Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: DLe 30cc Första start!

  1. #1
    magnuswrangs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Service Tekniker
    Klubb
    Alingsås Modellflyg Klubb

    Standard DLe 30cc Första start!

    Hej på er!

    Skulle starta min Dle 30cc idag men fick inte fram någon soppa?
    Det verkar som motorn inte suger fram först gången något tips?
    Hadde inte dettta problem med min Roto 25cc.
    Mvh Magnus wrang Alingsås

  2. #2

    Standard

    Ta bort tändstiftet och veva på propellern åt rätt håll. Då ser du i slangen att den suger soppa som fan direkt. Min DLE55 gör så i allafall. Helt hopplöst att få fram soppa i torra slangar annars.

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..och håll en tumme för insuget om det går..Har man en starmotor så : bort med stiftet,choka o använd startmotorn,gammalt indiantrick..
    Det märks direkt när soppan kommer fram,det kommer en dimma ur hålet där var tändstiftet borde sitta..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De gamla indianerna kunde ,, undrar om det är indianerna i Hultsfred du tänker på hehe

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    De gamla indianerna kunde ,, undrar om det är indianerna i Hultsfred du tänker på hehe
    Våra motorer i Hfred står o går på tomgång nästan hela vintern,men så har vi bra grejer med.Dom är så lättstartade så vi får smyga oss på dom.
    Nybörjare

  6. #6
    Carls avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    87
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Ta bort stiftet och kör med en startmotor så ser du hur soppan kommer i slangen! Enkelt!

    Mvh. Roger.

  7. #7
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag lödde igen hålet i chokebrickan och det gjorde susen för att soppan skulle sugas fram.

    Matsa...

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag brukar alltid på en ny motor hälla lite soppa i förgasaren som motorn kan starta på och då brukar soppa tillförseln lösas av sig själv.

    Mvh
    KE
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Glömde säga att så gjorde jag på min DLE-30 och den går som en klocka från första start.

    Mvh
    KE
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klavins Visa inlägg
    Våra motorer i Hfred står o går på tomgång nästan hela vintern,men så har vi bra grejer med.Dom är så lättstartade så vi får smyga oss på dom.

    Så du menar att skillnaden mellan hultsfre bor och motorer är att motorerna kan man varva upp och få lite fart på??

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Så du menar att skillnaden mellan hultsfre bor och motorer är att motorerna kan man varva upp och få lite fart på??
    Du din uppstutsiga skåning,vi har grejor som funkar o låter underbart till skillnad från er där nere.Vi är i hög form o motorena varvar UTAN missjud,men ni har gurrgel både i motor o hals.
    Nybörjare

  12. #12
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klavins Visa inlägg
    Du din uppstutsiga skåning,vi har grejor som funkar o låter underbart till skillnad från er där nere.Vi är i hög form o motorena varvar UTAN missjud,men ni har gurrgel både i motor o hals.
    YEAH... Right!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Småländsk DA.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	30,0 KB 
Id:	19519
    Retroholic!

  13. #13
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Den här tråden startades för att Magnus skulle få hjälp att få igång sin DLE..Jag har full förståelse för att frestelsen att påpeka uselheten i Hultsfredsborna tankeverksamhet (ingen annan behöver väl ha en motor stående på tomgång hela vintern för att de inte klarar av o starta den) men skänk en tanke på stackars Magnus,han måste ju för att få svar på sin fråga ev. läsa vad dessa mindre vetande smålandsbor skriver..
    Har du fått igång DLE:n?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14
    anders es avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag brukar alltid på en ny motor hälla lite soppa i förgasaren som motorn kan starta på och då brukar soppa tillförseln lösas av sig själv.

    Mvh
    KE
    Jepp, ha lite soppa i gassaren og den vil starte. Membran er nog tørr.
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  15. #15
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av anders e Visa inlägg
    Jepp, ha lite soppa i gassaren og den vil starte. Membran er nog tørr.
    Sorry, kunde inte låta bli att visa smålänningarnas "motor".... *hmpf*.

    Iaf, man ska väl låta soppan stå kvar i förgasaren efter flygning, alltså INTE köra helt torrt, för att förhindra att membranet trokar ihop mellan gångerna???

    Det är iaf vad jag har hört.
    Retroholic!

  16. #16
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    114
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    jag har litte soppa kvar i min förgasare efter flygning men det är inte mycket och det funkar kanon!
    men jag har en RCGF motor men det är ingen större skillnad på motorerna
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  17. #17
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Den här tråden startades för att Magnus skulle få hjälp att få igång sin DLE..Jag har full förståelse för att frestelsen att påpeka uselheten i Hultsfredsborna tankeverksamhet (ingen annan behöver väl ha en motor stående på tomgång hela vintern för att de inte klarar av o starta den) men skänk en tanke på stackars Magnus,han måste ju för att få svar på sin fråga ev. läsa vad dessa mindre vetande smålandsbor skriver..
    Har du fått igång DLE:n?
    Heja Bokis på dom bara
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  18. #18
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Heja Bokis på dom bara
    jisses va fick du luft ifrån då?

    Mina få första starter med bensingrunkor har varit ganska enkla dock inte på DA 85 fick vi hålla för insugshålet innan den rackarn började suga ordentligt...
    Senast redigerat av wesse den 2011-03-14 klockan 15:20.

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #19
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Den här tråden startades för att Magnus skulle få hjälp att få igång sin DLE..Jag har full förståelse för att frestelsen att påpeka uselheten i Hultsfredsborna tankeverksamhet (ingen annan behöver väl ha en motor stående på tomgång hela vintern för att de inte klarar av o starta den) men skänk en tanke på stackars Magnus,han måste ju för att få svar på sin fråga ev. läsa vad dessa mindre vetande smålandsbor skriver..
    Har du fått igång DLE:n?
    Såja lilla Kanellbullen ta nu inte i så du spricker igen..moahahahah

    Tacka Hultsfredsborna för rikligt med seriösa svar Magnus;-)

    Nu är det nog många som undrar om denna dle puttrar så kanske en filmsnutt kan berika aftonen?

    Get high with hovering
    not drugs

  20. #20
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    jisses va fick du luft ifrån då?

    Mina få första starter med bensingrunkor har varit ganska enkla dock inte på DA 85 fick vi hålla för insugshålet innan den rackarn började suga ordentligt...
    Dina första starterVill minnas att det är Torgny som startar o flyger dina kärror!Nä nu måste det bli lite seröst här på forat
    Sur gubbjävel!
    LasseB

Liknande ämnen

  1. Turnigy P-47D 30cc Maiden
    Av sm3xrq i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 21:55
  2. Turnigy 30cc
    Av OlleG i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 21:19
  3. DLE 30cc
    Av magnuswrang i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 11:00
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •