Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Lösa vikter i mitt flyg

  1. #21

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Det är betydligt bättre att ha en riktigt framtung kärra en en som är lite baktung. Den går iaf att flyga även om den blir lite trögare på alla roder. Behöver inte vara en nacktdel om man är nybörjare heller eftersom en sån kärra faktiskt blir stabilare. Sen finns det ju naturligtvis gränser där också.
    Lasta i vikt så att kärran lutar ordentligt framåt när du håller den ca 1/3 från framkanten på vingen så lovar jag att det fungerar sen kan du ju fintrimma senare när du fått lite koll på hur det fungerar!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  2. #22
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Ok. Upplever jag detta så tar jag ner kärran flyttar tyngdpunkten ett par cm bakåt och testar igen. Thanx.
    Ta det lite lugnt, inte ett par cm i taget, det kan snabbt straffa sig, snarare en halv till en cm i taget..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #23
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ah, perfekt!! Mätte igen, och kärran är ju snarare lite baktung, trots att balansvikten fallit lös. (Balansvikten kan förståss ha lossnat från någon fästpukt fram på kärran och under frakten och glidit till bakkroppen - det är kanske därför jag inte hittade något lim-märke).

    Vingen är fö. 165mm. 1/3 av det är 55mm. Mätte balanspunkten som nu ligger på 60mm. Enl. manualen ska balanspunkten ligga på 35 till 45mm från framkanten. Dvs. den är inte alls framtung, snarare 5-15mm baktung. Jag ser till att justera detta innan flygning, så att balansvikten ligger 45mm från framkanten.

    "Den förberedde överlever" ... som vi sa i lumpen... :-)

    Dåligt väder ute. Torr-träningen i FMS fortsätter !!

  4. #24
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Dåligt väder ute. Torr-träningen i FMS fortsätter !!
    Bra där!!
    Prova oxå att slå på lite vind i simmen, om det nu går i FMS:en, det är ju trots allt väldigt sällan vindstilla när vi flyger..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #25
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Phew. Ja, jädrar vilken skillnad det blev med vind! Tur att jag testade med det... Detta tog ner mig på jorden. Man får flyga mer på "reflex" när det är vind. Och nu förstår jag varför man ska flyga på viss höjd. Hux flux sticker ju planet iväg. Och att landa i motvind, förefaller vara ett måste...

    Flygning med Cessna i vind (youtube)

    Testade även den kärra jag kraschade för 3 år sedan. Lite synd att man inte testade simulator först... Så svår var den ju inte att flyga... :-/

    Flygning med SU-27 i vind (youtube)
    Senast redigerat av Evert den 2011-04-03 klockan 20:31.

  6. #26
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Wow. Har suttit och flugit med RealFlight G5.5 hela kvällen. Shiiiit. Det är fasen det roligaste jag gjort!! Damn, jag är ju helt biten av detta. Hoppas det blir fint väder till helgen. Och hyfsat vindstilla. Då ska jag testa mina färdigheter IRL.

    Till dess hinner jag nog få ytterligare 10 timmar i simulatorn. Till min glädje. Och frugans förtret... :-)

  7. #27
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    1....Damn, jag är ju helt biten av detta.
    2......Och frugans förtret... :-)
    1 Välkommen i klubben!!
    2 Ännu mer förtret lär det bli när du skaffar fler o fler plan, byggsatser som ska byggas o flygas med, osv...

    I början av min rcflyg-karriär, 2007, köpte jag en foamkärra som jag flög med varierad framgång i början, den blev ganska tung av allt lim till slut.. Efter att ha tränat en hel del i simulator samt hittat detta forum började det gå lättare med flygningen, men jag undrade nog lite varför alla skrev om alla sina olika plan, man behöver ju bara ett!? Nu vet jag bättre, med >15 plan ute i garaget, ständigt nå´t projekt på byggbordet samt en båt och en heli.

    Om det inte var så att jag skulle jobba i helgen hade jag kunnat erbjuda hjälp med premiärflygningen ute på Ekerö, men jobbar tyvärr dag hela helgen. Lyssna annars med jaka, http://www.rcflyg.se/forum/member.php/911-jaka , om du ev kan åka dit i helgen? http://vmf.nu/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #28
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Haha!! Jah, jag har redan börjat spana på nya plan. Blev helt frälst av den där Mustangen i simulatorn !! Men jag tänkte börja med min kärra. När jag behärskar den tillfullo får jag gå vidare. Fö. märkte jag att dom stora kraftfulla kärrorna, nästan var enklare att flyga än dom små lätta. Dom lätta hoppade och for om man ökade på vinden, medan dom stora kärrorna gick väldigt stabilt.

    Får väl återkomma, när det är dags att köra plånboken lite tunnare... Kan man få en bra kärra med bensinmotor och bra sändare för typ 10.000kr, eller måste man gå upp betydligt mer än så i pris? Känns ju lite obehagligt om man skulle krascha den...

  9. #29
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Den första utvecklingskurvan är väldigt brant, man lär sig massor på kort tid och genom att träna flitigt i simulator blir reflexerna snabbt bra.
    En stor kärra med bensinmotor är precis som du säger stabil även om det blåser litet, men samtidigt behövs rutin (mängder av riktigt flygning) för att du ska behärska nerverna när du flyger med en stor och dyr kärra. Dessutom ställer en stor kärra krav på korrekt installation och elektronik som är dimensionerad efter flygplanets storlek. Om du hamnar i en situation där du inte ser hur planet ligger i luften är det lätt att gripas av panik (paniken blir större ju dyrare planet är). I simulator finns inte den nervspänningen, så där kanske man reder upp det mesta, men i verkligheten kanske man inte fungerar så rationellt när paniken slår till.
    En 40 size-kärra (120–180 cm spännvidd) är tillräckligt stor för att klara av vind, men den håller även när landningarna inte blir perfekta. En bra sändare och ett 40-size flygplan tror jag kan vara bra när du vuxit ur din Cessna.
    Själv ska jag pressa nerverna denna säsong med ett av de mest svårlandade plan som finns (en GeeBee). Har redan ångest för första flygningen

  10. #30
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ja, jag förstår att det är en helt annan femma IRL. Nu kan man ju göra ett misstag och trycka på resettknappen. I verkligheten blir man av med ett stort och dyrt flygplan... Huh.

    Landningarna kan bli väldigt studsiga i ett stort flygplan har jag märkt. Lite samma upplevelse som när jag började lira "rise of flight" simulatorn. Man måste ha lagom litet gaspådrag, rätt anfallsvinkel, och sedan smeka ner planet. Sen märkte jag att det är samma som i simulatorn när man skulle landa, dvs. det är lätt att man landar "för sent". Då får man helt enkelt dra på och göra en ny inflygning. Men det är bara att träna. Det kommer så smått.

    Min favoritkärra när jag flyger i andra simulatorer är fö. Sopwith Camel. Underbar stjärnmotor som gör att man kan manövrera rejält under dog fights. Antar att det inte blir samma med ett modellflyg, men när jag vuxit ur min Cessna, ska jag försöka hitta en sådan modell. Eller nått annat... vi får se... skynda långsamt nu Evert, skynda långsamt...

    Flygning med Camel, med underbar musik från 80-talet (YouTube)

    Frugan satt fö. och körde i simulatorn en dryg halvtimme igår - hon tyckte det var skitskoj !! Väldigt bra tyckte jag.
    Senast redigerat av Evert den 2011-04-08 klockan 22:56.

  11. #31
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Frugan satt fö. och körde i simulatorn en dryg halvtimme igår - hon tyckte det var skitskoj !! Väldigt bra tyckte jag.
    Bra jobbat! Du kanske t.o.m får köpa henne en nybörjarkärra oxå!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #32
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ahhh, katastrof. Kom till skjutbanan. Lagom vind. Kastade igång flyget. Men när det flugit en halv meter la motorn av. Helvete. Räddade landningen hyfsat. Motorn var dock död. Tog lös batteriet, och satte i det igen. Motorn funkade igen. Kastade igång flyget, men samma hände. Så fort jag kastade planet, la motorn av.

    Planet klarade sig och jag fick öva på två nödlandningar. Men vad hände? Har testkört maskinen massa gånger på backen. Och då funkar allt. Och motorn fungerar när jag håller det i handen och dra på maxgas. Men så fort jag ska kasta igång planet dör motorn... Hmmm... Låg spänning, eller är det något annat som är vajsing? Laddade batteriet fyra timmar innan testflygningen. Och testkörde inte mer än någon minut.

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kan det vara någon kontakt som glappar?, Gör ett räckvidds test också med kärran, så upptäcker du eventuella problem på marken istället för luften

  14. #34
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jag gjorde ett test. Körde omkring med planet på baken. Då funkade det. Det är liksom när jag ska kasta det motorn lägger av. Skumt. Men jag har satt batteriet på laddning igen. Tänkte göra ett nytt försök sen. Annars är det antagligen nått glapp. Som du säger...

    Hehe, och jag som var så nervös och förväntansfull. 20 timmar i simulator. Och så damp den i backen det första som hände. Preciiiis som förra ggn... :-)

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Sånt händer alla .. är själv lika nervös varje gång jag går upp med mina edf kärror. Men det brukar släppa efter någon minut )
    Ta bara o andas lugnt och sakta innan några gånger, så ordnar det upp sig skall du se.

    Innan flygningen nu, så gå över kontakterna och kolla efter ev glapp

  16. #36
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Hmmm, batteriet blir inte varmt när jag laddar... nått skumt är det med strömtillförseln...

  17. #37
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Laddade batteriet en timme. For till skjutbanan.

    JAG KLARADE DET !!!

    Jag flög visserligen bara 5 minuter, sedan la motorn av. Men flygningen gick perfekt innan dess. Lugnt och fint. Sedan prövade till och mer hårda manövrer och dom satt. Sniffade på låg höjd och drog sedan på och steg brant, gjorde en immelman osv. Funkade bra. Landningen gick också perfekt!!

    Planet drog lite åt höger, men med trimning gick det rakt. Vid full gas ville nosen också stiga något, men vid 1/2 gas gick flyget fint. Dock misstänker jag att jag balanserat flyget lite hårt där fram, för planet uppförde sig inte som i simulatorn vid inflygning. Nosen kändes tung vid lägre farter. Jag ska kanske ta bak balanspunkten någon 1/2 cm och kompensera genom att balansera bakre rodret något. Får se... Men skoj var det i alla fall !!

    Dock så borde jag ta och köpa några fler batterier, så man slipper gå hem efter bara några minuter.

    Tack för all hjälp flygare !!

  18. #38
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om planet stiger när du gasar så ska du försöka rikta ner motorn cirka 2 grader (en bricka mellan motor och brandvägg i ovankanten).
    Helt rätt att flytta bak tyngdpunkten. Max 1/2 cm åt gången. Du gör det genom att fästa batteriet längre bak. Jag använder kardborreband för att fästa batteriet. Då kan jag enkelt flytta bak. När det är rätt ritar jag med spritpenna, så jag kan få rätt läge nästa gång. Vad är det för batteri?.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  19. #39
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Åhå, tack tipset!! Skall testa en bricka och mecka lite. Fasen, detta är ju skoj !!

    Det står Ni-MH 2/3A1000mAh 8,4V på batteriet. Säger det Er något? Finns det olika kvalité på batterierna? Typ nått som man kan ersätta det med som är bättre? I så fall ska jag köpa ett par st, så blir flygkvällarna längre.

  20. #40
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Det står Ni-MH 2/3A1000mAh 8,4V på batteriet. Säger det Er något? Finns det olika kvalité på batterierna? Typ nått som man kan ersätta det med som är bättre? I så fall ska jag köpa ett par st, så blir flygkvällarna längre.
    Japp, det finns bättre prylar, men då får du uppgradera hela drivlinan.
    Såg först nu att din kärra har gammeldags borst-motor och -reglage samt NiMh-ack.
    En borstlös setup med LiPo-ack är lättare, starkare och mer energieffektiv...du kommer säkert få tips om en bra setup snart, av nån som har el haft en slik kärra..

    Här är Rogers mycket matnyttiga sida om elflyg, läs och lär:
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    Senast redigerat av jocke1963 den 2011-04-10 klockan 23:05. Anledning: La till länk
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Lösa upp snabblim ..
    Av Keny i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 11:50
  2. Lösa upp gips?
    Av Thomas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 09:34
  3. lösa upp ca lim?
    Av Daniel L i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 19:17
  4. Mitt första FPV flyg
    Av nestergaard i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 22:39
  5. Felaktiga vikter från Hobbycity ?
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •