Reklam

 
Sidan 1 av 35 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard TF Mustangbygge

    Hej!

    Efter att under en längre tid blivit inspirerad av alla fantastiska byggen och då framför allt Ompas bygge av en Mustang har jag gjort slag i saken och köpte en egen Top Flite Giant Mustang. Då min vana att bygga byggsats inte är allt för stor räknar jag med att bygget kommer att ta ca 1,5 år. Min ambitiobn är inte att bygg en skalamodell för att tävla. Jag bygger för att jag tycker att det är roligt och jag vill ha en modell som jag trivs med, dvs relativt lättflugen med en förebild ur verkliga livet, men jag har inget behov att en fullständig skalamodell. Tips och idéer från er alla proffsbyggare mottages tacksamt. Nog om detta.
    Så här långt har jag lyckats med att, (förutom att limma ihop pekfingret med ett vinkelbeslag med CA-lim) snickra i hop fena, stabbe och sidroder. Bägge vinghalvorna börjar också ta form och jag har börjat förbereda för RDS (Dolda linkage).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2599.jpg 
Visningar:	915 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	18984   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2598.jpg 
Visningar:	743 
Storlek:	56,3 KB 
Id:	18985   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2604.jpg 
Visningar:	770 
Storlek:	54,3 KB 
Id:	18986  

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sicket häärligt jobb du har framför dig!!
    Blir nog fint!
    Retroholic!

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ser fram emot det här bygget. Och kommer verkligen se fram emot att se "mina" fd skala detaljer komma till användning.

    Ett tips direkt här så du slipper samma tavla som jag gjorde

    När du sammanfogar vinghalvorna och ska limma dit de bägge främre mittspryglarna. Kolla med dina nya fina innre ställ luckor på din huvudritning, hur mycket du måste flytta i hop dom. För bygger du efter ritningen får du kapa sönder mittkonstruktionen.

    Jag fick sprätta bort mina mittspryglar och tillverka en ny i plywood. Men om du vet om detta räcker det med att du flyttar ihop de bägge mittspryglarna som finns med i byggsatsen. Tror att dom ska sitta rätt så nära varandra, typ 10-15mm.

    Bifogar en bild på hur mittspryglarna ska byggas då du ska använda inner luckor.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2007-07-03_032638_m_Gear_doos.jpg 
Visningar:	758 
Storlek:	42,7 KB 
Id:	18994
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Tack för uppmuntran Thomas! Det blir nog ett både lååångt och härligt jobb som jag har framför mig.

    Tack för tipset Tomas. Jag ska kolla hur det verkar med luckorna innan jag limmar mittspryglarna.
    Nu har jag gjort det första av fyra servofästen färdigt. Det var skönt att jag hade sparat min lilla hobbysvarv/fräs. Nu när den är färdig ser den lite klen ut. Undrar om jag har för lite gods kvar som "fästöron"?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2605.jpg 
Visningar:	536 
Storlek:	45,1 KB 
Id:	18995   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2602.jpg 
Visningar:	489 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	18996   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2611.jpg 
Visningar:	535 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	18997   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2594.jpg 
Visningar:	522 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	18998  

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Jaha, då var det dags för en liten uppdatering.
    I torsdags fick jag ett paket med lite smått och gott från Tower Hobbies. Där fanns ett luft kit, ett par stoooora hjul och en borrjig utan gänger och lite annat. Då det kändes lite surt att behöva returnera borrjiggen och troligtvis betla mer i porto än vad den kostade i inköp beslutade jag mig för att ta kort på de saknade gängerna och skicka ett mail. Snacka om att jag blev imponerad! Bara sju minuter efter att jag skickade mailet kom deras svar om att de omdelbart skickar en ny del! Det kallar jag kundservice!

    Mina servofästen ger jag mig själv bakläxa på. Jag kommer att göra nya med mer gods kvar för till fästörona. Jag har monterat fästena för skevservon och det är nu bara lite putsande kvar på ena vinghalvan innan det börjar bli dags att limma ihop till en vinge. Här kommer Ompas tips fantastioskt väl till pass. Men innan ihopsättning ska jag borra hål för RDSen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2628.jpg 
Visningar:	524 
Storlek:	54,3 KB 
Id:	19079   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2621.jpg 
Visningar:	510 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	19080   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2613.jpg 
Visningar:	573 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	19081   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2620.jpg 
Visningar:	552 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	19082  

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det ser mycket bra ut ditt bygge. Och servicen från TH var ju onekeligen suverän
    Ser med glädje fram emot nästa uppdatering
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Det ser mycket bra ut ditt bygge. Och servicen från TH var ju onekeligen suverän
    Ser med glädje fram emot nästa uppdatering
    Hej Tomas!
    Jo tack ,det artar sig saaaaakta men ganska säkert. Ja, THs snabbhet förvånade mig.
    /Olov

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Efter en del kontrollmätande konstaterade jag att de två lättplyfaspryglarna som stället sitter i var lite högre än omgivande på höger vinghalva. Just dessa två var som bananer innan plywoodförstärkningarna limmades fast, men de blev uppenbarligen inte helt 100. Detta ledde till lite justering vid flapsen i form av balsashims på ena sidan och slipande på andra och till slut blev det kanon. I övrigt verkar det som om vinghalvorna blev symetriska och det har blivit dags för sammanfogning. Efter en del kontrollmätande och lite justeringar började det bli allvar...Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2631.jpg 
Visningar:	372 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	19101, nu är det dags att blanda epoxy och sen finns det ingen väg tillbaka. Mycket epoxy och många, många klämmor gick det åt, men det verkar ha blivit helt OK.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2634.jpg 
Visningar:	444 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	19103. Det ska bli spännande att se hur det blev i morgon när alla klämmor kan tas bort.
    /Olov

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Ikväll har det inte hänt så mycket, men lite limmande på mittpartiet till vingen har det i alla fall blivit.
    Nedan syns vingen ihoplimmad. Den blir stor.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2640.jpg 
Visningar:	389 
Storlek:	42,2 KB 
Id:	19109
    Här limmas det aktre mittpartiet. Många klämmor går det åt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2638.jpg 
Visningar:	362 
Storlek:	60,7 KB 
Id:	19110
    Och ytterligare lite limmande av samma mittparti. Det är inte alltid lätt att sätta delarna under press, men man tager vad man haver.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2648.jpg 
Visningar:	360 
Storlek:	38,6 KB 
Id:	19111

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Kvällens uppdatering

    Ikväll är det synliga resultatet än mindre än i går. Det tog en stund att se till att allt var OK med lite putsning och mätning innan jag vågade limma dit "Radiator assembly". Den ska vara försänkt med ca 2,5 mm i förhållande till omgivningen för att ge plats åt ett skikt extra plankning i mitten. Kan det heta radiator konstruktion på svenska mån tro?

    Så här blev i alla fall resultatet sett bakifrån
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2649.jpg 
Visningar:	368 
Storlek:	45,6 KB 
Id:	19119
    och så här snett uppifrån
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2650.jpg 
Visningar:	391 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	19118

  11. #11
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Ibland kan man hålla på i massor utav timmar utan att det egentligen syns efteråt.
    Har hållit på i flera dagar med att klä min cub. Men det syns ju i och för sig.
    Tyckte själv att det kändes som att man "körde fast" emellanåt när allt det stora var färdigt o "pillet" började ta vid
    Följer för övrigt din tråd och väntar med spänning på nästa uppdatering
    Ser ju väldigt fint ut, tycker jag.

    Hur var byggsatsen/beskrivning/ritningar, om man får fråga?
    Är själv inte heller så erfaren inom byggandet så suger i mig allt jag kan komma över

    Mvh
    Micke

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Micke!
    Jag tycker att byggsatsen så här långt har varit bra med en utmärkt byggbeskrivning. Det jag är tveksam till är valet av balsa till plankningen, den är väldigt tung. Jag bytte ut plankningen i stabbe och fena mot lättare balsa och där sparade jag ca 30 gram. Det kan tyckas fjantigt lite på en så stor modell, men det torde göra 90 gram mindre i näsan och då modellen är framtagen för en tyngre motor tror jag att all vikt som jag kan bli av med i rumpan är av godo. Passformen har varit förträfflig så här långt med ett undantag. När jag skulle börja med mittpartiet så står det i beskrivningen att det ska vara ca 7 1/4 ", dvs 184 mm, mellan mittspryglarna, men då den redan färdiga "biten" som skulle monteras var ca 181 mm så undrar jag hur dom har tänkt. Visserligen står det att 184 mm är en bra utgångspunkt och att det kan bövas justeringar. Så här långt har det varit lättbyggt, men nu stundar montering av ställ och det tror jag kommer att ta tid.
    Mvh Olov

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Ytterligare ett litet steg närmare en färdig modell

    Nu har den främe delen av mittsektionen limmats på plats. Här blev jag lite lurad av en detaljförstoring i byggbeskrivningen. Efter litet snokande på nätet kunde jag konstatera att jag inte var den enda som blivit fundersam över motsägelsen i detaljbilden och den beskrivande texten till momentet. Det verkar onekligen som om detaljbilden är upp och ned.
    Nedan är en bild på den beskrivande texten och den förvirrande delförstoringen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2654.jpg 
Visningar:	355 
Storlek:	51,3 KB 
Id:	19164
    och nedan hur det blev efter montering enligt den beskrivande texten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2651.jpg 
Visningar:	296 
Storlek:	30,0 KB 
Id:	19165Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2653.jpg 
Visningar:	317 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	19166

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Framsteg

    Jaha, då var det dags att redovisa vad som har hänt sedan sist. Förutom att bygga lite har jag införskaffat en liten, liten 12 V kompressor på Jula för endast 129:- som ska klara 18 Bar. Den verkar fungera alldeles förträffligt. Vi får väl se hur länge den håller.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2664.jpg 
Visningar:	378 
Storlek:	41,0 KB 
Id:	19206
    Mittpartiet börjag bli klart
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2657.jpg 
Visningar:	372 
Storlek:	60,8 KB 
Id:	19207
    och här sätts dubbelplankningen i press medans PU-limmet torkar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2658.jpg 
Visningar:	393 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	19208
    Nedan syns det hål som jag har borrat för genomföring av luftslangen i stället. Jag tyckte att det kändes bättre att göra så här än att låta slangen hänga och sladdra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2661.jpg 
Visningar:	427 
Storlek:	41,2 KB 
Id:	19209
    Nu är det äntligen dags att montera ställen. Jag har tänkt vrida hela ställinfästningen för att få en toe-in på ca 1-1,5 grader. Skulle jag istället vrida benet för att erhålla toe-in kommer hjulet att ligga än mer snett i brunnen och det är redan väldigt trångt som det är.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2662.jpg 
Visningar:	545 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	19210

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Ställmontering

    Efter att jag har mätt på ett foto hur landställsluckorna verkar vara placerade
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2007-07-31_221928_bottonp51.jpg 
Visningar:	425 
Storlek:	53,9 KB 
Id:	19221Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2007-07-28_094843_wingbottow3view.jpg 
Visningar:	376 
Storlek:	29,9 KB 
Id:	19224
    började jag ta ur på spryglarna så att hjulet kommer närmare vingbalken. På fotot ovan tycker jag att det ser ut som om ställen fälls lite bakåt vilket stämmer bra med landställsluckorna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2666.jpg 
Visningar:	384 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	19220
    Sedan var det dags för provmontering. Jag gjorde ett par extra infästningar som ställen ska skruvas i, i vingen, för att ha och laborera med. Som synes är inte ställen helt lodräta vilket dom ska vara. På bilden är lutningen lite överdriven pga av vidvinkeln på kameran. Det blir till att shimsa tills jag hittar rätt. Sen överför jag de måtten till de infästningar som ska monteras.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2667.jpg 
Visningar:	422 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	19222Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	44-73339_68_cf1.jpg 
Visningar:	446 
Storlek:	97,0 KB 
Id:	19226
    I den här ledden ser det ju bra ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2670.jpg 
Visningar:	481 
Storlek:	29,6 KB 
Id:	19223
    När jag ändå hade monterat ställen kunde jag inte låta bli att leka med lite luft inkopplat.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Ställmontage

    Under veckan som har gått har jag förberett för ställen. Mycket mätande och kontrollerande så att luckorna passar.

    Hur jag än gör får jag det inte helt 100. Som jag skrev tidigare kan jag antingen acceptera att stället inte är helt lodrätt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2683.jpg 
Visningar:	373 
Storlek:	26,2 KB 
Id:	19338
    eller så kan jag shimsa lite mer men då slår stället igenom, eller i alla fall emot, övre plankningens insida. Jag tror att jag kan nyttja glappet i stället och räta upp det någon millimeter ytterligare, men det får bli när allt är limmat och jag kan se hur det verkar när jag fäller in ställen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2681.jpg 
Visningar:	324 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	19339

    Under veckan har jag tillverkat 12 st inlimmningsmuttrar (undrar om det finns ett riktigt namn) av mässing. Synnerligen stort slöseri på tid, men det var roligt att nyttja svarven igen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2672.jpg 
Visningar:	385 
Storlek:	39,6 KB 
Id:	19340

    Nedan en bild på hur de ska användas
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2691.jpg 
Visningar:	446 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	19341

    Nu väntar jag bara på att epoxyn ska härda så att jag kan limma railsen sedan blir det planka av...

  17. #17
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Du har fått bra fart på bygget, även om det just nu var ett tag sedan förra uppdateringen
    Skämt åtsido, ditt bygge framskrider mycket väl och i mina ögon en aldeles lagom takt. Jag har själv alltid haft måttot när det gäller modellbygge, att skynda långsamt. Det händer ändå att man lyckas slinka in ett fel eller två iallafall utan att stressa

    Kör på i din takt, och jag fortsätter ha span på din tråd. Tycker det du gör är jätte bra
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #18

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Tomas!

    Ja, skenar det gör det väl inte och det har jag inte heller avsett att det ska gör. Det får ta den tid som det tar och om jag är klar till nästa sommar så är jag mycket nöjd. Att bygga är ju fantastiskt roligt och det gäller ju att dra ut på det roliga.

    På tråden ser det inte ut som om det har hänt något, men i verkliga livet håller jag på med infästningen av ställen. Det är en tajt montering och det verkar som om jag har tre alternativ:
    1 Låta stället luta lite utåt. Hm, helst inte.
    2 Shimsa och få stället lodrätt men vid infällt läge gå igenom vingen på ovansidan. Visserligen bara ett problem första gången
    3 Den folkpartistiska lösningen: En kompromiss av ovan. Ja det är detta alternativ som jag jobbar med och jag försöker komma så nära lodrätt som möjligt.

    Det "balkar" som skulle användas för ställmonteringen saknades i min sats. Jag har gjort nya av två 3 mm expoxylimmade plywood. I dessa fäller jag in hemmasvarvade "inlimmningsmuttrar". Det tog en stund att göra 12 st.

    Jag hoppas att det kommer lite bilder under helgen.

    /Olov

  19. #19
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Varför vill du ha toe-in på hjulen? I min värld gör detta maskinen mer instabil vid taxning då den egentligen vill svänga.

    Förklaring: Har man toe-in och du svänger t.ex. till höger. Då kommer trycket på hägra hjulet minska och trycket på vänstra hjulet öka, vilket resulterar i att det vänstra hjulet får bättre fäste och eftersom det redan pekar innåt så hjälper det till att svänga till höger.

    Har man däremot toe-out så kommer det vänstra hjulet vid en högersväng verka mot en vänstersväng. Planet vill därför naturligt gå mer rakt fram.

    Detta är iaf så jag fattat/lärt mig de hela. Men jag motbevisas gärna om jag har fel
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Varför vill du ha toe-in på hjulen? I min värld gör detta maskinen mer instabil vid taxning då den egentligen vill svänga.

    Förklaring: Har man toe-in och du svänger t.ex. till höger. Då kommer trycket på hägra hjulet minska och trycket på vänstra hjulet öka, vilket resulterar i att det vänstra hjulet får bättre fäste och eftersom det redan pekar innåt så hjälper det till att svänga till höger.

    Har man däremot toe-out så kommer det vänstra hjulet vid en högersväng verka mot en vänstersväng. Planet vill därför naturligt gå mer rakt fram.

    Detta är iaf så jag fattat/lärt mig de hela. Men jag motbevisas gärna om jag har fel
    Hej Kristoffer!

    Svaret är ganska enkelt: Det var så jag lärde mig när jag började modellflyga och jag har över huvud taget inte reflekterat över detta. Då jag googlade ämnet verkar det vara svårt att få ett entydigt svar. Det verkar råda delade meningar om huruvida det ska vara toe-in eller toe-out på modeller och på fullskala har man toe-out eller parallella hjul. Stämmer det?

    Mvh Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •