Reklam

 
Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 136

Ämne: Rivverns FPV projekt

  1. #61

    Standard

    Jag är jättetacksam för era tips!

    Det blev en lyckat FPV flygning ikväll med bara en ordentlig krash. Spektrum radion är fan inte bra räckvidd på alls. Synd för jag gillar den! Ska se vad GoPro´n har att visa.

    Jag kan iaf dela med mig av lite bilder.







    Jag krashade in i ett träd. Som tur var så ramlade planet ner mitt ett jättehav av brännässlor. Innan jag åkte iväg hade jag tänkt att ta på mig stövlar men struntade i det och körde på shorts och träskor. En dörrmatta från bilen fick agera tillplattare.
    EDIT: Jag tappade RC länken när flög in bakom en skogsdunge. Kommer ni se på kommande video. Helt och hållet mitt fel. Videolänken höll. Bara rc länken som är så klen.



    Floatern börjar bli ganska mjuk nu.
    Senast redigerat av Rivvern den 2011-06-08 klockan 23:40.

  2. #62

    Standard

    När du tappar kontrollen på planet hur är det orienterat mot hur du har radion och antennen på radion? Svårt att se i din film hur du står resp har radion.

    Jag skulle gissa att du har problem när du:
    -flyger bakom dig själv
    -flyger i "änden" på antennen, dvs antennen pekar i stort sett rakt mot planet.

    En kvalificerad gissning är att du står rakt fram från bilen mot industriområdet med radion framför dig och att antennen ligger åt vänster? Dessutom har du problem när du flyger till vänster om dig med video länken, flytta ut den från bilen så den får lite bättre fri horizont alternativt om antennen inte står rakt upp på den utan är lite sned framåt vänster?

    Skrev inlägget medans du han lägga upp bilder... Så texten ref till din film ovan...
    Senast redigerat av DrHanke den 2011-06-08 klockan 22:44.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #63

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern Visa inlägg
    Jag är jättetacksam för era tips!

    Det blev en lyckat FPV flygning ikväll med bara en ordentlig krash. Spektrum radion är fan inte bra räckvidd på alls. Synd för jag gillar den! Ska se vad GoPro´n har att visa.
    Från din första bild på planet och radion, se till att antennen är rakt upp när du flyger. Och flyg inte rakt ovanför dig... Som sagt 2,4 är ruggigt känslig på om man flyger i "ändlägena" på antennen speciellt spektrumen... Problemet är att det inte kommer hjälpa med en full range mottagare eller annan mottagare alls så länge du inte lär dig hur antennen funkar och att inte flyga där du inte ska Du kan prova hemma med att hålla in knappen så du får range test läget och gå sedan runt med antennen i olika lägen och se om du kan reproducera felet?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #64

    Standard

    Men jag hade antennerna pekandes uppåt. Kolla den vänstra vingen. Sitter en kolfiberstav där med antenn.

  5. #65

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern Visa inlägg
    Men jag hade antennerna pekandes uppåt. Kolla den vänstra vingen. Sitter en kolfiberstav där med antenn.
    På planet ja men radion du håller i på backen då? Kolfiberstav ta bort direkt, hitta nåt plaströr istället. Kolfiber leder ström så den kommer paja hela din installation...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #66

    Standard

    Hade tänkt ta ett svart, ganska hårt sugrör men de hade jag visst slängt... Nu när du säger det så minns jag vagt att kolfiber och antenn inte passar bra ihop.

    På radion har jag alltid antennen uppåt.


    Missade visst en post du skrev ovan Hanke. Idag var jag jäkligt noga med att stå riktad mot planet. När jag gjorde räckviddstest så tappade jag länken när jag ställde mig med ryggen emot.

    Att antennen pekar åt vänster beror på att den ligger så i min transportväska.

    Bra med kritik Hanke. Vad tycker du om videomottagarens antenn? Den ligger ner som du sade.
    Jag vet att den inte är speciellt bra den antennen men man kan inte köpa allt på samma gång. Videolänken har jag ju iofs inga problem med förutom störning från motorn. Blev bättre nu när jag tvinnade motorkablarna.
    Senast redigerat av Rivvern den 2011-06-08 klockan 23:41.

  7. #67

    Standard

    Bra jag bara kollar Har du flugit idag också med noggrannheten med antenner och att inte flyga bakom dig?

    Videolänken funkar ju bra skit i det just nu, nu skall vi få bort sista störningarna från ESC/Motor det är prio 1 samt räckvidden på radion. Allt som funkar glömmer vi nu, nu skall vi anfalla de reella problemen, gör du allt finns risken att vi inte vet exakt vad som orsakade vilken störning. Det kommer att underlätta inför nästa bygge att ha dessa erfarenheter i ryggen

    Kan du ta några bilder på installationen i kroppen på planet och hur deet är inkopplat?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #68

    Standard

    [QUOTE=Rivvern;251098]Klockrena tips Hanke! Du har helt rätt!
    Edit: Gopro kameran hade jag inte monterad och inte heller kabeln i bak. Har bara inte fått tummen ur att beställa en kabel med 90 graders kontakt. Åh andra sidan vet jag inte om jag vill flyga med Gopron.

    Vars finns det att få tag med vinkelkontakt ?

  9. #69

    Standard

    http://www.globeflight.de/GoPro-HD-LIVE-OUT-cable-KIT
    http://visual-rc.com/node/134
    Plus massa andra ställen. Jag ska leta upp den bästa och billigaste butiken när det blir dags att köpa en.

    Har kollat Elfa men de har bara 3 poliga.

  10. #70

    Standard

    Åskan dödade mitt modem. Har nu varit utan internet i flera dagar!
    Fast nu har jag lyckats ladda upp min senaste film. Den är från samma fält så inget spektakulärt.

    Jag är riktigt sugen på att flyga någon annanstans. Men jag känner att jag behöver ett sätt att spåra planet.
    Någon som har koll på GPS trackers med GSM kort?

    Och är det någon som har provat att fotografera med Gopro kameran? Blir det bättre bilder än att klippa ut från videon?


  11. #71

    Standard

    Fotografering blir bra - 5mp.

    För att spåra eller söka så kan man använda olika sortes "LOMA" lost model alarm.
    Du kan även fixa en spårsändare som du pejlar in med en enkel komradio på ~433mhz bandet


    Jag har en hel del ADSL modem som kommer slängas inom kort....vill du har några så får du stå för endast fraktkostnanden
    Skicka PM om du vill att jag packar dem i en kartong


    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #72

    Standard

    Tack UndCon. Modemet står Telia för. Många klagar på Telia men jag tycker att de är riktigt bra. Bra service.

    Lost Model Alarm. Tack! Nu vet jag vad jag ska söka efter. Jag köpte en Discovery buzzer från Hobbyking. Den låter alldeles för lite så den är i princip värdelös. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14521

  13. #73

    Standard

    Jag funderar på att köpa denna

    http://fpv-community.com/forum/showthread.php?tid=81

    och en enklare walkie-talkie...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #74

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Du den där såg inte dum ut. Klurigt att använda en vanlig komradio som pejlingsutrustning med avståndsmätare i form av olika starka signaler.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  15. #75

    Standard

    FrSky is the shit !!!

    För $16 kan man köpa en FrSky hack modul !!!
    En mottagare kostar runt $25 ...

    Eller så kan man köpa en modul + mottagare för runt $55 (jr eller futaba)

    Och har man ingen radio att stoppa det i så kan man man köpa en turnigy 9x för $55..

    Och det fina med FrSky är jättebra räckvidd och telemetri !!!

    Radion börjar larma när signalen blirs sämre, dvs man förlorar inte signalen !

    Och jag har gjort en rangetest (ifs med patch antenn), jag tog med planet i bilen och körde 3 km bort från sändaren, medans min bror hade radion kopplad till en data och kolla på rssi:n, det va bra mottagning hela vägen (även när radion va i bilen utom synhåll)..

    Så kan man koppla batteriet till mottagaren också så larmar radion när det börjar ta slut..

    Så jag rekommenderar varmt FrSky med telemetrin...

  16. #76
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeterL Visa inlägg
    FrSky is the shit !!!

    För $16 kan man köpa en FrSky hack modul !!!
    En mottagare kostar runt $25 ...

    Eller så kan man köpa en modul + mottagare för runt $55 (jr eller futaba)

    Och har man ingen radio att stoppa det i så kan man man köpa en turnigy 9x för $55..

    Och det fina med FrSky är jättebra räckvidd och telemetri !!!

    Radion börjar larma när signalen blirs sämre, dvs man förlorar inte signalen !

    Och jag har gjort en rangetest (ifs med patch antenn), jag tog med planet i bilen och körde 3 km bort från sändaren, medans min bror hade radion kopplad till en data och kolla på rssi:n, det va bra mottagning hela vägen (även när radion va i bilen utom synhåll)..

    Så kan man koppla batteriet till mottagaren också så larmar radion när det börjar ta slut..

    Så jag rekommenderar varmt FrSky med telemetrin...
    Jag kör också FrSky hackmodul! Vad har du för patch antenn?

  17. #77

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Jag kör också FrSky hackmodul! Vad har du för patch antenn?
    Det är patch antenn på 9dBi, jag köpte den från wesellcd.com
    Jag har tagit bort all onödig plast och så sitter den lätt löstagbar med karbarband på radion :-)
    Funkar jättebra ! Smidigt att byta till vanliga antenner sen också när man vill köra med det..


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1607.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	21575

  18. #78

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Det här var ju riktigt, riktigt läckert. Sista filmen var häftig och kvlitén var det inte heller något fel på. När får vi se dig på fältet?

    /Olov

  19. #79

    Standard

    Tja du Olov. När vädret är lite bättre. Jag måste nog även bygga ihop Floater nummer två för att vara flyggodkänd på fältet. Just nu består den befintliga mest av lim och tejp.

    Jättebra ni andra för att ni kommer med alla dessa bra tips. En RF beacon låter bra men jag köper nog inget innan någon annan provat. Ja, jag är feg!

    Sen är ju nu frågan om man klarar sig med FrSky eller om man ska satsa på ett long range uhf system.. Och isåfall vilket. Gah.

  20. #80

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern Visa inlägg
    Tja du Olov. När vädret är lite bättre. Jag måste nog även bygga ihop Floater nummer två för att vara flyggodkänd på fältet. Just nu består den befintliga mest av lim och tejp.

    Jättebra ni andra för att ni kommer med alla dessa bra tips. En RF beacon låter bra men jag köper nog inget innan någon annan provat. Ja, jag är feg!

    Sen är ju nu frågan om man klarar sig med FrSky eller om man ska satsa på ett long range uhf system.. Och isåfall vilket. Gah.
    Hur har det gått med video bilden och störningarna?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. GEE BEE mod Y - nästa projekt
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-07-16, 16:31
  2. Lite nya projekt
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 21:53
  3. Jet projekt XXS
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 23:13
  4. Projekt B-17
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 20:45
  5. Nya projekt
    Av Ompa i forum Metanolmodeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •