Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

mne: r det ngon som prvat att vermotorisera en VQ Mustang

  1. #1

    Standard r det ngon som prvat att vermotorisera en VQ Mustang

    Jag kpte en VQ P51-D Mustang i ett svagt gonblick.
    Jag tnkte frska montera en ASP 75A i den trots att den egentligen r tnkt fr betydligt mindre motorer (46 tvtakt 60 fyrtakt) 75:an vger 612 gr dvs 200gr mer n 46:an.

    Det borde g att kompensera med typ 20 gram bly i bak och det gr att flytta tllbaka acken en bit i kroppen.

    Jag har lst p Amerikanska forum att VQ:s landningstll p tex P40 (40 size) aldeles r fr veka. Men det borde g att anvnda tex Graupners infllbara?

    Flera Amerikaner rekomenderar annars att just vermotorisera tminstone P40 med typ en 90 fyrtakt.

    75:an tvtakt ger dock betydligt mer effekt ven om den vger ungefr detsamma. Jag har krt motorn med en trebladig 13x10" och den drar fint och har bra respons. Den r lite modifierad med 20 mm isugningstratt p frgasaren och jag kr med 20% nitroblandning.
    Den fysiska storleken r ocks perfekt eftersom motorn kan monteras helt rakt, med topplocket utstickande ca 6 mmigenom kpan, frgsarhalsen nr precis ut i kant, och ljuddmparen ligger ca 4mm utanfr kroppen.

    Det borde finnas en hel del VQ P-51-D Mustang 40 size eftersom det slts ganska mnga i Sverige, och det hr r ju ett flygplan som r designat fr hg fart snarare n aerobatics.

    Finns det ngon som flugit ngot dyligt hr p forumet?

  2. #2
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    180
    Jobb
    Frdtjnschauffr, Blekinge
    Klubb
    Slvesborg MFK

    Standard

    jag har en vq musse, men "b". den r bestyckad med en sc01fs och 13x8. gr som tget! inte ens svr att landa. satt en jba56 2t i den nr jag kpte den och d gick den inte s fort.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    13x10 r p tok fr stor snurra!!!
    2-bladigt ger alltid mest prestanda...s vad vill du ha?
    APC och RAM r bsta snurrorna. MA den smsta.

    Visst kan du kra med en strre motor men se till att hlla ner totalvikten p planet genom att anvnda miniservon dr s gr (sida och trottel) samt aldrig lgga i bly!! Flytta hellre servon,acc och mottagare s lngt bak det bara gr och anvnd en ltt motorbock.

  4. #4

    Standard

    Ok Jag har flera micro servon liggandes som tminstone orkar med trottel. Jag har ingen bra uppfattning om vad som krvs i kraft fr sidroder kanske ett microservo klarar jobbet ocks. har funderat p tv micro servon fr skev ocks, trots att VQ tnkt "ett" standard fr skev. Det br g att stoppa in acken ganska lngt bak i kropen med smrre ingrepp.

Liknande mnen

  1. Ngon som hrt om ngon som kt dit? :)
    Av magnusvr i forum Allmnt
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-03-06, 11:28
  2. Bakvikt p CMPro Spitfire 90 => bly eller vermotorisera
    Av freddan_6 i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2010-12-19, 14:27
  3. P-51 Mustang V 2.0
    Av warben i forum Skalamodeller
    Svar: 20
    Senaste inlgg: 2010-10-26, 08:30
  4. Varfr vermotorisera ?
    Av Diesel i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlgg: 2008-08-13, 20:23
  5. Ngon som har erfarenhet av CMP:s P-51 Mustang spv1815
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlgg: 2008-01-19, 11:05

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •