Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 95

Ämne: Uppstart med FPV och såklart lite funderingar (ännu en nybörjare)

  1. #41
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Har provat spela på skärmen och även kollat på fpv filmer, verkar som att det kan fungera även om det blir lite plottrigt.

    Funderade på strömförsörjning.
    I planet/bilen kommer ju radiostyrning/motor och video länken ha separata batterier men skulle det gå att försörja sändare(Futaba 7C 2.4Ghz FASST) videoskärm och videomottagare från samma batteri och om det går räcker isf en 3S3700mAh acc till det?

    Vad jag funderar över är om det går utan att få störningar, har dubbla 3S3700 accar så skulle det bli för lite går det ju alltid att paralell koppla dom(alternativt koppla en till sändare och en till videomottagare/skärm).

    Om jag skulle driva allt på samma så får jag ju batteri status(spänning) i skärmen på radion och det hade ju varit smidigt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Tjena! Jag kör gopro och den funkar att streama och spela in samtidigt dock ej fota. Men tänk på om du vill flyga i skymning eller natt så är gopro kass. Jag kör me lillkameran som följde med videolänken då det mörknar. Mvh / mathias

  3. #43
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nästa fundering, jag har ett gyro men på vilken kanal är det lämpligast att sätta det i min easystar?
    Har inte upplevt att den är mer känslig på någon kanal, vid flygning i vind så kan den lika väl skeva som stiga men vilket är viktigast att få bort vid fpv flygning?

    Och om jag sätter den på sidrodret vilken vinkel ska jag montera gyrot i? Platt som till sida eller stående som till skev?
    Har för mig att jag sett någon som monterat det i 45graders vinkel för bästa effekt.

    Går ju alltid att prova sig fram.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #44
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nu har grejerna kommit hem och videolänken är testad i vardagsrummet.
    Däremot så köpte jag ju 360graders servon till pan&til, dom stannar allstå där dom är då jag släpper spaken.
    Detta kan ju förmodligen både vara behändigt och krångligt så jag funderar om någon annan kör med det?
    tror själv att jag hade föredragit vanliga så jag kanske får byta.

    Någon som har synpunkter på om man ska använda vanliga eller roterande servon?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag har ne FunCub med gyro på skeven och det sitter monterat rent på skevlinjen. Det är en lite besynnerlig upplevelse att flyga den kärran efter att jag monterade gyrot. Så länge planet är horisontellt så går det rakt fram. Lutar man den så håller den lutningen. Bara att kurva på. Rätt så skumt faktiskt på en sån kärra. Men det funkar!

    Jag har inte provat montera gyrot snett, men det kan man ju prova.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  6. #46
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    tror jag monterar gyrot på höjd så slipper man oroa sig eller parera för eventuella dyg/stigningar.

    Sen ska jag prova med 360graders servona på pan&tilt, måste bara justera in radion för som det är nu börjar dom drifta iväg lite ibland och det vill man ju inte bråka med i luften.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #47
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    I helgen ska allt installeras i planet och premiärflygas är det tänkt.

    Mitt enda problem nu är inspelning av flygningen, lyckade ju beställa en video grabber för digital video så det funka inte alls
    Måste således skaffa nån annan, några tips?
    Har kollat runt men är osäker, skulle vara smidigt om man inte behövde dator till inspelning och det vore ju kanon om jag kunde köpa den i Luleå(bara 4mil hemifrån).
    Har dubbla utgångar på video mottagaren.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #48

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Gå till Teknikmagasinet i Luleå och köp en EasyCAP A/V-USB 2.0
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  9. #49
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hittade just den på deras hemsida och tror det blir så
    Då är ju det problemet löst snart och det blev ju inte så dyrt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  10. #50
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tänk bara på att du måste kunna stänga av gyrot när du ska landa (om du sätter det på höjden).
    Annars kommer gyrot att försöka hålla nosen i samma position när du drar av gasen.
    Det brukar inte bli så bra.

    Det går ju klart att dyka ner kärran när du ska landa, men är man inte van vid det så kan det vara lite klurigt...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #51
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Min easystar får jag redan dyka ner så det blir nog inget problem, gäller bara att vänja sig.

    Har nu provat video länken hemma med en snabb byggd liten robot och ja säger bara WOW! Även en tur runt lägenheten blir spännande!
    Blir dock i svart-vitt när man åkt runt för många väggar

    mina 360graders servon funkar inge bra alls till pan&tilt så dom komemr jag byta ut mot vanliga.
    Dom får för sig att "drifta" iväg hela tiden fast än jag försökt ställa in allt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #52
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nu är det test flygit med video länk!
    Riktigt roligt!

    Start och landning genomfördes visuellt men lite flygning gjordes med enbart video länken.
    Hade lillebror som "spotter" och det tar inte länge innan planet blir svårt att se.

    Blev bara flygning på nära håll vilket kändes lämpligt som första test speciellt med tanke på att det blåste ganska häftigt, riktigt besvärligt att styra planet från kameran med kastvindar i sidan.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  13. #53

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Tjena! Grattis till premiären jag genomförde min för nån vecka sen och gjorde även första landning med videolänk dessutom i mörker. Fungerade bra då vägen jag landade på syntes tydligt mot mörkare bakgrund.. Mäktig känsla då mab bara hörde planet närma sig utan att hålla ögat på det känns ovant o man tror man ska tappa det

  14. #54
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Blir nog en första fpv landning ikväll.

    Funderar på vad man ska använda för att måla planet? Eller ska man klä det istället?

    Är ju väldigt svårt att se mot himelen då det bara är grå/vitt. Skulle vela ha det i olika lysande färger, några tips?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #55
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Läste att Allmogefärg skulle funka fint så jag provar det.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #56

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Elapor och andra EPO-varianter är ofta svåra att måla. Det sägs att lexanfärg (för att måla RC-bil-karosser med) ska kunna fungera. Det är dock inte något jag själv har testat och verifierat.

    Annars är självhäftande film något som är beprövat på Elapor. Exempelvis reflextejp (Sök på Diamanttejp på Biltema.se) fungerar rätt så bra. Finns i blandade färger och blänker så man kan bli tokig. Väldigt bra för att lätt kunna hitta planet i luften på håll. Lägg det bland annat längs framkanten på vingen och fenan. Om du loopar eller svänger 360 grader så kommer solen att reflekteras i den och då blinkar det till ordentligt uppe i luften när planet är i rätt vinkel i förhållande till solen. Komplettera enklast med självhäftande (eller vanlig solarfilm el dyl.) flourescerande film på ovansidan av vingen och en mörk film på undersidan (gärna randig i breda fält med god kontrast mellan färgerna).

    Tänk på att det inte är någon egentlig nytta med flourescerande färger på undersidan eftersom undersidan ändå mest kommer att se grå ut på håll. Kontrasterande fält däremot kan hjälpa till. Se på hur F3B-kärrorna ofta ser ut som exempel.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  17. #57
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Okej. Tackar för tipsen!

    Då det blåst smärre storm här ikväll så blev det inge mera flygning men däremot ett räckvidds test på marken.
    1000m på marken var inget problem vid fri sikt, hade förmodligen klarat mer än så också men tiden tvingade oss att vara nöjd där.

    Är väl ändå helt okej med standard antenner?
    Skulle förmodligen bli bättre med planet i luften och mark antennerna en bit ovan backen.

    Läste någonstans att med 5.8Ghz så ska man rikta sändar antennen i planet rakt neråt undertill, kan det stämma?
    Detta skulle gälla en "omni" antenn och det är väl standard antennen?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #58

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Omniantennen är en vanlig rundstrålande antenn, ja!

    Att du vill rikta sändarantennen neråt under planet beror på att med 5,8GHz så studsar radiosignalerna på allt möjligt som är i vägen. Till exempel dina batterier, motor, servon, etc etc etc... Har du sändarantennen ovanpå och långt bak så kan du ha bra kontakt så länge du flyger bortåt eftersom planet inte är i vägen för signalen så länge du har rumpan mot dig, men när du vänder för att flyga hemåt kan du då tappa signal på grund av att den deflekteras av metallsaker i planet, mellan antennen och dig själv.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  19. #59
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0112.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	20924
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0113.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	66,0 KB 
Id:	20925

    Såhär ser min setup ut.
    (hoppas bilderna inte är enorma, är jättekass på att infoga bilder i foruminlägg)

    Att ha esc:t så nära video sändaren bekymmrar mig lite men det kommer troligtvis justeras till.

    Däremot har jag fortfarande jätte problem med att planet skevar(rollar) då det blåser lite och det blir väldigt besvärligt när jag flyger från kameran.
    Ska easy staren bete sig så eller är det mitt plan som är konstigt?
    Har CG exakt där den ska vara enligt monteringsanvisningen(krävdes 20g i stjärten med FPV utrustningen).
    Funderar starkt på att bygga in skevroder alt. montera gyro på sidrodret...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #60

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Är det balanserat i sidled? Det kan påverka! Att ett plan med bara sidroder skevar är inte ovanligt, framför allt med tanke på hur lite V-form den har. Kolla på RES-seglare (BluePhoenix, eller varför inte AVA) så ser du att de har omkring 20 grader effektiv V-form för att få dem självbalanserande och snällt svängande på sidorodret.

    Av alternativen skevroder eller gyro på sidrodret så skulle jag nog föredra skevroder.

    En sak till... Jag såg att din VTx-antenn lutar bakåt. Montera den hellre lodrätt i planflykt. Då riskerar du inte att få sämre mottagning på vägen hem.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-05-10 klockan 23:08.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. Lipo-world. Lite funderingar
    Av senmathal i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 22:09
  2. Lite funderingar kring FPV
    Av nestergaard i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 08:06
  3. Ännu en nybörjare.
    Av Niklas.R i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 22:33
  4. Lite komplicerade funderingar...
    Av Palleman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 18:41
  5. Lite funderingar på en .40 modell
    Av bink i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •