Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Klä EPP vinge med laminerings film

  1. #1

    Standard Klä EPP vinge med laminerings film

    Våren närmar sig och jag vill få ihop ett ny FPV kärra så jag har beställt en Knurrus Maximus EPP vinge med 1400mm spv.
    Jag går i lite olika funderingar om hur jag ska styva upp den för FPV, och har läst lite om Ritewing/trappy och att den senaste trenden verkar vara att klä vingen med laminerings film.

    Är det någon här som har testat det?
    och finns det i sådant fall någon som vet var man köper rullar med lämplig laminerings film i Sverige eller Europa?

  2. #2

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Jag har klätt min vinge med klädseltejp klicka här
    och det håller ruggit bra.. den har varit med under 3år.. året runt !! varit i backen ett par gånger men denne tejpen gör så det hållerihop..
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  3. #3

    Standard

    Tack för tipset!
    Jag har också haft en vinge med tejp, men jag har hört att Laminerings film (som vanligtvis används i laminerings maskiner) ska vara lite styvare och hållbarare! jag har gjort lite förfrågningar på priser på rullar i både Sverige och i Kina, får se vilka som svarar först!

  4. #4

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Du funderar inte på att gjuta något i kolfiber ist då??
    Eller klä den med kolfiber ?? då blir det nog hyffsat styv ??

    Jag har aldrig jobbat med kolfiber, så jag kanske bara cyklar i nattmössan eller nått !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  5. #5

    Standard

    Det var min första tanke, kolfiber eller bara glasfiber men jag har bra gjort små saker i glasfiber tidigare och har inte blivit allt för nöjd med resultatet.. det fina med laminat filmen är att det verkar vara enkelt.
    man sprayar på 3M80 lim låter det torka, spraymålar med den färg man vill ha (eftersom filmen är transparent), sprayar igen med 3M80 lim och låter torka i en timme och sen lägger man på filmen och stryker man fast den med strykjärn.
    går tydligen även utmärkt att använda på balsa konstruktioner.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Var får ni tag på 3M80-spraylimmet? Jag har letat lite då och då efter sånt och det har inte gått så bra för mig.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Standard

    3M90 skulle jag ha skrivit, men det verkar vara ganska svårt att hitta det med..
    ska göra lite efterforskningar under dagen.

  8. #8

    Standard

    Jag beställde just 3M 90 spraylim hos Elfa, 150kr om man hämtar själv.

    Nu är det bara filmen kvar att skaffa!

  9. #9

    Standard

    den där laminering-stekniken får du gärna berätta mer om - så jag kan sabba strykjärnet där hemma
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Standard

    Jag vet inte så mycket mer själv än, men jag ska absolut lägga upp vad jag kommer fram till när jag har fått hem laminat plast och provat!

  11. #11

    Standard

    Jag har alltid kört 20mm glasfibertejp först på mina vingar.
    Bara ett par diagonala "varv" mot kolfiberröret/balken.
    Sedan spraylim och slutligen beklädnadstejp.
    Blir extremt starkt men tyngre än tunn epoxiglasning.

  12. #12

    Standard

    Tack för tipsen!

    Jag har nu beställt en rulle med 125micron tjocklek och 635mm bred film ifrån Irland, det ska ska bli spännande att se hur det blir!
    Senast redigerat av bjornez den 2011-03-22 klockan 22:24.

  13. #13

    Standard

    Efter mitt första FPV försök igår insåg jag att min 1000mm Slipstream är för liten för min FPV-utrustning. Blev sugen på en Knurrus, men min tyska är inte 100. Förstår jag rätt att det finns en 8mm ränna för kolfiberrör? Även lite nyfiken på vad en där 20cm mittendelen för 7€ är. Är det en rak vingprofil för att bygga större bredd.
    Lamineringsfilm verkar riktigt bra, var den dyr? Antar och hoppas att den är starkare än vanlig beklädnadsfilm. Vad blir det för setup i övrigt? Antar att man måste satsa på lite mer vridstark motor och propeller när vingen ska lastas tung.
    Senast redigerat av Jode den 2011-03-23 klockan 21:31.

  14. #14

    Standard

    En översättning

    http://translate.google.com/#de|en|%...rrus%20Maximus.

    Jag tolkar det som en rak sektion i mitten
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15

    Standard

    Brunpapper och vitlim. Keep it simple!

    :-)
    Mvh

    Peter Gårdö

    ~ Ingen kommer ihåg en fegis ~

  16. #16

    Standard

    Jag beställde en med 8mm ränna för 8mm kolfiberrör!, kvalitén på utskärninga är väldigt fina och helt klart prisvärda.

    Jag har tänkt sätta en turnigy C3536-1100 motor i den, mest för att jag har en liggandes hemma.

    Det verkar vara något strul med film beställningen, men mellan 300-600kr för en rulle på 50meter är inte så farligt tycker jag!
    här finns lite mer läsbart: http://www.rcgliderandsailplane.com/...-film-research

    Dom har stängt ner Ritewing tråden på RCgroups där dom beskriver byggtekniken, men det finns en bra sammanställning på FPVlab.com

  17. #17

    Standard

    Det första stället jag beställde ifrån verkar ignorera mig så jag gjorde en ny beställning hos :http://www.canuckengineering.com i Kanada.
    både billigare och man kan dessutom betala med Paypal!

    Jag valde 5mil (125micron) tjocklek, hade tänkt blanda 3 (75micron) och 5 mil, men 3mil var slut.

  18. #18

    Standard

    Du har inte hittat några som har i Sverige?
    Kan denna funka: http://www.kontorsproffset.se/kontor...-mic-klar.html

    Dyrt dock

  19. #19

    Standard

    Jag fick tag på en leverantör som säljer film till företag i Sverige, så jag beställde en rulle 125micron 45cm bred till min butik (Aeronautik hobby) som jag tänkte sälja till meter pris.

  20. #20

    Standard

    Aha, det är din butik, kul! Jag kör både KK och MK.
    Har du fått/provat filmen än?
    Jag (och förmodligen flera polare som sett TeamBlackSheap's filmer ) kommer att handla av dig.
    Min knurrus är på väg.
    Såg du att HK verkar har gjort en deal med KapteinKUK? Det snackas om under $30 för ett KK kort.

Liknande ämnen

  1. Tbs vinge
    Av Defuncta i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 21:32
  2. en FPV Vinge
    Av NickeL i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 17:28
  3. Vinge upp!
    Av Gösta i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 22:07
  4. EPP-vinge ?
    Av jocke1963 i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 12:19
  5. Min Vinge-seglare (den store blåe) *film*
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •