Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilket ESC, Motor och propeller ska jag ha?

  1. #1

    Standard Vilket ESC, Motor och propeller ska jag ha?

    Min Art-Tech Cessna ska få en uppfrächning för våren och tänkte byta till BL och lipo i den. Men har INGEN aning om vad det ska vara för grejer, Amper på ESC, kv på motorn och såna grejer....

    Det är alltså ett sånt här plan
    http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pdf...0c5868ae494cfc

    Så kan någon hjälp mig plocka ihop ett litet paket med allt jag behöver? Hobbyking är bra och billigt.

  2. #2
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    haha är du här också.. där ser man ;D

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    För att kunna hjälpa dig behöver man veta storlek på nuvarande propeller, och om du kan snickra ett nytt motorfäste, och hur stor propellern max kan vara innnan den slår i marken.
    Ett exempel på setup
    motor KDA 2022L 85 gram, kv 1000 propp 10x5e
    fartreglage Turnigy Plush 30A 55 gram
    Batteri Turnigy nano 1300 3S 119 gram
    Propeller APC Style 10x5e

    men jag vet inte om motorn fysiskt passar eller om proppellern får plats.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Jag kör utan landningsställ så propellern kommer förmodligen slå i backen hur liten den än är....
    Ett nytt motorfäste kan jag nog fixa till....Sitter ju en vanlig inrunner där nu så motorn du länkar kan nog passa.

    Ska kika på de grejerna du föreslår.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skulle rekommendera en folding-propeller speciellt om du kör utan ställ. Dom håller nästan jämt bättre än fasta och speciellt om du skall landa på "buken".
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    En folding-propeller klara alltså av mina taskiga landningar bättre, okok

    Men fanns ingen sån som var 10x5 som freddan_6 tyckte jag skulle ha på hobbyking, så vilken storlek väljer jag då?

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Titta på sidan på hobbyking för motorn. Där finns folk som använt denna motor till 9x6, 10x3,8, 10x4,7, 10x5, 10x6, 11x5, 11x5,5, 11x7, 11x8, så någon sådan borde ju finnas i lager.
    Annars är graupner cam betydligt bättre propellrar. De köpes med fördel från österrike eller tyskland

    graupner cam 10x6
    mittstycke
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-03-11 klockan 09:22.
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Tack så mycket för hjälpen! Ska lägga en beställning i början av veckan.

  9. #9

    Standard

    Jag brukar visserligen motorisera mina plan i underkant, och trivs mycket bra med det, men den föreslagna setupen verkar ju vara vara galet stor. Jag flyger akrobatik med plan på 1200 g med 78g motor. Jag anser du kommer att få fantastisk prestanda med en 45-50 g motor och 18 A fartreglage med ca 1000 -1300 mAh 3 S Lipo (propeller APC 9x 4,5 - 9x5 APC E). Du kommer att ha ett plan som är lättare och flyger mycket bättre.

    Johan

  10. #10

    Standard

    Jaha där kom de flera förslag, nu vart det ju bara svårt Är ju nybörjare så behöver inte ha några enorma fartresurser.... Byter mest för att med originalgrejer kan man inte kast starta planet utan det åker i backen innan man hinner stiga, och det fast man står på en 2 meter hög sten.....

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Väger kärran ungefär vad specen säger (500--550 g flygklar) så skulle jag liksom Johan normalt rekommendera en motor i 55 g-klassen.
    Nu finns dock ett stort MEN och det är att din nuvarande motor (480 borstad) och ack (NiMh) troligen är avsevärt tyngre än din nya BL/LiPo-setup så risken finns att du får en baktung kärra om du minimerar vikten i nosen alltför mycket.
    Av den anledningen kan det vara bättre att lägga vikten i en större rova som du då kan "proppa ner" för att inte få alltför hysteriska prestanda. Du får då dessutom en motor som troligen ger dig lite bättre verkningsgrad (=längre drifttid) eftersom den inte behöver köras i toppen av sitt prestandaområde.
    Så helt enkelt är det inte att byta en "gammal" setup mot en nyare med bättre vikt/effekt-förhållande.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej
    Körde denna motor i min arttech cessna, http://hobbyking.com/hobbyking/store...idProduct=5112 fungerade kanon med en 8x3.8 eller 8x4 propeller drog runt 25amp i topparna, en jäkla skillnad i drag dock innan bytet orkade den knappt lyfta från vårt gräsfält men efter bytet så fick man luft under vingarna inom 4-5 meter hehe. Jag bytte även hjulen och monterade dit lite större 50mm lättvikthjul typ dessa http://hobbyking.com/hobbyking/store...idProduct=9832 sedan gick det kanon att lyfta utan problem. Finns endel filmer på min youtubekanal om du kollar länken nedan med dessa cessnor som fick utstå både ett och annat

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Motor/propeller kombination. Hur räknar ni ut det?
    Av Skrotiz i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 11:32
  2. Hur montera propeller på motor?
    Av ulken i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 02:13
  3. 1534kv motor, vilket plan ska jag köpa?
    Av Befree i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 10:22
  4. Vilken motor & propeller ska jag välja?
    Av Skrotiz i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 21:48
  5. propeller val till motor
    Av exumed i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •