Reklam

 
Sidan 21 av 38 FörstaFörsta ... 11161718192021222324252631 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #401
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Fortsätter följa denna eminenta tråd med stort intresse.. Läckert med dioderna till mynningsflammorna.. Hoppas få se det med ljud oxå??
    Vingen ser ju kalasfin ut med roderna monterade.. Tjusigt!!

    /Micke

  2. #402

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kasoe Visa inlägg
    Kanonsnyggt, det är ju "Möbelkvalitet" som någon sa. Man skulle ju kunna tro att du jobbar på... öh... just de ja... Äh, det var inget... Jo, SNYGGT!

    /Anders Ö
    Tack Anders!
    Möbelkvalité o möbelkvalité. Med den takt som det här byggs är det nog osäljbart i vilket fall som helst.

    Mvh Olov

  3. #403

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Fortsätter följa denna eminenta tråd med stort intresse.. Läckert med dioderna till mynningsflammorna.. Hoppas få se det med ljud oxå??
    Vingen ser ju kalasfin ut med roderna monterade.. Tjusigt!!

    /Micke
    Tack Micke!

    Jag hoppas att det går att få plats med dioderna. Jag är inte helt säker på det ännu.

    Mvh Olov

  4. #404

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det går framåt! Det ser snyggt ut. Jag gillar din borrjigg för gångjärnen.


    Göran

  5. #405

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det går framåt! Det ser snyggt ut. Jag gillar din borrjigg för gångjärnen.


    Göran
    Tack Göran!

    Det går lååångsamt nu och ju mer sommar som del blir desto mindre byggande blir det.

    Mvh Olov

  6. #406
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det blir lätt så. På sommaren lockar fältet mer än bygglokalen :-)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #407

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Byggväder

    Nu har det varit lite byggväder och jag har jobbat vidare med den 0,8 mm plywood som ska täcka glipan i framkant av roderytorna. Balsan som jag har plankat vingarna med är stenhård så det var inte bara att slipa ner 0,8 mm. Jag fick ta fram Dremmeln och fräsa bort det mesta för att sen avsluta med att slipa.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5388.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	48,8 KB 
Id:	29478 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5389.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	29479 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5390.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	29480

    Nu är ialla fall ovansidan i stort sett klar och det börjar bli dags att vända på vingen och fortsätta där.

    Mvh Olov

  8. #408

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Byggväder igen

    Efter en paus med både det ena och andra som pockat på uppmärksamhet har det äntligen varit lite byggväder igen. Jag har nu gjort klart playwooden som täcker glipan till skev och flap. Sen var det dags att gör något åt de ringar som ska sitta vid recognition lights. De behövde utan tvekan fällas in i planknigen så att de kommer mer i nivå med ytan för att det ska bli snyggt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5599.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	36,1 KB 
Id:	29781

    Jag svarvade till ett verktyg i lagom dimension som jag limmade på lite sandpapper på och vips så blev det enkelt att slipa ner lagom mycket.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5601.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	29782

    Så här blev det efter några sekunders slipande.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5605.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	36,0 KB 
Id:	29783 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5606.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	60,9 KB 
Id:	29784

    PS! Är det någon som vill köpa ett lättare begagnat recognitionligthslipverktyg så har jag numera ett till salu.

    Mvh Olov

  9. #409

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Det är dom enkla verktygen som gör skillnaden. Kul att du är på banan igen med framsteg och bilder.
    /Lelle

  10. #410

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Smile

    Idag anlände den Flite Metal jag beställde för cirka 2 månader sedan. Ett tag undrade jag faktiskt om jag hade blivit blåst, men han svarade alltid artigt och snabbt på mina mail när jag undrade hur det gick. Idag kom paketet i alla fall och jag hade mycket svårt att hålla mig. I paketet fanns en rulle aluminium och lite verktyg samt en CD med instruktioner.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5667.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	38,5 KB 
Id:	29928

    En liten stund senare hade jag provat att applicera Flite Metal på min lilla glasfiberluck.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_5665.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	83,2 KB 
Id:	29929

    Och nu ska jag se vad instruktionerna säger...

    Mvh Olov
    Senast redigerat av hjalleo den 2012-06-23 klockan 14:31.

  11. #411
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Stiligt värre,ser jättefint ut!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #412

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ed Clayman som äger ScaleAero och som säljer FliteMetal är en kille som du kan lita på att han skickar grejorna. Men som många andra i den här hobbyn så har han ett jobb vid sidan om som tar en hel del av hans tid i anspråk. Så ibland tar det lite tid att få grejorna från honom. Men min erfarenhet är att de kommer alltid.

    FliteMetal är ett väldigt trevligt material att jobba med. Det är inte lika tjockt som vanlig aluminiumtejp utan mycket tunnare och med en hel del tålamod och försiktighet så kan man klä ganska avancerade ytor. Men det kräver en del övning innan man har fått till tekniken så jag rekommenderar dig att öva på lite skräpbitar innan du ger dig i kast med de svårare delarna. Resultatet blir väldigt bra!

    Men en liten detalj som du måste hålla i minnet. Aluminiumet i den här tejpen är mjuk och i kombination med tunnheten så är den repkänslig....gissa hur jag vet det.


    Göran

  13. #413

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    IT-tekniker
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jag har suttit och sträckläst igenom den här tråden nu och kan bara summera med: GRYMT LÄCKERT!!!

  14. #414

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Stiligt värre,ser jättefint ut!
    Tack Bokis! Det värmer i sommarkylan!

    Mvh Olov

  15. #415

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Ed Clayman som äger ScaleAero och som säljer FliteMetal är en kille som du kan lita på att han skickar grejorna. Men som många andra i den här hobbyn så har han ett jobb vid sidan om som tar en hel del av hans tid i anspråk. Så ibland tar det lite tid att få grejorna från honom. Men min erfarenhet är att de kommer alltid.

    FliteMetal är ett väldigt trevligt material att jobba med. Det är inte lika tjockt som vanlig aluminiumtejp utan mycket tunnare och med en hel del tålamod och försiktighet så kan man klä ganska avancerade ytor. Men det kräver en del övning innan man har fått till tekniken så jag rekommenderar dig att öva på lite skräpbitar innan du ger dig i kast med de svårare delarna. Resultatet blir väldigt bra!

    Men en liten detalj som du måste hålla i minnet. Aluminiumet i den här tejpen är mjuk och i kombination med tunnheten så är den repkänslig....gissa hur jag vet det.


    Göran
    Hej Göran!

    Menar du att det finns folk som prioriterar sitt jobb högre än hobbyn? Det kan väl aldrig vara möjligt.

    Det var mest att jag när jag beställde fick jag ett intryck av att det skulle gå snabbare än vad det gjorde. Som jag skrev tidigare var han snabb att svar på mina mail och produkten verkar absolut hålla vad som lovats. Det verkar vara ett mycket trevligt material även om det, precis som du skriver, lätt blir märken.

    Mvh Olov

  16. #416

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av XaNoR Visa inlägg
    Jag har suttit och sträckläst igenom den här tråden nu och kan bara summera med: GRYMT LÄCKERT!!!
    Tack!

    Mvh Olov

  17. #417

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    IT-tekniker
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Tack!

    Mvh Olov
    Jag hade tänkt bygga en sån här modell, men efter att ha tittat igenom alla bilder så inser jag nog att det är ganska mycket överkurs för mina byggkunskaper . Har bara byggt Presedent-kärror förut

    Glad midsommar

  18. #418

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av XaNoR Visa inlägg
    Jag hade tänkt bygga en sån här modell, men efter att ha tittat igenom alla bilder så inser jag nog att det är ganska mycket överkurs för mina byggkunskaper . Har bara byggt Presedent-kärror förut

    Glad midsommar
    Hej!

    Jag vet inte riktigt vilken erfarenhet du har av att bygga modeller sen tidigare. Jag hade väldigt lite erfarenhet av att bygga innan jag började. Om man bortser från några tappra försök i min ungdom så har jag bara byggt en modell innan (då räknar jag inte in ARFer). Så här långt måste jag säga att TopFlitebyggsatsen har varit relativt enkel att bygga. Allt material har passat bra och byggbeskrivningen som är med är utomordentligt välgjord där man enkelt följer den steg för steg. Däremot tycker jag att en del balsa har varit väl tungt. Att jag sedan har valt att göra det hela mer komplicerat med landställsluckor, en massa LED-lampor, ljudmodul, sliding canopy och allt annat "onödigt" beror enbart på att jag tycker att det är så fantastiskt kul att bygga. Utan detta skulle jag nog vilja påstå att det är en ganska enkel modell att bygga. Titta själv i byggbeskrivningen.

    Jag gjorde precis som du gör nu, dvs surfade runt och dräglade över alla dessa fantastiska byggen och byggare som finns på det här och även andra forum. Jag har läst och lärt mig massvis av att studera hur andra gör när dom bygger. Hux flux satt jag sedan med en byggsats och nu kan jag bara konstatera att det är jätteroligt. Vilken nivå man lägger på bygget är något som man själv måste bestämma. Det viktigaste är att man trivs med det och tycker att det är roligt.

    Så: surfa på, låt dig inspireras över vilka sickliga byggare det finns och bli till slut så sugen att du själv kör igång!

    Välkommen till en rolig hobby och Trevlig midsommar!

    Mvh Olov

  19. #419

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    IT-tekniker
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jag har hållit på länge bara att jag inte har flängt runt på forumen så mycket förut . När jag började bygga så var PICA-modeller högst på "dregellistan" men det lyckas jat inte hitta längre.
    Såg Lelles F4U Corsair och man blir lite lätt deprimerad när man läser en hel byggtråd och ser hur länge folk har hållit på för att sen se allt gå åt h......e.
    Jag har mest hållit på med ARF och RTF. Så smidigt, men sonen börjar bli intresserad och då kanske man skulle bygga varsitt plan i vinter.

    Skål

  20. #420

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    En sån här dag när man är lite sliten och vädret inte tillåter flygning passar det ju bra att fundera på förebild. Jag har kikat på en förebild som heter Upupa Epops (latin för härfågel). Jag tycker att den är supersnygg men jag funderar på om den inte är lite väl besvärlig med det schackrutiga i nosen. Vi får väl se. Nedan ett par bilder på förebilden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5-PSPSATRESUSM-PSPPAINTUPAPA-.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	92,5 KB 
Id:	29959 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1035631-1680x1050-p51_upupa_epops.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	29960 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4244202298_e5196b5235_o.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	672,3 KB 
Id:	29961

    Mvh Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •