Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Motoratrapp

  1. #1

    Standard Motoratrapp

    Någon som vet var man kan hitta 7-cylindriga stjärnmotoratrapper i 1/4-skala? Hittar bara niocylindriga på nätet.
    Kanske har någon erfarenhet av de lösa cylindrarna från William Brothers?
    http://www3.omnimodels.com/cgi-bin/w...I=WBRQ0270&P=0

    Tack på förhand,
    /Rune

  2. #2
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej Rune

    Jag har byggt nästan alla av William Brothers motormodeller.
    De är ett mycket bra grundämne till en fin motoratrapp, de är gjorda i ganska så tjock plast och starka.
    Men man får addera på alla smådetaljer själv och det är en del filande innan allt ser bra ut.
    En sak som jag inte blev riktigt klok på var skalan på deras prylar. Tyckte inte den stämde något vidare.
    Jag gick helt på cylidrarnas höjd och i vissa fall så gjorde jag nytt vevhus och ny oljekylare.

    Nedan ett exempel på motorn i min gamla 450 Super Stearman.
    Motorn där är en Pratt Wihtney.

    //
    Jonas
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Engine.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	19139  

  3. #3

    Standard

    Det låter bra. Jag har sett din vackra Stearman och dummystjärnan i nosen gör verkligen modellen rättvisa!
    Själv ska jag försöka åstadkomma något som ser ut som en Warner Scarab som ju är en förhållandevis liten motor på 165 hk

    Beställer cylindrar från Tower Hobbies till veckan. Ett vevhus ska jag väl gå iland med att tillverka på egen hand
    Tack för supporten :-)

    Rune

  4. #4
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Lycka till med motorbygget!
    Har själv haft tanken på att bygga andra motorer med dessa delar som utgångspunkt.
    Återkom gärna med lite bilder.

    //
    Jonas

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    En sak som jag inte blev riktigt klok på var skalan på deras prylar. Tyckte inte den stämde något vidare.
    //
    Jonas
    Här finns bilder på en fullskalamotor:
    http://www.russellw.com/photoalbum/p...StartRecord=40
    I 1/4-skala skulle den få en diameter på ca. 24 cm. Tror du att cylindrarna jag länkade till tidigare skulle passa storleksmässigt?

    Såg senare att de inte fanns på Tower Hobbies. Undrar var du har köpt dina?
    Tack för din hjälp

    Rune

  6. #6
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej

    Jag köpte mina direkt av Mr: William, men jag tror han har sålt ut tillverkningen.
    Det enklaste är att försöka bilda dig en uppfattning om hur stor diameter som det skall vara på vevhuset och längd på cylindrarna till din modell. Och helt enkelt fråga hur långa cylindrarna är. Om jag inte minns fel så är byggsatsen till 1/4 skala motorn ca: 300 mm i dia. Och 1/5 är ca: 250 mm i dia.

    //
    Jonas

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Om jag inte minns fel så är byggsatsen till 1/4 skala motorn ca: 300 mm i dia. Och 1/5 är ca: 250 mm i dia.

    //
    Jonas
    Hmm, det verkar som att 1/5-skala skulle bli bäst. Fairchild 24´an jag bygger är visserligen i skala 1/4 men motorkåpan är ynka 245 mm i diameter.
    En motorkåpa avsedd för en 1/5-skala Howard DGA visade sig för övrigt passa fint

    Ska försöka få lite måttuppgifter innan jag beställer. Värdefull information! Tack igen

    Rune

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •