Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Jag får inte mer än ett läge på en tervägsbrytare

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard Jag får inte mer än ett läge på en tervägsbrytare

    Håller på att bekanta mig med min första Futaba och har ett litet problem betr trevägsbrytarna.

    Radion är en 12 FG. vill ha dual rates på en trevägsbrytare och skulle vilja ha fulla utslag med brytaren uppåt, 50 % utslag i mitten o 30% med brytaren neråt. Problemet är att jag endast får ON på ett läge och OFF på de båda andra lägena. Hur ska jag gå tillväga för att det ska bli som jag önskar??? När jag valt på vilken brytare funktionen ska ligga finns bara ett fält att godkänna On/off, dvs det går inte att markera On eller Off... Jag gör antagligen något felval tidigare i sekvensen men kommer inte på vad.

    Eftersom jag inte fått till det med trevägsbrytaren kan jag inte heller få Flight Modes som jag vill, tex Start (uppåt), Cruise (mittläget) o Landing (neråt). OBS detta är fixat nu. Tog en hel del flippande mellan olika menyer men nu är jag strukturen på spåren...

    Uppskattar alla råd o dåd.
    CLaes
    Senast redigerat av Lancair den 2011-03-02 klockan 16:00.

  2. #2

    Standard

    Har du redan skapat de flight modes du vill ha och är det bara kopplingen av dessa modes till switch som är problemet?

    Har du laddat ner den svenska manualen från Minicars?
    Länk
    Powered by Joy and a LiPo pack

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Jag har den svenska manualen men vare sig den eller den engelska beskriver hur jag växlar mellan de 6 olika Dual Rates som kan ställas in (för varje flight mode). Under ATF, flik 2 finns D/R och där kan visar displayen att det finns två D/R men jag kan inte få in D/R 2.

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag vet att på ff9 så ställer man in vilken knapp man vill ha d/r på sedan så får man göra de inställningarna man vill ha sedan och sedan slå om den till nästa läge och göra de inställningar man vill ha då. vet inte om det hjälper men det är ju ett försök iaf.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5

    Standard

    För att kunna växla mellan olika flight modes skapar du först dina t.ex 3 flight modes/condition under Model/Cond.Select/add.

    För din andra resp. tredje flight condition väljer du den switch du vill använda t.ex SA och sen ON/OFF alternativet där du sätter andra positionen till ON och de andra till OFF för Condition 2 och tredje postionen till ON och övriga till OFF för Condition 3.
    När då switchen är i översta läget är det Condition 1 som gäller, i andra läget Condition 2 o.s.v.

    Nu växlar du till den flight condition du vill modifiera med hjälp av switchen du valt och går in i Model/AFR och justerar t.ex. Expo och Rate för den funktion du vill ändra men kom först ihåg att gå till sida 2 och ändra från Group till Single för att kunna ha olika värden för olika Flight Conditions.

    Det här är ett sätt att lösa det på men kan säkert finnas fler också.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  6. #6

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Sidan 125 beskriver hur du ställer in respektive brytares on/off lägen. Rutan "omkopplare vald"

    Kenny
    14MZ
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Kenny, jag har läst manualen tills ögona blöder (nästan...) men jag hittar ingenstans hur jag kan få två D/R värden på en o samma switch. Det märkliga är att jag kan ställa in upp till sex D/R-värden på varje flight mode. Jag har ställt in två värden o i despayen fins det myket riktigt D/R 1 o 2 men jag kan inte få cursorn att markera nr 2. QatHome's lösning är bra men jag hade velat kunna testa två D/R-värden utan att blanda in Flight Modes.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag följde detta när jag ställde in triple rates på min 14MZ, det är nog samma förfarande på din 12FG:

    http://www.14mz.com/faq/faq-14mz-q841.html

    Jag började dock sökandet i den här tråden som sen ledde mig in på rätt spår:
    http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=2769582

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-03-02 klockan 17:43.

  9. #9

    Standard

    Sorry, men jag kunde inte låta bli, det första jag tänkte på när jag läste rubriken var: "Men snälla du, den ska vickas fram-bak och inte vänster-höger!" Haha... nä... lill-lördag. sorry. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Bo,
    stort tack för tips o länkar - det är ju precis detta jag är ute efter. Skall testas under morgondagen...
    Claes

  11. #11

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dr.jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	19287

    Jag har tyvärr inte tillgång till denna radio längre men det borde se ut så här om jag minns rätt.

    Från sid 75.
    Tillägg av en D/R kurva
    1. Flytta markören till ”INH” av en oanvänd D/R
    och tryck på ”EDIT” knappen.
    Vrid på ratten och ”INH” växlar till ”ACT”.
    Tryck på ”EDIT” knappen och status växlar till
    ”OFF”. D/R är nu aktiverat.
    2. Flytta markören till "FUNCTION" och tryck på
    ”EDIT” knappen.
    Välj funktion med ratten och tryck på ”EDIT”
    knappen.
    3. Flytta markören till ”SWITCH” och kalla upp
    fönstret för val och inställning av omkopplare
    genom att trycka på ”EDIT” knappen.
    *För en mer detaljerad beskrivning av hur omkopplare väljs
    och i vilket läge de skall vara till eller från, se sidan 125 i
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    kenny. Tack! Glasklart. Har du uppgraderat till 14 MZ eller bytt märke???

    Passar på tillfället o påminner om Fenix vintermeeting på Siljans is - det är ju "bara" 25 mil från Karlstad. Fältet är 25 x 175 meter. Grillen kommer att vara tänd o det tycks som om vädergudarna är med oss - sol o någon plusgrad.

    Tack alla som hjälpt till att lösa frågeställningen betr D/R. Imponerad av kunskapen o viljan att dela med sig till andra, mindre betande..
    CLaes

  13. #13

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lancair Visa inlägg
    kenny. Tack! Glasklart. Har du uppgraderat till 14 MZ eller bytt märke???
    CLaes
    Jag uppgraderar då och då, men har alltid haft Futaba dock inte 12FG, men jag blir ofta tillfrågad när när någon i klubben vill ha hjälp med programering etc.

    Har haft/har : Bruna Futaban (1973) 27Mhz, Contest 7kan 27 Mhz (ej att förväxla med Conquest). , "Guld" Futaban 35 Mhz, T9Y 35 Mhz, 9ZWCT2, och nu sen 2008 14MZ.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  14. #14

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    6
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Sitter med samma fråga, fast jag har en T8fg.
    Har tyvärr inte radion framför mig, skulle nog bli idiotförklarad på bussen om jag inför alla "mugglare" slet fram radion och fipplade på den....men jag satt igår och försökte förstå d/r med trelägesbrytare och fick inte heller till någon lösning.
    Någon som har en 8:a och kan komma med råd?
    Mvh Patrick
    Mugglare= uttryck inom geocachingen för alla andra som inte håller på med den sysselsättningen och den stämmer ju på alla som inte håller på med rc också

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Patrick,

    Triple rates på en 8FG står här hur du gör: http://www.2.4gigahertz.com/faq/faq-...ghz-q1148.html

    Tips: om du inte redan installerat senaste mjukvaran, version 3.0, i din 8FG kan det vara dags att fundera på det tror jag, många fina finesser i den versionen: http://www.futaba-rc.com/downloads.html


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-03-04 klockan 16:01.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    6
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Tack för svar. Visste inte ens att de FAQ fanns men det visade ju sig finnas både ett och annat där.
    Mvh Patrick

Liknande ämnen

  1. MT-57 som inte går som den ska
    Av pje i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 16:41
  2. Läge för lite hangflyg??
    Av Thomas i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 22:27
  3. Vilket läge för kamdrevet i fyrtaktare?
    Av Ålänning i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 17:53
  4. Hur får jag proppen att stanna i rätt läge?
    Av Jakob H i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 09:52
  5. 9kanaler i PPM läge på FF9
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •