Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ladda Nimh-acc!

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard Ladda Nimh-acc!

    Har köpt en ny 3500mah nimh-acc som jag laddat upp med 0,5 ampere. Men det tog ju en hel evighet (många timmar). Hur mycket ska man egentligen ladda med på en sån acc, är 1 ampere ok eller?

    Eller får man helt enkelt räkna med att det tar lååång tid att ladda en nimh-acc? Ett likvärdigt lipo laddar man ju fullt på under en timme ju...

    Någon strömkunnig här som kan förklara???

    Roger.

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja egentligen är det väl 1/10 del av spänningen man laddar med , så vanlig laddning borde då vara 350mAh sen tror jag snabbladdning kan vara en dubblering av det .

    //Matte

  3. #3
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Det beror vad du har acken till. Jag vill minnas att acken jag hade i planet laddade jag med 1C, alltså i ditt fall 3,5 A. Någon annan får gärna bekräfta om jag minns rätt för det var ju typ 15 år sedan...
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  4. #4

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Beror väl på vad de ska användas till. Radioackar laddar man väl normalt med 10% av kapaciteten i 14 timmar, pallar säkert med 20% i 7 timmar också utan några större problem.
    Motorackarna jag hade i min hotliner på 3300mAh snabbladdade jag med 5A i 40 min. Tog ut över 90A när jag flög så det är stor skillnad på vad de är avsedda för.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  5. #5
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Precis som tidigare talare skriver. Laddar du dem långsamt så släpper de sedan ifrån sig långsamt, laddar du snabbt så släpper de ifrån sig snabbt! Ska de driva en motor? Ladda då med 3.5 - 4.5A. Vill du ha bättre "punch" så kan du ladda dem med ända upp till 10A men då slits de snabbare.
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  6. #6

    Standard

    I detta fall är det accen som strömförsörjer allt el till en 90 heli-nitromaskin så man vill ju inte feila!!!

    "Laddar du dem långsamt så släpper de sedan ifrån sig långsamt, laddar du snabbt så släpper de ifrån sig snabbt" - Detta var en intressant kommentar. Stämmer detta så har jag uppenbarligen missat något. Då kan man ju fråga sig varför folk envisas med att ha nimh-accar till sina modeller. Jag är ju en av dom, även om jag bara har nimh i en av alla mina modeller...

    Roger.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    För "normala" celler gäller detta:
    Man laddar normalt med C/10 i 15h. Vid denna ström är (måttlig) överladdning inte särskilt skadligt för batterierna och det är denna metod man får använda för att balansera seriekopplade celler. Når en cell sin nominella spänning innan en annan så försvinner överladdningen bara i form av en svag värmeutveckling.
    Snabbladdning brukar man säga är C/3.33 i 5h. Detta kan vara lite "farligt", eftersom batterierna måste vara helt urladdade när man börjar ladda annars tar de skada, eftersom laddningen fortsätter efter de är fulladdade.
    Man kan ladda ännu snabbare, med upp till 1C i 1h, men detta bör ske tillsammans med temperatursensor som stänger av laddningen om temperaturen ökar med 1 grad/min eller med -dV-avkänning (-0.5V/cell).
    -dV är inte 100% säkert, eftersom det finns risk för att man får fel indikering och bör användas tillsammans med timer och temperatursensor.
    Ska man ladda "optimalt" (dvs snabbt och säkert) borde man, innan påbörjad laddning, ladda ur batteriet till 1V/cell. Sedan snabbladdar man med 1C till man når en viss spänning, därefter laddar man några timmar med C/10 för att säkerställa att batteriet är fulladdat (och så balanserar man ju även cellerna).
    Man ska, såklart, även använda timer som stänger av efter 1.5h om inte temperaturen ökat tillräckligt eller man fått en indikering via -dV innan dess.

    Därtill så finns det ju celler som är avsedda för att kunna laddas med höga strömmar (ofta upp till 10C). Vid dylik laddning kan/bör man dock bara ladda med denna extremt höga laddström upp till ca 70% av batteriets kapacitet, därefter fyller man upp med lägre ström. Batteriet måste vara i god kondition (ett gammalt batteri med hög inre resistans kommer att stiga snabbt i temperatur) och cellerna måste vara matchade.

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Laddar du dem långsamt så släpper de sedan ifrån sig långsamt, laddar du snabbt så släpper de ifrån sig snabbt!
    Någon källa på det? Jag har aldrig hört talas om något sånt och det låter (om du ursäktar) helt koko.
    Om man laddar en 3000mAh acke med 1mA (vi bortser nu från att det inte alls är så lämpligt att ladda Nickelbaserade batterier extremt långsamt) så kan man alltså på sin höjd driva en miniräknare med dem?

  8. #8
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    När vi körde nimh i våra rc-bilar så laddade vi med 1c. dvs 3,5amp på en 3500mah ack. Alltid gjort så, har ju inte tid att vänta massor med timmar för att få köra 15min. Borde väl funka samma med en man har till helin?? Håll bara koll på tempen lite.
    (Numera kör man ju bara lipo som man kan kräma på lite)
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    NiMh celler är känsliga för snabbladdning! Det betyder att de slits ut fortare ju högre ström de laddas med.
    Vanligtvis laddar man NiMH och Nicad accar med 1/10 C dvs i ditt fall 350mAh i 14-20 timmar (det är inte så noga ,man kan ladda betydligt längre).
    Att NiMH accar skulle lämna ifrån sig mer ström bara för att de snabbladdas stämmer inte, måste var en av dessa myter som är i omlopp titt som tätt.

    Sen kan man ju fråga sig varför man ska släpa med sig 3500mah accar upp i en helikopter? Låter lite mycket i mina öron

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    NiMh celler är känsliga för snabbladdning!
    Det är snarare så att de, som alla ackar, är känsliga för överladdning (och hög temperatur). Snabbladdning går fint om de är i bra skick och man har en laddare som stänger av innan de överladdas. En gammal sliten acke, däremot, kommer pga den höga inre resistansen, att öka snabbt i temperatur och kommer att dö en än snabbare död om laddaren inte avbryter laddningen i tid.
    C/10 är inte heller nyttigt i längden, men påverkar inte livslängden särskilt mycket om det är fråga om kortare perioder. Vill man använda underhållsladdning ska man använda C/20 med NiMH. C/10 är däremot helt okej för NiCd som inte är lika känsliga. Det är därför det funkar fint att använda en laddare byggd för NiMH till NiCd men inte tvärt om.

  11. #11
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    För "normala" celler gäller detta:


    Någon källa på det? Jag har aldrig hört talas om något sånt och det låter (om du ursäktar) helt koko.
    Om man laddar en 3000mAh acke med 1mA (vi bortser nu från att det inte alls är så lämpligt att ladda Nickelbaserade batterier extremt långsamt) så kan man alltså på sin höjd driva en miniräknare med dem?
    Hehe, räcker det med 30 års aktivt elbilstävlande?
    Nu menar jag inte att man skall använda gammaldags "laddkabel" och timer. Givetvis ställer det högre krav på laddutrustningen.
    Ladda ur Nimh till 0.8 volt/cell, optimalt. Till normala applikationer duger 1C alldeles utmärkt. Dock, när man krävde det absolut ac accarna för ett fem-minuters heat så krämade man på och det märktes på varvtiderna. Dock var ju accarna ungefär 45-50 grader vid avslutad laddning och uppemot 65 grader efter racet. Då höll de kanske 4-5 tävlingar max, sen fick man köpa nya.


    Mvh

    Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Hehe, räcker det med 30 års aktivt elbilstävlande?
    Nej, inte utan att du faktiskt kan presentera något slags mätningar som påvisar dina resultat, som på så sätt kan utesluta tillfälligheter och placebo osv. Vad menar du ändras inne i batteriet genom att man laddar det fortare? Skulle den interna resistansen bli mindre? Snarare är det tvärt om. Eftersom acken blir varmare ökar den interna resistansen och man bör rimligen få ut mindre ström.

    Om du började köra med ackar som är upp emot 50 grader skulle det kunna tänkas att temperaturen får den kemiska reaktionen att gå snabbare, vilket isf skulle kunna innebära att man kan ta ut mer ström, precis som ackarna blir rätt trötta vid låg temperatur. Detta låter väl rätt rimligt, åtminstone jämfört med att laddningen som sådan skulle spela roll.

    Men du får, som sagt, gärna visa något slags mätningar eller någon avhandling som motbevisar mig. Till dess väljer jag att fortsätta tro att det är mumbo jumbo.

  13. #13
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Nej, inte utan att du faktiskt kan presentera något slags mätningar som påvisar dina resultat, som på så sätt kan utesluta tillfälligheter och placebo osv. ...

    Om du började köra med ackar som är upp emot 50 grader skulle det kunna tänkas att temperaturen får den kemiska reaktionen att gå snabbare, vilket isf skulle kunna innebära att man kan ta ut mer ström, precis som ackarna blir rätt trötta vid låg temperatur. Detta låter väl rätt rimligt, åtminstone jämfört med att laddningen som sådan skulle spela roll.

    Men du får, som sagt, gärna visa något slags mätningar eller någon avhandling som motbevisar mig. Till dess väljer jag att fortsätta tro att det är mumbo jumbo.
    Då får vi väl lägga det på erfarenhetskontot då, eftersom jag idag inte kan presentera några mätningar. Det var ju ett par år sedan NiMh var aktuella.

    Åter till ämnet. Ska du driva motorn i någon kärra så ladda med 3.5-4.5A

    Mvh
    Din teori om värmen kanske är det som gör de?!
    Laddade med Victor Hi-IQ laddarn samt Trinity reflex om det hjälper.
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Liknande ämnen

  1. hur länge ska jag ladda nimh acken?
    Av ronas 22 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 09:11
  2. Laddning av NiMh?
    Av Taurus i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:32
  3. Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 18:22
  4. Ladda NiMH med NiCd laddare???
    Av fLa i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 09:20
  5. Ladda NiCd/NiMh ??
    Av Birdtwig i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •