Reklam

 
Sidan 25 av 38 FörstaFörsta ... 15202122232425262728293035 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #481

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Rds

    Nu har jag påbörjad installationen av RDSen till skeven.

    Jag började med att svarva en liten bussning av delrin som fälls in i bakkanten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5894.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	31935

    Sen var det bara att smacka dit servo och korta stången för att börja måtta in det hela. Nu återstår "bara" att fräsa ett 5 mm spår för RDS-fickan i skeven och korta det sista på stången. Sen är det klart, om allt passar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5895.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	39,5 KB 
Id:	31936 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5896.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	31937

    Ganska snabbt kunde jag konstatera att om jag ska kunna använda dessa stänger som är bockade i 45° så måste jag ställa ner ändläget till 50-60% i radion. Detta för att nå stora utslag! Små utslag vågar jag inte ens tänka på vad det skulle bli. Inte bra! Nu har jag lagt en beställning på två nya med 32° bockning. Det blir i alla fall bättre. Kanske skulle de jag har gå att räta ut, men jag misstänker att de med 90° böj till flaps också ger för stora utslag och då kanske de med 45° räcker.

    Mvh Olov

  2. #482

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Wow, vilken snille-lösning!
    /Lelle

  3. #483

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Wow, vilken snille-lösning!
    Hej!

    Ja, det är faktiskt en riktigt genialisk lösning som nån har kommit på. Det fina i kråksången är att ju mer som "stången" vrids desto mindre statisk belastning tar servot upp. Vid 90° vridning tas hela beslastningen upp av böjen på stången. Om jag har förstått det hela korrekt så är det en ganska vanlig lösning på segelflyg. I det här fallet är det tjusningen av att inte ha några stötstänger eller roderhorn synliga som har lockat.

    För den nyfikne kan jag rekommendera: http://www.irfmachineworks.com/

    Mvh Olov

  4. #484

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla läcker lösning!
    Men blir det inte en massa slitage på innanmätet i den bruna klossen? Alltså där pianotråden vickar upp och ner? Vad har du för material där?
    Retroholic!

  5. #485

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det ser väldigt tjusigt ut Olov!

    Jag skall prova det här systemet på nästa kärra!


    Göran

  6. #486

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Himla läcker lösning!
    Men blir det inte en massa slitage på innanmätet i den bruna klossen? Alltså där pianotråden vickar upp och ner? Vad har du för material där?
    Hej Thomas!

    Nej, jag tror nog inte att det blir mer slitage där än vid andra typer av montage där du har en rörelse, exempelvis vid servohornen. När man läser om RDS verkar det som att just det glappfria i RDS är en av fördelarna. Nackdelen är ju utan tvekan det jag själv råkade ut för. Stången var bockad för mycket. Vid ett tradionellt linkage byter man ju bara hål i oket/hornet för att få lämpliga utslag. Här måste jag byta hela stången mot en med en annan vinkel.

    Vad det anbelangar materialet i fickan (pockets) så ser det ut som ett "ut och in vänt" laminat av ungeför samma typ som man hittar på laminatgolv, dvs själva ytskiktet är invändigt i fickan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5898.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	34,3 KB 
Id:	31974

    En liten demo från youtube:


    Mvh Olov

  7. #487

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det ser väldigt tjusigt ut Olov!

    Jag skall prova det här systemet på nästa kärra!


    Göran
    Ja, det är en synnerligen enkel och elegant lösning. Jag har själv aldrig använt det tidigare och framtiden får utvisa hur bra det fungerar.

    Mvh Olov

  8. #488
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Jag har gjort RDS system själv till min Lysander. Därifrån kommer tipset med en delrinbussning tror jag. Jag gjorde mina RDS lådor av laminat från en bänkskiva. Om man köper en bänkskiva på IKEA så får man med 2bitar med laminat att sätta på skivans kant om man kapar den. Dessa är perfekta till RDS lådor.

    Mvh Ulf

  9. #489

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej igen!

    Här är en liten filmsnutt som väldigt väl beskriver hur RDS fungerar:


    Mvh Olov

  10. #490

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Hej.
    Jag har gjort RDS system själv till min Lysander. Därifrån kommer tipset med en delrinbussning tror jag. Jag gjorde mina RDS lådor av laminat från en bänkskiva. Om man köper en bänkskiva på IKEA så får man med 2bitar med laminat att sätta på skivans kant om man kapar den. Dessa är perfekta till RDS lådor.

    Mvh Ulf
    Hej Ulf!

    Ja, det kan nog stämma att jag snodde bussningstipset från dig. Ska jag vara riktigt ärlig så hade jag inte ens vetat om att det fanns något så bra material som delrin om det inte hade varit för dig!

    Mvh Olov

  11. #491

    Standard

    Hjalleo och Zazzu (och även andra) hojta till om ni vill ha lite "bänkskivematerial". Jag har fått en del "surplus" från en konstnär som jobbar i samma lokal som ett företag som laminerar bänkskivor... Innan jag såg denna video så kände jag bara instinktivt att man bode kunna ha dessa bitar till "något", men nu vet jag ju exakt...

    Kika in någon gång (tisdag?) och kolla på materialet så kan vi väl se om det är rätt material. KÄnns lite fånligt att behöva köpa bänkskivor på IKEA för att få tag i materialet... Även om jag misstänker att åtminstone hjalleo kan lösa det ändå...

    Hälsar,
    Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  12. #492

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kasoe Visa inlägg
    Hjalleo och Zazzu (och även andra) hojta till om ni vill ha lite "bänkskivematerial". Jag har fått en del "surplus" från en konstnär som jobbar i samma lokal som ett företag som laminerar bänkskivor... Innan jag såg denna video så kände jag bara instinktivt att man bode kunna ha dessa bitar till "något", men nu vet jag ju exakt...

    Kika in någon gång (tisdag?) och kolla på materialet så kan vi väl se om det är rätt material. KÄnns lite fånligt att behöva köpa bänkskivor på IKEA för att få tag i materialet... Även om jag misstänker att åtminstone hjalleo kan lösa det ändå...

    Hälsar,
    Anders Ö
    Hej Anders!

    Är det här ett nytt grepp för att locka kunder till butiken? Förresten, det kan väl aldrig vara fånigt med IKEA? Hur tänkte du här?

    Jag kan tyvärr inte på tisdag. Jag ska till huvudsätet i södra småland...

    Mvh Olov

  13. #493

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Anders!

    Är det här ett nytt grepp för att locka kunder till butiken? Förresten, det kan väl aldrig vara fånigt med IKEA? Hur tänkte du här?

    Jag kan tyvärr inte på tisdag. Jag ska till huvudsätet i södra småland...

    Mvh Olov
    Nytt å nytt, alla sätt har prövats under lång tid, en del funkar andra inte...

    Och du har självklart rätt om IKEA!? Hur tänkte jag där, tankevurpa...

    /Anders
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  14. #494
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    laminatet går att köpa lösmeter från vilket IKEA varuhus som hällst. det har de som reservdel. sedan är det bara att stryka på det och så var man klar betydligt billigare än att köpa en hel skiva och karva av :P

    men gratis är ju trots allt ännu bättre
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  15. #495

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Fortsättning på RDS

    Äntligen fredag och hemkommen från "huvudkontoret".

    Jag har fortsatt på RDSen. En del av tiden har jag ägnat mig åt att försöka hitta en optimal lösning för flapsen. De 90°-stänger som I.R.F. Machineworks rekommenderar till flaps funkar inte i min Mustang. Flapsen ska bara vinklas ner ca 30° och då är en 90° krök på tok för mycket.

    Då rörelsen är i 3 dimensioner så blev det till att damma av trigonometrikunskaperna för att räkna på vilken vinkel kröken ska ha samt vilken vinkel stången ska ha i förhållande till gångjärnslinjen. Mååånga vinklar blir det... Hm, någon annan borde ju ha haft samma dilemma som jag? Mycket riktigt, ganska snart hittade jag vad jag sökte på nätet i form av en PDF-fil. För de av er som är sugna på RDS kan jag rekommendera följande fil för att i förväg räkna på vinklarna för att få optimalt utslag.
    RDS_equation.pdf

    I mitt fall bestämde jag mig för en vinkel på 32° på kröken och 80° mot bakkant. Jag får då ~32° på flapsen vid 90° vridning på servot.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6011.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	32112

    När jag snokande runt på nätet hittade jag även en monteringsanvisning från I.R.F. Machineworks. Där var det mycket tydligt beskrivet att stången INTE ska gå genom en bussning då den måste kunna röra sig upp/ned om inte allt ligger i linje med varandra. Däremot får den inte kunna röra sig i sidled. Hm, det blev till att skrota mina bussningar i delrin och ordna nya med avlånga hål. Nedan syns de bitar som ska limmas in vid flapsen och hur det bidde vid ena skevet. De nya bussningarna har preparerats med tunnt CA-lim för att få en hård yta innan de limmades in.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6007.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	33,6 KB 
Id:	32113 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6010.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	32114

    Nu ska jag försöka förbereda flaps och skev inför fräsningen av pocketspåret.

    Mvh Olov
    Senast redigerat av hjalleo den 2012-09-15 klockan 00:15.

  16. #496
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Detta med RDS är ju en väldigt intressant lösning, tycker jag. Följer med stort intresse ditt gedigna arbete.
    Resultatet torde bli alldeles förträffligt även om det inte är helt enkelt alla gånger.. Men vem har sagt att det ska vara lätt

    /Micke

  17. #497
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Äntligen fredag och hemkommen från "huvudkontoret".

    Jag har fortsatt på RDSen. En del av tiden har jag ägnat mig åt att försöka hitta en optimal lösning för flapsen. De 90°-stänger som I.R.F. Machineworks rekommenderar till flaps funkar inte i min Mustang. Flapsen ska bara vinklas ner ca 30° och då är en 90° krök på tok för mycket.

    Då rörelsen är i 3 dimensioner så blev det till att damma av trigonometrikunskaperna för att räkna på vilken vinkel kröken ska ha samt vilken vinkel stången ska ha i förhållande till gångjärnslinjen. Mååånga vinklar blir det... Hm, någon annan borde ju ha haft samma dilemma som jag? Mycket riktigt, ganska snart hittade jag vad jag sökte på nätet i form av en PDF-fil. För de av er som är sugna på RDS kan jag rekommendera följande fil för att i förväg räkna på vinklarna för att få optimalt utslag.
    RDS_equation.pdf

    I mitt fall bestämde jag mig för en vinkel på 32° på kröken och 80° mot bakkant. Jag får då ~32° på flapsen vid 90° vridning på servot.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6011.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	32112

    När jag snokande runt på nätet hittade jag även en monteringsanvisning från I.R.F. Machineworks. Där var det mycket tydligt beskrivet att stången INTE ska gå genom en bussning då den måste kunna röra sig upp/ned om inte allt ligger i linje med varandra. Däremot får den inte kunna röra sig i sidled. Hm, det blev till att skrota mina bussningar i delrin och ordna nya med avlånga hål. Nedan syns de bitar som ska limmas in vid flapsen och hur det bidde vid ena skevet. De nya bussningarna har preparerats med tunnt CA-lim för att få en hård yta innan de limmades in.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6007.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	33,6 KB 
Id:	32113 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6010.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	32114

    Nu ska jag försöka förbereda flaps och skev inför fräsningen av pocketspåret.

    Mvh Olov
    Det där kände jag inte riktigt till. Kontaktade dom innan jag beställde prylarna och beskrev vilken modell och frågade specifikt vilka produkter jag behövde...

    Men det ska bli riktigt intressant att se fortsättningen på detta. RDS installationen är riktigt intressant. Funderar på att hitta på något liknade (om det går) med min Warhawk....
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #498

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Det där kände jag inte riktigt till. Kontaktade dom innan jag beställde prylarna och beskrev vilken modell och frågade specifikt vilka produkter jag behövde...

    Men det ska bli riktigt intressant att se fortsättningen på detta. RDS installationen är riktigt intressant. Funderar på att hitta på något liknade (om det går) med min Warhawk....
    Hej Tomas!

    Nej, det förstår jag. På deras hemsida så är det just 90° som rekommenderas till flaps. Jag har inte heller haft en tanke på det innan jag har börjat montera RDSen. Men, men det var ju inga stora bekymmer. Jag har faktiskt prova att avhärda tråden för att kunna räta ut den. Därefter har jag härdat den igen. Det verkar faktiskt som att det funkade bra.

    PS! Jag följer en tråd på rcscalebuilder där det byggs en P 51 A med RDS. Till min stora förvåning skriver trådägaren och visar bilder på att han har fått en Drake av en kompis som är på besök. Gissa vem det är.

    Det var himla skoj att träffas. Jag hoppas att det blir fler tillfällen för det.

    Mvh Olov

  19. #499

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Detta med RDS är ju en väldigt intressant lösning, tycker jag. Följer med stort intresse ditt gedigna arbete.
    Resultatet torde bli alldeles förträffligt även om det inte är helt enkelt alla gånger.. Men vem har sagt att det ska vara lätt

    /Micke
    Hej Micke!

    Ja, nog var RDSen en utmaning. Det är inte fullt lika enkelt som med traditionella stötsänger. Men jag tror att de avlånga hålen gör det hela mycket enklare. Nu gör det inget om det diffar någon tiondel längre. Just nu väntar jag på att få hjälp med att fräsa spåren i roderytorna. Sen blir det till att testa hur det bidde.

    Mvh Olov

  20. #500
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Micke!

    Ja, nog var RDSen en utmaning. Det är inte fullt lika enkelt som med traditionella stötsänger. Men jag tror att de avlånga hålen gör det hela mycket enklare. Nu gör det inget om det diffar någon tiondel längre. Just nu väntar jag på att få hjälp med att fräsa spåren i roderytorna. Sen blir det till att testa hur det bidde.

    Mvh Olov

    Ser fram emot testet!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •