Reklam

 
Sidan 4 av 5 FrstaFrsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 95

mne: Uppstart med FPV och sklart lite funderingar (nnu en nybrjare)

  1. #61
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    V formen p vingen r ju minst sagt obefintlig s det r nog boven.
    Bygga en ny knckt vinge knns lite verambitist men skevroder fr det nog bli.
    Kanske att man kan flyga med skev och hjd ha ett gyro till sidrodret och koppla in det p en oanvnd kanal?
    Vill ju grna ha vnsterspaken ledig till pan&tilt och gas(mixad med heli instllning fr throttle&pitch med idle-up).

    VTx antennen pekar rakt upp, r en synvilla p bilden.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #62
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tror att planet ska vara balanserat i sidled, mste nog kolla upp det nogrannare.
    Har ven funderat p om min relativt tunga VTx monterad ovanp vingen kanske stller till det lite(hg tyngpunkt).
    Kanske ska prova flytta ned den. finns ju ett "last utrymme" under vingen som gr att komma t om jag sprttar upp buken p planet.
    D kan jag ven montera VTx antennen riktad nert fast det blir ju besvrligt vid landning, vet inte om man trs lita p att antennen vinklar in sig utan att skada VTx:en d man tar i marken? :/
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #63

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Skaffa en liten frlngningssladd mellan VTx och antenn samt montera antennen i en gummibussning kanske?

    Faktum r att du knappast behver bry dig om sidrodret om du monterar skevroder. Det "enda" du behver sidrodret till nr du har skev r fljande:

    A: rena svngar (trams s lnge du inte gnar dig jttemycket t termikjakt)
    B: flyga knivegg (skulle inte tro det med en Easystar. Fr liten sidyta p kroppen)
    C: justera landningsvinkel vid sidvindslandningar (ocks trams eftersom du i de flesta fall flyger in i motvind)

    Vldigt mnga plan byggs med bara hjd och skev och flyger finfint med det. Ls sidrodret och spara lite vikt genom att ta bort det servot eller anvnda det till ngot annat.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-05-11 klockan 09:30.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  4. #64
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Blir nog som du sger att lsa sidrodret och kra med skev&hjd enbart.

    Funderar dock p skevroder servo montering, ska man kra med endast ett eller med 2st infllda i vingarna?
    Och om jag fller in dom, blir inte vingarna frsvagade d?
    Jag gillar ju att loopa och trixa ibland och vill inte se en vingspets trilla ls

    Och angende frlngnings sladd till antennen s var ju det en riktigt smart lsning
    Senast redigerat av Skrotiz den 2011-05-11 klockan 10:58.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #65

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Lgg en liten kolfiberpinne, ngot lngre n servot (sg 3-4 ggr servohlets lngd) inflld i vingen ocks fr att styva upp runt hlet om du oroar dig. Jag skulle nog inte tro att det r ngot stort problem. Det r infllda servon i vingarna i de flesta av Multiplex modeller.

    Vad gller ett eller tv servon s kan du ju ha nytta av antingen spoilermix eller klaffmix p skeven om du har tv servon. Spoiler om du har korta skevroder lngt ut p vingen alternativt klaff om du har skev lngs hela vingen. Har du ett servo till skevrodren s sparar du p strmmen, vilket r en bra sak d du har Pan&Tilt p din krra och esc'n kaanske inte klarar hur mnga servon som helst.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  6. #66
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Blir nog 2servon fr enkelhetens skull och ven fr att kunna utnyttja klaff, vilket jag gillar

    esc:t klarar nog av 5st sm servon utan problem, r samma som jag krde i min calmato och dr var det 2st standard servon till sida&hjd, 1 kraftigare servo till skev och 1standard servo till kamera(fr att knppa kort). Allts totalt 4st(3std och ett kraftigare).

    I easy staren blir det ju totalt 5st mini servon och dom kan vl knappast dra s mycket.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #67
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    MEN om jag stoppar varsitt servo till hger och vnster skeroder och vill ha gyro p dom hur lser jag det?
    En Y-kabel till gyrot och gyrot till mottagaren fungerar ju men d kan jag inte anvnda varken klaff eller spoiler mix.
    Och med bda servona p varsin kanal s behver jag ju tv gyron...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #68

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Kul att du nmner just den situationen fr jag satt sjlv och grubblade p det fr en vecka sen ungefr.

    Det lser du enkelt med en v-tail-mixer. Stt klaffkanalen i ena ingngen, skevkanalen i andra ingngen och gyrot mellan mottagare och mixer p skevrodret. Sen fr du kra med "ren" skev och klaff i sndaren, ingen flaperonmix.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  9. #69
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Smart!!

    D blir det vl till att inhandla en sn och frmodligen ett till gyro(vill ha till hjd ocks).
    Sen kanske mitt plan blir lite stabilare, vill helst ha det s att jag kan slppa fokus frn hjd&skev "helt" nr jag ska kolla runt med kameran.
    Och sen vill jag grna att det flyger vettigt och stabilt ven om det blser lite.

    Sen var det ju OSD med autopilot som ocks stod p nskelistan...
    Ovanstende system br vl erstta gyron??
    Senast redigerat av Skrotiz den 2011-05-11 klockan 19:34.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  10. #70

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Sen var det ju OSD med autopilot som ocks stod p nskelistan...
    Ovanstende system br vl erstta gyron??
    Ja.
    Kper du FY-21AP-II s fr du gyron.

  11. #71
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jo det frstr jag men det systemet skulle ju lsa alla mina problem med ostabilt plan.
    Sen har det ju fina funktioner som return to home och cirkel flygning vilket inte alls knns fel.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #72

    Standard

    Jag tror att ostabiltiteten i planet beror p att du har mycket vikt ovanfr vingarna. Nr planet lutar s kommer vikten ovan vingarna vilja luta det nnu mer.. Skulle vikten va nedanfr vingarna s blir det tvrt om, d vill vikten stabilisera planet i stllet...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	balans.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	20940  

  13. #73
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag ska fixa en frlgningsladd till VTx antennen s jag kan montera den inne i planet under vingen.
    r ju nd 55g(VTx med antenn) nu som ligger p absolut hgsta punkten fr tillfllet.

    S det kan vara boven.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #74
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    kade roderytan p sida till ungefr 250% av den ursprungliga storleken och ikvll var det vindstilla.
    Planet flg hur fint som helst och Boden sg fantastiskt ut i solnegngen.

    Underbar knsla att flyga FPV!!

    Nu mr man riktigt bra
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #75
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Ny frga.

    Har en antennfundering.

    Skulle vela montera antenn till radiossndare och videmottagare p taket p bilen, dessa ska vara rundstrlande och frsedd med sladd inne i bilen dr jag kan koppla in dom i sndare&videomottagare.
    Till videomottagaren behvs ju egentligen bara en antenn frlngningsladd.

    Men hur gr jag med radion?
    Vill grna ha en kontakt p baksidan s det r enkelt att skifta mellan fast monterad antenn p bilen och en liten antenn p sndaren(vid vanlig flygning otan fpv).

    Och vilken typ av antenn blir bst att bygga?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #76

    Standard

    Du kan ju byta ut antennen i radion mot en "U.FL to RP-SMA" kabel. ( http://www.sparkfun.com/products/662 ) Tror det ska funka i din radio, du f ppna och kolla vad det r fr kontakt. Nr du har gjort det s kan du ju skruva fast vanliga wlan antenner, patchantenner eller en frlngningsladd med antenn i nden...

    Tnk bara p att aldrig starta radion utan antenn monterad, d kan den g snder !

  17. #77
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    D har man lyckats "krascha" med fpv planet.

    Efter en lyckad flygning s gick jag in alldeldes fr lngsamt mot landning vilket ledde till att jag stallade innervingen.
    S frn ngra decimeters hjd gick jag ner i grset.
    Frutom att kameran lossnade pga trasigt servohorn till tilten s r resten oskadd.

    Bara fixa och upp igen
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #78

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Du behver en flyghastighetsindikator!

    Det gr jtteenkelt att bygga en mekanisk lufthastighetsvisare genom att montera en liten bit av en lagon styv plast stende i nosen p planet. Exempelvis lite plast frn en leksakskartong eller ngon blisterpack till en hrddisk om du har en s liggandes. Tanken r att den ska ha den platta sidan i frdriktningen. Remsan mste vara synlig i videokameran s att du ser hur mycket den bjer ner sig i fartvinden. Tanken r att man ska se hur mycket den bjer ner sig hela tiden och d kunna avgra om man nrmar sig stallgrns.

    Plastflrp lngt ner i bild = Hg fart
    Plastflrp lngt upp i bild = Lg fart

    Sen r det bara att ka upp tillrckligt hgt upp och gra stalltest s du lr dig hur flrpen ska se ut nr du nrmar dig stallhastighet.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  19. #79
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tror inte jag behver det utan snarare lite sunt frnuft.
    "tvingade" ner planet d jag var p fr hg hjd vid inflygning genom att dyka och dk lite vl nra backen, lite hjdroder och planflykt men landningsbanan var fr lngt bort(och jag vgrade sttta med gas).
    Men nog r det sant att en hastighetsindikator hade varit hjlpsam vissa gnger och din lsning var ju enkel
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #80
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den hr hittade jag p en Tiger Moth (fullskala).
    Samma princip, men lite mer High-Tech
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	00069 Flyg Limhamnsfltet.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	20971  
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande mnen

  1. Lipo-world. Lite funderingar
    Av senmathal i forum Allmnt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2011-06-14, 22:09
  2. Lite funderingar kring FPV
    Av nestergaard i forum FPV Allmnt
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2009-09-08, 08:06
  3. nnu en nybrjare.
    Av Niklas.R i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-08-09, 22:33
  4. Lite komplicerade funderingar...
    Av Palleman i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2008-11-02, 18:41
  5. Lite funderingar p en .40 modell
    Av bink i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2006-09-07, 13:43

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •