Reklam

 
Sidan 14 av 25 FörstaFörsta ... 491011121314151617181924 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 485

Ämne: Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

  1. #261
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Lekadax! Filmade lite fpvträning inne på gården igår och idag.
    Snabbt, lågt och lite tight på sina ställen. Kul som fan och väldigt bra träning.
    Fortfarande problem med vibrationer, speciellt i yaw.

    Två krasher. Den i tallen bröt bakbommen för mig.


  2. #262

    Standard

    Visst är det kul att buskflyga

    Vad kan du göra åt Yaw?

    Själv satt jag och Loctitade hela Quaden häromdagen...skruvar till förbannelse
    Alla nya propellrar är balancerade, skall bara tetas individuellt på varje motor mha Seismo.

    Har trimmat ner den lite till för att få en mjukare upplevelse
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #263
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Skitsköj! Lagom svårt med en radiostyrd gunga bara.. vad jag ska göra åt yaw vet jag inte. Har bytt servo, byggt om mekanismen och testat LPF, MMgyro samt PID utan att kunna få den bättre.
    Kan få mindre gung på bekostnad att den driver rätt mycket i sidled.

    Har beställt två nya sensorkort. Den ena med kompass och baro, den andra med bara gyro/acc. Får labba lite med det.
    Lika bra att ta hem två arduinos oxå kanske.

    Fick 3 linser idag som ska provas i helgen!

    Just det, svängde runt ditt på impulsbesök och skulle lämna av ditt quad-lik men ingen hemma. Kan kika runt imorrn innan jag far över bron.

    Behövs loctite på den? Trodde skruvarna satt i plast? Men iofs inte fel att loctita allt ändå så har man inte missat nåt.
    Har märkt att sma kontakterna måste loctitas. Missade det på ditt filter när det monterades och efter bara nåt ack så hade den gängat ur sig halvvägs, trots lagom åtdragen med 8ans blocknyckel.

  4. #264

    Standard

    Det finns en separat gyrosmooting för tailen på TRI.
    I imu.
    Kod:
      #elif defined(TRI)    static int16_t gyroYawSmooth = 0;
        gyroData[YAW] = (gyroYawSmooth*2+gyroData[YAW])/3;
        gyroYawSmooth = gyroData[YAW];
      #endif
    Du kan öka den lite.
    ex.
    Kod:
    gyroData[YAW] =(int16_t)  (gyroYawSmooth*4+gyroData[YAW])/5;
    Eller aktivera
    #define GYRO_SMOOTHING {1, 1, 5} // separate averaging ranges for roll, pitch, yaw
    en etta innebär ingen smoothing på den axeln.

  5. #265

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Blev bra sugen på tri när jag såg filmen. en tri blir ju så mycket mer lek i än i en quad.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #266

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Fick 3 linser idag som ska provas i helgen!
    ingen hemma...
    Behövs loctite på den? Trodde skruvarna satt i plast?
    skruvarna sitter i bussningar så det är inget som skruvas i plast
    slå en signal eller dumpa sakerna i carporten
    jag tog en lins från securitycam2000 också - den ser nästan ut som Gopro orginal
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #267
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tack för ytterligare tips patrik. Ska kika på det senare när jag får tid.
    Är det så att ett snabbare servo på yaw gör den ytterligare stabil eller spelar det ingen roll? Sitter ett corona 929mg (har ja för mig det heter) på nu.

    Nicke, kolla hyllan i din carport! tack för lånet. Jag har kvar din lipovarnare på trin kom jag på.

  8. #268

    Standard

    Helt OK - jag har fler

    Nu blir det en T eller Tri av de delarna, har inte bestämt mig. Den lilla 450 Quaden är kul att busflyga med men är lite för nervös och ostadig för att kunna filma bra med. Var ute idag och trotsade regnet.
    Flög i närheten av arenan.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #269
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag har ju hunnit testa både den lilla trin, den stora, din quad och min quad. Din flög jag iofs inte så länge men den kändes stabil då!
    Min lilla tri får jag med propparna i bild med. När jag byggde om den stora gick jag ifrån Daddes recept en smula och körde ut armarna fram till strax över 120 grader och med gopron (linsen) monterad ca 15cm framför CG har jag inte en enda propeller med i bild längre! Så det är ett tips om du inte vill bygga T.

    Vågat att köra i regn! Eller har du monterat skydd över elektroniken? Massa små komponenter som kan flippa ur av fukt.

  10. #270

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Tjena Markus! Först o främst måste jag säga att jag är sjukt imponerad av dina projekt!!
    Använder du samma kamera för FPV och filmerna du lägger upp?

    Vad har du för FPV system, vilka delar använder du?

    Man blir så sjukt sugen på att konstruera en egen liten quadrocopter! Men har själv precis börjat med flyg och även spenderat upp varenda krona så det får lugna sig lite

  11. #271

    Standard

    Jag tejpade över elektroniken lite så det var skyddat mot de värsta dropparna.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #272
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tack sebbe,

    Som FPV kamera använder jag denna, http://www.securitycamera2000.com/pr...-Menu-DNR.html tillsammans med en lins med mer vidvinkel. Har en 170 graders lins på nu som funkar helt okej!
    Innan jag köpte denna kameran så hade jag hobbykings något billigare kamera och den fungerade bra förutom mot starkt motljus. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mera_PAL_.html

    För att spela in film kör jag nu med en GoPro HD. Innan jag köpte den hade jag en gammal mobiltelefon som jag skickade upp i luften.

    Använder ett 800mW system för videolänken, http://www.sunsky-online.com/view/13087.htm
    Använder skew planar-antenn på mottagaren och en clover på sändaren.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1352583
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1388264

    För att se bilden använder jag ett par Fatshark base glasögon och även en gammal 7" nackstödsskärm.

    Är du sugen på att bygga en multirotor så ta en titt på ex rcexplorers trikopter. Den är enkel och billig.
    Perfekt för en som är ny inom hobbyn.
    http://www.rcexplorer.se/projects/TriV2/TriV2.html
    Det var den jag började med och allt är utförligt skrivet så det är bara att följa anvisningarna så är du snabbt uppe i luften. Allt du behöver finns på ditt byggvaruhus (träbommar/aluminiumbommar) samt hos Hobbyking (elektroniken).

    Ta även hem en simulator och träna helikopterflygning, det har du snabbt igen när du fått igång trin/quaden och ska premiärflyga!
    FMS är en gratis simulator. Det är långt ifrån den bästa med den duger mer än väl att lära sig grunderna i.

  13. #273

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Jag ska inte förstöra din tråd, tycker bara detta ur häftigt o ser sjukt roligt ut, så jag har bara lite frågor
    Vad är svårast, 3motorig elr 4motorig quadrocopter?
    Vad slutade totalsumman på för din första flygare?

    Vad jag förstått (eller jag förstår igentligen inte alls hur det funkar) så är det en "control board" typ ett gyro?? som styr allting.? Såg på RcExplorer, att han byggde sin egna. kan man inte köpa en färdig sådan på HK?

    Men detta får bli ett projekt när jag har pengar igen
    Det måste ju vara fantastiskt roligt att flyga en sådan med FPV, ser ju ut som en kolibri med tanke på att man kan stå still i luften

    Hur är bildkvaliten i brillorna tillsammans med restrerande paket du har?
    Men om nu kameran har 170graders lins vinkel, brillorna har väll typ bara 30graders vinkel i skärmarna..?
    Hur långt når dina FPV prylar?

    Vad kör du med för sändare? Har själv precis skaffat en Spektrum dx6i, funkar det med en sådan för sånna här projekt, eller har den för lite kanaler?

  14. #274
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Ingen fara, bara att skriva så länge det handlar om RC flyg!

    Det lilla jag testat tycker jag quad är svårare. Tappar orienteringen lättare på den, alltså vad som är fram/bak höger/vänster och då blir det krash..

    Totalsumman för min första vet jag inte, men inte särskilt mycket. Byggde den i etapper. Först bara trin med en radio för att lära mig att flyga. Efter det plockade jag på FPV-utrustningen.
    Jag gissar att du bygger trin för under tusingen nu när du har radio klart redan.

    Kontrollkort finns på hobbyking, bara välja och vraka! Kolla under kategorin multirotor hos dom.

    FPV är skitskoj, beroendeframkallande. Men ha inte för bråttom dit. Bygg maskinen och lär dig flyga innan du plockar på FPV.
    Gör du så blir inte heller klumpsummorna så höga och det gör det lättare att komma igång.

    Bildkvaliten från FPV-kameran är standardupplöst, dvs inte HD.
    Det duger gott att flyga med men du kan inte läsa någons morgontidning utifrån ett fönster precis.
    Vissa elledningar/telefonledningar har jag svårt att se i brillorna, så det gäller att ha koll på sin omgivning innan man drar på glasögonen
    Det här med vinkel på kameran och i glasögonen är två olika saker.
    Kamerans vidvinkel gör att bilden jag ser täcker in halva propellrarna och det gör det lättare att se hur jag ligger i förhållande till saker omkring mig, ex träd, buskar osv. Nackdelen är att allt uppfattas mindre och längre bort än med en smalvinklig lins.
    Glasögonens vinkel styr bara hur brett du ser bilden framför dig. Med smal vinkel ser du lika mycket men på en mindre yta.
    Jämför med att titta på en 20" eller en 42" TV. Samma bild fast mindre.
    En större bild ger sämre skärpa (pga upplösningen) men ger större inlevelse.
    Jag har bara testat fatshark base med bred bild och är nöjd med dom. Tror inte jag vill ha mindre bild, är rädd att tappa en del av inlevelsen. Upplevelsen är ungefär som att titta på projektorduken från TVsoffan, fast med lite sämre upplösning.
    Med smalare brillor är det kanske som att titta på en 40" TV från samma plats i soffan.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ega168PA_.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8622
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=4312
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11856
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8933
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=18987

  15. #275

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Tack så jätte mycket!

  16. #276

    Standard

    Flyger du FPV spelar det ingen roll om det är Quad eller Tri eller flygplan - du sitter alltid i Cockpit och spakar alltid åt rätt håll.

    Det är lite svårare att orientera en Quad än en Tri - olika färger på bommar, propellrar, landningsställ hjälper enbart till när man flyger LOS dvs står och flyger som vanligt utan FPV.

    Jag brukar ha rött bakåt och vitt framåt, men det viktigaste är väl att man har samma på alla modeller.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #277

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Fan.... efter att ha läst din tråd o sett alla din filmer så är jag helt såld på detta!
    Det ser så himla roligt ut och det måste ju va underbart med FPV även på flygplan o såna hära.!!
    Får se, står i valet o sälja bilen, min dröm bil. Om jag säljer den så är tanken att skaffa flyg grejer.

    Ser ut som om du kostat på dina saker ganska bra, har du fortfarande kvar någon bil då?

  18. #278
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Är du så sugen på att testa så tycker jag definitivt du ska göra det! Det behöver inte bli så dyrt att ta steget in i hobbyn.
    Jag valde Daddes trikopter just för att den var billig, lätt att laga och beprövad, många som byggt den och lyckats bra.
    Den är konstruerad för FPV och det var lätt att plocka på dom grejerna efterhand.
    Igår såg jag ett nytt klipp på youtube från "flitetest" där dom byger en Xquad av bara träbitar. Tyckte faktiskt den såg väldigt vettig ut, så kolla in den oxå. Även den är perfekt för FPV. Se bara till att göra allt du kan för att minimera vibrationerna till styrkortet så kommer du lyckas bra.

    Jag har kvar två bilar men dom används väldigt sällan. Bajan används minst eftersom jag tycker den för ett jäkla liv..

    När du väl bestämmer dig för att handla hem grejjer till ett bygge, köp hem många extra propellrar så slipper du vänta på att få flyga efter du krashat, för krasha kommer du göra. Det är en del av hobbyn

  19. #279
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Kände för ett kvällskrash och så blev det!
    Tränar vidare på gården, denna gången försöker jag mig på lite mjukare flygning, trots blåsten. Sänkt gain på alla axlar och stängde av den separata smoothen på yaw eftersom den segade ner och betedde sig med den aktiverad.

    Vad som är extra kul är att flygningen bakom huset och bakom träden på verkstadsplan inte gav mig ett enda pip i telemetrin på frsky systemet, dvs jag hade hela tiden mer än tillräcklig signalstyrka. Det med J-pol antenner från laptopen. Videon däremot fladdrade lite både på verkstadsplan och bakom kåken, så min gång på gång krashade och uträtade klöver har nog gjort sitt
    Just det, kör med Nickes 1.4GHz LP-filter på videon nu, kanske den som gjorde att signalen till frsky-mottagaren var så stabil.

    Imorrn åker motorsågen fram! Förbannade träd att hålla på å fäkta ner min lilla leksak..


    Helt oredigerad film, släng på valfri bakgrundsmusik, eller lyssna på propellerskramlet.

  20. #280

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Va kör du med för ack i den videon? Verkar som om du kan flyga riktigt länga..?

    Väldans vad du ska trilskas med att flyga så nära alla saker på tomten hahaha är ju precis på gränsen att köra in i det mesta

    En fråga, har du samma bildkvalité i Fpv brillorna som vi ser på skärmen?

Liknande ämnen

  1. Markus Specter v2 FPV-maskin
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 17:49
  2. Markus bygger vinge
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 19:50
  3. Markus bygger CNC i stil med lillasyster.
    Av markusb i forum Byggdagboken
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 10:21
  4. Markus bygger QAV500 klon
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 17:42
  5. Markus bygger FPV H-Quad
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •