Då frugan legat i sängen mest hela dagen så blev det ingen tur till svärföräldrarna. Vilken osis

Istället fortsatte jag i hobbyrummet. Först skulle alla panellinjer på vingens ovansida ritas upp.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6295.jpg 
Visningar:	521 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	35283


Sen var det "bara" att knugga på...

Om någon skulle vara intresserad av hur jag gör när jag klär med FM kommer här en kort beskrivning:
Jag följer instruktionerna från FM hyfsat väl när jag börjar med att sätta 3Ms maskeringstejp runt panelen som ska kläs. För att den nya panelen inte ska fästa mot de paneler som redan är fastsatta sätter jag även vanlig frystejp som skydd. Utan den är det ett elände att få bort det som skärs loss.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6298.jpg 
Visningar:	545 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	35284

Sen markerar jag med tuschpenna hur panelen ska sitta.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6299.jpg 
Visningar:	532 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	35285

Därefter måste varenda litet dammkorn bort från ytan. ALLT syns igenom.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6301.jpg 
Visningar:	539 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	35287

Sen är det dags att börja gnugga/pressa med ena fingret. Genom att kröka biten som en hängränna kan man börja i mitten och gnugga sig ut mot kanterna. På så vis är det mindre risk för att det blir rynkor i slutet.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6302.jpg 
Visningar:	525 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	35286

Avslutningsvis pressar jag in folien mot tejpen så att det blir en tydligt markerad kant att skära mot.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6303.jpg 
Visningar:	527 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	35288

Och efter ett ganska rejält pass i hobbyrummet ser vingen ut sår här:
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6310.jpg 
Visningar:	518 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	35290 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6307.jpg 
Visningar:	518 
Storlek:	27,5 KB 
Id:	35289

En av de stora panelerna närmast mitten gick åt fanders dår jag var lite klumpig och lyckades få den att nudda ytan. Sen satt den! Det var stört omöjligt att kunna lossa på den och återanvända den. Tur att jag köpte ganska mycket FM.

Nu är det bara spännande bitar kvar där vingspetsarna blir den största utmaningen på hela kärran. Undrar om det finns någon snygg förebild med målade vingspetsar?
Mvh Olov