Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: OS 55:a som trilskas...

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard OS 55:a som trilskas...

    Hej alla!

    Har en OS 55 AX som sitter in min "andra kärra", en Calmato Sports 40. Har efter två års uppehåll fått suget att flyga igen.

    Min Os har aldrig svikit mig, aldrig stannat, alltid varit lättstartad osv.

    Tog ut kärran till fältet för att göra nypremiären, motorn startade, flygningen gick bra. Inser hur mycket jag saknat flygandet och bestämmer mig att åka ut nästföljande dag också. Dess värre var min soppa slut så jag köpte en dunk med 20% olja, 12% nitro och resten metanol. Syntetolja ska tilläggas!

    Nu var det lögn i helvete att få i gång kärran. Efter många om och men startar den och är omöjlig att throttla. När jag närmar mig fullgas så dör motorn.

    Följande har jag gjort för att se vad som kan vara fel:

    -Skruvat på högfartsnålen, både in och ut. Trodde motorstoppet kunde bero på att den gick för rikt eller snålt. Ingen skillnad.
    -Nytt stift, OS8. Även testat med OS3 som är lite hetare och ska vara jämförbart med ett Enya3.
    -Testat med två olika glödare. Dels den vanliga pennan, men även med penna som drivs med "bilbatteri"
    Upplevt att det var lite lättare att få igång den med "bilbatterivarianten" Har dock fått köra länge på startern i båda fall. Och nu snackar vi länge, 15-20 sek istöten.
    -Tagit ut tanken och kollat att klunken och slangarna har varit hela och fina. Så är fallet.
    -Använt den gamla soppan (det lilla som fanns kvar) Vet ej nitro och oljeinblandningen, det är modeltechnics soppa som kallas big bang 15. Kan tänka att det innebär 15% nitro.


    Vad i hela h******e kan det vara?

    Motorn har fungerat smärtfritt sedan dagen jag köpte den. T.om starten efter så pass långt uppehåll gick bra.

    Jag har inte haft isär motorn bör tilläggas.


    Är det någon som vet vad fabriksinställningen på lågfarten är?


    Är verkligen helt förtvivlad, mitt självförtroende är nere på noll. Jag trodde jag kunde tvåtaktare. Hjälp mig!

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror faktiskt att du har fått "skit i förgasaren". Räcker med en puttesmula på fel ställe,att den inte reagerar på att du skruvar ut nålen tyder på det..
    Tips: Ta bort slangen från förgasaren och blås in i tanken,,ska bubbla friskt in i den.
    Om inte kan det ha hamnat nåt i klunken eller så har slangen blivit vikt när den har stått..
    Skruva ur nålen helt och ta tryckluft och blås in i förgasaren via nippeln,när det är gjort,en extra pust med luft där nålen går in för att få rent..
    Sätt dit en slangstump,i med nålen och blås i slangen medans du skruvar ut den,det ska bli märkbart mera även efter de där normala 1 1/2 varven..
    Montera tillbaka slangen och utan nål i,blås i tryckmatningen,ev smulor kan då rinna ut den vägen.
    Sista grejen är att ha fullgas o blåsa i tryckmatningen med skruven utskruvad ett par varv,då ska det rinna bra ur förgasarhalsen..
    Hoppas det funkar..
    De flsta motorer jag har fixat är att det har hamnat nån smula på fel ställe så det stryper bränsletillfölrseln.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard Tack bokis!

    Du är en guru!

    Jag är dock icke välsignad med tryckluft, då jag bor i lägenhet, så det blir en manuell rengöring dvs nedplockning. Slangarna är hela och fina och det bubblar friskt när jag blåser, har testat detta.

    Har uteslutit tankproblematiken då jag ser och känner att det kommer fram soppa till motorn. (Det smackar fint när jag primar motorn)

    Det får bli en nedmontering på köksbordet ikväll. Undrar vad sambon kommer säga.....

  4. #4

    Standard

    Hej,
    Om du inte hittar skräp i förgasaren är det bra att veta att:
    Big bang 15 är tydligen bilbränsle med 10% EDL-olja och 15% nitro.
    Med 20% olja och 12% nitro kommer motorn att bete sig allmänt slö och ovillig jämfört med innan. Blanda ut det med ren metanol så du har ca15% olja i soppan så kommer motorn att piggna till lite. Bra allroundstift för söndagsflygning är Enya3, OSA3, OS-F.
    OS A8 är ett kallare stift och bra bara om man kör mycket fullgas eller för bättre bränslekonomi.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Cool

    Nu kommer jag i håg! Det var bilbränsle, det var det enda som handlaren hade hemma när jag köpte!

    Jag kommer inte ha något emot att den blir lite slöare, bara skiten snurrar! Jag köpte ett OS8 för det var det som manualen sade.

    Nåväl, motorn har varit nerplockad nu i kväll och rengjord så gott jag kunnat.


    Faktum är att jag var så flygsugen att jag satte en annan motor i kärran, en TT46:a, bara för att kunna flyga i morgon. Men misströsta ej, OS:en kommer hänga med i fältlådan och det är möjligt att jag bytar motor på fältet för att se om min rengörning fungerade!

    Fortsättning följer!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •