Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 136

Ämne: Rivverns FPV projekt

  1. #101

    Standard

    Jag tror att du klarar dig gott med en 300mW. Lättare och drar mindre ström.

    Men här kommer ett tips: Smältlimma kontakten så att du inte sliter av kablarna. Mina lirkades av precis vid kontakten. Efter att ha lagat den pyttelilla kontakten så limmade jag fast kabeln och kontakten mot höljet på sändaren..

  2. #102

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern Visa inlägg
    Jag tror att du klarar dig gott med en 300mW. Lättare och drar mindre ström.

    Men här kommer ett tips: Smältlimma kontakten så att du inte sliter av kablarna. Mina lirkades av precis vid kontakten. Efter att ha lagat den pyttelilla kontakten så limmade jag fast kabeln och kontakten mot höljet på sändaren..
    Okey, tack för tipset. 300mW blir säkert tillräckligt för mig, speciellt då jag kör quadcopter och inte har behov enorm range.

  3. #103

    Standard

    Jag kör min 1.3 utan locket på skalet så luften kan strömma mer över komponenterna. Skulle det av någon oturlig anledning gå sönder något pga detta så får jag leva med det. När jag landar är det knappt varmt med fartvinden som kylt.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #104

    Standard

    Om du inte redan har hittat en locator, ta en koll på länkarna i denna tråd: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30003-Tips-Hitta-borttappat-plan-helo-mm


    H
    ittade av en slump på jakt efter sensorer.

    Mvh
    Rikard

  5. #105

    Standard

    Var ute och premiärflög mitt nya FPV plan idag. Kallt och blåsigt men ack så kul! Fick hjälp av dadde, tack så mycket.
    Ska skaffa en OSD med RTH funktion senare. (on screen display, return to home)



  6. #106

    Standard

    Jag kan rekommendera RVOSD5, om man lyckas få tag på en vill säga.

  7. #107

    Standard

    En av mina första krasher resulterade i en skadad lins på GoPro kameran. Har sedan dess tyckt att det varit lite dålig skärpa utöver märkena i linsen. Fick bekräftat att bilden är ganska suddig så jag bestämde mig för att försöka göra något åt saken.

    Jag skruvade isär kameran och plockade bort linsen som jag polarade med ett "poleringspapper".
    Sedan sätter jag tillbaka linsen och kopplar de till tvn för att justera in fokus.
    När jag skruvar in linsen ser jag att det är något på insidan av linsen. Det ser ut som vattendroppar.

    Jag bestämmer mig för att öppna upp linsen helt. Tar två polygriptänger som jag drar ett par varv med eltejp runt för att inte skada linsen. Jag tar ett par tag och märker att den inte riktigt vill släppa. Precis som jag är på väg att ta ett nytt tag kommer ihåg att dadde tipsade om att man skulle värma med värmepistol. Men hjärnar säger åt mig att sluta så säger det PANG när linsen exploderar i ansiktet på mig. Skiiiiiiiiiit oxå!!

    Jag får avbryta köp av OSD och har istället beställt en Gopro HD Hero 2. Denna SKALL flygas med huset!
    Hoppas man lär sig av sina misstag.

  8. #108

    Standard

    Jag har också 2 trasiga GoPro kameror - kommer trots det inte flyga med huset på.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #109

    Standard

    Det är ju tur att jag har EPP-FPV för den kan bära i princip hur mycket som helst. Håller på att göra en bottenplatta i kolfiber där kamerafästet ska sitta så kameran inte sitter mycket högre än den gjorde innan.

    Har även gjort en ny vTX antenn då det klagades på att den andra var jättebra... på fel frekvens. :P

    Denna är jag jäkligt nöjd med. Tack till Lunkan som hjälpte mig med antennen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0031.JPG 
Visningar:	116 
Storlek:	159,7 KB 
Id:	27495Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TX_RHPA_1280MHz.jpg 
Visningar:	413 
Storlek:	39,1 KB 
Id:	27496

  10. #110

    Standard

    Nu spammar jag min egen tråd här. Efter att ha läst igenom tråden kan jag konstatera två saker.

    1. För jäkla bra svar och kommentarer från er! Tack för det.
    2. Jag har inte skrivit någonting om att jag bytt min Spektrum mot en Futaba.

    Huvudorsaken till att jag krashade min Floater var att vTX satt för nära spektrum RX. Kanske hade hjälpt med ett filter på sändaren.

    Men den stora skillnaden var att byta radio. Efter att jag bytte DX8an mot en T8FG så har jag inte haft några problem med varken radiolänken eller räckvidd.

  11. #111

    Standard

    Nöjet var helt på min sida! Övning ger erfarenhet, som kan vara bra att ha när jag ska knåpa ihop egna (5,8GHz) antenner. Ser fram emot en sjysst film efter helgen... Kommer att ge mig ut och skaffa mig lite flygbilder imorgon, om vädret tillåter!

  12. #112

    Standard

    Kom över en dag så sätter vi på en av mina linser på din gopro så slipper du köpa en 2:a
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  13. #113

    Standard

    Det låter jättebra.

    Vad gör du mån-tis? Vi kanske skulle ut och flyga lite vid något exotiskt västgöta objekt?

  14. #114

  15. #115

    Standard

    Jobbar tyvärr :/ Annars hade jag varit på
    Min EPP FPV borde komma i dagarna Då kan du åka ut och köra lite formationsflygning
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  16. #116

    Standard

    För ett tag sedan byggde jag en tricopter med 15x15mm armar i trä och plexiglas enligt RCExplorer.se. Tanken var inte att göra v1.0 helt perfekt utan bara få upp den i luften då prylarna legat i en kartong i snart ett år. Den är dock alldeles för tung och nu är det dags att uppgradera. Tog några bilder på tricoptern som blev skit... så jag får göra ett nytt försök.

    Konstruktionen ska vara i kolfiber. Armarna är 10x10mm fyrkantstavar med hål i där jag ska dra kablar till fartreglage och motorer. Chassiplattorna har dadde hjälp mig att fräsa ut ur ett 100x300x1,5mm stycke. Superbra blev det!

    RCExplorerfräsen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0405.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	28055

    Fräser mina plattor i 1,5mm kolfiber.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0426.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	40,5 KB 
Id:	28056

    Varför har inte jag en egen fräs...?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0428.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	89,9 KB 
Id:	28057

    Övre biten i glasfiber ska modifieras och lackas och ska sedan utgöra störtbåge när jag krashar inverterat :P
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0430.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	28058


    Stort tack till Dadde! - rcexplorer.se

  17. #117

    Standard

    Har grejjat lite nu och tänkte dela med mig av lite bilder.

    Motorfäste. Använder "Front Wheel Steering Arm & Mount Set 40mm" från Hobbyking. Samma som till tilt-anordningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0443.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	54,3 KB 
Id:	28090

    Kolfiberstaven passar perfekt i plastbiten. Dock så måste man slipa ner den lite så att det klämmer åt ordentligt runt kolfiberarmen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0468.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	76,3 KB 
Id:	28091

    Skyddsanordning behöver jag som ständigt kraschar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0451.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	28092

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0460.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	28093

    KK kortet monterat. Istället för att ha en distans i fronten så var det perfekt att peta in mottagaren och skruva åt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0470.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	34,1 KB 
Id:	28094

    Har även lött bort alla kablar från fartreglagen.. igen. Ska dra kablarna inuti kolfiberstängerna så att det blir snyggt och prydligt. Fartreglagen skall sitta under motorfästena.

  18. #118

    Standard

    Ser kalas ut
    Snart dags att rejsa lite tillsammans FPV style

    Har du bytt GoPro linsen än?
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  19. #119

    Standard

    Har jobbat ganska hårt med tricoptern det senaste. Den är väl 80% klar.
    TODO:
    * Saknar servohorn till tilten.
    * Behöver ordna en "bottenplatta".
    * Löda ihop strömkablarna från fartreglagen.
    * Montera FPV utrustningen. Dock så tror jag att jag behöver skaffa ytterligare en sändare (en mindre, 300mw kanske) så jag inte behöver flytta den mellan EPP-FPVn och tricoptern så fort jag ska göra nåt.
    Får se vad du säger om den. Själv tycker jag att den blir ASGRYM!


    Angående GoPron så har jag inte justerat fokus på den än. Tänkte att jag skulle fixa den innan vi formationsflyger med EPP-FPVerna och då rikta den bakåt. Kan bli tufft! Hör av dig ikväll eller så ringer jag imorn.

    PS.
    Just det. Jag har med mig Lunkans tricopter hem. Han undrar om du kan kika på den lite snabbt. Du kan nog snabbt säga om det är KK kortet som är kass.

  20. #120

    Standard

    Då har det hänt en del. Har flugit lite med min EPP-FPV tillsammans med Dadde. Vi formationsflög och det var riktigt roligt! Fast det var riktigt svårt att ligga bakom då det blev väldigt mycket turbulens och propwash. Dadde hade stabilisering med sin FY-21 och det hjälpte väldigt mycket. Hoppas han spottar ut en film snart.

    Sedan skulle vi göra ett annat projekt som kunde blivit ganska häftigt... Tyvärr så tappade jag RC länken efter 2 minuters flygning och gjorde en fatal krash. Trolig orsak är att en annan person hamnade mellan mig och planet.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-04-22 13.25.32.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	196,2 KB 
Id:	28676


    Efter en hel del smältlimmande så är kärran nästan komplett igen. Nu väntar jag bara på en leverans från Hobbyking med nya servon. Denna gång blev det servon med metalldrev.

Liknande ämnen

  1. GEE BEE mod Y - nästa projekt
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-07-16, 16:31
  2. Lite nya projekt
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 21:53
  3. Jet projekt XXS
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 23:13
  4. Projekt B-17
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 20:45
  5. Nya projekt
    Av Ompa i forum Metanolmodeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •