Reklam

 
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 136

Ämne: Rivverns FPV projekt

  1. #41
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det är väl lite i klenaste laget, beroende på hur länge du tänkt flyga.
    Själv hade jag nog inte valt något under 500mah, fast å andra sidan så förbrukar ju min easystar knappt nå ström på en 25min flygning och då ligger ändå motorn på samma acc.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #42

    Standard

    Hade jag haft kontakter kunde jag ju parallellkopplat två stycken. Men icke.

  3. #43

    Standard

    Nu har jag kraschat min Floater Jet typ 75 gånger. Sista gången hamnade den ute i en havreåker. Som tur var så spelade jag in bilden från mottagaren så jag lyckades på ett ungefär pinpointa vart det låg. Jag letade dock ändå i 45 minuter innan jag hittade det.

    Fan. Jag är nästan helt säker på att det är den jäkla Spektrum mottagaren som krashar mina plan. Sista flighten så körde jag separat batteri till mottagaren och ändå tappade jag planet. Värdelöst! Nästa radio blir en Futaba.


    EDIT: Floatern är verkligen grym! Jag rekommenderar den till vem som helt, nybörjare eller veteran. Fruktansvärt tålig, snabb och billig.

  4. #44

    Standard

    Hur långt bort var du?
    Jag har varit 800m bort utan att tappa signalen med DX7 och AR7000

    Skall räckviddstesta live på en lämplig yta i veckan.

    Med knappen intryckt(1/3del uteffekt) kunde jag gå 400 meter så 1200m på marken inte oväntat. Innan jag flyger längre bort skall jag bygga en BiQuad.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #45
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det är ju väldigt lätt att flyga för långt bort, har själv varit med om 2sec förlust av radio länken.
    Hade bild och körde i "cruise mode" och upptäckte det då jag inte kunde titta runt med kameran längre, som tur var kom mottagningen tillbaka och jag kunde lite panikartat ge full gas hem
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #46

    Standard

    Jag har tappat planet mellan 30-200 meter. Längre har jag inte vågat flyga. Oftast får jag tillbaka kontrollen efter några sekunder men sen så förlorar jag den igen.

    Tror inte det har med räckvidden att göra. Ska testa med mottagaren jag har i Cessnan. Den har aldrig strulat.

  7. #47

    Standard

    Hur startar du allt? Radion först å sen planet och videolänk som "vanligt" ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #48

    Standard

    En fråga till - vilken mottagare har du?
    Jag har längre mottagning på mina AR6100
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #49

    Standard

    AR600 har jag som strular. Den som funkat bra är ju AR8000 + TM1000.

    Jag slår oftast igång utr på "rätt" sätt men ibland blir det lite olika. Verkar inte spela någon roll i detta avseende.

  10. #50

    Standard

    Har du provat räckvidden med och utan videosändaren påslagen?

    1.3 GHz sändare kan nämligen ge störningar även på 2.4 GHz bandet.. Man kan då prova att sätta ett low-pass filter mellan vTx och antennen, typ denna: http://www.dpcav.com/xcart/product.php?productid=16438

    Vissa servon är också känsliga för störningar från 1.3 GHz sändare, bl.a. HXT900 från HK.

    I denna tråd på rcgroups finns mycket nyttig info om man kör med 1.3 video: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1279902

    Bara ett par tips.

  11. #51

    Standard

    Det är ju HXT900 som jag kör med... Och sen trodde jag inte 1,3 störde ut 2,4 bandet. Tack för tipsen.

  12. #52

    Standard

    Nu när jag tänker efter så har ju planet fungerat utmärkt när jag inte kört med vTX igång...
    Vad fanken ska jag göra? Är det filter på antennen som gäller?
    Jag har ju HXT900 servon och de tar emot störningar men det kan väl inte leda till att mottagaren stendör emellanåt?

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern Visa inlägg
    Nu när jag tänker efter så har ju planet fungerat utmärkt när jag inte kört med vTX igång...
    Vad fanken ska jag göra? Är det filter på antennen som gäller?
    Det låter ju onekligen som att det har med vTx:en att göra då.. Prova att göra räckviddstest med och utan vTx och se om det blir någon skillnad. Visar det sig att räckvidden krymper betydligt med vTx igång, så kan du ju prova något av följande:

    - Öka separationen mellan vTx-antenn och RC antenn.
    - Prova med en vTx med lägre uteffekt (om du har någon)
    - Prova med low-pass filter

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern Visa inlägg
    Jag har ju HXT900 servon och de tar emot störningar men det kan väl inte leda till att mottagaren stendör emellanåt?
    Jag tror inte det, det är väl mer att servona rycker och har sig, men det kan ju vara nog så förödande om det händer vid fel tillfälle.. Prova att fläta servokablarna och se om det blir bättre, annars är det nog bäst att byta ut dem till någon modell som inte är känslig.

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern Visa inlägg
    Nu när jag tänker efter så har ju planet fungerat utmärkt när jag inte kört med vTX igång...
    Vad fanken ska jag göra? Är det filter på antennen som gäller?
    Jag har ju HXT900 servon och de tar emot störningar men det kan väl inte leda till att mottagaren stendör emellanåt?
    Nej få bort störningarna istället... Filtret är bara en "lat mans" lösning, gör rätt istället och gå igenom din setup och kabeldragning. Om du flyger med AXN som du tidigare har lagt upp foton på är jag mer förvånad att det funkar alls... Jag skriver inte detta för att vara elak på något sätt, jag vill att du skall få en bra upplevelse och få njuta av FPV

    1, Ta bort din upp rullning runt kroppen bak på kabeln till kamera/VTX, kapa den och löd den så kort som möjligt. Du har världens bästa störantenn i den. Det är en ren ludermässig installation! Om du inte vill kapa GoPro org kablen köp en extra å klipp!

    2, Flytta ut VTX på vingen med inverted Vee antennen rakt framåt några grader nedåtriktad. Nu sitter den precis vid motorn och jag gissar att ESC sitter nästan rakt innanför? Antennen sitter alldeles för nära servona och förmodligen mottagaren!?

    3, Håll GoPro kameran ifrån all elektronik, främst sidorna men även rakt bakom. Den är känd för att sprida skurar runt 433MHz vilket i vissa fall ger problem med servona som kan identifieras som andra problem ex att video sändaren stör dem. HXT servona är bra klanka inte ner på dem för ni har en dålig installation.

    4, Monera Spektrum RX på andra vingen dels som lite motvikt men även för att få den och VTX antennen så långt du bara kan ifrån varandra. Twinna alla servo kablar.

    5, Bort med alla "rått bon" och annat i maskinen. Dra alla kablar snyggt, korsa inte andra kablar. Servo kablar på ena sidan och video kablarna på andra sidan. Finns inte den platsen se till att kablar ligger snyggt och inte har skarpa 90 böjar utan att allt ligger i mjuka fina böjar. Ha inga böjar eller liknande på några kablar som gör att de hamnar på ca 5cm, 2,5cm eller liknande så de börjar agera antenner för din 1,3 sändare.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #55

    Standard

    Tycker DrHankes tips var bra! Börja med dem och ta filtret i sista hand om det fortfarande behövs.

  16. #56

    Standard

    Klockrena tips Hanke! Du har helt rätt!
    Edit: Gopro kameran hade jag inte monterad och inte heller kabeln i bak. Har bara inte fått tummen ur att beställa en kabel med 90 graders kontakt. Åh andra sidan vet jag inte om jag vill flyga med Gopron.

    Här är filmen från flygningen.

    Senast redigerat av Rivvern den 2011-06-08 klockan 16:49.

  17. #57

    Standard

    Det är svårt att få plats med allt i en liten kärra.. :P

    Det är tur att jag har en Floater till liggandes. Detta får vara alpha versionen. Hinner man ut och testa idag tro?




  18. #58

    Standard

    1, Har du dubbla antenner på spektrumen? Annars ska antennen peka rakt upp så den matchar hur du har radion på marken.

    2, Du har VTX antennen liggandes, glöm inte att ha den i samma riktining på mottagare sidan på backen!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #59

    Standard

    Tack för det. Jag har dubbla på min mottagare. Jag satte rc mottagarantennen rakt upp. Är det fel om jag har två?

    Att vRX skulle ligga ner det visste jag inte.

  20. #60

    Standard

    På bilden ovan så ser din VTX antenn ut att vara tejpad jämt med vingen, den har då horizontal polarisation. Då måste mottagar antennen ha samma polarisation för att du inte skall förlora signalstyrka. "Lika barn leka bäst" ett vanligt fel piloter gör på fältet, 2,4 för radion är lite mera känslig för hur antennerna är placerade, står du och flyger med antennen på radion ståendes rakt upp så skall du ha minst en antenn i samma riktning i planet, den andra antennen bör då vara liggandes så att du alltid har en antenn som har optimala förhållanden mot din radio på backen. Detta gäller även video länken, jag ser i din film ovan att du får "blackouts" på bilden och det är pga antennen skuggas, dvs inte optimal vinkel mot din mottagare på backen.

    Du kan prova själv när du är ute och flyger FPV, rakt fram bra bild. Sväng kraftigt å något håll och du får störning i bilden. Det finns sätt att motverka detta på men det tar vi när du fått fart på grejorna
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. GEE BEE mod Y - nästa projekt
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-07-16, 15:31
  2. Lite nya projekt
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 20:53
  3. Jet projekt XXS
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 22:13
  4. Projekt B-17
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 19:45
  5. Nya projekt
    Av Ompa i forum Metanolmodeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •