Reklam

 
Sidan 6 av 25 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 485

Ämne: Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

  1. #101
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Nicke, har ni fått i uppdrag att flygfilma invigningen? Tufft, det måste ses då.

    Kenneth, hur menar du att den är ostabil i höjden? Du vill att den ska hålla samma höjd automatiskt?
    Du kan få den att inte reagera lika snabbt i höjdled om du ställer om i radion lite. Gör trottelkurvan lite plattare runt mitten på spaken.

  2. #102

    Standard

    HAHA!

    kolla på denna
    (länkar in den från Kesmi.se (Kenneth's företag)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Guldfgel_Arena_bild4_web.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	108,4 KB 
Id:	20311

    Vi har det inte på uppdrag men räknar med att kunna sälja en och annan bild
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #103

    Standard fler frågor

    Hej igen
    Ställde några frågor 8/4 och fick flera bra tips.
    Har en Lipo-varnare på väg hem. Har också programmerat esc:erna.

    Strömmatningen via esc:erna till mottagaren och att jag tycker att ett esc blir varmt verkar hänga ihop.

    Jag började med att bara låta en strömmatning gå till mottageren.
    Denna esc blev då ganska varm. Kopplade bort den också och körde med separat
    batteri till mottagaren. Svala esc:er.
    Tydligen så är det matningen till mottagaren som förorsakar värmen.
    KK och ett servo borde väl inte dra så mycket ström, eller?
    Servot fladdrar fortfarande. När jag startar upp med trotteln på noll rör sig servot men hoppar runt och blir lugnare med ett par tre 'knäpps' gaspådrag. Fattar inget.
    Kan detta orsaka stor strömförbrukning? Skulle gärna prova med ett annat servo men har inget. Får väl köpa ett billigt.

    /bosv

  4. #104
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Ja fladdrar servot så beror det på att motorn går fram och tillbaka i det. En motor som rör sig förbrukar effekt och därför dras mer ström än nödvändigt av det.
    Testa du att byta servo om du inte kommer på nåt annat att testa.
    Kört det löst för att se om det beter sig? Vissa servon centrerar dåligt, kan vara ett sådant du har.

  5. #105

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bosv Visa inlägg
    Hej igen
    Ställde några frågor 8/4 och fick flera bra tips.
    Har en Lipo-varnare på väg hem. Har också programmerat esc:erna.

    Strömmatningen via esc:erna till mottagaren och att jag tycker att ett esc blir varmt verkar hänga ihop.

    Jag började med att bara låta en strömmatning gå till mottageren.
    Denna esc blev då ganska varm. Kopplade bort den också och körde med separat
    batteri till mottagaren. Svala esc:er.
    Tydligen så är det matningen till mottagaren som förorsakar värmen.
    KK och ett servo borde väl inte dra så mycket ström, eller?
    Servot fladdrar fortfarande. När jag startar upp med trotteln på noll rör sig servot men hoppar runt och blir lugnare med ett par tre 'knäpps' gaspådrag. Fattar inget.
    Kan detta orsaka stor strömförbrukning? Skulle gärna prova med ett annat servo men har inget. Får väl köpa ett billigt.

    /bosv
    ESC brukar bli varma när man är på marken och har allt inkopplat. Det som händer är att du har ex ett 3s ack inkopplat och ut till mottagaren ger ESC 5v ut, skillnaden mellan 12,6 på LiPo in i esc till mottagarens 5v måste försvinna någonstans och i detta fallet värme. Alltså blir ESC när man kopplar in det till mottagaren. Om man inte kopplar in det så dras heller ingen ström vilket gör att det inte behövs konverteras nån spänning.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #106

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    ESC brukar bli varma när man är på marken och har allt inkopplat. Det som händer är att du har ex ett 3s ack inkopplat och ut till mottagaren ger ESC 5v ut, skillnaden mellan 12,6 på LiPo in i esc till mottagarens 5v måste försvinna någonstans och i detta fallet värme. Alltså blir ESC när man kopplar in det till mottagaren. Om man inte kopplar in det så dras heller ingen ström vilket gör att det inte behövs konverteras nån spänning.
    Hej
    Trodde att man använde sk 'switchad teknik' för DC/DC omvandlingen. Den skapar ju väldigt lite värme.

    MarcusB: Om du menar att köra servot utan koppling mellan servoarm och tilten så är det detta jag gör.

    /bosv
    Senast redigerat av bosv den 2011-04-13 klockan 11:09.

  7. #107

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bosv Visa inlägg
    Hej
    Trodde att man använde sk 'switchad teknik' för DC/DC omvandlingen. Den skapar ju väldigt lite värme.

    MarcusB: Om du menar att köra servot utan koppling mellan servoarm och tilten så är det detta jag gör.

    /bosv
    Alla ESC har inte switchade BEC det hör väl till de dyrare reglagen och de som ofta har mer än 3s men å andra sidan brukar de vara Opto och man för ta ström via nått annat ex en swtichad UBEC eller liknande. Eftersom det nu är så att ESC blir varmt när man kör med rx och servon antar jag att det är en vanlig kontroller och då är "värmen vanligt förekommande".
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #108

    Standard

    Okay ska inte haka upp mej på värmen då.

    Men har just provat med att skippa KK kortet och köra servot direkt till mottagaren.
    Då är det helt stilla inget fladder och det rör sej fint med spakrörelsen.
    Då är frågan kan jag ha kopplat nåt fel till KK eller finns det nån justering?
    I värsta fall kan det väl vara nåt fel i KK ?

    /bosv

  9. #109

    Standard

    Det har troligen med mjukvaran i KK att göra, senaste versionen har ett lowpass filter för yaw servot. Jag har samma fel på min, dock tog ja den enkla vägen och provade en del servon innan jag fann ett som funkade utan det störande burret. Kolla också så att du har en absolut glappfri installation, glapp i yaw linkage kan skapa samma problem med buzzande.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #110

    Standard

    Suck
    Eftersom jag är newbie har jag inga andra servon.
    Den buzzar(som det tydligen heter) med bara servoarmen utan nåt linkage yaw:en.
    Uppskattar allas engagemang med oss blåbär.

    /bosv

  11. #111

    Standard

    Okej en enkel sak, blir servot varmt? Om inte gå ut å flyg och låt det vara för det påverkar inget...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #112
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Nu har jag kört bra många ackar med min tri men inte en endaste jäkla gång har jag vågat flyga mot mig!!! hehe
    Finns det någon elektronik man kan bygga eller köpa till som får den att ligga plant i luften och inte sakta vilja "välta"?
    Vet att det går med wii-grejjerna men jag vill helst inte byta hela systemet utan behålla mitt KK om det går.

    Får jag den stabil så den inte vill välta så kommer jag nog våga testa lite flygning mot mig, köra cirklar osv.
    Nu är det iväg, stop, backa tebax, byta riktning, iväg, stop, backa tebax osv

  13. #113
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Hevvlete.. nu pajjade ytterligare en propeller i luften för mig. Såg ena halvan fara iväg och sen var det tvärt ner som en sten med resten av bygget. Just då stod jag ganska lågt med den tack och lov så ingen skada skedd som jag sett än.
    Propen som pajjade var samma som pajjade sist. I filmen ser jag obalansflimmer sekunderna innan den ger sig.

    Vad kan vara felet tror ni? Det är 9047 hobbyking proppar jag kör.

  14. #114

    Standard

    Vilka 9x4,7 har du GWS? Jag kör med TGY sport 9x4,7 gws är för mjuka och går av i navet ifa på våra.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #115
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Japp, det är GWS jag har.. och precis, det är vid navet dom har pajjat för mig.
    Då ska jag kika efter andra proppar då. Jäkla tur att man inte är över vatten när det händer.

    Film från kvällens flygning i Jordhamn på norra Öland.



    (kan man inte få in youtubrutan direkt här?)

    Senare ikväll testade jag mina 1047 proppar och vågade vända koptern mot mig! Sen körde jag några stora långsamma cirklar med nosen först för att träna lite. Imorrn blir det hårdträning om det inte blåser.
    Senast redigerat av administrator den 2011-04-24 klockan 21:40.

  16. #116

    Standard

    Prova dessa, då håller för hård flygning hittills...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7156
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #117
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tack så mycket för tipset, ska genast beställa och testa dom!

    Märkte att det krävs betydligt mindre varv med 10" propparna som jag monterade nu. Förhoppningsvis kanske dom håller ihop bättre iom det lägre varvet tills jag får hem dom nya.

  18. #118

    Standard

    Jag har kört med dessa propellrar. Har faktiskt inte haft ett enda propellerbrott i luften med dessa.

    Nackdelen är att jag måste borra upp hålet för att passa mina fästen - men med en svarv är det lätt gjort.
    Jag kör inte med propsavers heller...

    Vill du låna några GWS EP så har jag 30st hemma
    Senast redigerat av UndCon den 2011-04-24 klockan 22:04.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #119
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag kör också med GWS slowflyerproppar på min Tricopter, noga balanserade och utan propsaver.
    Det är samma proppar som jag började flyga med i september förra året...
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #120
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Nicke, har du jämfört mot dom svarta SF som jag har? Är EP starkare vid navet?

    Behöver oxå borra upp hålen lite för att dom ska passa. Kör det i pelarborren.

    Efter att ha pajjat två stycken på ca en vecka så är jag inte så förtjust i GWS SF längre.
    Har bara haft tur att vara på låg höjd båda gångerna.
    Jag har iofs inte balanserat dom något, kanske skulle slå ihop en liten balanseringsmojäng. Gör det stor skillnad för hur dom håller ihop?

    Gav mig på att försöka balansera mina motorer idag iaf men det var ju inte helt lätt att höra när det var rätt. Körde en motor åt gången, fortfarande monterade på bommarna och trixade med ett buntband på varje tills bommen sjöng/vibrerade så lite som möjligt..

Liknande ämnen

  1. Markus Specter v2 FPV-maskin
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 17:49
  2. Markus bygger vinge
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 19:50
  3. Markus bygger CNC i stil med lillasyster.
    Av markusb i forum Byggdagboken
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 10:21
  4. Markus bygger QAV500 klon
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 17:42
  5. Markus bygger FPV H-Quad
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •