Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Billigt och bra nybörjarplan

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Billigt och bra nybörjarplan

    a) eldrivet (mina elever är 15 år, saknar således bil som kan transportera fältutrustning och flygplan till ett modellfält)
    b) billigt (nybörjare som inte heller har RC-intresserade föräldrar är inte beredda på att satsa mycket pengar innan intresset har rotat sig ordentligt)
    c) välflygande (möjlighet att klara flygning och landning på egen hand efter en kort kurs på ca 18 timmar med teori, simulatorflygning och dubbelkommando). Ska inte heller kräva alltför stort utrymme. De flesta av mina elever har tillgång till någon liten äng.
    d) Gärna en modell som är enkel att montera ihop. På mina kurser i högstadiet (åk 8) finns inte mycket tid för bygge. Linkage, servon, fartreglage och motor får väldigt gärna vara färdigt installerade.

    Har under några års tid nu dragit ett så kallat "B-tillval" i RC-flyg i Korsholms högstadium (Finland). 45 min/vecka under en termin är en kort tid och ett av mina mål är att kunna rekommendera ett lämpligt nybörjarplan till rimligt pris så att eleverna kan fortsätta med flygandet efter avslutad kurs. En av mina principer är att aldrig rekommendera ett plan jag inte flugit.
    I årets budget har jag blivit beviljad 200 €, har tänkt investera de pengarna hos HobbyKing detta år.

    Pengarna ska räcka till:
    - FrSky FF-1 2.4Ghz Combo Pack for Futaba w/ Module & RX ($35,80)
    Dvs. jag utrustar lärarsändaren (Hitec Optic 6) med en FrSky-modul och planet med FrSky-mottagaren för att testa detta lågprissystem så att jag ev. kan rekommendera till mina elever. Elevsändare (Optic 6 Sport och trainerkabel har jag redan).
    - Flygplan med motor, servon, fartreglage och ett par LiPo-batterier så att vi kan flyga en lektion, 45 minuter (laddare har jag).

    Plan som jag redan har skaffat till skolan:

    - GWS Slowstick med borstmotor (3-kanaler). Det bästa nybörjarplanet jag har så länge det är vindstilla. Detta plan startar och landar eleverna själva efter någon timmes simulatorträning + några minuters flygning i dubbelkommando. Med detta långsamma plan behöver inte inflygningen planeras så noggrant och det är enkelt att landa. Tyvärr är det inte alltid det är vindstilla på våra lektioner (tisdagar kl. 14.10–14.55)

    - GWS E-starter uppgraderad med borstlös motor och 3-cells 1300 mAh Lipo (4-kanaler). Ett litet kraftpaket med vertikalprestanda som eleverna nog kan kontrollera. Betydligt högre landningshastighet än SlowStick och gjord av vanlig "frigolit" som blir smulor vid ev. krasch. Har inte vågat låta eleverna landa detta plan under kursen, bara flyga omkring i dubbelkommando.

    - Min egen EasyStar (3-kanaler med original sidroderstorlek). Själv har jag inga problem att styra planet med original sidroder (jag stöttar med gaspådrag i svängarna så biter sidrodret hur bra som helst), men eleverna är inte så aktiva med vänsterspaken så de har ibland svårigheter med att hålla flygplanet mot vinden.

    - Riccs Busy Bee. Ett plan som jag trodde skulle vara en bra nybörjarkärra med fyra kanaler (högvingad och skyddad propeller bakom vingen). Använder inte detta plan som skolflygplan efter som vårt exemplar flyger orent och är väldigt klumpigt att svänga.

    Det plan jag i första hand funderar på är AXN Floater-Jet (Hobby King) en "EasyStar-klon" med skevroder. Eller har ni andra förslag?
    Och om ni tror att planet jag tänker på är lämpligt, tål det ett större (och tyngre) batteri än det rekommenderade i nosen? EasyStar behöver ju rejält med vikt i nosen för att tyngdpunkten ska bli bra.

    Målgruppen är alltså 15-åringar utan tidigare erfarenhet av RC-flyg.

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du har ju redan besvarat din fråga
    När jag läste inledningen på ditt inlägg så tänkte jag föreslå just det planet.

    HK rekommenderar 3S 1300 mAh, men många har karvat ut lite och tryckt i uppåt 2200 mAh utan problem. Jag köpte Floatern för att ha till FPV, så jag gick på rekommenderade 1300 mAh mtp att det skulle sättas kamera och sändare framför tyngdpunkten. Med FPV-prylarna fick jag sätta 10-20 gram på stabben, men utan extravikt var den helt klart lite baktung med batteriet så långt fram det kunde komma.

    Jag skulle gissa att ett batteri på 1700-1800 mAh ger dig rätt tyngdpunkt, men då får du nog karva ur lite.

    Lite grann lim på roderhornens "piggar" som gå igenom rodren är bra, en del har råkat ut för att dessa har lossnat.

    Själv råkade jag ut för att ena skevservot lossnade, den dubbelhäftande tapen släppte från EPP'n, så känn på dessa och använd lite CA om de släpper.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Johan,
    Håller nog en femma på Easy Star eller nån klon om priset är viktigt - t ex AXN Floater.
    Skall dom klara kärran själva så är det ju ingen nackdel om den är robust/tålig.
    Sen kanske den typen av kärra inte tilltalar killar i den åldern utseendemässigt.
    Då är frågan - klarar dom t ex en mer utpräglad 3D-kärra - kanske en i EPP ?
    Tänker på kärror typ RC Factorys Yak'ar el liknande.
    Kärror med en spännvidd på ca: 1 m.
    Dom är inte speciellt billiga men det kanske finns snarlika "Kina-maskiner" om man letar lite ?
    Det är ingen lätt uppgift du gett dig in i med dina yttre begränsningar.
    Det hade givetvis varit betydligt lättare om föräldrarna varit intresserade och haft en lite högre budget...
    Har inga bra tips just nu man jag skall fundera lite på saken.
    Vi höres
    Roger

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är väl andra alternativ du är ute efter om du nu ställer frågan och redan har den bästa lösningen.
    Ett plan som ser ut som ett plan, alltså med hjul, pontoner och lätt att bygga skidor till är Wilga2000 som bland annat finns på HobbyCity och hos flera svenska leverantörer. Jag köpte ett i höstas på grund av de medföljande pontonerna som jag ännu inte hunnit testa på grund av vädret. Däremot har jag flugit en hel del i vinter med både hjul och skidor. Min erferenhet sträcker sig annars flera år tillbaka på grund av just juniorer i klubben som köpte och flög Wilgan. Den är aningen större än E-startern och stabil i luften men ändå vändbar på små ytor. Som vanligt så gäller det att den kan klippa om man kommer i bermudatriangeln men det är nog vanligt för allt utom Easystaren ;-) VARNING! Lådan som motorn är monterad på verkar inte vara limmad på ett par modeller vi fått i höst. Har man otur så passar plywoodbitarna så väl att det inte märks förr än vid första nosningen. Ett par droppar lim under motorkåpan kan rekommenderas som förebyggande. En annan nackdel är batteriholken som inte tillåter allt för stora batterier, 800-1000 3C verkar fungera väl men se upp med millimetrarna vid beställning av batterier. Nu vid några minusgrader har jag svårt att dra ur mer än ca 400 mAh innan batteriet börjar tröttna men det ger ändå vettig flygtid. På sommaren hoppas jag få ut mera av batteriet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Multiplex MiniMag (769:- hos Autopartner) lärde jag mig flyga med och det är både förlåtande och hållbart.
    Uppgradera till borstlöst med prylar från HK:
    TR 28-26B 1350Kv Brushless Outrunner
    Hobbyking SS Series 25-30A ESC
    HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
    GWS EP Propeller (RD-8043 203x109mm) (6pcs/set)
    ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C
    inkl frakt ca 300:-
    Totalt ca 1100:- för ett jäkligt bra plan.

  6. #6

    Standard nybörjarplan

    Ett tips till, satte nyligen ihop en ms-composit citabria till kompisen som inte verkar bli av med buddykabeln - han har bla graupners etrainer och kan flyga så länge det är på 40-50m höjd. Med citbrian kan han kasta själv o öva landa på äng så länge han har lite uhu-por i bakfickan och kanske en extra propp. Flygs helst i svag vind men med tyngre ack o ökande kunnande klarar den lite mer.
    Prövade själv flyga den 2-kanaligt, alltså kameran i ena handen o sändaren i andra:
    http://www.youtube.com/watch?v=H8JLGCKUsjI

    Kostnad: plan c:a 360kr, 2st $3-servon, motor $6, reglage $10, $6 ack, $30 mottagare (finns förstås billigare system än fasst - c:a 10kr dollarn med frakt o moms) = totalt c:a 900kr plus sändare.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    4
    Jobb
    Processtekniker
    Klubb
    Katrineholms MFK

    Standard

    Wilga 2000 är ett bra plan, finns på hobbyking för 65$.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12944

    en liten video när jag sjöflyger min för första gången.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    11
    Jobb
    Egen företagare, Ställningsmontör
    Klubb
    Skellefteå radioflygklubb

    Standard

    Ett annat plan som kanske kan vara intressant är "U Can Do 3D EP"
    En tålig epp kärra med dragkedja för batteri/radio/fartkontroll.

    Den tål inte allt men går rätt bra att laga med lite smältlim om det behövs.
    Sen är roderhornen inte mycket att hänga i granen, dom går av lätt.
    Kanske bör man oxå fundera på en borstlös setup senare då min motor gav upp efter xx antal flygningar.

    /Magnus
    http://www.HobbyFlyg.com

  9. #9

    Standard

    Jag lärde mig flyga på en EP-Sailor 2m el seglare och finns ju mycket lättflugna elseglare och om man drar upp den på höjd och drar av gasen så går den långsamt och fint samt flyger länge för det är bara o dra upp den igen

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gotte Visa inlägg
    Ett annat plan som kanske kan vara intressant är "U Can Do 3D EP"
    En tålig epp kärra med dragkedja för batteri/radio/fartkontroll.
    http://www.HobbyFlyg.com
    Har redan beställt AXN Floater-Jet från HobbyKing (tyvärr på backorder, så det kan bli lång väntan innan vi har den på skolan).
    Mina elever är nybörjare, så jag lär dem helst flyga "på vingen" först. Men jag håller med, U Can DO 3D EP var det plan jag själv lärde mig hovra med, men knife edge var ingen höjdare då kroppen böjde sig

    http://www.youtube.com/watch?v=yDs_TKHa0P8

Liknande ämnen

  1. Hjälp med val av nybörjarplan.
    Av NapoleonSolo i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 21:58
  2. Hitta nybörjarplan
    Av Plumpen i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 19:15
  3. Tips om bra nybörjarplan...
    Av garagenisse i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 15:13
  4. Nybörjarplan till 8-åring?
    Av drjoshua i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 15:14
  5. billigt i usa!
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •