Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Markstation

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard Markstation

    Hej!

    Håller på handla grejor till min blivande markstation för mitt första fpv-projekt. Har en väska, mc-batteri, mottagaren (videolänken) och har även tänkt klämma in en laddare...

    Frågan är, vad är bäst att visa bilden med? Först hade jag tänkt använda videocapture till datorn å se genom den men jag inser att bilden släpar lite vilket kanske inte är så lyckat. Jag inbillar mig att brillor typ fatshark är som att titta genom en kikare på en bild plus att dem är rätt dyra för att starta med (rätta mig gärna om jag är fel ute)
    Därför har jag funderat på att sätta in en lcdskärm typ en 7tums som man har i bilen, är det någon som har provat detta? Har även kikat på en 10tums lcdtv på Kjell & Co. för 1100kr.

    Va tror ni, är man ute och cyklar? Har ni bilder att dela vore det kul.

    /Johan

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag tror att du kan komma mycket billigare undan om du nu ska köra på lcd-skärm, genom att köpa den någon annanstans, till exempel DealExtreme eller ebay eller så. Ska du bränna 1100 spänn på en skärm så känns det som om du lika gärna kan hoppa upp ett steg i pris och köpa goggles.

    Men... En välbyggd lcd-skärm-setup kan ha sina fördelar också eftersom det är lätt att titta upp om du skulle behöva det, exempelvis vid start/landning. Nackdelen är ju att det kan vara svårt att få tillräckligt mörkt vid skärmen när du är ute i dagsljus på sommaren.

    Sen kan det ju också vara så att du hur som helst vill ha en bildskärm för "passagerare" framöver, och då är det ju bra att ha den.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-03-13 klockan 17:07.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Ja det är inte helt lätt, hittar inte nått riktigt bra på ebay. Vill ha en enkel skärm utan massa skit som alla tv-apparater har... 7" känns som att det är i minsta laget... Man kanske ska beställa 16" skärmen på netonnet...

    http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...558.3109/#tabs

    Blir inte tvärbilligt men då har man en stor skärm som även polarna kan se på när man flyger... Borde dessutom gå att skohorna in i min låda...

  4. #4

    Standard

    Blir det inte problem att strömförsörja en sådan skärm?

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    I så fall vill du nog kolla att den går att driva på 12V. MEn det skulle definitivt bli koolt med så stor skärm!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rivvern
    Blir det inte problem att strömförsörja en sådan skärm?
    Jag har satt in ett 10Ah mc-batteri, vet inte hur mycket den där skärmen drog men det borde räcka för minst en flygning...

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill
    I så fall vill du nog kolla att den går att driva på 12V. MEn det skulle definitivt bli koolt med så stor skärm!
    Netonnet har en flik under tv enbart för tv-apparater för 12v matning, så det ska funka...

    Vi får väl se, kanske bättre att gå ut lugnt å köpa en billig sjutummare och uppgradera senare... Jag lägger Ut lite bilder när bygget har kommit igång!

    /Johan

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Har tänkt mig nått i den här stilen




  9. #9

    Standard

    Köpte en 9" på eBay, inte drömupplösning men den drar under 10W!
    Passar fint i denna väska: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=156992236
    Skärmen kostade typ 700:- med frakt.

    http://cgi.ebay.com/L0606-Eonon-9-LC...ht_7304wt_1141

  10. #10
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Köpte en 9" på eBay, inte drömupplösning men den drar under 10W!
    Passar fint i denna väska: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=156992236
    Skärmen kostade typ 700:- med frakt.

    http://cgi.ebay.com/L0606-Eonon-9-LC...ht_7304wt_1141
    Det står att den säljaren inte skickar till sverige?

  11. #11

    Standard

    Inga wow prylar direkt.. mest en testbänk för massa tokiga antenn ideér känns det som just nu...





    Senast redigerat av DrHanke den 2011-03-25 klockan 20:03.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Standard

    Jag har en 7" widescreen för 700:- från deltaco kopplad till Eagletree FPV station för att få diversity, ingång två på skärmen sitter på en extra mottagare då skärmen har två video ingångar detta för att ha en backup ifall huvudsystemet skulle falera. Skärmen och extra mottagaren sitter på egen ack och de två huvud mottagarna och ET FPV station sitter på en ack. Efter en dags flygning så brukar jag få i cirka 600mah så det är inga problem att ha tex en 3s 2200mah ack.

    Det absolut sista man vill är att tappa video bilden därav har jag byggt upp systemet med redundans inte för att jag har behövt det utan det har mer använts för att prova olika antenner och jag kan då skifta mottagare för att kunna jämnföra. Dessutom flyger vi alltid med trippel redundans dvs förutom systemet så är vi alltid två en med googles å en som är med visuellt för att kunna ta över radion ifall nått oförutsett skulle inträffa.

    Nästa steg skulle ju vara att få in allt i en snygg låda så allt blir enklare att hantera
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke
    Jag har en 7" widescreen för 700:- från deltaco kopplad till Eagletree FPV station för att få diversity, ingång två på skärmen sitter på en extra mottagare då skärmen har två video ingångar detta för att ha en backup ifall huvudsystemet skulle falera. Skärmen och extra mottagaren sitter på egen ack och de två huvud mottagarna och ET FPV station sitter på en ack. Efter en dags flygning så brukar jag få i cirka 600mah så det är inga problem att ha tex en 3s 2200mah ack.

    Det absolut sista man vill är att tappa video bilden därav har jag byggt upp systemet med redundans inte för att jag har behövt det utan det har mer använts för att prova olika antenner och jag kan då skifta mottagare för att kunna jämnföra. Dessutom flyger vi alltid med trippel redundans dvs förutom systemet så är vi alltid två en med googles å en som är med visuellt för att kunna ta över radion ifall nått oförutsett skulle inträffa.

    Nästa steg skulle ju vara att få in allt i en snygg låda så allt blir enklare att hantera
    Kul att se din setup, hur har du kommit fram till designen på antennerna? Vilda gissningar eller noga uträkningar?

    //Johan

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode
    Köpte en 9" på eBay, inte drömupplösning men den drar under 10W!
    Passar fint i denna väska: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=156992236
    Skärmen kostade typ 700:- med frakt.

    http://cgi.ebay.com/L0606-Eonon-9-LC...ht_7304wt_1141
    Tack för tipset, ska kolla runt mer på ebay!

    /Johan

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av aplund Visa inlägg
    Kul att se din setup, hur har du kommit fram till designen på antennerna? Vilda gissningar eller noga uträkningar?

    //Johan
    IBCrazy är nån slags liten antenn guru på RCG som bygger och testar vad som funkar bra eller dåligt så jag har bara byggt vad han rekomenderar och sedan provat mig fram...
    http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=103113
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Standard

    Han är onekligen en Guru...
    Jag har också siktat in mig på hans antenner för min videolänk - skaffade 1meter elkabel gratis med 4st tjocka kopparsnören i som blir utmärkta antenner

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    IBCrazy's how-to's är riktigt bra. Klart värda att lägga på bokmärkeslistan.

    Tänker du köra med med klöverbladsantenn både på tx och rx?

    Jag har tänkt knåpa ihop ett par till min 5,8GHz anläggning, men har lite respekt för toleranserna som krävs. Det ska säkert gå bra. Kräver lite pyssel bara, och kanske fler än ett försök.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  18. #18

    Standard

    Jag börjar med en enklare antenn
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    IBCrazy's how-to's är riktigt bra. Klart värda att lägga på bokmärkeslistan.

    Tänker du köra med med klöverbladsantenn både på tx och rx?

    Jag har tänkt knåpa ihop ett par till min 5,8GHz anläggning, men har lite respekt för toleranserna som krävs. Det ska säkert gå bra. Kräver lite pyssel bara, och kanske fler än ett försök.
    Jag är väl knäpp men jag har byggt ett par av Skew och Clover, en BiQuad, en CP BiQuad, Vee... Ska bara prova alla nu också men vinden verkar inte alls vilja som jag vill. Var dessutom så nyfiken på min Arduino autopilot så den fick all uppmärksamhet i helgen. Det jag kört med hittills är Vee antennen på en av mottagarna och den ger lika bra bild som patchen hittills vilket lovar gott

    Det svåra med skew och clover är att få polarisationen rätt, blivit en del svärande och omgörningar. Men mät noga bara å lägg ner lite tid på dem så kommer du inte bli missnöjd av resultatet, börja med en Vee som är enklast.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	monitor.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	19895Så ser min enkla markstation ut för tillfället enkel men fungerar. men en annan antenn ska nog införskaffas så jag kan flyga en bit längre.

Liknande ämnen

  1. Kajakens nya markstation
    Av kajakmannen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 17:01
  2. Markstation MkII
    Av Boopidoo i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 14:46
  3. Skillnad med markstation!
    Av mageri i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 09:07
  4. Markstation i fickformat
    Av MrOvanhill i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 23:00
  5. Min markstation
    Av Boopidoo i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-02-11, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •