Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vad ska man välja (SW, EZG, Radian eller D2500)?

  1. #1

    Standard Vad ska man välja (SW, EZG, Radian eller D2500)?

    Hej!

    Jag står i valet och kvalet om vilken modell man ska välja för de där lite längre och mer stabila flygningarna. Just nu står valet mellan de knappast likvärdiga Skywalker, Multiplex Easy Glider Pro eller Art-Tech Diamond 2500. Samtliga är rätt så olika med olika för- och nackdelar. Men fördelen gentemot EZ* eller min Ugglan är uppenbar. De är stabila och rymmer förhållandevis mycket utrustning i kropp och vinge. Sedan lockar möjligheten att flyga termik, har länge funderat på att köpa trappy's variometer och åtminståne två av dessa modeller skulle kunna lämpa sig för det.

    Jag lockas av stabiliteten hos SW samt att dess kropp rymmer så mycket roligt men den är nog knappast någonting att försöka segelflyga eller glidflyga med. Priset för en SW är helt ok det med. Det krävs förvisso lite jobb med att få den bra men inte till så stor kostnad.

    D2500:an är en bra och stabil seglare där FPV-utrustningen knappast kommer att ha så stor inverkan på flygegenskaperna. Jag tror att den kan vara en optimal långflygare med möjlighet för segelflygning också. Nackdelen är storleken och priset, den är knappast smidig att ha med sig med sina 2,5m i spännvidd och priset är ca $370 inkl frakt, exkl moms+tull.

    EZG är mindre och rymmer inte lika mycket som de andra modellerna men den är billig och stabil. Den kostar bara 799kr i butik och nödvändiga tillbehör som motor, fartseglare och servon etc har jag redan. Då vikten och storleken än SW och D2500 mindre så kommer FPV-utrustning att spela större roll och inverka negativt på flygegenskaper. Jag vet inte hur bra den blir för segelflygning.

    Radian Pro liknar EZG i mångt och mycket men jag tror att den har bättre flygegenskaper. Den har även klaffar vilket jag uppskattar. priset är dock nästan det dubbla gentemot EZG, 1495 mot 799.

    Några tankar? Jag kommer troligtvis inte att montera någon GoPro så det behöver inte beaktas.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag håller just på att bygga ihop en EZGp. Jag upplever inte några allvarliga problem att få plats med grejorna i den.

    Den kommer att innehålla följande:

    kretskortskamera
    CeOSD
    FMA Co-Pilot 2-Channel Flight Stabilization System
    3S2200MAh (flight) + 3S800MAh (video)

    plus det vanliga, RX, esc 4 servon och en motor. Räknar med att den hamnar alldeles kring ett kilo flygvikt.

    Om du vill kan jag försöka fota och lägga upp lite bilder. Jag har inte klistrat ihop kroppen ännu.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3

    Standard

    Posta gärna lite bilder. Ett tips är att köra med ett batteri istället, då kan du använda ett 3S3000mAh istället och troligtvis får mer batteri att flyga med. Störningar från ESC etc filtreras effektivt med ett LC-filter.

    Ett tydligt exempel på en effektiv filtrering är dessa två filmer. Den övre är utan LC-filter och den undre är med filter. Se även hur jag kopplade ihop detta i kopplingsschemat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	airwave-vtx-module.jpg 
Visningar:	1639 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	19444

    Utan filter:


    Med LC-filter:

    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-03-10 klockan 11:32.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Tackar för tips!

    Ja varför inte! Rent utrymmesmässigt så går det att mosa in ett 3S5000 i planet, men då får man inget som helst luftflöde inne i modellen om man inte kapar upp ventilationskanaler runt batteriet, så det kanske inte är att rekommendera. Men ett 3S3000 borde ju ge tillräckligt luftflöde. De är inte så himla mycket tjockare än ett 2200-packe.

    Här har vi en översiktsbild:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00096.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	19446

    Jag har valt att montera videosändaren i fenan för att få bort den så långt som möjligt från RC-mottagare och GPS. Sen återstår det att se om det blir bra eller inte. I värsta fall får jag väl yxa isär kärran och flytta på den.

    Eventuellt petar jag in sändaren i bakkroppen och fixar en V-antenn att montera i fenan istället. Vi får se...

    Den uppmärksamme flygplansvoyeuren noterar så klart att jag valt att montera motorn på ryggen för att få fri sikt. Vi får väl se hur det går med tyngdpunkten. Enligt mätningar så bör jag kunna få den på plats med nämnd utrustning i planet, trots bakmonterad motor, servon och videosändare. Vi får väl se... I värsta fall får jag helt enkelt flytta fram motorn.

    Här har vi en lite närmare bild på insidan med lite väl vald utrustning ungefär där de ska ligga i kroppen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00098.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	19445

    Här ser vi en väldigt lång videosignalkabel som räcker ända fram till öppningen. Hmm... Jag överväger att ta upp en lucka under vingen för att kunna kapa videokabeln med ca 20-25cm.


    Appropå EZGp: Vad för motor skulle du montera i en eventuell EZGp? Du nämnde att du redan hade motor och esc. Själv siktar jag på ca 200W, men jag vet inte riktigt om det är rätt nivå för en seglare på ett kilo som inte ska göra mycket annat än att puttra och glida omkring i lugn och ro.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-03-10 klockan 22:38.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. HK EPP-FPV eller Skywalker - vilken ska jag välja?
    Av Lenny i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 20:04
  2. Motorn funkar ej på parkzone Radian?
    Av Defuncta i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 19:35
  3. Powerbox eller Emcotec...vad skall man välja?
    Av Rc-flygare i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 16:24
  4. Vilken powerbox eller DPSI skall jag välja?
    Av AmRi i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •