Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Är det någon som prövat att övermotorisera en VQ Mustang

  1. #1

    Standard Är det någon som prövat att övermotorisera en VQ Mustang

    Jag köpte en VQ P51-D Mustang i ett svagt ögonblick.
    Jag tänkte försöka montera en ASP 75A i den trots att den egentligen är tänkt för betydligt mindre motorer (46 tvåtakt 60 fyrtakt) 75:an väger 612 gr dvs 200gr mer än 46:an.

    Det borde gå att kompensera med typ 20 gram bly i bak och det går att flytta tllbaka acken en bit i kroppen.

    Jag har läst på Amerikanska forum att VQ:s landningställ på tex P40 (40 size) aldeles är för veka. Men det borde gå att använda tex Graupners infällbara?

    Flera Amerikaner rekomenderar annars att just övermotorisera åtminstone P40 med typ en 90 fyrtakt.

    75:an tvåtakt ger dock betydligt mer effekt även om den väger ungefär detsamma. Jag har kört motorn med en trebladig 13x10" och den drar fint och har bra respons. Den är lite modifierad med 20 mm isugningstratt på förgasaren och jag kör med 20% nitroblandning.
    Den fysiska storleken är också perfekt eftersom motorn kan monteras helt rakt, med topplocket utstickande ca 6 mmigenom kåpan, förgsarhalsen når precis ut i kant, och ljuddämparen ligger ca 4mm utanför kroppen.

    Det borde finnas en hel del VQ P-51-D Mustang 40 size eftersom det sålts ganska många i Sverige, och det här är ju ett flygplan som är designat för hög fart snarare än aerobatics.

    Finns det någon som flugit något dyligt här på forumet?

  2. #2
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    jag har en vq musse, men "b". den är bestyckad med en sc01fs och 13x8. går som tåget! inte ens svår att landa. satt en jba56 2t i den när jag köpte den och då gick den inte så fort.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    13x10 är på tok för stor snurra!!!
    2-bladigt ger alltid mest prestanda...så vad vill du ha?
    APC och RAM är bästa snurrorna. MA den sämsta.

    Visst kan du köra med en större motor men se till att hålla ner totalvikten på planet genom att använda miniservon där så går (sida och trottel) samt aldrig lägga i bly!! Flytta hellre servon,acc och mottagare så långt bak det bara går och använd en lätt motorbock.

  4. #4

    Standard

    Ok Jag har flera micro servon liggandes som åtminstone orkar med trottel. Jag har ingen bra uppfattning om vad som krävs i kraft för sidroder kanske ett microservo klarar jobbet också. har funderat på två micro servon för skev också, trots att VQ tänkt "ett" standard för skev. Det bör gå att stoppa in acken ganska långt bak i kropen med smärre ingrepp.

Liknande ämnen

  1. Någon som hört om någon som åkt dit? :)
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 11:28
  2. Bakvikt på CMPro Spitfire 90 => bly eller övermotorisera
    Av freddan_6 i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 14:27
  3. P-51 Mustang V 2.0
    Av warben i forum Skalamodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 08:30
  4. Varför övermotorisera ?
    Av Diesel i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 20:23
  5. Någon som har erfarenhet av CMP:s P-51 Mustang spv1815
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •