Reklam

 
Sidan 19 av 38 FörstaFörsta ... 9141516171819202122232429 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #361

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Göran!

    Ja, det är klart att du ska ha lite (o)ljud i Catalinan. Det var oerhört läckert ljud och den filmsnutt som jag laddat upp ger tyvärr inte Herr Benedinis ljudmodul räddvisa.

    Jaha, var det så enkelt. Jag har uppenbart lyckats göra det hela lite väl komlicerat. Jag tackar för tipset. Det kommer nog väl till pass nästa gång som jag ska slipa framkanter. Du har möjligtvis inget bra tips för vingspetsar?

    I morgon tänkte prova motorn och se hur mycket dragkraft jag har i den. Det blir spännande.

    Mvh Olov
    Ett härligt (o)ljud i Catalinan ser jag fram emot!

    När jag gör vingspetsarna så brukar göra på ett liknande sätt. Den enda egentliga skillnaden är att istället för att dra sandpappert runt hela vingspetskanten så drar jag den längs med ovan- respektive undersidan och ut till halva spetsen. Men precis som med vingframkanten så krävs det lite övning.


    Göran

  2. #362

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Göran!

    Det var vad jag misstänkte. Vi får se om jag vågar mig på det, men det är ju ett jobb som man kan skjuta på...

    Mvh Olov

  3. #363

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Nu har jag byggt den där lilla delen i framkant av vingens undersida. Då jag har flyttat in luckorna för stället (för att det skulle bli mer skalalikt) blev det en liten kompromiss. "Knölen" skulle igentligen ha gått längre akterut men det gick icke så det bidde väl inte 100. Men, på 100 meters avstånd när jag flyger inverterat lär det inte synas i alla fall. Ett par ringar av mitt favoritmaterial delrin fick bli till vingbultsgenomföringar. Lite mer spackel och sen får det duga.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4982.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	27948 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4983.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	53,4 KB 
Id:	27949

    Nu har jag provkört motorn (Turnigy Rotomax 1.60) i modellen. Propellern jag testade med är en Apc 19X12. Vid ungefär 3 kW, ~76 A, gav den en dragkraft på cirkus 8,4 kg och ca 7000 varv/min. Hm, det var lite mindre än vad jag hade tänkt mig. Jag har i och för sig inte tänkt mig någon luftakrobatik, men det skadar ju inte att ha lite i reserv. Vad tror ni? Räcker det?

    Mvh Olov

  4. #364

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Smile Snillen spekulerar

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Nu har jag byggt den där lilla delen i framkant av vingens undersida. Då jag har flyttat in luckorna för stället (för att det skulle bli mer skalalikt) blev det en liten kompromiss. "Knölen" skulle igentligen ha gått längre akterut men det gick icke så det bidde väl inte 100. Men, på 100 meters avstånd när jag flyger inverterat lär det inte synas i alla fall. Ett par ringar av mitt favoritmaterial delrin fick bli till vingbultsgenomföringar. Lite mer spackel och sen får det duga.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4982.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	27948 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4983.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	53,4 KB 
Id:	27949

    Nu har jag provkört motorn (Turnigy Rotomax 1.60) i modellen. Propellern jag testade med är en Apc 19X12. Vid ungefär 3 kW, ~76 A, gav den en dragkraft på cirkus 8,4 kg och ca 7000 varv/min. Hm, det var lite mindre än vad jag hade tänkt mig. Jag har i och för sig inte tänkt mig någon luftakrobatik, men det skadar ju inte att ha lite i reserv. Vad tror ni? Räcker det?

    Mvh Olov
    Jag tror att mätingenjören får bakläxa!

    Idag insåg jag att något var fel på den mätning av dragkraften som jag gjort. Då jag hjälpte zazzu att mäta dragkraften på en av hans modeller med den digitala fiskevågen jag köpt, insåg jag vilken skillnad det var på resultatet beroende på hur jag höll vågen. Han fick ut ca 7,6 kg dragkraft vid 2 kW, men om jag vinklade vågens handtag sjunk det drastiskt. Inte så konstigt kan man tycka men vem tänkte på det i allt damm som yrde när jag beordrade min son att hålla i vågen medan jag stod på betryggande avstånd och gasade. Faktum är att sonen tyckte att det blåste så mycket damm och annat att han kröp in under en filt. Nu i efterhand så minns jag att han var tvungen att vinkla upp vågens handtag för att kunna läsa av värdet. Det blir nog bakläxa på den här mätningen och då frugan jobbar i helgen så känner jag att ett nytt tillfälle uppenbarar sig.

    Mvh Olov

  5. #365

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    6
    Klubb
    Ållebergs MFK

    Standard

    Hej Mustangbyggare!
    Skickar några bilder på min nu lackeringsfärdiga modell. Modellen en gång påbörjad av Ompa och är nu klar för lackering.
    Motorn är Rcgf 55:a, egen ljuddämpare placerad direkt bakom brandväggen, Robart ställ och sporre, Dymond servon och Futaba radio. Har inte kört motorn i modellen och vet inte dragkraften men modellen väger nu med all utrustning innan lack knappt 9 kg.

    Trevlig påsk!
    Ulf
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG0967.JPG 
Visningar:	177 
Storlek:	157,0 KB 
Id:	28001Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG0968.JPG 
Visningar:	188 
Storlek:	162,2 KB 
Id:	28002Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG0969.JPG 
Visningar:	180 
Storlek:	150,7 KB 
Id:	28003

  6. #366
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Olov, som vanligt får jag tillstöta att det ser ypperligt bra ut. Kan inte undgå att känna suget av att få sprätta upp kartongen till en helt ny och o-rörd byggsats...

    Ulf. Underbart att se min gamla Musse stå på egna ben nu. Det är så det tåras i ögonen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #367

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thulin Visa inlägg
    Hej Mustangbyggare!
    Skickar några bilder på min nu lackeringsfärdiga modell. Modellen en gång påbörjad av Ompa och är nu klar för lackering.
    Motorn är Rcgf 55:a, egen ljuddämpare placerad direkt bakom brandväggen, Robart ställ och sporre, Dymond servon och Futaba radio. Har inte kört motorn i modellen och vet inte dragkraften men modellen väger nu med all utrustning innan lack knappt 9 kg.

    Trevlig påsk!
    Ulf
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG0967.JPG 
Visningar:	177 
Storlek:	157,0 KB 
Id:	28001Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG0968.JPG 
Visningar:	188 
Storlek:	162,2 KB 
Id:	28002Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG0969.JPG 
Visningar:	180 
Storlek:	150,7 KB 
Id:	28003
    Hej Ulf!

    Vad roligt att få se lite bilder på din Mustang. Det ser ju riktigt bra ut. Vikten lär du nog inte ha några som helst bekymmer med. Du får gärna visa fler bilder.

    Mvh Olov

  8. #368

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Olov, som vanligt får jag tillstöta att det ser ypperligt bra ut. Kan inte undgå att känna suget av att få sprätta upp kartongen till en helt ny och o-rörd byggsats...

    Ulf. Underbart att se min gamla Musse stå på egna ben nu. Det är så det tåras i ögonen
    Hej Tomas!

    Jag tackar och slickar i mig av berömmet. Nu börjar det kännas som om slutet av byggsäsongen är nära så det blir nog inte så mycket mer gjort framöver. Lite glasfiber och epoxy är i alla fall på ingående.

    Tänk att din Mustang blev två! Det måste ju betyda dubbel bygglädje.

    Mvh Olov

  9. #369

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Beträffande önskad dragkraft på en warbird skulle jag inte gå under 85% av planets totala vikt.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  10. #370

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Peder!Jag bör få ut drygt nio kg dragkratft med den setupen jag testade sist och det borde räcka. Vad baserar du de 85% på? Är det allmänt vedertaget eller var kommer siffran från? Jag försöker lära mig mer om el, därav min frågvishet.Mvh Olov

  11. #371

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen
    Siffran kommer från egen erfarenhet av 8 plan där jag mätt dragkraft contra vikt och fått följande resultat.

    Cutlass deltavinge, vikt 3,4 kg , dragkraft 2,3 kg = 68% flyger ok startar från gräs

    Josefin dubbeldäckare, vikt 4,0 kg, dragkraft 2,7 kg = 68% som ovan

    Champion (Thunder Tiger), vikt 3,6 kg, dragkraft 2,3 kg = 64% som ovan

    Samma plan, lättad till 3,3 kg , dragkraft (annan motor) 2,8 kg = 85% väsentilgt bättre att flyga, mer riv

    North Star (deltavinge Balsa USA), vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg =73% ok på gräs

    Enforcer (deltavinge Balsa USA), vikt 5,4 kg , dragkraft 4,6 kg = 85% riktigt bra drag, en fröjd att flyga

    J 21 prototyp, vikt 3,3 kg, dragkraft 2,0 kg = 60% svår att få upp från gräset, lite för lite drag även i luften

    Extra, vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg = 73% startar från gräs men känns lite undermotoriserad för typen

    På dessa siffror baserar jag mitt tyckande att för en warbird som i verkligheten har en kraftfull motor bör man inte gå under 85% på en modell. Man kan naturligtvis flyga den även med bara 70% men det kanske innebär vissa svårigheter på gräs och en sämre möjlighet att rädda sig ur en taskig situation samt en inte så skalariktig flygning.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  12. #372
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag har ju samma Musse,med en bensinare som på 35 cc som pissnödig,medvind och hemlängtan ger kanske 8 kg statisk dragkraft och den flyger lysande..Flyger mycket med den och den har några år på nacken men den ska få vara med i år igen.. Finns en film på den när jag flög den med en trött 26 cc kinesbensinare,men det var (underdrift) i minsta laget.

    Det där med motorer,det finns sen ett tag tillbaka en tendens att peta i för stor motor i kärrorna och om man har en tvåtaktsbensinare så låter det riktigt illa när den får fara runt på 75 % gas o fyrtakta,OBS personlig åsikt!
    Stora mussen jag har ligger kanske på 18-20 kg och väger 25,funkar det med..
    Men sen hänger det mycket på valet av propp,diameter kontra stigning,man kan ju välja vilken växel man ska köra på...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #373

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej igen
    Siffran kommer från egen erfarenhet av 8 plan där jag mätt dragkraft contra vikt och fått följande resultat.

    Cutlass deltavinge, vikt 3,4 kg , dragkraft 2,3 kg = 68% flyger ok startar från gräs

    Josefin dubbeldäckare, vikt 4,0 kg, dragkraft 2,7 kg = 68% som ovan

    Champion (Thunder Tiger), vikt 3,6 kg, dragkraft 2,3 kg = 64% som ovan

    Samma plan, lättad till 3,3 kg , dragkraft (annan motor) 2,8 kg = 85% väsentilgt bättre att flyga, mer riv

    North Star (deltavinge Balsa USA), vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg =73% ok på gräs

    Enforcer (deltavinge Balsa USA), vikt 5,4 kg , dragkraft 4,6 kg = 85% riktigt bra drag, en fröjd att flyga

    J 21 prototyp, vikt 3,3 kg, dragkraft 2,0 kg = 60% svår att få upp från gräset, lite för lite drag även i luften

    Extra, vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg = 73% startar från gräs men känns lite undermotoriserad för typen

    På dessa siffror baserar jag mitt tyckande att för en warbird som i verkligheten har en kraftfull motor bör man inte gå under 85% på en modell. Man kan naturligtvis flyga den även med bara 70% men det kanske innebär vissa svårigheter på gräs och en sämre möjlighet att rädda sig ur en taskig situation samt en inte så skalariktig flygning.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Tack Peder!

    Det var mycket fakta. Tror du inte att gräsets motstånd, friktionen, är i stort sett densamma i dina "små" modeller som min lite större Mustang på knappt 11 kg? I så fall torde det fungera bra med mindre än 85% dragkraft i förhållande till vikt.

    Mvh Olov

  14. #374

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jag har ju samma Musse,med en bensinare som på 35 cc som pissnödig,medvind och hemlängtan ger kanske 8 kg statisk dragkraft och den flyger lysande..Flyger mycket med den och den har några år på nacken men den ska få vara med i år igen.. Finns en film på den när jag flög den med en trött 26 cc kinesbensinare,men det var (underdrift) i minsta laget.

    Det där med motorer,det finns sen ett tag tillbaka en tendens att peta i för stor motor i kärrorna och om man har en tvåtaktsbensinare så låter det riktigt illa när den får fara runt på 75 % gas o fyrtakta,OBS personlig åsikt!
    Stora mussen jag har ligger kanske på 18-20 kg och väger 25,funkar det med..
    Men sen hänger det mycket på valet av propp,diameter kontra stigning,man kan ju välja vilken växel man ska köra på...
    Hej Bokis!

    Det var MYCKET skönt att höra! Jag tror nog att den skulle flyga med 8,4 kg dragkraft och farten är den nog inget fel på. Den varvade ungefär 7 000 varv/min vilket ger en hastighet på knappt 130 km/h teoretiskt. Kan man räkna så? Det var mer att jag blev lite besviken när jag inte fick mer äm 8,4 kg på vågen. Jag hade räknat med ca 1 kg mer. Men, som jag skrev tidigare, höll sonen den snett så jag ska göra om mätningen. Undrar just hur frugan har uppfostrat honom?

    Mvh Olov

  15. #375

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Baffling

    Nu har jag gjort om bafflingen. Den gamla blev inte helt lysande så den åkte ut och in kom en ny som satt lite bättre till. Nu sluter den ganska tätt kring motorn och jag tror att luften åker den väg jag vill. Måhända behöver jag strypa spalten på sidorna om motorn för att styra den än mer.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4987.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	28075 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4988.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	48,2 KB 
Id:	28076 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4992.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	28077

    På mittenbilden syns det även hur gigantiskt stort insläppet är. I verkligheten är munnen mycket mindre, men det kan jag fixa någon regnig höst när jag känner för det. Nu återstår bara att ta upp lite "hål" där bak så att luften kan ta vägen någon stans.

    Mvh Olov

  16. #376
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hoppas det inte är för offtopic,lite Musse underhållning:


    Jag skyller givetvis ifrån mig,montering samt beedigat intyg på att:
    -Visst flyger den med den fina 26 kubikaren från Huangtsepnom!
    Detta intyg kom från Warben här på forumet. Med en ROTO 35 så blev det sen perfekt,det här var liiiite segt om man så säger..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #377

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Bokis!
    Det kan väl aldrig bli off topic med en Mussefilm. Jag måste säga att det där såg liiite vågat ut. Ingen kan klaga på att den är övermotoriserad, men det gick j.
    Mvh Olov

  18. #378

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Man skall ju inte ta dessa siffror alltför bokstavligt.

    Bokis "stora Musse" med vikten ca 25 kg och dragkraft ca 20 kg blir ju 80% och Din pågående Musse med vikten ca 10,8 kg (enl. tidigare inlägg) får dragkraft 8,4 kg så blir ju det 78% så låt oss konstatera att runt 80% är säkerligen bra nog.

    Problemet med detta är ju att man kanske måste sikta lite högre för att inte komma för lågt, så att säga. Att däremot hamna nere på 65 - 70 % måste man ju nog avråda ifrån. Så bättre att ha 80 - 85% i siktet och sen kanske hamna på 78.

    Ofta blir ju nog en modell lite tyngre än man kalkylerat pga alla småsaker i slutet av bygget som man har svårt att förutse från början.

    Vore kanske intressant med %-siffrorna på Mussen i filmen med de två olika motorerna, för filmen visar ju klart problemet med en för svag motor. Så vad vägde modellen i de två fallen och vad var dragkraften med 26cc motorn resp 35 cc motorn ( om nu siffror finns bevarade)

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  19. #379

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Luckor

    Nu har jag börjat med den främre luckan under buken. Det var bara att rita upp konturen och sen sätta kniven i balsan. En plugg av cellplast har det också blivit. Jag tänkte göra ett försök att gjuta en lucka av glasfiber och epoxy. Jag har aldrig gjort det förut så vi får se hur det går. Bilden längst till höger visar hur det ser ut på en riktig Musse.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4993.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	29,8 KB 
Id:	28110 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4998.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	28111 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4999.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	28112 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Radiator hatch 11.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	24,4 KB 
Id:	28113

    Mvh Olov

  20. #380

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Fortsättning på lucka

    Hej!

    Här har till synes varit dött i min tråd under några dagar. Men riktigt så illa är det inte i hobbyrummet. Jag har under veckan glasat luckan. Nedan syns några bilder på mitt livs första försök med att göra en glasfibergjutning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5001.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	28247 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5002.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	53,5 KB 
Id:	28248 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5008.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	54,7 KB 
Id:	28249

    Nedan en bild på luckan innan den är renskuren och slipad till rätt form.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5009.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	88,1 KB 
Id:	28250

    Och till sist luckan med det första lagret med sprutspackel. Hur får man bort de där fransarna som sticker ut? Är det bara att slipa lite nogrannare?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5012.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	24,2 KB 
Id:	28251

    Jag prövar även ett annat sätt att göra luckan på. På den blåa cellplastformen limmar jag fast 0,4 mm playwood och därefter glasar jag ett lager. När det är gjort ska cellplasten bort. Vi får se vilken av de två luckorna jag tycker bäst om. På bilden till höger har jag fått på ett lager glasfiber med epoxy. Jag la peelply på det hele och drog bort när det var härdat. Det verkar vara ett smidigt sätt att göra det på.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5007.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	66,8 KB 
Id:	28254 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5015.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	84,3 KB 
Id:	28255


    Jag har även försökt att rätta till formen på radiatorscoopet. Jag fick lov att limma på lite extra balsa så att jag sen kan hyvla och slipa till en form som någorlunda liknar originalet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5003.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	28252 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5013.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	28253

    Mvh Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •