Reklam

 
Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 136

Ämne: Rivverns FPV projekt

  1. #81

    Standard

    Jag har inte gjort något åt det än tack som frågar. Har flugit lite idag och nu kan jag säga att problemet med tappad länk är borta! Nu är begränsningen radions låga effekt. LOS fungerar den ganska bra men jag är dock livrädd när jag flyger längre ifrån så jag hade frugan som spotter idag.

    Tanken är att jag ska fixa till bilden i Floater 2.0. Slänger ihop den innan midsommar. Ska försöka få ner vikten oxå. Korta ner kablar och sen bara köra med en kamera. GoPron. Den är i tyngsta laget nu och flyger inte särskilt bra.

  2. #82

    Standard

    Okej vad är gjort för att länken mellan radio å planet nu är ok? Räckte det med att separera den och VTX ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #83

    Standard

    För att få längre räckvidd skulle du kunna testa
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=17621
    Med dubbla sateliter, spectrum kopiorna är bra när dom väl funkar.

  4. #84

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Okej vad är gjort för att länken mellan radio å planet nu är ok? Räckte det med att separera den och VTX ?
    Jag spelade in med GoPro kameran i nosen men jag flyger med ccd kameran. Orkade inte släpa med laptopen. Inte så mycket att se, bara en jäkla massa störningar.

  5. #85

    Standard

    Jag valde frsky över 433mhz, då det är mycket smidigare och billigt. 433mhz kan va svåra att få att funka bra, har en polare som kör tom lrs, bara massa bekymmer..

    Vill man flyga längre än 5km så kan man ju skaffa en wlan booster till frskyn, fast jag nöjer mig utan.



    Då spektrum (dsm 2) inte hoppar utan bara kör med två kanaler så är det viktigt att ha videosändaren på då man binder radion och mottagaren. På så vis kommer den undvika frekvenser som den ser störningar på tex de videsändaren kan ge harmonics på..

    Se även till att ha antenner åt samma håll som radions. Finns förlängnings kablar att köpa till spektrum satteliter..

  6. #86

    Standard

    Så här har jag satt satteliten i mitt plan jag kör spektrum med, verkar funka.. Dock är jag väldigt feg att köra långt bort med det planet, mitt första plan, aldrig riktigt krashat det :-)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image-3472563938.png 
Visningar:	124 
Storlek:	683,3 KB 
Id:	21599  

  7. #87

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern Visa inlägg
    Nu har jag kraschat min Floater Jet typ 75 gånger. Sista gången hamnade den ute i en havreåker. Som tur var så spelade jag in bilden från mottagaren så jag lyckades på ett ungefär pinpointa vart det låg. Jag letade dock ändå i 45 minuter innan jag hittade det.

    Jag råkade krasha/landa min swift2 i en havre åker i dag... Då va det bra med en patch antenn och rssi alarm !!! Jag kunde triangulera vart planet va på fältet !! (ca 250x250m stort fält).. Fast innan jag sprang ut drog jag upp och kollade med quaden exakt va den låg och hur man kunde gå i traktorspåren dit för att inte förstöra havren :-)

  8. #88

    Standard

    Skitbra tips! Jag måste alltså bygga ihop min tricopter för att hitta mitt borttappade plan! :P

    Du rekommenderar alltså FrSky. Stämmer verkligen uteffekten på 60mw?

    Mitt krav på radio är ca 5km och att jag ska kunna flyga bakom träd och buskar utan att jag tappar länken.

  9. #89

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern
    Mitt krav på radio är ca 5km och att jag ska kunna flyga bakom träd och buskar utan att jag tappar länken.
    Med de radioönskemålen är du nog tvungen att skaffa dig ett amatörradiocert och en LRS-modul av något slag. Inget 2,4GHz-system klarar det där, mig veterligen.

    Ställ dig också frågan: Vill du, eller behöver du ha 5km etc? Specen kan ju se olika ut beroende på det (hrmm.. Ärliga...) svaret på den frågan.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #90
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Köp 2st: http://store.flytron.com/openlrs/110...-receiver.html Programmera den ena som sändare och montera inne i radion och köp med en extra stub antenn. Finns stora möjligheter, telemetri etc etc. för lite pengar och som uppfyller mer än dina krav.

    Vet inte hur beprövad den är men Melih är en sjysst kille och detta projekt är numera open source.
    DragonLink är en annan möjlighet 269$ +frakt. Du får vänta tills i höst för att få något dock.

    Tittar på att köpa någon av dessa om några månader. Har en 6v grabb som tar lite tid just nu

    Har säkert varit uppe här förut men till 100mw 433mhz sändare behövs väl inget tillstånd?

    Mvh,
    Calle

  11. #91

    Standard

    Nja. Tanken är inte att jag ska flyga 5km och bakom buskar. Jag vill ha ordentliga marginaler på avståndet och så vill jag på kort håll kunna flyga bakom träd och buskar. 433mhz fungerar ju mycket bättre då. Min spektrum klarar ju bevisligen inte det.

  12. #92

    Standard

    Jag har kört bakom en träd-dunge ~800meter bort utan problem med min DX7 - videolänken sprakade något men det var absolut inga problem att flyga efter bilden

    Jag var rätt lågt över marken vilket påverkar signalen negativt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #93

    Standard

    Jag skulle ju kunna göra en video där jag testar räckvidden med dx6i och frsky.
    (line of sight i alle fall)

    Ska bara få i ordning på båten, så kan man ju se hur långt det går (med planet på marken)..

    Jag har flugit bakom hus och träd 300 meter bort med frskyn, fast ska man flyga bakom saker lägre bort eller tätare saker så är nog 433mhz bättre

  14. #94

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Med de radioönskemålen är du nog tvungen att skaffa dig ett amatörradiocert och en LRS-modul av något slag. Inget 2,4GHz-system klarar det där, mig veterligen.

    Ställ dig också frågan: Vill du, eller behöver du ha 5km etc? Specen kan ju se olika ut beroende på det (hrmm.. Ärliga...) svaret på den frågan.
    De flesta LRS system går på PMR/ISM bandet på 433, 444 med max 500mW uteffekt så det är bara å köra
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #95

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Ahaaa... Där ser man! Det var ännu bättre då :-D
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  16. #96

    Standard

    Hörni. Riktigt bra snack angående radio.

    Men nu behöver jag era råd. Har satt igång att bygga ihop Floater 2.0 och kommer inte på något bra sätt att installera elektroniken. Det är framför allt placeringen som är problemet.

    Helst hade jag velat sätta följande:

    TM1000 (telemetri) inne i buken med ett hål för antennen som går rakt upp.
    AR8000 mottagaren inne i buken alternativt precis utanför på vingen. Inte smidigt att dra samtliga servokablar ut på vingen.
    Satelliten längst ut på vingen.

    Videosändaren på motsvarande vinge. Negativt att sändaren kommer nära servot.
    Skulle det fungera bra att sätta videosändaren längst bak på fenan?


    Den stora frågan är alltså om pryttlarna hamnar för nära varann om jag sätter mottagaren och telemetrin i kroppen och satelliten på vingen?


    Alla förslag mottages medans limmet torkar.
    Over and out
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0291.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	21602

  17. #97

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Vingmonterad mottagare är väl i sig inte så dumt. Hur många kablar behöver du dra ut till mottagaren? Fartreglage, samt 4 servon (eller har du fimpat sidrodret?), ett sitter ju redan i vingen. Till övriga servon och fartreglage räcker det ju med gemensam jord och plus samt varsin kabel för signal. I så fall räcker det ju med 2+4 ledare. Det funkar finfint med en MPX-kontakt!

    Vad sägs om att montera telemetrisändaren i andra vingen samt VTx i nosen på planet? Då har du kvar gott om plats i kroppen för OSD och gps etc.

    Där har du en tänkbar lösning? Kommentera gärna...
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  18. #98

    Standard

    Jag har inte haft mycket tid till RC det senaste och med en utbyggnad av huset inom snar framtid så kommer jag nog få lägga projektet på hyllan ett tag.

    Tack MrOvanhill! Jättebra tips. Dock så kommer jag inte följa ditt råd då jag bestämt mig för att ha demonterbara vingar. Jag tänker försöka sätta vTX i bak och mottagare i kroppen. Sen får jag se vart CG hamnar. Kanske hamnar batteriet i kroppen och RX i nosen istället.

    Men som sagt. Jag får pausa ett tag.

  19. #99

    Standard

    Har nu lyckats flyga lite. Spelade in från flygningen igår när jag testade min nya radio samt mitt enkla filter... som inte fungerade så bra.


  20. #100

    Standard

    Vad blir följderna av att använda 1.3Ghz 800mW transmitter istället för en 300mW? Priset är ju snarlikt om man kollar på rangevideo. I mitt fall har jag tänkt att montera sändaren på min quadcopter. Är det stor skillnad på vikt och värmeutveckling?

Liknande ämnen

  1. GEE BEE mod Y - nästa projekt
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-07-16, 15:31
  2. Lite nya projekt
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 20:53
  3. Jet projekt XXS
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 22:13
  4. Projekt B-17
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 19:45
  5. Nya projekt
    Av Ompa i forum Metanolmodeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •