Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Upplösnings och hastighetsfråga.

  1. #1

    Standard Upplösnings och hastighetsfråga.

    Hej.
    I Europa t.ex. kör vi med PAL, men i USA bl.a körs det med NTSC. Om man ska se en videofilm på tv:n spelar det roll.. men om man i FPV-sammanhang kör med PAL eller NTSC rakt igenom i sitt fpv-system spelar det väl ingen roll så länge man inte spelar upp ett inspelat resultat av flygturen på sin egen tv? Sändare/mottagare och glasögon funkar ju till allt..

    Många (alla) visar sina upp resultat här på internet via forum som detta eller youtube.. och alla oavsett land kan se det! Så finns det fördelar med något av systemen förutom tv-tittandet i sitt eget vardagsrum? Ett jag kan tänka mej rör NTSC då det har fler bilder per sekund och om man spelar in i högre hastighet så borde det ge ett exaktare resultat av rörelsen man spelar in (NTSC-60 bilder/sekund mot PAL 50 b/s för slowmotiontittande). NTSC har väl 30 b/s i normalfallet och kan redan då vara exaktare..?

    Sen har det väl med linjer och pixlar att göra.. är jag ute och cyklar om jag påstår att PALpixeln är mindre och beskriver sin del av bilden mer exakt?

    Har inte köpt något system ännu.. men är på god väg och frågan ställer jag för den omfattar lite tankar kring videoinspelningar i allmänhet - såväl onboard som offboard (finns det ordet? *L*) och kan någon duktig teknikintresserad fpv-pilot ge ett kort och förståeligt svar vore man tacksam..!
    /Göran.

  2. #2

    Standard

    När du spelar upp filmer via dator spelar det ingen roll vilket system du kör då NTSC /PAL gäller för TV

    Spelar man in med ex GoPRo HD kan man välja vilken av dessa man kör och lite beroende på videoredigeringsprogram så kan det bli bättre/sämre

    Oavsett så ska du välja samma system igenom hela kedjan för att slippa problem med FPS då och då - eftersom de synkar olika uppstår ibland en bildruta som "felar"

    Eftersom GoPro HD kan spela in i slow motion så får du då 60 eller 50bilder/sekund beroende på valt system.
    Bättre eller sämre? det vet jag ej - måste nog testas för att se skillnaden
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •