Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Livslängd på RC modeller?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Livslängd på RC modeller?

    En fråga som kanske säger mer om piloten än om modellen som sådan. Men på något vis känner jag att man borde kunna få fram ett representativt genomsnitt... eller inte...

    Hur lång livstid (flygande) räknar du med att få ut av en modell?
    (och hur bra har det gått...?)

    Sedan mitt återinträde i RC hobbyn för 2-3 år sedan har jag flygit 6 modeller, två av dessa har blivit avskrivna efter krasch. En var jag tvungen och en orkade jag inte laga en 3:e gång...
    En är på fallrepet på grund av en läckande tank och är lite "svampig" i kroppen under tanken. Detta har resulterat i att landstället gav upp och måste nu fixeras mer mekaniskt snarare än limmas då limmet troligen inte biter ordentligt.

    Som alla(?) gissar jag att man efter en krasch vill alltid hitta en anna orsak än "Pilotfel", hittills har jag inte ens övertygat mig själv... ;-)

    Avkrivning 1: Ett försök att flyga en snabb EDF innan jag var mogen. Det tog 3 krascher med mellanliggande repartioner innan poletten trillade ner... Jag har en lika dan modell till i "lager" men den flyger jag "sen"...

    Avskrivning 2: En ARTF P51B från VQ models som jag flög framgångsrikt i över ett dussin flygningar. En dag så togs maskingen över av "främmande krafter" och gick i backen med fullt skaft, nosen först...
    Exakt varför är okänt, vi hittade ingen förklaring, bästa hittills är att jag glömde dra ut antennen. Men jag är 80-90% såker på att jag minns att jag sköt in den... Nåja, bäste förklaringen är att jag bommat någt med antennen...

    Skada 1: Tankens "huvud" var dåligt åtskruvat på en ARTF modell och den gängade upp sig efter en ganska lång rad flygningar vilket gav en bränsleläcka under tanken. Orsak, dåligt "underhåll" tätt följt av "osund konstruktion/montering" då tankutrymmet skulle ha bränslesäkrats när jag byggde modellen.

    För att återgå till grundfrågan. Jag förväntar mig minst två säsonger (år) av en modell. Jag känner mig själv så bra att jag troligen kommer att ha tröttnat efter den tiden och säljer av modellen. (Under förutsättning att den är i "säljbart skick")
    Jag är nog mer "byggare" än "flygare" och kan inte riktigt se en säsong utan något "nytt". Visst kommer en del ARTF och RTF att avverkas för att få prova på och lära sig nytt, men de kommer troligen säljas samma säsong eller strax därefter...

    Mina erfarenheter så långt:
    - Byta 35 MHz till 2.4 GHz, ingen bevisad orsak bara för att bli extra säker.
    - Se till att man gör någon sorts schemalagt underhåll, speciellt på ARF/RTF som flugit några gånger.
    - Inte låta instruktioner till ARF/RTF överrida "sunt förnuft" när det gäller säkerhet.
    - Acceptera min inlärningskurva... ;-)

    Är 2 år lite eller mycket? Hur länge har någon flugit (inte förvarat...) en modell innan den har skrivits av? (Ålder eller krasch).

    Lite nyfiken på vad ni andra har för åsikter erfarenheter kring detta!

    Hälsar,
    Anders Ö

    Ni som läser två forum , sorry för dubbelpostning...

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bra skrivet och intressant läsning! Jag har några modeller som överlevt många flygningar och flera säsonger än två..
    Andra har haft korta karriärer,mest beroende på skit bakom spakarna..
    Det du skriver på slutet tycker jag är bra,just det om att använda sunda förnuftet när man sätter ihop sina ARF:er,inte slaviskt följer de mest konstiga anvisningar utan ifrågasätter och anpassar efter egna erfarenheter..
    Det är många instruktioner som lämnar en hel del att önska.
    2.4 var ett jättelyft tyckte jag tidigt,inte bli nedstörd,lättmonterat och för elkärror så är det helt fantastiskt!
    Tycker dina erfarenheter som du skriver på slutet är ungefär som jag tänker,jag önskar dock att det här med underhållet från min sida skulle funka bättre.
    Lite bättre med tiden har det blivit så hoppet är inte helt ute!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Klart intressant frågeställning kommer att följa denna tråden. Har själv undrat samma sak som trådskaparen.
    Livslängden på mina modeller är max 2 säsonger om jag har "tur". 99% av mina krascher har berott på pilotfel eller slarv.

  4. #4

    Standard

    Hur länge ett plan håller beror väl till stor del på typen av plan, ett plan som du ständigt flyger inverterat och knivedge 1m från marken kommer ju troligtvis att sitta i backen tidigare än trainern du flyger lazy 8 med
    Men iaf jag har en Ugly stick som varit med i 3 säsonger tills nu i vinter då jag satte den i ett träd
    sen har jag krashat en hel del också men orkar inte skriva så mycket

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Vad gäller livslängden på en modell tänker jag inte beröra eventuella kvaddar utan bara se till det som man kan göra och som jag gjort i alla år.
    Det finns bara en åtgärd som jag tror på och det är ...Underhåll!
    Minsta misstanke om fel någonstans så måsta man kolla.
    Varje år när säsongen är slut (om den nu tar slut) så går jag igenom alla modeller vad gäller linkar, motor, kollar batterier, servon osv. kollar, kollar o åter kollar.
    På den tiden jag flög metanol så tog jag ur tanken med jämna mellanrum för att kolla om den var tät, att alla slangar var hela och att tanken låg rätt och var avvibrerad (skumplasten kring tanken hårdnar efter en tid). Jag har/haft modeller som flugit i nästan 20 år och som jag sålt helt flygvärdiga efter denna tid. Det är ingen skillnad på ARF och sådana som jag byggt själv. Nyckelordet är Underhåll. Låter lite "bror duktig" men så är det inte menat.

    Stig

  6. #6

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tja...
    Har några modeller som är riktigt gamla som jag väl iof inte flyger mycket längre men som har gått massor. Bl.a en Acro Hunter från 1980! Min andra modell...
    Min uppfattning är väl att ARF:er inte hänger med lika länge. Plastkladsel som trillar av osv. Mina urgamla sidenklädda modeller verkar mycket tåligare och slitstarkare.
    Sen beror väl livslängden kanske mest på vem som håller i radion.
    När man har hållit på länge och blivit lite äldre så kanske man flyger nån halvmeter högre än när man var ung o vild och om man sen tycker det är skittråkigt att reparera så håller det mycket längre! Jag lovar...
    Naturligtvis håller kärrorna längre om man sköter om grejerna, så är det ju bara.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  7. #7


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mer intressant än att tala om livstid i form av antal år är kanske att tala om antal flygningar. Det är ju väldigt individuellt hur mycket man flyger under ett år. Har man många typer av modeller flyger man kanske sporadiskt med dessa under en period av flera år. Jag bokför antal flygningar för varje modell. Det mesta jag kommit upp i är ca 300 flygningar med samma modell och det var under loppet av 3-4 år.

  8. #8

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Den enda kärra som jag har lite koll på är min Surprice 5. En elseglare som jag flög närmare 70 timmar med första året vilket är ruggigt mycket.
    Den är 6 år gammal nu och har gått långt över 100 timmar, mår fortfarande bra men motorn behöver ses över.
    En eldriven kompositkärra slits ju inte så hårt och det blev rätt många flygningar på uppåt en timme. Så det är ju inte så många starter och landningar.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    För mig är det nog inställningen till flygningen som är avgörande. Exempel: när jag var ung (15-16 år) hade jag en Mach 1 F3A maskin med en Rossi 61 (bakutblås, pipa) som jag flög otroligt mycket med men så börja den bli lite sliten och jag höll på men en ny Curare därhemma så Mach 1:an var det inte så noga med längre ansåg jag. Så en dag när jag flugit hela dagen blev jag lite uttråkad och skulle prova lite lågflygning - det gick bra några flygningar men lite lägre kunde det nog gå... så rätt var det var så var den så lågt (på fullgas, med landställen infällda) att den gick rakt in i en liten tall som kanske var 1 meter hög och därefter dök den ner i ljungen och kana sen en kort bit (=tvärstopp) och vingen slets av och modellen såg inte så fin ut sen... Väl hemma i bygglokalen åkte den ner i en sopsäck och sen var det högsta fart att få färdig Curaren. Nåt sånt urbota dumt jag gjorde då när jag lågflög skulle inte falla mig in idag. Så roligt är det inte med lågflygning, och hade jag inte gjort den dumma flygningen den gången kanske jag hade haft kvar modellen idag vilket skulle varit kul. Nåväl. Lite klokare på vissa punkter eller vad man skall säga har man blivit med åren hoppas jag. Nuförtiden vill jag väldigt gärna ha med mig mina modeler hem hela om inte annat för att jag tycker det är tråkigt att laga modeller (och de blir bara tyngre av lappande och lagande och tillslut flyger de inte lika bra längre heller).

    /Bo

  10. #10

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Slitstyrkan hos en RC-modell

    Det måste nog räknas i flygtimmar snarare än år/säsonger bland oss nöjesflygare - har en känsla av att man är aktiv i väldigt varierande grad. Själv är jag en ruinromantisk typ som gärna blåser nytt liv i gamla antikviteter. Min äldsta modell är väl inne på 36:e året nu.

    En bra erfarenhet har jag gjort. För att bättre kunna ha koll på mina modeller har jag börjat föra en enkel loggbok på ett kalkylark i datorn. Varje flygtillfälles eventuella egenheter noteras. Tycker att det ger en bra överblick och är ett suveränt stöd för minnet när man som jag inte flyger så väldigt ofta och gärna byter mellan olika modeller.

    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  11. #11

    Standard

    Bara för att inte hamna i olika definitionsfunderingar, notera att jag frågade om "förväntad livslängd" (även om det var lite annorlunda formulerat... ;-) ). Oavsett flygstil eller intensitet så gissar jag att alla har en bild av förväntad livslängd på en modell?

    Själv har jag en modell, en lågvingad trainer (den med bränsleläckan), som jag har använt för att lära mig manövrar. Den har tjänat en sommar och jag räknar med att den kommer överleva en till... Nya manövrar "lär" jag mig i simulatorn sen får den modellen erbjuda "testfågel" för att få till maövrarna på riktigt, adrenalinet gör att det som flyter naturligt i datorn känns betydligt mindre naturligt i luften...

    Sen har jag lite "blandat" och flyger väl med modellerna efter hur de är sammankomna. Ofta känner jag att "pressa gränser" ger mig en viss nivå av "Stress" och jag märker också att mina flygpass tenderar att bli mer och mer "vårdslösa" när jag håller på att nöta in manövrar. Då känns det skönt att byta modell och flyga lite för avkoppling, en högvingar EPP Cessna får då träda in, en stryktålig modell som är "trög". Men med fulladdad ack kan man "puttra runt" i ca 20 minuter i lugn och ro...

    Jag gillar båda lika mycket men livslängden på Cessnan förväntar jag mig bli längre...

    Tackar för allas svar så långt, och även jag har funderingar på att starta loggbok till sommaren... ;-)

    Hälsar,
    Anders Ö

  12. #12

    Standard

    Jag är rätt mycket av nybörjare som dig.
    Jag började först av allt för cirka 2 år sedan med en borstlös flygande vinge.
    Det var alltså allra första planet jag flög och det låter nog galet och visst, man råkade rolla utan att tänka på det och drog ner mot backen istället för höjd men det var bara att rycka till hårt i spaken så har den dragit sig till perfekt kurs på 2nano sekunder.
    Sedan skrotade jag den för att bygga mig en J35 Draken i depron. Halv dåligt plan som jag lekte runt med. Rätt kul ändå.
    Det jag brukade göra med min vinge var att gå upp på höjd, dyka ner mot backen och rolla för att sedan slå till på höjd precis ovanför backen (skit kul ). Skulle göra detta med min J35 Draken. Problemet var ju att det var ju inte min flygande vinge! Full spetta rakt ner i backen är inte så hälsosamt för ett plan.
    Av samma motor kombo (som var både i vingen och Draken) har jag sedan byggt någon hemmasnickrad konstruktion i depron som inte alls flög bra. Flög den 2 minuter, landade, lade undan den. Nu är den skrotad för att det byggs en Speedster 400!

    Sedan har jag ett gammalt plan som DennanHHMFK har ägt.
    Det är en (någonting models) Eurofighter Typhoon. Troligtvis bland dom mest krigsskadade planen som finns här. Det är mer CA lim och silvertejp än plan, jag skojjar inte!
    Men saken flyger ändå! Krashat flera gånger per dag med den för att det dels är kul och jag lär mig akrobat lågt ovanför backen! Planet vägrar dö!

    Nu ska jag köpa en J35 Draken i frigolit, se hur länge det håller då!

    Mitt tips till nybörjare dock, kör mycket simulator och börja med att köra flygande vinge! Det är skit lätt och riktigt kul! Saknar den faktiskt.

Liknande ämnen

  1. Livslängd batteri
    Av reppson i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 21:07
  2. Livslängd
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 10:13
  3. Stora modeller
    Av DrHanke i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 23:03
  4. Skala modeller
    Av js_ i forum Skalamodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 18:42
  5. Livslängd lipo-ackar
    Av Christer J i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •