Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Frdelar/nackdelar med 2,4GHZ jmfrt med 32/72 MHZ?

nisseflygares avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Inlgg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

Lightbulb Frdelar/nackdelar med 2,4GHZ jmfrt med 32/72 MHZ?

Kr just nu med Hitec Focus 5 (35.150Mhz) och funderar ver vilka fr- och nackdelarna r med 2.4 ghz jmfrt med gamla frekvenserna?

Anledningen att jag funderar r att jag ska kpa fler mottagare och funderar p att ev konvertera mitt 35 mhz till 2.4ghz med Assans kit:
    http://www.himodel.com/radios/ASSAN_...nsmitters.html

och i och med detta s r jag osker p vilka mottagare jag ska kpa.

Mvh Samuel

Reg.datum
    Jan 2011
    Inlgg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

Standard

Frdelar r att det r mindre knsligt fr strningar och man behver inte fundera ver frekvenser mer, utan radion letar sjlv upp lediga kanaler och/eller anvnder frekvenshopp. Man binder ju ven sndare och mottagare till varandra, s man kan inte rka styra ngot annat n det som r bundet till varandra. Sedan slipper man ju ha ett "fiskesp" till antenn x (radioinstallationen i modellen r x enklare pga kortare antenner). :-) Nackdel r att det tar lite lngre tid innan mottagaren startar om ifall spnningen skulle rka hamna fr lgt. Detta r vl dock ett problem som jobbats bort i ganska stor utstrckning. Signalen dmpas x fortare nr det inte r fri sikt.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Jag kr Assan sedan ungefr 3 r tillbaka och helt utan problem.
    Vilken mottagare du skall vlja beror ju helt p behovet - allts vilken krra den skall sitta i.
    Jag har 6 och 7-kanalare bde med kort och lng antenn, den lilla 4-kanalaren fr inomhusflyget, en nstan lika liten 6-kanalare fr smflyg som behver flera kanaler n 4 kanaler samt slutligen ven 4-kanalaren med "micro-kontakter".
    Om du inte skall flyga ngra riktigt stora krror s kommer skert 7-kanalsmottagaren att fungera bra som universalmottagare. Kort eller lng antenn ? Ja, har du krror med t ex kolfiberfrstrkt kropp s vlj den lnga antennen s kan du dra den utanfr kroppen. Annars kommer skert den korta att fungera utmrkt. Sen finns ju ocks lite strre/dyrare mottagare som skall ha nnu lngre rckvidd men dessa har jag aldrig haft behovet att testa.
    Slutligen - hade jag valt system idag hade jag nog allvarligt funderat p FrSky istllet eftersom dom - i alla fall teoretiskt - har ett tekniskt skrare system. Nu har ju mina Assan-grejor fungerat utmrkt men utvecklingen gr ju trots allt framt. Och telemetri lockar ju ocks lite...
    Hlsningar
    Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Det har bara tillverkats focus 4 och focus 6, bgge utan dator. Det har ven tillverkats Flash 5 och Flash 5X. Jag har sjlv konverterat min flash 5X till FrSky. Fungerar kalas, i alla fall efter jag tog bort det lilla blcket vid batterihllaren som lckte strm.
    fredrik

nisseflygares avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Inlgg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

Standard

Skrev givetvis fel, det r hitec flash 5 x jag har.

Vart kper man/lser mer om installation av FrSky?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Kp: airmedia, hobbyking eller himodel.

Ls: Min blog eller RC Groups. Det r exakt samma handgrepp fr FrSky-mod som fr Assan-mod.
    fredrik

Standard

Citat Ursprungligen postat av nisseflygare Visa inlgg
    Skrev givetvis fel, det r hitec flash 5 x jag har.

Vart kper man/lser mer om installation av FrSky?
    Hr kan man lsa om Frsky tills man lessnar http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1176328 Problemet r vl att hitta det som knns relevant fr en sjlv. Jag kr sjlv med Frsky sedan ett tag och ngrar inte konverteringen. Det enda problem jag har haft r ngra billiga Futabaservon som blev lite ryckiga. Andra billiga servon fungerar dock utan problem.

/Mats

Liknande mnen

1. JR X-3810 och 2.4GHz?
    Av lnning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 27
    Senaste inlgg: 2015-08-05, 11:45
  2. frdelar med vara sjuk !??
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2009-04-04, 02:13
  3. FPV 2,4GHz kit
    Av lassebetong i forum FPV Video Sndare - Mottagare