suverän! Jag har visserligen ingen erfarenhet av att glasa på traditionellt vis men med peelplyen var det väldigt smidigt. När epoxyn hade härdat var det bara att dra bort peelplyen och sen några tag med sandpappret och vips hade jag en slät yta klar för sprutspackel.

    I kväll blev även vingens undersida glasad. Det ska bli spännande att dra bort peelplyen i morgon och se hur det blev. Det var lite pilligt runt fästet för pylonen. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det inte blev 100. Nedan är ett par bilder på hur det ser ut när peelplyen är påstruken.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6037.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	78,6 KB 
Id:	32366 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6038.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	32367


    Mvh Olov
    Peel ply är väldigt trevligt att använda. Det ser mycket bra ut Olov!

    När det gäller glasning runt öppningar så låter jag glasfibern hänga ut över kanten och sedan ser jag till så epoxyn också kommer ut över kanten. Det underlättar när man sedan skall kapa bort det överflödiga materialet.

    Göran

  7. #527

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Peel ply är väldigt trevligt att använda. Det ser mycket bra ut Olov!

    När det gäller glasning runt öppningar så låter jag glasfibern hänga ut över kanten och sedan ser jag till så epoxyn också kommer ut över kanten. Det underlättar när man sedan skall kapa bort det överflödiga materialet.

    Göran
    Hej!

    Ja, det var ju oerhört smidigt med peelply.

    Jag var orolig för att epoxyn skulle rinna ner i brunnarna, men det gör den ju inte alls.

    Mvh Olov

  8. #528

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Glasning av vingar

    För nöjets skull vägde jag skeven innan och efter glasning. Om vågen inte ljuger allt för mycket så har vikten ökat med knappt 4 gram. Det motsvarar knappt 150 gram för hela vingen vilket känns bra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6032.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	32375 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6040.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	32376


    Idag drog jag bort peelplyen från vingens undersida och det blev riktigt bra. Jag var ju rädd för att det skulle bli lite så där vid pylonfästena, men det blev helt OK.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6043.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	47,1 KB 
Id:	32377

    Nu är det lite glasning kvar sen är det mest slipning och det är ganska tråkigt så jag återkommer när det börjar komma lite sprutspackel på vingarna.

    Mvh Olov

  9. #529

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Fortsättning på glasningen

    Hej!

    Jag skrev ju sist att jag skulle återkomma först när glasningen av vingarna var klara. Så bidde det inte riktigt. Jag är tvungen att få lite rätsida på ett par "sänk" på vingens översida innan jag kan glasa den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6047.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	28,0 KB 
Id:	32432

    Skev och flaps har fått en första omgång med sprutspackel. Jag kontrollvägde efter det att sprutspacklet torkat. Jag höll på att ramla av stolen när jag konstaterade att spacklet vägde mer än glasningen. Tack och lov farsvann nästan allt vid slipningen. Ytan blir ju helt fantastiskt slät och fin och varenda liten repa fylls med spacklet. En omgång till och sen är det klart för flite metal.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6044.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	32433 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6045.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	32434

    Mvh Olov

  10. #530

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Stiligt

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Oj!

    Jag har missat att du varit inne och kikat i min tråd.

    Tack, jag är själv ganska nöjd då även jag tycker att det blev helt OK. Jag hoppas bara att "glipan" är tillräckligt stor för att synas på lite håll. Jag måste erkänna att jag tycker att det är svårt att få till rätt proportioner på saker och ting.

    Mvh Olov

  11. #531

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Framsteg

    Bara för att ni inte ska leva i tron att jag har legat på latsidan så kommer här en liten uppdatering.

    Jag har nu glasat vingen helt färdig. Den har dessutom fått ett första lager med sprutspackel. Nu återstår det en massa slipande och sprutspacklande och jag har en liten förhoppning om att det skulle kunna bli klart i helgen. Sen är det dags för ett roligt moment. Flite Metal!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6059.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	32597

    Mvh Olov

  12. #532

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bra jobbat.
    Nu står du inför en riktig utmaning med flite-metal. Ska bli mycket spännande att se hur det kommer att bli. Detta är något som jag själv aldrig gjort så jag kommer att följa dej med stort intresse
    /Lelle

  13. #533
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard Sv: TF Mustangbygge

    Det tar sig. Ser ju väldigt bra ut det där.
    Peel ply eller vad det nu heter, var något nytt för mig.
    Ska bli riktigt spännande att se hur det går ned flite metal appliceringen.
    Men med tanke på övriga prestationer så kommer det gå lika galant som resten av bygget
    Lycka till....

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #534

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Bra jobbat.
    Nu står du inför en riktig utmaning med flite-metal. Ska bli mycket spännande att se hur det kommer att bli. Detta är något som jag själv aldrig gjort så jag kommer att följa dej med stort intresse
    Hej Lelle!

    Det är nog en del slipande kvar innan jag kan börja med Flite Metal. Utmaning? Ja, det lär det nog bli. Jag får börja på undersidan så att jag i alla fall får lite flyt innan jag kommer till ovansidan.

    Mvh Olov

  15. #535

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Det tar sig. Ser ju väldigt bra ut det där.

    Peel ply eller vad det nu heter, var något nytt för mig.
    Ska bli riktigt spännande att se hur det går ned flite metal appliceringen.
    Men med tanke på övriga prestationer så kommer det gå lika galant som resten av bygget
    Lycka till....

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Tack Tomas!

    Peel ply var helt nytt för mig också. Det var allas vår Sweeper som använde det i USA förra året, men nu har även jag testat det och det är jättesmidigt.

    Vad det anbelangar Flite Metalen så är jag grymt nyfiken på hur det kommer att bli. Tyvärr så lär varenda liten defekt synas igenom så jag får vara så noga jag bara kan med underarbetet.

    Mvh Olov

  16. #536

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Jobb
    teknik
    Klubb
    Ikaros

    Standard

    Hej.

    Trevlig att följa projektet, hamnade här då jag sökte mustangbyggen. Är sugen starta ett bygg projekt.
    Vilken spännvidd är det på din Mustang? Kollar på 2,1m mustangen från top flite.

    Mycket trevligt följa ditt bygge med bilder och kommentarer. Tack :-)

  17. #537

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av alignen Visa inlägg
    Hej.

    Trevlig att följa projektet, hamnade här då jag sökte mustangbyggen. Är sugen starta ett bygg projekt.
    Vilken spännvidd är det på din Mustang? Kollar på 2,1m mustangen från top flite.

    Mycket trevligt följa ditt bygge med bilder och kommentarer. Tack :-)
    Hej!

    Det var så jag började för ca 1,5 år sedan. Jag blev sugen efter att ha sett alla fantastiska byggen. Så det vara bara att sätta igång.

    Min Mustang är TFs Giant P 51 Mustang med en spännvidd på 2140 mm.

    Mvh Olov

  18. #538

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    8
    Jobb
    teknik
    Klubb
    Ikaros

    Standard

    Hej Olov.

    Det blir en sådan, jag kör igång ett bygge. Har det fungerat bra med Tower Hobbies?

    MVH Peter

  19. #539

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av alignen Visa inlägg
    Hej Olov.

    Det blir en sådan, jag kör igång ett bygge. Har det fungerat bra med Tower Hobbies?

    MVH Peter
    Hej Peter!

    Tower Hobbies har fungerat utmärkt. Jag tror inte att det blir många hundralappar billigare att beställa därifrån än från exempelvis HAB. Räkna med både frakt, moms och Postens avgift. Kanske tillkommer det även lite i tullavgift.

    Mvh Olov

  20. #540

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Slip o släp

    Jag trodde att jag skulle kunna bli klar med sprutspackling och slipning av vingen den här helgen. Ack vad fel jag hade. Det är bara översidan som är klar, men den är nu len som en barnarumpa och alla små skavanker är väl dolda. Så här långt väger glasning och spackel ca 160 gram på vingen. Huruvida det är mycket eller lite har jag ingen aning om, men jag har "budgeterat" för 500 gram på hela kärran och det borde jag klara.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6063.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	32666 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6064.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	32667

    I morgon hoppas jag att jag kan börja med undersidan.

    Mvh Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •