Reklam

 
Sidan 1 av 25 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 485

Ämne: Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

  1. #1
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

    Hej alla glada flygare!

    Nu har även jag ramlat ner i träsket.. Har blivit så sjukt sugen på att flyga FPV så därför har byggandet satt igång.
    Jag är helt grön på detta (flugit microheli samt microplan tidigare) så vi får se vart det slutar.

    Ramlade in på rcexplorer härom dagen och hittade mycket intressant. Bra dokumenterat och ser inte så svårbyggt ut... ja det är väl bara att sätta igång då!

    Har läst lite om KK-kortet och det verkar vara en bra liten manick. Bygget blir mer kompakt än om man skulle ha 4 lösa gyron. Dessutom är det ju skitkul att få löda loss på lite SMD så jag satte igång direkt att tillverka kortet. Använder layouten jag hittade på rcexplorer för den ser betydligt lättare ut att tillverka än original SMD-kortet.





    Kortet bestyckades med det som fanns hemma. En atmega88 är beställd från electrokit.



    Några 22µ saknas. Dom ska stjälas från dom två HK401 gyrona som är på väg hem.

    Ikväll passade jag på att bygga själva ramen. Även detta är från rcexplorers beskrivning.



    10x10mm trälister sågades till av en planka.
    Skrev ut mallarna på alla fästen och kapade dom ur en stor platta 1.5mm kopparlaminat. Kopparfolien drog jag av mha värme från gasolbrännaren.



    Tilten byggde jag av en skrotad drivaxel från min Traxxas Slash. Den är dubbelt kullagrad med 5x8x2.5mm lager som sitter i nylon (det gula) och resultatet känns väldigt stabilt.



    Jag har inte en aning om hur mycket tilt man behöver på en sån här kärra. Hoppas detta räcker. Servot skall bytas ut, detta var det enda miniservot jag hade hemma.





    Så lång allt väl.

    Har lagt en liten beställning på det som fanns på lager hos hobbyking.
    Gyron, 3S 2200mah, en BEC, några propellrar samt kablage.

    Tänkte köra med samma motorer/ESC som rcexplorer har, men givetvis är dom slut på lager hos hobbyking.

    Spanade även in en turnigy X9 radio som jag blev sugen på... gissa om den fanns på lager? Nope..

    Så nu väntar jag på att grejjerna ska fyllas på hos dom sen beställer jag igen.
    ESC, motorer, servo, radio och kanske lite annat smått och gott.

    Funderade lite på om man behöver något för att fästa propellrarna på motoraxlarna?
    Det finns två prop-savers med 3mm axel jag kollat på, frågan är bara vilken som kan tänkas passa.

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=8237
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=8240

    Jag gissar på den som är slut i lager

    Bygget kommer börja med en fungerande trikopter som jag ska lära mig ratta.
    Framöver tänkte jag åka FPV. Dom grejjerna kostar en slant så det får ta sin tid att handlas.
    Tanken är bla en gopro HD som bara den kostar mer än att få upp träbitarna i luften

    Ska bli intressant att uppleva FPV när det blir dax, måste kännas som att flyga...

  2. #2

    Standard

    Tjena! Och välkommen till forumet!

    Jag är också alldeles ny här och har själv börjat med en Tricopter efter rcexplorers/daddes modell. Du har hunnit lite längre än mig. Jag har byggt ungefär halva ramen och väntar på delar från Hobbyking. Det ska också bli en FPV-platform, men jag ska som du köra utan först så man får lite koll på grejjerna.

    Jag har lagt lite bilder här:

    http://www.update.uu.se/~pontus/slask/tricopter/

    Jag har gått ifrån Daddes ritningar en smula och har inte riktigt bestämt mig hur mycket utrymme jag vill ha framför kk-kortet ännu.

  3. #3

    Standard

    Hej Markus - skall vi köra fpv snart :P

    Du får komma hem till mej å kolla lite...eller är det bara dags för crawl?
    såg du min vinter-test-crawling-film?

    Din Tricopter blir snygg och kommer säkert flyga lika bra som Daddes då du bygger på beprövade saker.

    Jag tänkte filma/fota lite från banan när ni kör - men väntar på skönare väder
    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Hej Pontus, tack för välkomnandet!
    Ditt bygge ser bra ut!
    Vad för motorer/esc har du tänkt åka med?

    Jag funderar på om det finns något annat i samma prisklass som Daddes grejjer som man kan shoppa. Tycker hobbykings lagerhållning är så sjukt dryg. Kan ta mellan 1 dag upp till 3 månader innan det finns på lager igen
    Vill ju få upp den nu!!
    SS escarna ska funka om man modifierar dom.. hmm?


    Tja Nicke!

    Jo jag hade faktiskt tänkt ringa/icq/mail till dig nån dag och fråga om jag får dimpa ner hos dig och spana på dina byggen. Det var ett tag sen sist och vad jag kommer ihåg så var din första trikopter inte ens flygfärdig då va?
    Ska bli kul att se vad du lyckats få ihop sen sist.
    Tänkte passa på att gå igenom dina lådor och se vad jag kan muta till mig för grejjer för en knippe pengar hehe.

    Jag har inte varit på banan och kört sen i våras tror jag det var. Har bara kört bilarna här uppe på Öland. Crawling har det inte blivit något heller, inte sen jag fick hem sista leksaken i slutet på juli..

    Senast redigerat av markusb den 2011-02-25 klockan 14:12.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Hej Pontus, tack för välkomnandet!
    Ditt bygge ser bra ut!
    Vad för motorer/esc har du tänkt åka med?
    Jag kör rakt av med Daddes rekommendationer, det är listan under rubriken "Specifications" här:

    http://www.rcexplorer.se/projects/TriV2/TriV2.html

    Jag fick vänta ett par veckor på ESC:arna. Men nu är dom påväg! Jag är för ny på området för att börja experimentera med andra lösningar. Att programera om andra ESC:ar är iofs görbart, du verkar ju van med lödkolven

  6. #6
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Okej, jag ska köra samma elektronik tänkte jag. Är oxå för grön för att testa annat just nu känner jag.
    Plush escarna är billigare än SS så jag känner att det är bättre med plush som ska funka direkt till KK.

    Fick för mig att en nybörjare får det betydligt lättare att navigera om trin har lite färger.
    Sagt och gjort, nu ser den ut som en leksak men är lätt att se





    När jag ändå hade den isärskruvad passade jag på att fota tilten jag byggde. Jag hoppas någon får lite idéer av den.


    En drivaxel från Traxxas Slash. Plasten är bortklippt.



    En bit nylon. Ett 5x8x2.5mm lager inborrat i varje sida av den. Den vita distansen är lite avfasad så den inte ligger mot lagrets yttre lagerbana.




    Den tiltande nylonbiten har fått ett spår för tvärpinnen. Muttern bakom låser ihop hela klabbet.


  7. #7

    Standard

    det där är inte nylon - det är Greve-OST

    har samma sorts hål i min...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Hmm, undrar om man kan bygga nåt av leverpastejen oxå?
    Minst två skinkbitar bak blir det iaf!

  9. #9

    Standard

    Tjusigt målat. För yaw-kontroll tänkte jag använda en rotorhållare, närmare bestämt denna:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9196

    Det är ett eget val, vi får se om det blir bra.

  10. #10

    Standard

    Dom är rätt OK men axeln i mitten är i mitt tycke för klen - det går så länge du inte landar på den

    Jag har landat rakt på min tail från flera meters höjd med min Tricopter, men inget skadades- fyllde bara röret med jord från gräsmattan
    På den är det en solid 6mm aluminiumstång som axel

    På min T-copter sitter det en liknande HK450 bladhållare och den svingar lätt





    Justerbar via vinklad länk

    Tumstocken kom väl till pass
    Senast redigerat av UndCon den 2011-02-26 klockan 02:15.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Nicke, din tilt är grymt liten och smidig! det ger mig lite idéer för att få ner vikten på kärran framöver. Vill ha låång flygtid.
    Undrar om min tilt håller att landa på? Det lär vi märka ca 10 sekunder efter första lättningen från marken hehe.

    Nehepp, nu ska jag ta en timma och gå igenom hobbyking.com och stoppa massa skoj i kundvagnen, sen blir det beställning!

  12. #12
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Efter mycket funderande inatt kom jag fram till detta.

    Första ordern:

    HK401B Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
    T2200.3S.20 Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack
    TR-UBEC TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction
    GWS-RD-1047 GWS EP Propeller (RD-1047 254x119mm) (6pcs/s)
    GWS-RD-9047 GWS EP Propeller (RD-9047 228x119mm) (6pcs/s)
    B14A707-06 Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG (1mtr) BLACK
    BU14A707-06 Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG
    AM2001-60x10 60CM Servo Lead Extention (Futaba) 26AWG
    F002 Part # F002 Main Blade Holder Set

    Andra ordern:

    TX-9X-M2 Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver
    RX-9X8Cv2 Turnigy 9X 2.4GHz 8Ch Receiver (V2)
    C-DS-929MG Corona Digital Servo 2.2kg / 12.5g / .11sec
    HK939MG HobbyKing 939MG Metal Gear Servo 2.5kg/ 12.5g
    F32SL-30x10 30CM Servo Lead (Futaba) 32AWG Ultra Light
    AM2001-20x10 20CM Servo Lead (Futaba) 32AWG Ultra Light
    OR017-01006-M4 Hex locknuts M4 10pc
    OR017-01005-M3 Hex locknuts M3 10pc

    Tredje ordern:

    TR_P18A TURNIGY Plush 18amp Speed Controller
    TR_PC TURNIGY BESC Programming Card
    19-502-3mX10 Prop Saver w/ Band 3mm (10pcs)
    AX-2213N 2213N 800Kv Brushless motor for AXN
    R14A707-06 Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG (1mtr) RED

    Nu återstår den låååång väntan!

  13. #13

    Standard

    Kul med beställningar - tråkigt med väntetider

    Jag monterade ihop delar från min gamla Tricopter till min T-copter

    Återstår en del lödande och en del saker som skall beställas - men jag kan låna dem från min Skywalker så länge
    (3s LIPO alarm, UBEC samt Turnigy switch till LED's)


    T-coptern blir en modifikation av min Tricopter med samma hårdvara till att börja med - sedan kan den konverteras till MultiWii eller annat skoj styrsystem
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Har du nån byggtråd om din T?
    Vad är fördelen med multiwii mot ex KK?

    Ett lipolarm kanske man skulle köpt ja.. går väl iofs sno ihop med en komparator och en liten buzzer.
    LVC är kanske inte så lämpligt att ha igång på en sån häringa manick

  15. #15

    Standard

    Jag har ett 3S LIPOalarm som ligger om du behöver ett...kollade djupare i låddan

    tyvärr ingen tråd om T-coptern - jag har nämnt den vid några tillfällen på min sida - men setupen finns för min Tricopter och T-coptern har samma innehåll - bara anan ram.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Jo.. väntan, alltid denna väntan :/

    Vad tänkte du göra med BESC programeringskortet? Plush:arna ska väl tåla hög uppdateringsfrekvens från fabrik?

    Undcon: Vad är skillnaden mellan T och Y -kopter? Kosmetisk?

  17. #17
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Ja det kan ev komma till användning. Hittade ett schema på ett larm som jag ev bygger i väntans tider, annars vet jag att du har en över då.
    Ska spana igenom din sida lite bättre nån dag, verkar finnas en hel del kul där!

    Programmeringskortet köpte jag för att slippa knöla med spakarna om jag behöver programmera nåt. Lärde mig att dom där korten är grymt bra när jag hade Quik 100A esc i bilen. Var så sjukt bökigt att räkna pip och blink..

    Hittade ingen manual till Plushen så jag vet inte om jag behöver ställa timing, LVC och lite sånt.

  18. #18

    Standard

    Jag har också ett programmeringskort till Turnigy Plush...smidigt

    Skillnaden mellan Tricopter och T-copter är att jag får fram kameran mellan de främre motorerna

    GoPro kameran har 170 graders bildvinkel och jag vill slippa propellrarna i bilden
    Senast redigerat av UndCon den 2011-02-27 klockan 14:23.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #19
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Hittade ingen manual till Plushen så jag vet inte om jag behöver ställa timing, LVC och lite sånt.
    Manual finns här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X351363X29.pdf

    Jag ställde in mina såhär, på rekommendation av Dadde, och det har fungerat bra.

    "Medium timing, ingen broms, low voltage cut off, NiCD/MH batterier.
    Kör man med LiPo inställningen och vanlig cut of så kommer maskinen med allra största sannolikhet krascha när spänningen sjunker. Detta pga av att reglagen kan kapa vid lite olika spänningar och då kommer en motor dö innan de andra vilket är väldigt dåligt. Dessutom är det alltid bättre att kunna ta ner plattformen på ett säkert ställe, även om det kanske kostar en batteriet.
    Jag rekommenderar att skaffa någon slags spänninsvarnare som tjuter när det börjar bli dags att landa. Tipps: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_3S&aff=61689"
    Senast redigerat av Mr J den 2011-02-27 klockan 15:11. Anledning: lite tillägg
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #20
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag tror inte jag såg, eller iaf tänkte på några propellrar i Daddes filmer. Det kan iofs bero på att kameran sitter en bit fram på den undre plattan.
    Jag gissar att man kan vika in armarna lite och justera CG om propellrarna syns?

    Tack för infon J!
    Misstänkte att det behövdes en liten programmering innan avfärd.

Liknande ämnen

  1. Markus Specter v2 FPV-maskin
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 17:49
  2. Markus bygger vinge
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 19:50
  3. Markus bygger CNC i stil med lillasyster.
    Av markusb i forum Byggdagboken
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 10:21
  4. Markus bygger QAV500 klon
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 17:42
  5. Markus bygger FPV H-Quad
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •