Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fördelar/nackdelar med 2,4GHZ jämfört med 32/72 MHZ?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    nisseflygares avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

    Lightbulb Fördelar/nackdelar med 2,4GHZ jämfört med 32/72 MHZ?

    Kör just nu med Hitec Focus 5 (35.150Mhz) och funderar över vilka för- och nackdelarna är med 2.4 ghz jämfört med gamla frekvenserna?

    Anledningen att jag funderar är att jag ska köpa fler mottagare och funderar på att ev konvertera mitt 35 mhz till 2.4ghz med Assans kit:
    http://www.himodel.com/radios/ASSAN_...nsmitters.html

    och i och med detta så är jag osäker på vilka mottagare jag ska köpa.

    Mvh Samuel

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Fördelar är att det är mindre känsligt för störningar och man behöver inte fundera över frekvenser mer, utan radion letar själv upp lediga kanaler och/eller använder frekvenshopp. Man binder ju även sändare och mottagare till varandra, så man kan inte råka styra något annat än det som är bundet till varandra. Sedan slipper man ju ha ett "fiskespö" till antenn åxå (radioinstallationen i modellen är åxå enklare pga kortare antenner). :-) Nackdel är att det tar lite längre tid innan mottagaren startar om ifall spänningen skulle råka hamna för lågt. Detta är väl dock ett problem som jobbats bort i ganska stor utsträckning. Signalen dämpas åxå fortare när det inte är fri sikt.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag kör Assan sedan ungefär 3 år tillbaka och helt utan problem.
    Vilken mottagare du skall välja beror ju helt på behovet - alltså vilken kärra den skall sitta i.
    Jag har 6 och 7-kanalare både med kort och lång antenn, den lilla 4-kanalaren för inomhusflyget, en nästan lika liten 6-kanalare för småflyg som behöver flera kanaler än 4 kanaler samt slutligen även 4-kanalaren med "micro-kontakter".
    Om du inte skall flyga några riktigt stora kärror så kommer säkert 7-kanalsmottagaren att fungera bra som universalmottagare. Kort eller lång antenn ? Ja, har du kärror med t ex kolfiberförstärkt kropp så välj den långa antennen så kan du dra den utanför kroppen. Annars kommer säkert den korta att fungera utmärkt. Sen finns ju också lite större/dyrare mottagare som skall ha ännu längre räckvidd men dessa har jag aldrig haft behovet att testa.
    Slutligen - hade jag valt system idag hade jag nog allvarligt funderat på FrSky istället eftersom dom - i alla fall teoretiskt - har ett tekniskt säkrare system. Nu har ju mina Assan-grejor fungerat utmärkt men utvecklingen går ju trots allt framåt. Och telemetri lockar ju också lite...
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det har bara tillverkats focus 4 och focus 6, bägge utan dator. Det har även tillverkats Flash 5 och Flash 5X. Jag har själv konverterat min flash 5X till FrSky. Fungerar kalas, i alla fall efter jag tog bort det lilla bläcket vid batterihållaren som läckte ström.
    fredrik

  5. #5
    nisseflygares avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Skrev givetvis fel, det är hitec flash 5 x jag har.


    Vart köper man/läser mer om installation av FrSky?

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Köp: airmedia, hobbyking eller himodel.

    Läs: Min blog eller RC Groups. Det är exakt samma handgrepp för FrSky-mod som för Assan-mod.
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nisseflygare Visa inlägg
    Skrev givetvis fel, det är hitec flash 5 x jag har.


    Vart köper man/läser mer om installation av FrSky?
    Här kan man läsa om Frsky tills man lessnar http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1176328 Problemet är väl att hitta det som känns relevant för en själv. Jag kör själv med Frsky sedan ett tag och ångrar inte konverteringen. Det enda problem jag har haft är några billiga Futabaservon som blev lite ryckiga. Andra billiga servon fungerar dock utan problem.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. JR X-3810 och 2.4GHz?
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2015-08-05, 11:45
  2. fördelar med å vara sjuk !??
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 02:13
  3. FPV 2,4GHz kit
    Av lassebetong i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 22:12
  4. Composit plan jämfört med träflygplan?
    Av danielwidman79 i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •