Reklam

Resultat 1 till 4 av 4

mne: r det ngon som prvat att vermotorisera en VQ Mustang

Standard r det ngon som prvat att vermotorisera en VQ Mustang

Jag kpte en VQ P51-D Mustang i ett svagt gonblick.
    Jag tnkte frska montera en ASP 75A i den trots att den egentligen r tnkt fr betydligt mindre motorer (46 tvtakt 60 fyrtakt) 75:an vger 612 gr dvs 200gr mer n 46:an.

Det borde g att kompensera med typ 20 gram bly i bak och det gr att flytta tllbaka acken en bit i kroppen.

Jag har lst p Amerikanska forum att VQ:s landningstll p tex P40 (40 size) aldeles r fr veka. Men det borde g att anvnda tex Graupners infllbara?

Flera Amerikaner rekomenderar annars att just vermotorisera tminstone P40 med typ en 90 fyrtakt.

75:an tvtakt ger dock betydligt mer effekt ven om den vger ungefr detsamma. Jag har krt motorn med en trebladig 13x10" och den drar fint och har bra respons. Den r lite modifierad med 20 mm isugningstratt p frgasaren och jag kr med 20% nitroblandning.
    Den fysiska storleken r ocks perfekt eftersom motorn kan monteras helt rakt, med topplocket utstickande ca 6 mmigenom kpan, frgsarhalsen nr precis ut i kant, och ljuddmparen ligger ca 4mm utanfr kroppen.

Det borde finnas en hel del VQ P-51-D Mustang 40 size eftersom det slts ganska mnga i Sverige, och det hr r ju ett flygplan som r designat fr hg fart snarare n aerobatics.

Finns det ngon som flugit ngot dyligt hr p forumet?

Guzztens avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    180
    Jobb
    Frdtjnschauffr, Blekinge
    Klubb
    Slvesborg MFK

Standard

jag har en vq musse, men "b". den r bestyckad med en sc01fs och 13x8. gr som tget! inte ens svr att landa. satt en jba56 2t i den nr jag kpte den och d gick den inte s fort.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    13x10 r p tok fr stor snurra!!!
    2-bladigt ger alltid mest prestanda...s vad vill du ha?
    APC och RAM r bsta snurrorna. MA den smsta.

Visst kan du kra med en strre motor men se till att hlla ner totalvikten p planet genom att anvnda miniservon dr s gr (sida och trottel) samt aldrig lgga i bly!! Flytta hellre servon,acc och mottagare s lngt bak det bara gr och anvnd en ltt motorbock.

Standard

Ok Jag har flera micro servon liggandes som tminstone orkar med trottel. Jag har ingen bra uppfattning om vad som krvs i kraft fr sidroder kanske ett microservo klarar jobbet ocks. har funderat p tv micro servon fr skev ocks, trots att VQ tnkt "ett" standard fr skev. Det br g att stoppa in acken ganska lngt bak i kropen med smrre ingrepp.

Liknande mnen

1. Ngon som hrt om ngon som kt dit? :)
    Av magnusvr i forum Allmnt
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-03-06, 11:28
  2. Bakvikt p CMPro Spitfire 90 => bly eller vermotorisera
    Av freddan_6 i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2010-12-19, 14:27
  3. P-51 Mustang V 2.0
    Av warben i forum Skalamodeller
    Svar: 20