Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 136

Ämne: Rivverns FPV projekt

  1. #21

    Standard

    Efter två misslyckade starter av Cessnan börjar jag nu funderar på något annat. Det är något galet med höjd-rodret/servot. Knepigt. För det enda jag gjord är att byta radio och mottagare. Är ju en smäckmodell men ändå..

    Och detta är utan bestyckning av kamera och sändare.


    En Icon A5 ser intressant ut. Vill ha mer filmer på dessa och en FPV utvärdering.

  2. #22

    Standard

    Fick idag leverans från Hobbykungen. Förutom lite kablar och kontakter så fick jag äntligen en kamera.



    Ska genast testa!

  3. #23
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Härligt med paket
    Funderar oxå på att testa en av deras kameror sen, iaf sen jag läste att gopro har lite delay mellan verklighet och video ut.
    HKs är ju grymt billiga dessutom.

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Vill man hitta FPV-prylar till vettiga priser är LowPriceRC också ett hett tips.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #25

    Question

    Har böjat karva i Cessnan nu i väntan på lottovinst.

    Det kommer nog bli bra bara den lyckas lyfta. Men jag har ett par antennfrågor!

    Hur monteras en dipolantenn för bästa effekt? Kommer jag få mycket förlust om jag trycker ner ena halvan i foamen?






  6. #26

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det borde inte ge några direkta förluster. Det som kan spela roll däremot är placering i förhållande till batterier och motor etc. Sedan bör du ju rikta din V-antenn med gapet framåt för att ge bäst mottagning när du flyger hem.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #27

    Standard

    Någon som har ett bra tips på hur man kan göra ett snabbfäste för vingen?
    Det är verkligen värdelöst att behöva skruva dit den varje gång..

  8. #28

    Standard

    Gummisnodds varianten kanske?
    Senast redigerat av TommyzT den 2011-03-18 klockan 18:59. Anledning: ja

  9. #29

    Standard

    En liten uppdatering.

    Nu har jag flugit FPV med goggles! Jag kittade ihop Cessnan och flög i torsdags. Det är en helt underbar känsla!
    Vi provflög med kittet i Karlsborg men fick avbryta när flygledartornet skickade ut en patrull. Vi dök visst upp på radar

    Väl hemma tog jag mig norr om campingen i Hjo. Flög in över campingen flera gånger och den närliggande gården. Såg folk som tittade upp, de trodde säkert att det var ett riktigt plan då det är väldigt skalalikt.
    Radion var inställd på att varna vid packageloss och det gjorde den titt som tätt. Blir nog till att hitta något alternativ.
    Att bara se blå himmel i bilden är dåligt. Då vet man inte vilket attitud man har. Lika dåligt är att köra rakt in i solen för då blir det helt vitt.

    Cessnan gillade dock inte den extra vikten och gjorde att den flög som en elefant. Utan gaspådrag så sjönk den snabbt.
    Jag har ingen film då jag körde med kretskortskameran från Hobbyking.

    Nu idag var det maiden för min Floater Jet från Hobbyking. Riktigt rolig flygmaskin med mycket fart och hyfsade glidegenskaper. Motorn varvar som fan! Tanken är att jag ska kitta den med GoPro kameran och VideoTx.

    Nästa uppdatering ska det bli foton!


  10. #30

    Standard

    Flög idag lite FPV på fältet! Underbart väder och roligt är det!
    Hade tagit med mig dator för att spela in flygningen men tyvärr blev det problem med några drivrutiner så det sket sig!

    Jag har idag iaf lyckats med 2 saker.
    * Landa med goggles.
    * Tappa videolänken och krasha.

    Flög först ett acc. Det gick fint. Ungefär som att flyga en tegelsten. Det var alltså Cessnan jag flög med. ¨
    Sen fick en klubbkompis prova att spaka lite FPV. Han var riktigt duktig. Lite åksjuk blev han. Efter ett tag tog jag kontrollen och iväg mot 195:an (vägen som passerar). Glider in över 195:an och flyger längs med. Vänter mig att få se några bilar dyka upp under mig. Videolänken försämras KRAFTIGT! Jag styr hemåt. Men efter 3 sekunder så är bilden helt blank. Jag sliter av mig mina goggles och letar efter planet i skyn. Förjäves.
    Vi slänger oss i bilen och far mot ut mot 195:an samtidigt som kompisen kikar i brillorna. Plötsligt får han bild och ungefär samtidigt ser jag planet ligga i den nyplöjda åkern.

    Cessnar klarar sig mirakulöst med en trasig propeller och mosad noskåpa.

    Jag gjorde ett riktigt nybörjarfel genom att flyga planet ut ur LOS (line of sight). Eftersom videomottagaren stod på backen krävdes det inte mycket för att den skulle försvinna bakom åkern.

    Bilder:





  11. #31

    Standard

    Höll på lite med Floatern idag. Vet inte riktigt hur jag ska göra med kameran. Jag tror nog att jag vill flyga med kretskortskameran och spela in med Gopro´n.

    Gjorde provmontering av GoPron med huset men det blir nog för klumpigt. Kanske skulle man sätta GoPron längst fram och försöka montera kretskortkameran precis bakom. Någon som har någon bra lösning och kanske även hur man monterar den tunna kameran på ett servo.







  12. #32

    Standard

    Premiärflygningen med Floatern kittad för FPV gick inte så bra. Dock flög jag visuellt för att testa setupen. Jag tappade kontrollen över planet när jag låg och gjorde cirklar. Planet gick mot vättern men under en kort stund fick jag tillbaka kontrollen och styrde tillbaka mot land. Tappade kontrollen igen och planet störtdök mot backen. PANG!

    Efter har ring en klubbkompis och spytt galla över DX8:an kan jag nu meddela att det inte var Spektrum radions fel. Felet är ett glappande fartreglage. Ett Turnigy Plush 30amp. De som har fått så bra kritik. ARGH! Jag får skala bort plasten och kolla lödpunkterna.
    Kan man inte strömförsörja mottagaren direkt från batteriet?

    Före krashen:




    Efter krashen:





    Jag bedömmer att planet går att rädda. Med massor av lim och tejp. :P
    Funderar på att bygga en Tricopter istället...

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Jag råkade också krascha min Clouds Fly pga en felaktig Failsafe-inställning som kopplade bort stabilisatorn (FY20A) när radion inte räckte till längre. Planet såg ut ungefär som ditt plus en avbruten stjärt. Jag kolade fronten i vatten några minuter så fick den tillbaka lite av sin gamla form. Ytan bubblar sig men det kan man släta till med t ex en sickel eller spackelspade medan materialet svalnar av.

    Lycka till med lagandet.
    /Christian

  14. #34

    Standard

    Att driva mottagare och annan elektronik är enkelt. skaffa en UBEC

    Då pillar du bara ut + på kontakten till ESC och isolerar den med krympslang eller liknande
    Din UBEC matar strömmen till mottagare/servo/gyro och ditt ESC behöver inte tänka på det (ibland överbelastar man ESC's inbyggda BEC och då resulterar det ofta i en krash eller borttappad modell.



    Efter gårdagens flygning kommer jag bygga om min Skywalker och ta bort GoPron ur blickfånget...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Lycka till med lagandet.
    Tack. Jag har limmat och tejpat en del. Jag tror inte jag kommer montera kamera på modellen utan kommer flyga den hårt och aggressivt tills den bryter ihop. Kommer nog att beställa en ny med bättre servon, en ubec och ett fungerande ESC.

    Jag har en fundering på att ha separat batteri till videolänken, eller två parallellkopplade. Om man kapar upp en lucka under planet så borde man kunna montera utrustning och batteri där för att få bättre jämnvikt. Ska nog testa på den "mosiga" kärran.
    Frågan är hur stort batteri som behövs till videosändaren...

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Att driva mottagare och annan elektronik är enkelt. skaffa en UBEC

    Då pillar du bara ut + på kontakten till ESC och isolerar den med krympslang eller liknande...
    Tack för infon!

  16. #36
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    jag kör en 3S500mAh acc till min videolänk(sony 1/3" & 5.8ghz 500mW), den räcker ca: 30min utan att spänningen blir för låg.
    Olika grejjer drar ju olika mycket så det är svårt att säga men kolla hur mycket mAh du tömmer ur en acc enbart kopplad till videolänken under 10min, prova sen 20min och se om det verkar ok.
    Jag provkörde min videolänk hemma i vardagsrummet med voltmätare inkopplad på batteriet för att ha koll så jag inte tömde för mycket.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #37

    Standard

    Har nu lagt beställning på en ny Floater Jet. Jag funderade på något annat men valde samma modell igen. Det är ju verkligen en trevligt FPV modell och så har jag ju all elektronik till den.
    Jag gör ett nytt försök med Turnigy Plush 30 Amp. Andra gången gillt.


  18. #38

    Standard

    Ang UBEC. På min mottagare som är en Spektrum AR600. Om jag klipper röd kabel från ESC, vart matar jag ström till mottagaren? Kan jag ta vilken kanal jag vill? Eller Bind/Data?

  19. #39

    Standard

    Mottagaren kan du ge ström på vilken kanal som helst - det spelar ingen roll då + och - är samma på alla
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #40

    Standard

    Hmm. Fick en tanke.

    Hur mycket ström behöver man till mottagare och servo?

    Vore perfekt om jag kunde köra med mina 2S 350mah till det. Är det alldeles för smått?

Liknande ämnen

  1. GEE BEE mod Y - nästa projekt
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-07-16, 16:31
  2. Lite nya projekt
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 21:53
  3. Jet projekt XXS
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 23:13
  4. Projekt B-17
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 20:45
  5. Nya projekt
    Av Ompa i forum Metanolmodeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •