Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: Uppstart med FPV och såklart lite funderingar (ännu en nybörjare)

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Skrotiz FPV projekt tråd.

    Hejsan!

    Har länge varit sugen på att köra med kamera men planerna har mest rört bilar då jag hålit på med RC-bilar sen -91.
    Har dock aldrig blivit av (tyvärr) men nu verkar det blåsa vindar i drömmen igen.

    Har som sagt hållit på ett tag med RC så kan redan mycket men är helt ny inom FPV.

    En Multiplex EasyStar är påväg hem för att husera FPV plattform, kommer till en början nöjes flyga denna utan kamera i väntan på inköp av FPV grejer.

    Planet kommer köras på 3S LiPo med en Turnigy Inrunner 2853 2200kV och en 6X5.5 prop.
    Sändare är en Futaba 7C 2.4FASST med en R617FS mottagare.

    Som videolänk hade jag tänkt mig denna LAWMATE TR512 med lämplig kamera från samma webshop.

    Kommer till en början att använda mig utav en plattskärm(i låda) då jag flyger.

    Egen pan&tilt kommer byggas och köras via 2st lediga kanaler.
    Eventuellt kommer flaps byggas på planet då riktigt låg hastighet är önskvärt.

    Nu till frågorna:
    Hur lång räckvidd kan jag räkna med att få utan några modifieringar, ungefär?
    Inspelning av flygningarna är såklart högt önskat, bra förslag?

    Mer frågor kommer säkerligen...

    MVH// Johan
    Senast redigerat av Skrotiz den 2011-05-13 klockan 10:59. Anledning: Rubrik ändring
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Inspelning av flygningarna är såklart högt önskat, bra förslag?

    Det är väl GoPro HD som gäller. Köpte min från eBay för 2000kr inkl allt. Rocketfastparts hette säljaren.
    Annars kan du köpa en grabber och spela in till en laptop. http://lmgtfy.com/?q=videograbber

  3. #3
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    En sån är klart intressant men kostar ju tyvärr lite mer, men det är väl valuta för pengarna känns det som.
    Den är ju dock ganska stor känns det som.
    Får fundera lite mer kring det.

    Nu har mitt paket iaf kommit så ska ner på stan och hämta ut det å sen är kvällen räddad
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Hejsan!
    Nu till frågorna:
    Hur lång räckvidd kan jag räkna med att få utan några modifieringar, ungefär?
    Inspelning av flygningarna är såklart högt önskat, bra förslag?

    Mer frågor kommer säkerligen...

    MVH// Johan
    1, Räckvidden med futaban är mer än lagligt så det är inget du kommer behöva oro dig för. Dock om du kommer flyga runt stora träd etc så måste du vara lite observant då lövverk avsevärt dämpar signalen.

    2, Inspelning är enklast med en USB dongel till datorn så slipper man jävlas med att få över det inspelade till datorn och tuben eller vad man nu vill göra med filmerna.

    3, Göra flaps på easystaren är onödigt, du kommer bara lägga till vikt med servon etc och det kommer vara på gränsen ändå med alla FPV prylar så sikta på att bygga den så lätt du kan istället, vilket kommer göra modellen snäll utan flaps.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz
    Hejsan!

    Har länge varit sugen på att köra med kamera men planerna har mest rört bilar då jag hålit på med RC-bilar sen -91.
    Har dock aldrig blivit av (tyvärr) men nu verkar det blåsa vindar i drömmen igen.

    Har som sagt hållit på ett tag med RC så kan redan mycket men är helt ny inom FPV.

    En Multiplex EasyStar är påväg hem för att husera FPV plattform, kommer till en början nöjes flyga denna utan kamera i väntan på inköp av FPV grejer.

    Planet kommer köras på 3S LiPo med en Turnigy Inrunner 2853 2200kV och en 6X5.5 prop.
    Sändare är en Futaba 7C 2.4FASST med en R617FS mottagare.

    Som videolänk hade jag tänkt mig denna LAWMATE TR512 med lämplig kamera från samma webshop.

    Kommer till en början att använda mig utav en plattskärm(i låda) då jag flyger.

    Egen pan&tilt kommer byggas och köras via 2st lediga kanaler.
    Eventuellt kommer flaps byggas på planet då riktigt låg hastighet är önskvärt.

    Nu till frågorna:
    Hur lång räckvidd kan jag räkna med att få utan några modifieringar, ungefär?
    Inspelning av flygningarna är såklart högt önskat, bra förslag?

    Mer frågor kommer säkerligen...

    MVH// Johan
    Hej!

    Kul med fpvbygge!

    Jag tror jag ligger några veckor före dig, jag har just varit ute med min easystar för tredje gången, varav två med fpv flygning. Vi har samma radio och den fungerar bra! Precis som doktorn säger så är det helt onödigt att bygga in flappar, easyn är inget fartmonster direkt... Jag byggde skevroder på min (mest för att autopiloten krävde det) funkar nog bra utan också! En sak jag kan rekommendera är att investera i en OSD. Det ger ett riktigt "lyft' om du frågar mig. : )

    Jag ska försöka få tummen ur och lägga upp lite bilder om du är i intresserad av lite byggtips, har bl.a. Byggt en kamerapod i depron istället för orginal locket...

  6. #6
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag var ute idag och gjorde mina 2 första testflygningar med min nuvarande setup med 3S3700 accar.
    Planet är lite framtugnt, CG ligger ca 5mm framför vars den borde vara.

    Har inte korrigerat detta men det fungerar och flyger bra.

    Flaps känner jag själv att det inte kommer behövas, planet flyger riktigt långsamt och stabilt.
    Det är nästan lite klurigt att få ned det på backen om "landnings platsen" är trång, det glider ju så bra.

    Nu blev jag tvungen att köra med orginal propellern då jag glömde beställa en spinner men det är nog med effekt iaf.

    Är än sålänge helt nöjd med planet, det kändes lite oroligt i vinden och vinglade ganska mycket men det är nog som sagt till följd av vinden.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Kul med testflygning!

    Har du tänkt bygga skevroder?

    kastar in några bilder på kamerapoden, du kanske får lite uppslag. Materialet är kapron limmat med smältlimpistol. Magneter från Clas Ohlson och en 8-pins kretskortskabel som "multikontakt"

    Jag kör orginalmotorn på min och det är på gnällen att den orkar... Hur upplever du den där motorn du har ?

    //Johan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00056.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	19988   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00028.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	19990   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00055.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	19989   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00031.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	19991  

  8. #8
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag vet inte om jag behöver skevroder på min.
    Jag planerar att ha pan&tilt på vänstra spaken och med hjälp av en heli inställning växla mellan gas eller tilt.

    Jag missade ju att köpa en spinner så just nu kör jag med orginal 5X4 prop, med min motor har jag mer än nog med kraft redan nu.
    Kan nästan stiga vertikalt hur långt som helst(trots mina tunga accar), man behöver knappt kasta igång planet utan motorn trycker på så pass bra.
    När jag stiger så brant jag kan på full gas så tar det bara 3-4sek innan planet är så högt att det blir svårt att se.

    Kan varmt rekommendera motorn.

    Flög 12min och laddade i 750mAh så den tar inte mycket ström, fast det blir ju mycket glid flygande och det sparar ju ström.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz
    Jag vet inte om jag behöver skevroder på min.
    Jag planerar att ha pan&tilt på vänstra spaken och med hjälp av en heli inställning växla mellan gas eller tilt.

    Jag missade ju att köpa en spinner så just nu kör jag med orginal 5X4 prop, med min motor har jag mer än nog med kraft redan nu.
    Kan nästan stiga vertikalt hur långt som helst(trots mina tunga accar), man behöver knappt kasta igång planet utan motorn trycker på så pass bra.
    När jag stiger så brant jag kan på full gas så tar det bara 3-4sek innan planet är så högt att det blir svårt att se.

    Kan varmt rekommendera motorn.

    Flög 12min och laddade i 750mAh så den tar inte mycket ström, fast det blir ju mycket glid flygande och det sparar ju ström.
    Hmm, jag kanske måste investera i en sån där motor. Min är på gnällen nu, inga vertikalstigningar, ingen möjlighet att gasa sig ur knipa... Men du kör på 3cell? Jag har en en 2cells acc i just nu...

    /Johan

  10. #10
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jo jag kör på 3cells och det är precis "rätt" effekt för planet.
    Lyckades i fredags gasa mig ur en totalt misslyckad landning där jag inte fick ner planet på marken och höll på att kollidera i en container vägg(3m hög), full gas och fullt på höjd rodret så begav det sig uppåt i sista sekund.

    Men setupen är perfekt enligt mig, skulle nog utan problem kunna bära med 500g extra vikt på planet som redan är tungt med mina accar.
    Fast då skulle flygtiden minska avsevärt...

    //Johan P
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Har kollat lite på GoPro HD och funderar kring vikten, 94g utan och 167g med skalet, blir inte det mycket vikt för min easystar?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz
    Har kollat lite på GoPro HD och funderar kring vikten, 94g utan och 167g med skalet, blir inte det mycket vikt för min easystar?
    Jag har beställt en twinstar, easyn är på gnällen till för liten... Speciellt om man vill ha lite större batterier... Frågan är vars man Monterar gopron? Uppe på kamerapoden? Min easystar är redan framtung och man vill gärna inte lasta på vikter, vars har du placerat batteriet?...

    /johan

  13. #13

    Standard

    Jag har monterat GoPro:n längst fram samt video tx och ack bak för att kompensera.




    Video ack bakom vingen och vtx på stabben bak.




    FPV kameran på toppen av orginal canopyn.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke
    Jag har monterat GoPro:n längst fram samt video tx och ack bak för att kompensera.

    Video ack bakom vingen och vtx på stabben bak.

    FPV kameran på toppen av orginal canopyn.
    Twinstar som fpvplan ser lovande ut!

    Gopron ser dock lite malplacerad ut, men det blir förstås bra vy, vilket är det viktiga! Jag hade tänkt sätta gpsen bak tillsammans med min videosändare på 1,3ghz. Har läst runt lite och förstått att dessa två kan störa varandra, är detta rätt? Jag ser att du placerat gpsen fram och sändaren bak...

    /Johan

  15. #15

    Standard

    Allt i twinstaren är runtflyttat ett antal gånger för att få en bra setup utan problem. Jag är väl inne på version 5 av installationen just nu. GPS och VideoTX måste separeras om man kör med 1280 på videon. OSD samt ström sensorn ligger precis under kameran i nosen. GoPro:n måste vara separerad från mottagaren då den har en förmåga att "läcka" signaler på 433 bandet samtidigt som mottagaren måste vara en bit ifrån ESC:arna därav ligger esc i vingarna ute vid motorerna. Allt detta pyssel med alla runt flyttningar har betalat sig i att bilden är helt 100% perfekt i alla lägen, flera som har sett flygningarna live har varit förvånade över bildkvaliteten jag får på marken jämnfört med deras egen setup.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Standard

    Kallas även "trial by doing"

    Jag räknar med att flytta runt saker en del också - men det blir mer som att möblera om i huset när det gäller Skywalkern.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    37
    Jobb
    Projektör
    Klubb
    Vännnäs RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke
    Allt i twinstaren är runtflyttat ett antal gånger för att få en bra setup utan problem. Jag är väl inne på version 5 av installationen just nu. GPS och VideoTX måste separeras om man kör med 1280 på videon. OSD samt ström sensorn ligger precis under kameran i nosen. GoPro:n måste vara separerad från mottagaren då den har en förmåga att "läcka" signaler på 433 bandet samtidigt som mottagaren måste vara en bit ifrån ESC:arna därav ligger esc i vingarna ute vid motorerna. Allt detta pyssel med alla runt flyttningar har betalat sig i att bilden är helt 100% perfekt i alla lägen, flera som har sett flygningarna live har varit förvånade över bildkvaliteten jag får på marken jämnfört med deras egen setup.
    Tack för alla tipsen! Då kanske jag klarar mig med 2-3flyttar hehe. Men det där med att gopron måste vara separerad från mottagaren, du kör med någon LRS lösning? Jag har än så länge futabas vanliga 2,4ghz. Jag har också en idé om att montera esc:arna i motorpodarna... Ska försöka knäppa några bilder under helgens byggnationer...

    /Johan

  18. #18

    Standard

    Oavsett tycker ja att man skall använda GoPro med en liten gnutta försiktighet. Även om det hittills varit mest rapporter om UHF, 433MHz system så finns ju trots allt störningarna där och hur och vad de påverker på en 2,4 är ju frågan.



    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #19

    Standard

    Sen skall man också läsa ssassens inlägg här http://www.rcgroups.com/forums/showp...5&postcount=15

    Det är som vanligt så att dyrare mottagare är lite bättre designade och visst fasen finns det anledning att ex futaba är lite dyrare
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Funkar det då att köra en GoPro längst fram på min easystar som enda kamera?
    Som jag förstått så kan man filma med den samtidigt som man "livestreamar" tillbaka till marken?

    Vill ju inte släpa med nå onödigt mycke grejjer upp i luften.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Lipo-world. Lite funderingar
    Av senmathal i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 22:09
  2. Lite funderingar kring FPV
    Av nestergaard i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 08:06
  3. Ännu en nybörjare.
    Av Niklas.R i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 22:33
  4. Lite komplicerade funderingar...
    Av Palleman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 18:41
  5. Lite funderingar på en .40 modell
    Av bink i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •