Reklam

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

mne: Uppstart med FPV och sklart lite funderingar (nnu en nybrjare)

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard Skrotiz FPV projekt trd.

Hejsan!

Har lnge varit sugen p att kra med kamera men planerna har mest rrt bilar d jag hlit p med RC-bilar sen -91.
    Har dock aldrig blivit av (tyvrr) men nu verkar det blsa vindar i drmmen igen.

Har som sagt hllit p ett tag med RC s kan redan mycket men r helt ny inom FPV.

En Multiplex EasyStar r pvg hem fr att husera FPV plattform, kommer till en brjan njes flyga denna utan kamera i vntan p inkp av FPV grejer.

Planet kommer kras p 3S LiPo med en Turnigy Inrunner 2853 2200kV och en 6X5.5 prop.
    Sndare r en Futaba 7C 2.4FASST med en R617FS mottagare.

Som videolnk hade jag tnkt mig denna LAWMATE TR512 med lmplig kamera frn samma webshop.

Kommer till en brjan att anvnda mig utav en plattskrm(i lda) d jag flyger.

Egen pan&tilt kommer byggas och kras via 2st lediga kanaler.
    Eventuellt kommer flaps byggas p planet d riktigt lg hastighet r nskvrt.

Nu till frgorna:
    Hur lng rckvidd kan jag rkna med att f utan ngra modifieringar, ungefr?
    Inspelning av flygningarna r sklart hgt nskat, bra frslag?

Mer frgor kommer skerligen...

MVH// Johan
    Senast redigerat av Skrotiz den 2011-05-13 klockan 10:59. Anledning: Rubrik ndring
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg

Det r vl GoPro HD som gller. Kpte min frn eBay fr 2000kr inkl allt. Rocketfastparts hette sljaren.
    Annars kan du kpa en grabber och spela in till en laptop. http://lmgtfy.com/?q=videograbber

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

En sn r klart intressant men kostar ju tyvrr lite mer, men det r vl valuta fr pengarna knns det som.
    Den r ju dock ganska stor knns det som.
    Fr fundera lite mer kring det.

Nu har mitt paket iaf kommit s ska ner p stan och hmta ut det sen r kvllen rddad

SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Hejsan!
    Nu till frgorna:

MVH// Johan
    1, Rckvidden med futaban r mer n lagligt s det r inget du kommer behva oro dig fr. Dock om du kommer flyga runt stora trd etc s mste du vara lite observant d lvverk avsevrt dmpar signalen.

2, Inspelning r enklast med en USB dongel till datorn s slipper man jvlas med att f ver det inspelade till datorn och tuben eller vad man nu vill gra med filmerna.

3, Gra flaps p easystaren r ondigt, du kommer bara lgga till vikt med servon etc och det kommer vara p grnsen nd med alla FPV prylar s sikta p att bygga den s ltt du kan istllet, vilket kommer gra modellen snll utan flaps.
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    37
    Jobb
    Projektr
    Klubb
    Vnnns RFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz
    Hejsan!

Har lnge varit sugen p att kra med kamera men planerna har mest rrt bilar d jag hlit p med RC-bilar sen -91.
    Har dock aldrig blivit av (tyvrr) men nu verkar det blsa vindar i drmmen igen.

Har som sagt hllit p ett tag med RC s kan redan mycket men r helt ny inom FPV.

En Multiplex EasyStar r pvg hem fr att husera FPV plattform, kommer till en brjan njes flyga denna utan kamera i vntan p inkp av FPV grejer.

Planet kommer kras p 3S LiPo med en Turnigy Inrunner 2853 2200kV och en 6X5.5 prop.
    Sndare r en Futaba 7C 2.4FASST med en R617FS mottagare.

Som videolnk hade jag tnkt mig denna LAWMATE TR512 med lmplig kamera frn samma webshop.

Kommer till en brjan att anvnda mig utav en plattskrm(i lda) d jag flyger.

Egen pan&tilt kommer byggas och kras via 2st lediga kanaler.
    Eventuellt kommer flaps byggas p planet d riktigt lg hastighet r nskvrt.

Nu till frgorna:

MVH// Johan
    Hej!

Kul med fpvbygge!

Jag tror jag ligger ngra veckor fre dig, jag har just varit ute med min easystar fr tredje gngen, varav tv med fpv flygning. Vi har samma radio och den fungerar bra! Precis som doktorn sger s r det helt ondigt att bygga in flappar, easyn r inget fartmonster direkt... Jag byggde skevroder p min (mest fr att autopiloten krvde det) funkar nog bra utan ocks! En sak jag kan rekommendera r att investera i en OSD. Det ger ett riktigt "lyft' om du frgar mig. : )

Jag ska frska f tummen ur och lgga upp lite bilder om du r i intresserad av lite byggtips, har bl.a. Byggt en kamerapod i depron istllet fr orginal locket...

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Jag var ute idag och gjorde mina 2 frsta testflygningar med min nuvarande setup med 3S3700 accar.
    Planet r lite framtugnt, CG ligger ca 5mm framfr vars den borde vara.

Har inte korrigerat detta men det fungerar och flyger bra.

Flaps knner jag sjlv att det inte kommer behvas, planet flyger riktigt lngsamt och stabilt.
    Det r nstan lite klurigt att f ned det p backen om "landnings platsen" r trng, det glider ju s bra.

Nu blev jag tvungen att kra med orginal propellern d jag glmde bestlla en spinner men det r nog med effekt iaf.

r n slnge helt njd med planet, det kndes lite oroligt i vinden och vinglade ganska mycket men det r nog som sagt till fljd av vinden.

SAAB J-35 Draken EDF

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    37
    Jobb
    Projektr
    Klubb
    Vnnns RFK

Standard

Kul med testflygning!

Har du tnkt bygga skevroder?

kastar in ngra bilder p kamerapoden, du kanske fr lite uppslag. Materialet r kapron limmat med smltlimpistol. Magneter frn Clas Ohlson och en 8-pins kretskortskabel som "multikontakt"

Jag kr orginalmotorn p min och det r p gnllen att den orkar... Hur upplever du den dr motorn du har ?

//Johan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC00056.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	19988   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC00028.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	19990   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC00055.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	19989   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC00031.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	19991  

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Jag vet inte om jag behver skevroder p min.
    Jag planerar att ha pan&tilt p vnstra spaken och med hjlp av en heli instllning vxla mellan gas eller tilt.

Jag missade ju att kpa en spinner s just nu kr jag med orginal 5X4 prop, med min motor har jag mer n nog med kraft redan nu.
    Kan nstan stiga vertikalt hur lngt som helst(trots mina tunga accar), man behver knappt kasta igng planet utan motorn trycker p s pass bra.
    Nr jag stiger s brant jag kan p full gas s tar det bara 3-4sek innan planet r s hgt att det blir svrt att se.

Kan varmt rekommendera motorn.

Flg 12min och laddade i 750mAh s den tar inte mycket strm, fast det blir ju mycket glid flygande och det sparar ju strm.

SAAB J-35 Draken EDF

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    37
    Jobb
    Projektr
    Klubb
    Vnnns RFK

Standard

Jag vet inte om jag behver skevroder p min.
    Jag planerar att ha pan&tilt p vnstra spaken och med hjlp av en heli instllning vxla mellan gas eller tilt.

Jag missade ju att kpa en spinner s just nu kr jag med orginal 5X4 prop, med min motor har jag mer n nog med kraft redan nu.
    Kan nstan stiga vertikalt hur lngt som helst(trots mina tunga accar), man behver knappt kasta igng planet utan motorn trycker p s pass bra.
    Nr jag stiger s brant jag kan p full gas s tar det bara 3-4sek innan planet r s hgt att det blir svrt att se.

Kan varmt rekommendera motorn.

Flg 12min och laddade i 750mAh s den tar inte mycket strm, fast det blir ju mycket glid flygande och det sparar ju strm.
    Hmm, jag kanske mste investera i en sn dr motor. Min r p gnllen nu, inga vertikalstigningar, ingen mjlighet att gasa sig ur knipa... Men du kr p 3cell? Jag har en en 2cells acc i just nu...

/Johan

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Jo jag kr p 3cells och det r precis "rtt" effekt fr planet.
    Lyckades i fredags gasa mig ur en totalt misslyckad landning dr jag inte fick ner planet p marken och hll p att kollidera i en container vgg(3m hg), full gas och fullt p hjd rodret s begav det sig uppt i sista sekund.

Men setupen r perfekt enligt mig, skulle nog utan problem kunna bra med 500g extra vikt p planet som redan r tungt med mina accar.
    Fast d skulle flygtiden minska avsevrt...

//Johan P

SAAB J-35 Draken EDF

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Har kollat lite p GoPro HD och funderar kring vikten, 94g utan och 167g med skalet, blir inte det mycket vikt fr min easystar?

SAAB J-35 Draken EDF

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    37
    Jobb
    Projektr
    Klubb
    Vnnns RFK

Standard

Har kollat lite p GoPro HD och funderar kring vikten, 94g utan och 167g med skalet, blir inte det mycket vikt fr min easystar?
    Jag har bestllt en twinstar, easyn r p gnllen till fr liten... Speciellt om man vill ha lite strre batterier... Frgan r vars man Monterar gopron? Uppe p kamerapoden? Min easystar r redan framtung och man vill grna inte lasta p vikter, vars har du placerat batteriet?...

/johan

Standard

Jag har monterat GoPro:n lngst fram samt video tx och ack bak fr att kompensera.

Video ack bakom vingen och vtx p stabben bak.

FPV kameran p toppen av orginal canopyn.
    //DrHanke

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    37
    Jobb
    Projektr
    Klubb
    Vnnns RFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrHanke
    Jag har monterat GoPro:n lngst fram samt video tx och ack bak fr att kompensera.

Video ack bakom vingen och vtx p stabben bak.

FPV kameran p toppen av orginal canopyn.
    Twinstar som fpvplan ser lovande ut!

Gopron ser dock lite malplacerad ut, men det blir frsts bra vy, vilket r det viktiga! Jag hade tnkt stta gpsen bak tillsammans med min videosndare p 1,3ghz. Har lst runt lite och frsttt att dessa tv kan stra varandra, r detta rtt? Jag ser att du placerat gpsen fram och sndaren bak...

/Johan

Standard

Allt i twinstaren r runtflyttat ett antal gnger fr att f en bra setup utan problem. Jag r vl inne p version 5 av installationen just nu. GPS och VideoTX mste separeras om man kr med 1280 p videon. OSD samt strm sensorn ligger precis under kameran i nosen. GoPro:n mste vara separerad frn mottagaren d den har en frmga att "lcka" signaler p 433 bandet samtidigt som mottagaren mste vara en bit ifrn ESC:arna drav ligger esc i vingarna ute vid motorerna. Allt detta pyssel med alla runt flyttningar har betalat sig i att bilden r helt 100% perfekt i alla lgen, flera som har sett flygningarna live har varit frvnade ver bildkvaliteten jag fr p marken jmnfrt med deras egen setup.
    //DrHanke

Standard

Kallas ven "trial by doing"

Jag rknar med att flytta runt saker en del ocks - men det blir mer som att mblera om i huset nr det gller Skywalkern.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    37
    Jobb
    Projektr
    Klubb
    Vnnns RFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrHanke
    Allt i twinstaren r runtflyttat ett antal gnger fr att f en bra setup utan problem. Jag r vl inne p version 5 av installationen just nu. GPS och VideoTX mste separeras om man kr med 1280 p videon. OSD samt strm sensorn ligger precis under kameran i nosen. GoPro:n mste vara separerad frn mottagaren d den har en frmga att "lcka" signaler p 433 bandet samtidigt som mottagaren mste vara en bit ifrn ESC:arna drav ligger esc i vingarna ute vid motorerna. Allt detta pyssel med alla runt flyttningar har betalat sig i att bilden r helt 100% perfekt i alla lgen, flera som har sett flygningarna live har varit frvnade ver bildkvaliteten jag fr p marken jmnfrt med deras egen setup.
    Tack fr alla tipsen! D kanske jag klarar mig med 2-3flyttar hehe. Men det dr med att gopron mste vara separerad frn mottagaren, du kr med ngon LRS lsning? Jag har n s lnge futabas vanliga 2,4ghz. Jag har ocks en id om att montera esc:arna i motorpodarna... Ska frska knppa ngra bilder under helgens byggnationer...

/Johan

Standard

Oavsett tycker ja att man skall anvnda GoPro med en liten gnutta frsiktighet. ven om det hittills varit mest rapporter om UHF, 433MHz system s finns ju trots allt strningarna dr och hur och vad de pverker p en 2,4 r ju frgan.

//DrHanke

Standard

Sen skall man ocks lsa ssassens inlgg hr http://www.rcgroups.com/forums/showp...5&postcount=15

Det r som vanligt s att dyrare mottagare r lite bttre designade och visst fasen finns det anledning att ex futaba r lite dyrare
    //DrHanke

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Funkar det d att kra en GoPro lngst fram p min easystar som enda kamera?
    Som jag frsttt s kan man filma med den samtidigt som man "livestreamar" tillbaka till marken?

Vill ju inte slpa med n ondigt mycke grejjer upp i luften.

SAAB J-35 Draken EDF

Liknande mnen

1. Lipo-world. Lite funderingar
    Av senmathal i forum Allmnt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2011-06-14, 22:09
  2. Lite funderingar kring FPV
    Av nestergaard i forum FPV Allmnt
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2009-09-08, 08:06