Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Erfarenhet av AIRWORLD i Tyskland

  1. #1

    Standard Erfarenhet av AIRWORLD i Tyskland

    Hej,

    Jag undrar om det är någon här som handlat av Airworld i Tyskland? Jag funderar på någon av deras kärror, men med tanke på att det inte är lågpris, blir ju pålitlighet och leveranstider en än mer viktig fråga.

    Tacksam för erfarenhetsåtervinning!

    /Örjan

    http://www.airworld.online.de/

  2. #2

    Standard

    Hej Örjan.

    2009 köpte jag en Swift 5m och kan bara säga att kvaliten är riktigt bra, kärran är ju i helglas med kolfiber inlägg.
    Kostade ju 25000:-
    Leveranstiden stämde med 4-5 veckor, hämtade den själv på vägen hem från min alpsemester.
    Kan vara lite svårt att hitta firman som ligger i ett industriområde om man vill hämta själv.

    Annars har jag bara goda erfarenheter från Airworld.
    Kolla in Swift:n under Kundenbilder (Gul)
    Jörgen
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    Swiss Trainer skala 1:2,8
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  3. #3
    The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    26
    Jobb
    Vevar takfläkt och kastar vatten.
    Klubb
    Hässleholms mfk, Ripa mfk

    Standard

    Hej Örjan!

    Tyvärr har jag inte lika goda erfarenheter av Airworld.

    Jag köpte 2003 deras Sukhoi Su-31 på 2,6m. Jag hade redan deras Zlin 50 sen tidigare som jag köpt begagnat och halvfärdig, och det var ett plan jag tyckte höll hyffsat hög standard utan att vara alltför kräsen. Inget man ska kalla ARF men därmed gott om utrymme för egna idéer och förstärkningar. Bygganvisningen var dock mindre imponerande. Tunn och intetsägande med dåliga bilder.

    Leveransen av Su-31:an blev försenad över en månad och när den väl kom var den en riktig besvikelse med stora glipor i fogarna, dåligt sammansatta roder med kass passform för att inte tala om vingarna som glipade nästan 10mm (!) i fram och bakkant när man trädde dom över vingbalksröret genom kroppen! Kylgälarna i motorkåpan var i så bräckliga att dom mer eller mindre bara var att slänga. (Finns annars finare i aluminium att köpa från annat håll). Landstället och dess infästning är bara i sig värt ett program i Tv4:as "Fuskbyggarna". Vill man ha en skalamässig kärra får man göra om både hjulens och ställets infästningar helt och hållet. Kärran såg i övrigt mycket fin ut med många skaladetljer (gott om nitar). Tyvärr avtog intresset snabbt i.o.m. att kvalitén var så dålig och planet såldes sedan vidare.

    Det är möjligt att de har bättrat sig sen dess, men för de pengarna har man ändå anledning att förvänta sig lite kvalisort kan man ju tycka. Jag har senare sett andra Su31r från Airworld med samma fel och brister som mitt exemplar, så det var inte frågan om nåt måndagsexemplar heller i mitt fall.

    Kolla gärna på nåt annat märke istället, det är det bästa råd jag kan ge dig!
    Ska dock tillägga att jag inte har någon erfarenhet av deras segel- eller jetmodeller!

    Bästa hälsningar// Simon

  4. #4

    Standard

    Tack för infon.

    Förhoppningsvis har dom förbättrat sig från 2003 och fram tills nu. Jag var själv intresserad av en oldtimer storseglare Nemere II och fick kontakt med en hobbyaffär i Västergötland, Stepson Hobby.
    När jag uttalade mitt intresse för denna seglare och samtidigt nämnde Kranich som ett "drömprojekt", fick jag veta att Staufenbiel nyligen lanserat en sådan på 3,6 m. Dessvärre visade sig att en del av leveranserna var behäftade med fel (vilket står på Staufenbiels hemsida), så någon korrekt variant Kranich är inte i antågande just nu, tyvärr

    Dock har jag nog (?) bestämt mig för en Kranich som då ev. ska förvandlas till en Se 103 som fanns i flygvapnet på 40-50-talen och med kronmärken och allt.

    Så som det ser ut nu blir det inget från Airworld, men osvuret är bäst!

    /Örjan

Liknande ämnen

  1. Meijer på mässa i tyskland
    Av cmeijer i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 08:42
  2. EPP på väg från Tyskland
    Av radioactive i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 21:00
  3. AirWorld FW190
    Av bokis i forum Skalamodeller
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 18:22
  4. Swift S-1 från Airworld
    Av teamfj i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 13:49
  5. Handla i Tyskland/EU?
    Av erland i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •