Reklam

 
Sidan 17 av 38 FörstaFörsta ... 7121314151617181920212227 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #321

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Tack!

    et börjar ju faktiskt likna en Mustang.

    Är det 48 grams glasfiber som man ska ha eller räcker det med 25 grams?

    Mvh Olov

    Ja, man ser verkligen Mustangens vackra former!

    Det räcker med 25 grams väv.



    Göran

  2. #322

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Tack för ett snabbt svar Göran.

    Mvh Olov

  3. #323

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Slipa och spackla

    Ja, nu verkar det vara en himla massa slipande och spacklande framöver. Det är inte speciellt mycket kvar att göra förutom wing fillets innan det är dags att förbereda modellen för glasning. Det blir nog åtskilliga vänder med både balsaspackel och slipkossen. Sen ska det bli spännande att prova på att glasa. Det är första gången för min del. Jag har bestället glasfiber och epoxy från Fighteraces men tyvärr var epoxyn slut. Jag tänkte även prova med peel-ply och se hur det verkar.

    Samtidigt väntar jag på att få mina ackar så att jag kan börja väga in tyngdpunkten. Jag hoppas kunna montera dom under motorkåpan. Frågan just nu är om jag behöver ta upp motorspantet för att få bak tyngdpunkten. Vi får se när dom kommer. Vad det gäller motorspantet så tror jag att jag hur som helst ska ta upp ett antal hål så att jag får ett luftflöde för kylningen. Jag tror att jag kommer att göra en lucka baktill i kroppen där luften får gå ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4916.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	53,3 KB 
Id:	26787

    I övrigt börjar jag bli klar med kåpan. Det är den där munnen framtill som ska slipas och spacklas lite. Tyvärr har munnens form väldigt liten likhet med en Mustang men det får duga. Det hela spantet i bakkant har nu tagits ner till dess slutgiltiga tjockek. Jag valde ju att limma in ett helt spant för att ha något rejält att klämma mot under limningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4918.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	85,4 KB 
Id:	26788 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4919.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	34,2 KB 
Id:	26789

    Jo just det. När jag ändå var i beställartagen kunde jag inte låta bli att köpa ytterligare en liten leksak som jag ska försöka klämma in i modellen. Vad gör man inte för att skjuta på premiären? Vad det är återkommer jag till när det har landat i brevlådan. Kanske blir det en filmsnutt också.

    Mvh Olov

  4. #324
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Samtidigt väntar jag på att få mina ackar så att jag kan börja väga in tyngdpunkten. Jag hoppas kunna montera dom under motorkåpan. Frågan just nu är om jag behöver ta upp motorspantet för att få bak tyngdpunkten. Vi får se när dom kommer.


    Ackarna har kommit och väntar på dig.

    /Ulf

  5. #325

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    6
    Klubb
    Ållebergs MFK

    Standard

    Hej Olof!
    Snyggt bygge, fantastisk finish på alla arbeten. Jag bygger en likadan ( Ompas påbörjade ) men skall köra en bensinare (Rcgf 55) i min. Jag flyger en del el med andra maskiner och du bör nog sörja för god ventilation av motor fartreglage och accar. De genererar en del värme.

    Mvh Ulf i Borås

  6. #326

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thulin Visa inlägg
    Hej Olof!
    Snyggt bygge, fantastisk finish på alla arbeten. Jag bygger en likadan ( Ompas påbörjade ) men skall köra en bensinare (Rcgf 55) i min. Jag flyger en del el med andra maskiner och du bör nog sörja för god ventilation av motor fartreglage och accar. De genererar en del värme.

    Mvh Ulf i Borås
    Hej Ulf!

    Tack! I vissa fall måste jag erkänna att det ser bättre ut på bilderna än i verkligheten.

    Vad roligt att Ompas Musse lever vidare. Man kan nästan säga att den finns på två ställen då jag köpte allt utom själva modellen. Dessutom två ställen ganska nära varandra. Jag befinner mig nämligen strax utanför Jönköping. Jag hoppas (kan man skriva kräver?) att du lägger ut lite bilder på bygget.

    Ja, lite luftflöde runt motor och fartreglage lär nog behövas. Jag kommer att ta upp en av de två utsläpp som finns under buken på en Mustang för att släppa ut luften där. Jag var också inne på en bensinare. Ja, jag köpte till och med en DLE55, men efter ett tag bestämde jag mig för att det faktiskt får lov att bli el i stället. Sagt och gjort! Till DLEn fick jag lov att köpa en ARF och där har den fungerat kanon under en sommar så här långt. Anledningen till att jag valde el var främst att jag då kommer att slippa all form av kladd på modellen samt nästan inga vibrationer. Det som kändes lite tråkigt var avsaknaden av motorljud men jag tror att tomten är på väg med en bra ljudersättare från Tyskland.

    Mvh Olov

  7. #327

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    6
    Klubb
    Ållebergs MFK

    Standard

    Världen är liten, jag ska fixa lite bilder. Har en egen lösning på ljuddämparproblemet, vi får se hur det går.
    Var på Cema i Frankrike för ett par veckor sedan och fick där se en Musse i luften samt en Zero, i övrigt ett kanonställe, men kallt just då. Flög själv en Extra 70" el köpt av Autopartner där nere, funkade kanon.

    //Ulf

  8. #328

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Kylning

    Det straffar sig att inte tänka till från början!

    För att de utfrästa, 1/4-cirkelformade, hålen i bakplattan på motorn ska göra någon nytta måste det ju finnas motsvarande hål i motorboxen. Då jag var lite väl snabb med att limma fast motorboxen tidigare fick jag lov att med stort besvär ta upp hål för kylning i efterhand. Dessutom har jag borrat fem st 20 mm hål i motorspantet inne i boxen. Hål för både strömbrytare och luft till ställen samt ett påbörjat hål för ackarna har det också blivit. Jag kan lova att den sammanlagt 9,5 mm epoxysammanfogade plywooden som bildar motorspant är hårt och tungarbetat!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4927.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	26934 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4926.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	33,3 KB 
Id:	26935

    Mvh Olov
    Senast redigerat av hjalleo den 2012-02-26 klockan 22:55.

  9. #329

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Kylning, fortsättning

    Hålet för ackarna är nu upptaget men jag saknar lite lätt plywood för att göra en ackhylla. Det blir till att besöka Habo Hobby så snart som möjligt. Tanken är att jag ska kunna montera ackhyllan lite olika långt framför TP beroende på vad invägnigen säger. Det är i alla fall ca 1,2 kg som jag kommer att kunna flytta ca 12-13 cm.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4928.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	26963

    Jag har även börjat "baffla" kylluften så att den går där jag vill. Det ska täppas till på vänster sida och under motorboxen också. Höger sida låter jag vara öppen så att även fartreglaget får lite kylning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4932.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	26964 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4934.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	34,3 KB 
Id:	26965


    Det var allt för idag.

    Mvh Olov

  10. #330
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hålet för ackarna är nu upptaget men jag saknar lite lätt plywood för att göra en ackhylla. Det blir till att besöka Habo Hobby så snart som möjligt. Tanken är att jag ska kunna montera ackhyllan lite olika långt framför TP beroende på vad invägnigen säger. Det är i alla fall ca 1,2 kg som jag kommer att kunna flytta ca 12-13 cm.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4928.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	26963

    Jag har även börjat "baffla" kylluften så att den går där jag vill. Det ska täppas till på vänster sida och under motorboxen också. Höger sida låter jag vara öppen så att även fartreglaget får lite kylning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4932.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	26964 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4934.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	34,3 KB 
Id:	26965


    Det var allt för idag.

    Mvh Olov
    Det tar sig, som hon sa...
    Ser förträffligt ut o med dom blydaggarna ska det väl inte vara ngt problem att väga in henne??
    Ser, med spänning, fram emot fortsättningen

    /Micke

  11. #331

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Micke!

    Jodå, det går framåt även om det just nu känns som jag mest väntar på lite material. Blydaggarna borde kunna fungera väl för att få balans i kärran, men man ska ha klart för sig att den konstruerades för en motor på 2,05 kg plus ljuddämpare! Till detta kom även några dl bränsle och något att fästa motorn på. Mina ackar, motor, fartreglage och box landar in på ca 2,3 kg vilket jag tycker känns ganska bra ändå.

    Mvh Olov

  12. #332

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Fortsättning av motorinstallation

    Sent ska syndaren vakna...

    Då jag börjar bli lite orolig för totalvikten som ser ut att landa in på ca 10,8 kg jagar jag varje möjlighet att lätta modellen. Om jag redan från början hade bestämt mig för att köra el och inte bensin så hade jag nog kunnat lätta modellen under hela byggandet. Framför allt hade nog kroppen kunnat blivit lite lättare genom lite kirurgi. Hur som helst, nu är det som det är och det jag kan göra är att hålla ner vikten på det som återstår och försöka göra lite lättningshål här och där.

    På det temat har jag nu gjort en liten "låda" för ackarna. Lådan är gjord av 1 mm plywood och skall limmas på plats när jag vet var ackarna ska sitta i längsled. Någon form av stropp/kardborreband får sen hålla dom på plats i lådan. Tack vara de enorma lättningshålen i lådan fick jag ner vikten till 19,6 gram! Lättningshålen bidrog med den smått sensationella viktminskning på 3,3 gram!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4943.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	109,4 KB 
Id:	27099 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4945.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	68,3 KB 
Id:	27100

    Mvh Olov
    Senast redigerat av hjalleo den 2012-03-04 klockan 19:54.

  13. #333

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Wing fillets

    Nu har jag börjat med wing fillets. Vad heter det på svenska? Man skulle egentligen limma fast plywoodbitarna med CA-lim men jag föredrog PU-lim.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4946.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	27119

    Då det var så himla tråkigt att sitta och titta på torkande lim så började jag med radiator scoopet. Tre plastbitar ska tillsammans bilda ett scoop efter att de blivit sammandfogade med CA-lim. Även här kommer det att gå åt lite tålamod för att passa in scoopet mot vingen. Men det ska väl också gå, även om jag tycker att det är ett tråkigt material.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4949.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	102,6 KB 
Id:	27120 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4951.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	27121

    Idag kom det lite spännande saker med posten som nog kan råda bot på det trista ljudet från elmotorn.


    Det här var lite av ett impulsköp som jag bara inte kunde låta bli efter att insett hur lätt det verkar vara att få ett trevligt ljud från modellen. Det är sanslöst mycket ljud som kommer ur högtalarna och det märks på förstärkaren som blir varm. Den kommer att behöva kylning. Det finns även en utgång som man kan driva dioder med som då kommer att blinka i takt med kulspruteljudet. Hm, undrar just om jag kommer att kunna låta bli det?

    Mvh Olov

  14. #334
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ser mycket bra ut Olov, även om momentet är tråkigt
    Ljudmodulen med blinkande lysdioder till kulsprutorna ser jag väldigt mycket fram emot att se mer av
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #335

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Tre plastbitar ska tillsammans bilda ett scoop efter att de blivit sammandfogade med CA-lim. Även här kommer det att gå åt lite tålamod för att passa in scoopet mot vingen. Men det ska väl också gå, även om jag tycker att det är ett tråkigt material.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4951.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	27121
    Kanske bygga ett helt nytt scoop i balsa? Det är ju inte så knepiga former, och du börjar väl bli van att slipa klossar??!!

  16. #336

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Tack Tomas!

    Ja, jag ska bara fundera på hur jag ska få dit ett par kablar så får vi se om det inte kan blinka lite grand. Nu när det är förberett så bra så är det svårt att låta bli.

    Mvh Olov

  17. #337

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Kanske bygga ett helt nytt scoop i balsa? Det är ju inte så knepiga former, och du börjar väl bli van att slipa klossar??!!
    Hej Christer!

    Jag kan inte tolka ditt inlägg på annat sätt än att du tycker att det är mycket gnäll i damorkestern. Och det kan jag väl inte neka till att jag är lite gnällig, men jag får väl skylla på att jag faktiskt är född och uppvuxen i Örebro.

    Vad det anbelangar mina möjligheter att göra den här delen i balsa så är det nog uteslutet. Innerst inne är jag tacksam för de gjutna plastdelarna, men det behöver du ju inte säga till någon.

    Mvh Olov

  18. #338

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Fortsättning på wing fillets

    Förutom att vara ute och njuta av det vackra vädret har jag jobbat vidare med wing fillets i helgen.

    I och med att jag inte har en susning om hur man borde göra började jag med att limma fast ett antal stöd med rätt radie i den främre, krökta delen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4956.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	27408

    För att balsan som jag tänkte "planka" med skulle få rätt form fick den vila runt ett rör, indränkta i fönsterputs, under natten. Det bidde väldigt bra, ja nästan för bra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4957.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	27409 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4958.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	76,8 KB 
Id:	27410

    Jag började med den bakre delen som limmades med vitlim mot vingen och CA-lim mot kroppen. Därefter limmade jag bit för bit med CA-lim och det verkar ha blivit OK. Längst fram och längst bak fick det bli massiva balsabitar som grovformades innan limning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4959.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	27411 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4960.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	27412

    Så här långt kom jag idag. Nu återstår det lite spackel och att få till en snygg övergång mot kroppen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4963.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	65,0 KB 
Id:	27413


    Mvh Olov

  19. #339
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    De ser bra ut. Du glömmer väll inte att skrämma liv i SU29án det närmar sig utomhus flygning.

    /Ulf

  20. #340

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Hej.
    De ser bra ut. Du glömmer väll inte att skrämma liv i SU29án det närmar sig utomhus flygning.

    /Ulf
    Nähä, inte kan det vara dags för utomhusaktiviteter igen? Min termometer har då inte visat 20 °C ännu!

    /Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •