Reklam

 
Sidan 5 av 25 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 485

Ämne: Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

  1. #81
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Hah, 2201 mAh fick jag i igen, det var på håret att det klarade sig!

  2. #82

    Standard

    Kul - hur gick självaste flygningen?

    då klarade nog accen sig...


    Jag gick ut i tvättstugan igen och tittade hårdare rakt ner och hittade LIPO alarm för både 2S och 3S
    (2S tänkte jag använda på Crawlern

    3S kan du låna tills vi får hem en ny...

    Är du i stan eller på Öland?
    Jag åker till Trekanten för 3h inomhusflygning med Depron-flaxet och Quadcoptern på Lördag...11-3
    Senast redigerat av UndCon den 2011-04-01 klockan 21:01.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #83
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Ja det var sköj! Flygningen gick bra. Lite knepigt i början innan jag fick trimmen injusterad men när det väl var gjort samt lite skruvande på gyro gain så blev den väldigt behaglig att köra.
    Lite mer träning så, sen är det rallykörning mellan träden som gäller! hehe

    Okej, perfekt! Jag beställde just två stycken från ebay, 29:- inkl frakten. Både ljudoch ljus.
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=330537597630

  4. #84

    Standard newbie

    Hej

    Hoppas jag kan ställa mina dumma frågor här. Ni verkar ju veta en hel del om ticopter
    och KK-controller. Min r/c erfarenhet är från förhistorisk tid. Ingen el tex.
    Har byggt en tricopter enl rcexplorer. Fått ihop grejorna och börjat se om det funkar utan prop.
    Nu till frågorna:
    - Hur varma blir fartreglagen under drift?
    - yaw-servot fladdrar något inte bra.Men vad kan det vara?
    - När jag skall kalibrera esc:erna står det:

    - Make sure that the flight-controller is turned off
    - Turn the Yaw pot to the MIN position
    - Turn on the transmitter
    - Move the throttle stick to top (full)
    - Turn on the flight-controller
    - Wait until the ESC's beeps twice after the initial beeps. (Plush and SS ESC's)
    - Swiftly move the throttle stick fully down (closed). The ESC’s beeps
    - Power off the flight-controller
    - Restore the yaw pot to around 50%

    Fattar esc:erna att dom skall göra nåt bara jag ger ström till det hela. För att starta upp controllern måste man ju föra trottelspaken längst ned till höger. Men då för man ju ner spaken innan controllern startar? Fattar nada.
    Om det här är helt fel forum och tråd så säg till.

    /bosv

  5. #85
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Är precis ny på det här med trikopter oxå men jag tror jag kan hjälpa dig med detta.
    Jag har flugit ett gäng ackar med min nu och jag har inte kännt någon värme alls på varken motorer eller reglage. Tempen ute har varit mellan 5-10 grader cirkus. kör gws 9047 proppar på den.
    Att servot fladdrar, kan det vara så att något är lite löst i din yaw eller även att det sitter för hårt? Då brukar dom kunna bete sig.
    Vad är det för servo?

    När du ställer yaw-potten till minimum så (tror jag, verkar det som iaf) går kontrollern in i ett läge som gör att escarna kan kalibreras. Bara du har spaken på max när dom får ström så fattar dom läget. Du behöver inte armera kontrollern för det som du normalt gör när du ska köra.

    Glöm inte kolla så dina spakar går åt rätt håll samt att dina gyron går rätt!! jag behövde invertera mitt ena gyro. Det gör du mha gainrattarna på kontrollern, står på daddes sida hur man gör (rcexplorer).

    Hoppas det hjälper dig igång!
    En sak till, kör inte ur ditt lipo utan kör kortsen ladda för att kolla hur mycket du får i. Sen kan du räkna på max flygtid.
    Jag hade tur som bara var 2m upp när jag passerade knät på mitt lipo. Hade jag varit högre så hade det inte slutat bra alls. Den mer eller mindre tvärdör.
    Just det.. stäng av din lipo-cutoff i alla reglage oxå!!

  6. #86

    Standard

    Tack för svaret. Nu har jag lite att kolla.
    Jag har ett BMS-385DMAX servo från HobbyKing.
    Glömde ett par andra frågor i hastigheten.
    Det 'klickar' i motorerna !!!??
    När jag ansluter dom tre escarna så kommer ju alla att mata controller och mottagare med ström.
    Är det OK eller ska man klippa två ?

    /bosv
    bec

  7. #87

    Standard

    Klickandet i motorerna brukar försvinna om du höjer timingen i escarna, enklast med programmeringkort.
    Ett li-po alarm för ett par dollar är en billig försäkring.

  8. #88
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Klipp inte! Du måste kunna ansluta plusen när du ska programmera escarna med programmeringskort.
    Pilla istället ur sladden mha en nål. Lyft låset i servokontakten och dra bara ur sladden. Isolera den med eltejp.

  9. #89

    Standard

    På ett KK kort? Vänta nu, varför då?
    Mott. räcker att den får ström på en kanal från fc'n.
    Men klippa eller ta bort kablar mellan esc och fc...
    Ström är något man tar, det är inget som trycks ut.

  10. #90
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Alla reglage (antar att det är samma recept som daddes) lämnar ström (BEC) till mottagare osv. Om dessa läggs parallellt och deras utspänningar inte är lika så kommer dom jobba lite mot varandra. Därför brukar man köra med matning från bara en BEC alternativt en extern BEC som jag kör.
    För att programmera escarna så pluggar man in ett progkort och ställer det. Då behövs BECens plus, om man nu inte kör extern matning via ack till kortet.
    Att bara programmera ändlägen från radion behövs inget kort eller röd sladd för, men alla andra inställningar görs inte från KK.

    Det går att programmera esc via spakarna men jag tycker det är ett jäkla bök.. klipper aldrig mina strömkablar, pillar istället ur dom då det går lika fort som att klippa

  11. #91
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Just det, kom på att jag inte postat någon video i denna tråden än..

    Här kommer en av dom jag spelat in hittills. Var kanske 40-50m upp och vinglade bitvis. Tappade orienteringen när jag tittade bort i 1µs, men lyckades pilla spakarna åt rätt håll

    http://www.youtube.com/watch?v=vFnWlodH28k

  12. #92

    Standard

    Ok, har du hört att det varit något problem?
    Kanske man skulle göra, inget KK multicopter (Minsoo Kim), eller Xmulticopter nämner eller beskriver, och de har sålt tusentals kort. Däremot kör många bara en strömmatning mellan fc och mott.

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Alla reglage (antar att det är samma recept som daddes) lämnar ström (BEC) till mottagare osv. Om dessa läggs parallellt och deras utspänningar inte är lika så kommer dom jobba lite mot varandra. Därför brukar man köra med matning från bara en BEC alternativt en extern BEC som jag kör.
    För att programmera escarna så pluggar man in ett progkort och ställer det. Då behövs BECens plus, om man nu inte kör extern matning via ack till kortet.
    Att bara programmera ändlägen från radion behövs inget kort eller röd sladd för, men alla andra inställningar görs inte från KK.

    Det går att programmera esc via spakarna men jag tycker det är ett jäkla bök.. klipper aldrig mina strömkablar, pillar istället ur dom då det går lika fort som att klippa

  13. #93
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Njae jag tror inte jag läst om något problem, men det är allmänt känt att inte lägga matningar parallellt av bl.a anledningen av obalans.
    Det går om man isolerar bakvägen, ex en diod i serie med varje matning.
    Vad menar du med bara en matning mellan FC och mottagare? Spänningen är exakt samma på alla pluspinnar i en rx och fc så där behöver man inte plocka bort om du menar så.

  14. #94

    Standard

    Ännu en nybörjare...har en hexacopter (minson kk).Har flygit en tio gånger,, förstått att det e mycket inställningar och tar det lungt o testar ..funkar kanon
    Har även ett pariskort med wii och håller på att bygga en tricopter,,,
    Men några frågor
    Var köper ni propellrar i sverige?
    Vilken lipovarnare tycker ni e bra,, var köps dom,, finns det med ledlampor?
    O till sist en kanske dum fråga...men på kk kortet potensiometrarna yaw pitch o roll (efter inställningen ) ändrar man värderna på dessa eller ska man ändra värderna på d/r på radion ,,,Testat olika för att få en bra gång på coptern
    ================================================== ==================

    Alldeles för många plan i garaget

  15. #95

    Standard

    Jag har köpt mina LIPOvarnare från HK

    Hobby King Battery Monitor 3S

    Funkar mycket bra - varnar med LED och ljud
    blått och rött sken - blinkande och fast


    Propellrar är alltid ett problem - billigast att beställa flera samtidigt så man har ett lager.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #96
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Potarna ska du justera. Det finns beskrivet hur man gör men lite kort så ska du sakta skruva upp dom till maskinen blir överkompenserad och oscillerar. Då sänker du gainen något igen så blir det bra.
    Radions DR är inte fel att använda. Utan det tycker jag att trin blir väl ettrig och nervös, iaf för oss nybörjare.

    Eftersom HKs lipovarnare alltid är slut på lager så köpte jag från ebay. 2st för 29:- inkl frakten. Hoppas dom gör vad dom ska när dom väl dyker upp.

  17. #97
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wavis Visa inlägg
    Ännu en nybörjare...har en hexacopter (minson kk).Har flygit en tio gånger,, förstått att det e mycket inställningar och tar det lungt o testar ..funkar kanon
    Har även ett pariskort med wii och håller på att bygga en tricopter,,,
    Men några frågor
    Var köper ni propellrar i sverige?
    Vilken lipovarnare tycker ni e bra,, var köps dom,, finns det med ledlampor?
    O till sist en kanske dum fråga...men på kk kortet potensiometrarna yaw pitch o roll (efter inställningen ) ändrar man värderna på dessa eller ska man ändra värderna på d/r på radion ,,,Testat olika för att få en bra gång på coptern
    Proppar finnns att köpa på rcflight.se
    One Life! Live it..!

  18. #98
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Gjorde min första krasch idag. Efter ca 4-5 min flygning så damp den rätt ner i backen på tvären, från 5-6m höjd.
    Det lät som en väldans obalans precis när den föll och senare hittade vi ena halvan av en prop ca 10m från där den damp ner. Min gissning är att propen gått av i luften och då for den ner.
    Mina hemmasvarvade propsavers funkade fint iaf, den ena av dom hela satt på tvären precis som tänkt

    Inga större skador. Bottenplattan släpte lite i limningen, ena propen paj då, servohuset sprack vid örat men annars lugnt. Blir en extra uppsättning propar från HK samt ett nytt servo. Ska flyga med mitt HX900 (tror jag det heter) servo tills vidare.

    Första flygningen som donnan min var med på och trots ett mindre bakslag tyckte hon den var himla skoj! Det betyder att det är godkänt att handla hem grejjer till den, haha.

  19. #99

    Standard

    Alltid lika tråkigt att dimpa i backen.

    Kenneth och jag genomförde 2 tester vid arenan idag(invigning i morgon)

    Vi flög med hans Mikrokopter och kan bara säga att min Quadcopter med MultiWii är en leksak om man jämför med den

    I morgon blir det fina bilder ovan arenan mitt under matchen.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #100
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag gjorde idag min första flygning med trikoptern. Premiären blev av i trädgården efter det att test i garaget visade att det kan fungerar, fick reversera ett par funktioner innan flygningen men det gick bra.

    En fråga, kan man få den att bli mer stabil i höjdled, vad behövs?

    Det som gjorde mig gladast var att det inte blev någon krasch, den var mycket lätt styrd - trots gungor och rutshkanor skottkärrar ja allt som tre småbarn kan leka med.
    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Markus Specter v2 FPV-maskin
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 16:49
  2. Markus bygger vinge
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 18:50
  3. Markus bygger CNC i stil med lillasyster.
    Av markusb i forum Byggdagboken
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 09:21
  4. Markus bygger QAV500 klon
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 16:42
  5. Markus bygger FPV H-Quad
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •