Reklam

 
Sidan 3 av 38 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #41

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Luckor

    Ja, inte har det blivit mycket byggt i helgen. Jag hade trott att jag skulle ha tagit upp bägge hålen vid det här laget, men det har kommit annat i mellan.

    Nu är i alla fall det första hålet uppskuret och därefter putsat. Jag trodde att jag skulle få en lagom stor glipa om jag slipade bort hela det streck som jag ritat på balsan runt om luckorna. Men, så var inte fallet. Nu är det väldigt tajt och jag kommer att behöva slipa upp ytterligare lite grand.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2744.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	19890 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2745.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	37,5 KB 
Id:	19891

    Nu måste jag bestämma mig för vilken typ av gångjärn som jag ska använda mig av till de inre luckorna. Väljer jag pinngångjärn så som många verkar göra borde det behövas en större springa då ytan är konvex. Om jag i stället använder luckgångjärn undrar jag om det inte blir för sladdrigt. Finns det någon som har en erfarehet eller tips att dela med sig av?

  2. #42
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kul att se dina framsteg, blir intressant att se luckorna ta form.

    Ang gångjärn, så det jag kikade på när jag var i byggtagen var just pinngångjärn alternativt vanliga 'Kavan' gångjärn. Dom specifika luckgångjärnen har jag aldrig använt.
    Ett ytterligare alternativ som jag funderade på var att tillverka egna gångjärn i aluminium som får helt rätt proportioner och även mycket bra styrka.
    Lelle här på forumet är en hejare på att tillverka bla egna gångjärn.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #43

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Den här sidan kanske kan ge lite tips?: http://www.rcscalebuilder.com/tutori...rs/default.htm
    Phil Clark rekommenderar (i alla fall då artikeln skrevs) att använda vanliga gångjärn typ Kavan, och att skruva fast gångjärn/luckor. I fall man behöver serva dom!

  4. #44

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Kul att se dina framsteg, blir intressant att se luckorna ta form.

    Ang gångjärn, så det jag kikade på när jag var i byggtagen var just pinngångjärn alternativt vanliga 'Kavan' gångjärn. Dom specifika luckgångjärnen har jag aldrig använt.
    Ett ytterligare alternativ som jag funderade på var att tillverka egna gångjärn i aluminium som får helt rätt proportioner och även mycket bra styrka.
    Lelle här på forumet är en hejare på att tillverka bla egna gångjärn.
    Hej Tomas!
    Det blir vanliga pinngångjärn med pockets så att jag kan demontera vid behov.
    /Olov

  5. #45

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Den här sidan kanske kan ge lite tips?: http://www.rcscalebuilder.com/tutori...rs/default.htm
    Phil Clark rekommenderar (i alla fall då artikeln skrevs) att använda vanliga gångjärn typ Kavan, och att skruva fast gångjärn/luckor. I fall man behöver serva dom!
    Hej Christer!
    Den artikeln hade jag missat. Jag tackar för tipset. Jag har nu beställt lämpliga pinngångjärn med pockets så att jag kan demontera.
    /Olov

  6. #46
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då ser vi med spänning fram emot en fortsättning

    Bifogar några bilder från min 'bildbank' på det du kanske eftersträvar...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Di99759.jpg 
Visningar:	306 
Storlek:	53,5 KB 
Id:	20048   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bz76995.jpg 
Visningar:	261 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	20049  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Mig veterligt ska man ha aningen,aningen toe-in på alla kärror! Anledningen till det är att då går kärran rakt vid start och landning!


    Hoppas också att du byggde vingen med lite "wash-out" i vingtipparna!
    Senast redigerat av jaka den 2011-04-03 klockan 11:51.

  8. #48

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Då ser vi med spänning fram emot en fortsättning

    Bifogar några bilder från min 'bildbank' på det du kanske eftersträvar...
    Hej Tomas!
    Tack för bilderna! Det är precis så jag har tänkt att göra med gångjärnen till de inre luckorna. Jag hoppas att grejorna jag har beställt dyker upp i veckan. Under tiden pillar jag med lite annat smått och gott i brunnarna. Bilder kommer senare under dagen/kvällen.
    Mvh Olov

  9. #49

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Mig veterligt ska man ha aningen,aningen toe-in på alla kärror! Anledningen till det är att då går kärran rakt vid start och landning!


    Hoppas också att du byggde vingen med lite "wash-out" i vingtipparna!
    Hej!

    Det är precis det jag har trott ända till dess Krille skrev ett par inlägg i tråden. Se inlägg #18 och #21 av Krille. Jag tycker att det låter tänkvärt det som skrivs i den engelska artikeln. Jag ska testa på min lilla Musse så fort fältet går att använda igen. Så som jag har byggt kan jag gå från lite, lite toe-in till toe-out så det känns som om jag är garderad och kan testa mig fram.

    Mvh Olov

  10. #50

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Luckor, luckor och inget annat än luckor...

    Jaha, här går det framåt i snigelfart. Under helgen har jag färdigtställt bägge hålen för landställsluckorna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2747.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	20137

    Jag har även gjort en blindvägg för att dölja den fula mittbalken med webbar. Bilden till höger visar hur det ser ut när blindväggen är på plats.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2748.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	34,6 KB 
Id:	20138 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2750.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	37,5 KB 
Id:	20139

    Jag har även limmat dit en läpp av 0,8 mm ply som luckorna ska vila mot. Jag har med flit gjort de lite större för att luckorna ska få ordentligt stöd när in- och utsida ska limmas samman, det har jag nämligen tänkt göra på plats för att på så vis forma dom efter vingens krökning. Därefter kan jag slipa ner läppen till lämplig dimension.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2753.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	43,7 KB 
Id:	20140

    Jag har även börjat med att göra en ritning av luckor och brunn för att där kunna mäta in var cylindern för den inre luckan ska vara monterad, både på luckan och i brunnen. Det krävs onekligen en del pill och en hel del ritande och mätande.

    /Olov

  11. #51
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Snyggt!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  12. #52

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Jag har även börjat med att göra en ritning av luckor och brunn för att där kunna mäta in var cylindern för den inre luckan ska vara monterad, både på luckan och i brunnen. Det krävs onekligen en del pill och en hel del ritande och mätande.
    Olov,
    i länken jag postade senast beskrivs hur du ska mäta dig fram till var cylindern ska sitta. Jag erkänner att det är lite krångligt att förstå. Men jag har den artikeln även i en gammalt nummer av R/C Scale International, och där finns en bra beskrivande ritning. Om du vill kan jag scanna och posta den här!

  13. #53

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Snyggt!
    Tack Magnus!
    Det ser onekligen bättre ut då mittbalken med dess hål är dolda. Dessutom bli det lite mer skalalikt, vilket är trevligt.
    Mvh Olov

  14. #54

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Olov,
    i länken jag postade senast beskrivs hur du ska mäta dig fram till var cylindern ska sitta. Jag erkänner att det är lite krångligt att förstå. Men jag har den artikeln även i en gammalt nummer av R/C Scale International, och där finns en bra beskrivande ritning. Om du vill kan jag scanna och posta den här!
    Hej Christer!
    Det är precis det jag använder ritningen av brunnen med lucka till. Jag är mycket tacksam för din länk. Men det är så att det blir fortfarande en hel del trail and error för att få till en placering som är OK. Precis som bekrivs i artikeln använder jag en passare för att få fram skärningspunkten där cylindern ska vara monterad. Men om nollpunkten, dvs fästet på luckan, flyttas bara så lite ger det stor skillnad i andra ändan. Där av trail and error.
    Mvh Olov

  15. #55

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Luckor, fortsättning

    Med hjälp av en varmluftpistol har jag format innerluckan så att den fått en form som följer vingens. Jag hade inte räknat med att jag skulle kunna få den helt 100, men jag måste erkänna att det var lättare än vad jag hade trott. Nåväl, det fanns trots detta ytterligare lite kvar innan den var 100, men det sista räknade jag med att den epoxyinlimmade förstärkningeh skulle ta.
    Sen var det dags att göra några bitar av balsa som skulle limmas in för att skapa stadga. Nedan syns ett par bitar som jag formar efter luckans ytterform innan jag limmade ihop dom.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2754.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	20241

    Näst huvudbry var att hitta något sätt att pressa innerluckan mot den läpp den ska vila mot. Till slut insåg jag att det absolut enklaste var att borra några hål och skruva fast luckan. Sagt och gjort, dit med några skruvar sedan var det dags för limmning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2758.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	20242

    Nu har båda inre luckorna fått sina epoxyinlimmade förstärkningar och det blev bättre än vad jag hade vågat hoppas på.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2769.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	20243

    Ett par "gafflar" som cylindern ska sitta fast i i luckan har jag också hunnit göra. Nu är det bara att borra hål på rätt ställe och limma fast dom.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2763.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	35,9 KB 
Id:	20244

    Tyvärr har jag inte fått gångjärnen och gångjärnfickorna ännu vilket innebär att jag inte kommer så mycket längre med de inre luckorna just nu.

  16. #56

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Fortsättning av landstälenl

    Nu finns det inte så mycket att skylla på i och med att jag äntligen har jag fått hem mina pinngångjärn.

    Under tiden har jag börjat svarva fästena för landställsbenen. Jag gör dom i två delar som ska hårdlödas samman. Först svarvade jag ringarna och därefter "öronen". Öronen tillverkades i ett stycke som jag sedan klöv på mitten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2770.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	36,7 KB 
Id:	20380 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2773.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	49,0 KB 
Id:	20381 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2775.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	20382 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2776.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	20383

    Nedan syns de på sitt rätta element. Det som saknas är en slits och ett hål för en spännskruv.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2778.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	20384

  17. #57
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Riktigt snyggt arbete Olov
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #58

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Riktigt snyggt arbete Olov
    Tack Thomas!

    Tyvärr blev min lödning lite ful. Jag hoppas att det inte blir allt för synligt när de är målade. Funktionen är hur som helst precis som jag tänkt mig.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2781.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	47,3 KB 
Id:	20549 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2784.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	20550


    Nu när det här är klart och mina pinngångjärn har kommit är det dags att fortsätta med luckorna. Jag hoppas att det blir lite byggväder framöver.

  19. #59

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Paket

    Jag glömde ju att nämna att Tomten kom med paket idag. Min DLE 55 kom äntligen fram.
    Det ska bli spännande att se hur den fungerar. Det är för övrigt min första bensinare. Är det någon som har erfarenhet av att köra på Aspen?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2787.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	20551  

  20. #60

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Test av DLE 55

    Det var ju synnerligen svårt att låta bli att testa motorn. Jag fick hjälp av en klubbkompis att starta den första gången och efter lite om och men hoppade den igång. Nedan hittar ni en filmsnutt som jag tog på baksidan i eftermiddags. Den brölar så in i bomben så jag undrar om inte grannarna kommer att klaga snart. Jag måste hitta en ljuddämpare som gör skäl för namnet. Det illavarslande skramlet som hörs är från arbetsbänken och inte motorn.



    /Olov
    Senast redigerat av hjalleo den 2011-04-24 klockan 08:05.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •