Reklam

 
Sidan 18 av 38 FörstaFörsta ... 8131415161718192021222328 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #341

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Wing fillets klara?

    Nu börjar wing fillets bli färdiga. Jag måste erkänna att jag nog tycker att det blev helt OK och det gick lättare än vad jag hade trott. Eventuellt kommer jag att slipa ner kanten på filletsen mot vingen så att den blir lite tunnare och därmed mindre framträdande.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4965.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	27465 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4968.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	22,5 KB 
Id:	27466 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4967.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	27467

    Spacklet som zazzu "lurade" mig att köpa är ju en ren fröjd att jobba med och inte väger det något heller. Det kan jag varmt rekommendera.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4969.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	27468

    Mvh Olov

  2. #342
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Dina Wingfillets blev mycket bra. Nu fick jag lite ide'er till den kärran jag ska fixa i ordning.
    Hämtade en påbörjad T.F P40 Warhawk förra lördagen, och den är till viss del träfärdig. Inte en GS för det har jag inte plats för, men väl en i skala 1/7, och hyfsat komplett.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03895.JPG 
Visningar:	163 
Storlek:	179,1 KB 
Id:	27534Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03896.JPG 
Visningar:	147 
Storlek:	159,9 KB 
Id:	27535Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03897.JPG 
Visningar:	156 
Storlek:	163,4 KB 
Id:	27536Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03900.JPG 
Visningar:	159 
Storlek:	165,5 KB 
Id:	27537Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03901.JPG 
Visningar:	153 
Storlek:	151,6 KB 
Id:	27538
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #343

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Dina Wingfillets blev mycket bra. Nu fick jag lite ide'er till den kärran jag ska fixa i ordning.
    Hämtade en påbörjad T.F P40 Warhawk förra lördagen, och den är till viss del träfärdig. Inte en GS för det har jag inte plats för, men väl en i skala 1/7, och hyfsat komplett.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03895.JPG 
Visningar:	163 
Storlek:	179,1 KB 
Id:	27534Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03896.JPG 
Visningar:	147 
Storlek:	159,9 KB 
Id:	27535Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03897.JPG 
Visningar:	156 
Storlek:	163,4 KB 
Id:	27536Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03900.JPG 
Visningar:	159 
Storlek:	165,5 KB 
Id:	27537Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03901.JPG 
Visningar:	153 
Storlek:	151,6 KB 
Id:	27538
    Hej Tomas!

    Vad roligt att du har hittat en nymodell. Den ser ju trevlig ut, men var är byggtråden?

    Mvh Olov

  4. #344

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Nu börjar wing fillets bli färdiga. Jag måste erkänna att jag nog tycker att det blev helt OK och det gick lättare än vad jag hade trott. Eventuellt kommer jag att slipa ner kanten på filletsen mot vingen så att den blir lite tunnare och därmed mindre framträdande.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4965.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	27465 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4968.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	22,5 KB 
Id:	27466 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4967.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	27467

    Spacklet som zazzu "lurade" mig att köpa är ju en ren fröjd att jobba med och inte väger det något heller. Det kan jag varmt rekommendera.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4969.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	27468

    Mvh Olov
    Väldigt snygga snygga wing fillets (vingrotsströmlinjeformningsmojänger....fritt översatt... ).

    Jag har helt gått över till att använda polyfillan då det är så lättarbetat!


    Göran

  5. #345

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Väldigt snygga snygga wing fillets (vingrotsströmlinjeformningsmojänger....fritt översatt... ).

    Jag har helt gått över till att använda polyfillan då det är så lättarbetat!


    Göran
    Tack Göran!

    Nu vet jag äntligen vad det heter på svenska. Tänka att det var så enkelt som vingrotsströmlinjeformningsmojänger.

    Mvh Olov

  6. #346
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu är jag ingen högtalargury men om du monterar högtalarna i en tät högtalarlåda så kommer du sannorlikt få ut ännu mer ljud. Nu ska man egentligen räkna så den lådan har rätt volym m.m. för det ska bli optimalt. Men så länge du skiljer undersidan på membranet från åvansidan blir det bättre.

    Men det finns säkert nån som kan högtalare på sina 5 fingrar här inne?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #347

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Nu är jag ingen högtalargury men om du monterar högtalarna i en tät högtalarlåda så kommer du sannorlikt få ut ännu mer ljud. Nu ska man egentligen räkna så den lådan har rätt volym m.m. för det ska bli optimalt. Men så länge du skiljer undersidan på membranet från åvansidan blir det bättre.

    Men det finns säkert nån som kan högtalare på sina 5 fingrar här inne?
    Hej Kristoffer!

    Jag kan absolut inget om högtalare annat än det jag har lärt mig i fysiken och det handlade snarare om de fenomen som gör ATT det låter. Jag är därför oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

    Jo, någon typ av tät låda har jag förstått att den bör sitta i, men då de kommer att sitta i vingen kommer den inte att bli stor. Vad menas med "Men så länge du skiljer undersidan på membranet från åvansidan blir det bättre"?

    Mvh Olov

  8. #348

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Olov,

    Jag följer Ditt fina bygge men har inte skrivit så många kommentarer än så länge...
    Roligt att Du satsar på elmotor + ljudmodul, något som jag funderat på mer än en gång men ännu inte kommit fram till själv.
    (Har bl.a. en C-ARF Spitfire som skulle ha blivit mysig med denna setup - kommer dock att hänga i en 3W85xi eftersom jag inte vill hantera så många ampere som det handlar om när vi pratar 2,6-meters warbird...)

    Jag har pysslat en hel del med bil-ljud när jag var yngre och förklarar gärna hur högtalarelement fungerar.
    Vad Kristoffer menar med att skilja undersidan på membranet från ovansidan är att högtalarmembranet i princip flyttar luften från sin låda till omgivningen. Om man bara hänger i högtalarelementet utan att skapa en tät 'låda' får man betydligt sämre prestanda på elementet. (Jag såg en snygg 'installation' för många år sedan i en bil där den entusiastiske ynglingen 'parkerat' sina bashögtalarelement i bagagen genom att ställa dem på golvet (karossplåten) via magneternas magnetism... Kan väl säga att det lät fullständigt hemskt - i bästa fall skapade högtalarna vibrationer i bilen...)

    Det är sant att man alltid kan räkna ut precis hur mycket volym en högtalarlåda skall ha men då måste man veta exakta parametrar på det aktuella elementet. Jag skulle inte lägga så mycket energi på detta eftersom det troligen är svårt att göra en exakt låda i ett modellflygplan i alla fall. Om Du vill ha högtalarna i vingen räcker det att Du ser till att utrymmet där högtalarelementet sitter i inte läcker för mycket åt alla håll. (= täta mot hjulbrunnar och servo-bays exempelvis)
    Du vill säkert inte att högtalarna skall sitta synligt så Du får fälla in dem lite så att Du skapar en tät 'låda¨och sedan kan ha någon typ av tunn perforerad plyfa eller liknande som galler framför elementen.

    I en 1/5-kärra lär Du få tillräckligt stor 'låda' i vingen för den storlek på högtalare vi pratar om. (4" misstänker jag)
    Bifogar en liten skiss som föklarar vad jag menar med att högtalaren skall ha en sluten låda. (Kan vara overkill ifall Du redan fattat detta för länge sedan...)


    Lycka till, jag fortsätter att följa Dina framsteg med glädje!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	högtalare.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	25,3 KB 
Id:	27766
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #349

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Tack för ditt inlägg Lars!

    Ja, det bidde el till slut. Så vitt jag kunde bedöma så kommer jag med el att slippa vibrationer och framför allt slipper jag kladd från motorn. Att jag dessutom skulle kunna prova med en 4-bladig propeller gör ju inte saken sämre. När det var någon som la in något om ljudmodul i tråden så blev frestelsen för stor.

    Tack för din beskrivning av högtalarmonteringen. Nu förstår jag. Jag var först inne på att montera dom i kroppen för att dels kunna dölja högtalarna men även för att jag där skulle kunna få en låda bakom med 2-3 liters volym. Men, det blir vingarna även om de då kommer att synas och det inte blir någon låda att tala om.

    Mvh Olov

  10. #350
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Hej Olov!
    Ang din ljudmodul så pratade jag lite med Kjell-Åke uppe i Östersund i somras. Han hade en modell med ljudmodul och om jag inte minns fel så hade han först monterat dom i vingen, utan låda men det blidde inget bra. Han var tvungen att tillverka en låda, i ngn form, för att få ljudet att höras. Nu vet jag inte exakt hur han gjort men du kan ju alltid kontakta honom om du vill?? Lite trevligare om det blir rätt från början ju Bara ett tips om du är osäker.
    För övrigt ser jag fram emot slutspurten o själv tänkte jag ha säsongspremiär i eftermiddag o försöka lufta den röda en smula..

    /Micke

  11. #351

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag har själv funderat lite på var jag skulle montera högtalarna vid ett bygge av en P51D.
    Precis som Micke säger lär det bli mycket bättre ljud och framförallt kraftigare ljud om högtalarna får en vettig låda att sitta i.

    Samtidigt vill man ju få ut ljudet ur kroppen och på en Musse kanske man skulle kunna utnyttja luftscoopet under vingen?
    Helt enkelt göra lådan precis bakom cockpit och låta högtalarna spela rakt nedåt - det borde gå att se till att det är öppet ut genom insuget och varför inte öppna upp luckan som sitter på baksidan av scoopet original så att ljudet även kommer ut där? Den är ju öppen i lite olika steg på originalet emellanåt så lite öppen kanske inte gör något?

    Lådan kommer troligen i vägen lite för stötstänger och/eller pull-pull wire till sida och höjd men det borde gå att lösa med plaströr rakt igenom lådan för dessa stänger/wires. (Har bl.a. en gammal RC-båt som jag köpte begagnad för över 20 år sedan där radiolådan sitter bakom tanken och motorn framför - stötstängerna till trottel och bränslenål går rakt igenom tanken via mässingsrör eller dylikt!)

    En sak att fundera på är väl hur mycket lösningen med högtalarlåda bakom cockpit ställer till det med TP - men det kanske går att komma runt på ngt sätt.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #352

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Hej Olov!
    Ang din ljudmodul så pratade jag lite med Kjell-Åke uppe i Östersund i somras. Han hade en modell med ljudmodul och om jag inte minns fel så hade han först monterat dom i vingen, utan låda men det blidde inget bra. Han var tvungen att tillverka en låda, i ngn form, för att få ljudet att höras. Nu vet jag inte exakt hur han gjort men du kan ju alltid kontakta honom om du vill?? Lite trevligare om det blir rätt från början ju Bara ett tips om du är osäker.
    För övrigt ser jag fram emot slutspurten o själv tänkte jag ha säsongspremiär i eftermiddag o försöka lufta den röda en smula..

    /Micke
    Hej Micke!

    Det är ett tips som jag mer än gärna tar emot. Det är nämligen så att då kroppen närmar sig ett färdigt stadium så är det nog bara vingarna kvar att välja på och jag har funderat dels på var jag kan montera dom, men även på hur de borde monteras för att det ska bli tätt. Har du någon mailadress till Kjell-Åke?

    Mvh Olov

  13. #353

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    John Ranson är en kille som vet det där med ljudmoduler. Kolla in den här filmen:



    Han har byggt/bygger flera modeller på RC Scale Builder (http://www.rcscalebuilder.com/). Sök på hans användarnamn "johnr" så får du upp massor med tips!!

  14. #354

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Jag har själv funderat lite på var jag skulle montera högtalarna vid ett bygge av en P51D.
    Precis som Micke säger lär det bli mycket bättre ljud och framförallt kraftigare ljud om högtalarna får en vettig låda att sitta i.

    Samtidigt vill man ju få ut ljudet ur kroppen och på en Musse kanske man skulle kunna utnyttja luftscoopet under vingen?
    Helt enkelt göra lådan precis bakom cockpit och låta högtalarna spela rakt nedåt - det borde gå att se till att det är öppet ut genom insuget och varför inte öppna upp luckan som sitter på baksidan av scoopet original så att ljudet även kommer ut där? Den är ju öppen i lite olika steg på originalet emellanåt så lite öppen kanske inte gör något?

    Lådan kommer troligen i vägen lite för stötstänger och/eller pull-pull wire till sida och höjd men det borde gå att lösa med plaströr rakt igenom lådan för dessa stänger/wires. (Har bl.a. en gammal RC-båt som jag köpte begagnad för över 20 år sedan där radiolådan sitter bakom tanken och motorn framför - stötstängerna till trottel och bränslenål går rakt igenom tanken via mässingsrör eller dylikt!)

    En sak att fundera på är väl hur mycket lösningen med högtalarlåda bakom cockpit ställer till det med TP - men det kanske går att komma runt på ngt sätt.
    Hej Lars!

    Det är nog för sent att montera någon högtalare i kroppen. I alla fall bakom scoopet då det är synnerligen trångt och svårt att komma åt. Inne i scoopet tänkte jag montera förstärkaren i och med att den behöver kylning. Jag har tagit upp lite hål för kylningen och jag kommer att avsluta med att ta upp den främre, mindre luckan, i buken och låta kylluften för förstärkaren gå ut där.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4979.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	27787 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4980.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	37,7 KB 
Id:	27788

    Jag funderade ett tag på att sätta högtalaren precis i framkant av vingen inne i kroppen och låta ljudet komma ut ur canopyn, men jag tror nog att det blir både lättare och bättre om de får sitta på undersidan av vingen.

    Mvh Olov

  15. #355

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    John Ranson är en kille som vet det där med ljudmoduler. Kolla in den här filmen:



    Han har byggt/bygger flera modeller på RC Scale Builder (http://www.rcscalebuilder.com/). Sök på hans användarnamn "johnr" så får du upp massor med tips!!
    Hahah, den filmen har jag dräglat massor över. Tack för tipset med användarnamnet. Jag ska se vad jag hittar.

    Mvh Olov

  16. #356

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Wink Fortsättning av vingarna

    När jag som bäst höll på och fixa till den där "lilla" upphöjningen i framkant av vingens undersida kom jag på att jag inte hade slipat vingens framkan färdigt. Hm, hur göra detta? Jag är ju talanglös på att slipa rundade former på frihand. Det blev till att göra en slipkloss med rätt form. Först gjorde jag en träkloss med samma profil som vingens framkant skulle få enligt ritningen. På denna slipkloss satt jag fast ett sandpapper och slipade ur en blå cellplastbit där jag sedan limmade fast ett slippapper. Har jag kommit på det här själv? Näha, det har jag absolut inte gjort. Det var någon av er proffsbyggare här på forumet som jag stal idén från. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem av er det var men jag tackar och bockar i alla fall. Nu blev det ju faktiskt ganska enkelt att slipa till framkanten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4972.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	77,5 KB 
Id:	27793 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4973.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	92,0 KB 
Id:	27794 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4981.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	27795

    Det syns kanske inte så bra hur framkanten blev, men jag blev i alla fall nöjd så det kanske skulle ha varit en bild på mig i stället.

    Mvh Olov

  17. #357
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Micke!

    Det är ett tips som jag mer än gärna tar emot. Det är nämligen så att då kroppen närmar sig ett färdigt stadium så är det nog bara vingarna kvar att välja på och jag har funderat dels på var jag kan montera dom, men även på hur de borde monteras för att det ska bli tätt. Har du någon mailadress till Kjell-Åke?

    Mvh Olov
    "K-Å" här på forumet: http://www.rcflyg.se/forum/member.php/26-K-Å
    En musse med ljudmodul även den, tror jag?
    Hoppas han kan hjälpa dig om du inte löst det redan?

    Mvh
    Micke

  18. #358

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    "K-Å" här på forumet: http://www.rcflyg.se/forum/member.php/26-K-Å
    En musse med ljudmodul även den, tror jag?
    Hoppas han kan hjälpa dig om du inte löst det redan?

    Mvh
    Micke
    Tack Micke!

    Hade jag haft lite mer fantasi så hade jag ju faktiskt kunnat lista vem det var själv, hm. Hur som helst är jag tacksam för ditt svar. Just nu lusläser jag "johnr"s inlägg på rcscalebuilder och det lutar nu än mer åt en placering i vingarna.

    Mvh Olov

  19. #359

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det här följer jag med stort intresse. Jag skall ju försöka klämma in ett par högtalare i Catalinan för att få rätt ljudbild där.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8565a.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	27944

    Så här gör jag när jag skall göra vingframkanter. Först limmar jag dit ämnena och hyvlar ned dem så att de är nästan i jämnhöjd med vingplankningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8567a.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	27945

    Därefter slipar jag så här med ett 80 papper. Det är samma teknik som när man polerar skorna med en trasa. På det här sättet så kan man slipa till en helrund framkant likväl som en halvoval. Det handlar bara om hur man rör pappert över framkanten och hur man vinklar det i förhållande till vingplankningen. Man får prova sig fram för att få rätt teknik. När man väl har fått till tekniken så ser det oftast ut så här.....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8569a.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	46,3 KB 
Id:	27946

    ....en framkant med den profil som jag ville ha.



    Göran

  20. #360

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det här följer jag med stort intresse. Jag skall ju försöka klämma in ett par högtalare i Catalinan för att få rätt ljudbild där.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8565a.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	27944

    Så här gör jag när jag skall göra vingframkanter. Först limmar jag dit ämnena och hyvlar ned dem så att de är nästan i jämnhöjd med vingplankningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8567a.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	27945

    Därefter slipar jag så här med ett 80 papper. Det är samma teknik som när man polerar skorna med en trasa. På det här sättet så kan man slipa till en helrund framkant likväl som en halvoval. Det handlar bara om hur man rör pappert över framkanten och hur man vinklar det i förhållande till vingplankningen. Man får prova sig fram för att få rätt teknik. När man väl har fått till tekniken så ser det oftast ut så här.....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8569a.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	46,3 KB 
Id:	27946

    ....en framkant med den profil som jag ville ha.



    Göran
    Hej Göran!

    Ja, det är klart att du ska ha lite (o)ljud i Catalinan. Det var oerhört läckert ljud och den filmsnutt som jag laddat upp ger tyvärr inte Herr Benedinis ljudmodul räddvisa.

    Jaha, var det så enkelt. Jag har uppenbart lyckats göra det hela lite väl komlicerat. Jag tackar för tipset. Det kommer nog väl till pass nästa gång som jag ska slipa framkanter. Du har möjligtvis inget bra tips för vingspetsar?

    I morgon tänkte prova motorn och se hur mycket dragkraft jag har i den. Det blir spännande.

    Mvh Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •