Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: MegaTest! 3st 70mm fläktar, 3 st motorer alla på 3 och 4 celler.

  1. #21

    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Jag skrev ju fel tidigare ang bästa lipo jag kört under 11 år (hightec) Jag menar såklart hyperions nyaste 45 c batterier. Dom klarar allt som påstås om dom och dem tappar inte många volt vid bara 25c uttag kan jag lova då jag tar ut ca 100a kortare stunder. Jag körde mina 2600mah 6 cells många flygningar hårt i fjol (4-7 min flygtid) och dom har nu legat hela vintern orörd utan att svälla en enda cell. Laddades upp till förvaringsvolt 3,8v per cell innan förvar i sval källare ca 10+. 0-4gr är ju bättre vid förvar men viktigast är volten som bör ligga runt 3,8v per cell även vid kortare förvar! Jag slutladdar dom jämnt till denna volt i slutet av dagsflygningen för det förlänger livslängden radikalt på cellerna!

    Till Unos vampire skulle dessa passa bra ,,,,,,,,,,,,,,, Hyperion G3 EX - 6S 4200mAh 45C

  2. #22

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Tack för Dina tips för mitt Vampirebygge. Magnus har beställt hem den här motorn för 6S http://www.megamotor.cz/v3/script/de...ge_id=lang_eng Den skall jag prova. Borde ge något vettigare strömstyrka med 1850 kv än 22/20/2E som har 2100 kv. Angående batteristorlek får jag se vad jag behöver tyngdpunktsmässigt. Enl forum skall den kunna flyga både fort och sakta eftersom den har stor vingyta. Jag kommer att göra en byggtråd när den är färdig och har flugit !!!! Kommer också skriva lite om orginalet som jag flög på F5 1966-67. MVH Uno.

  3. #23
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej Uno, min klubbkamrat har en Vampire. Den flög han med sveriges första egenhändigt byggda jetmotor i början av seklet. Om jag inte minns helt fel vägde kärran in på ca 10kg och motorn gav 6 kilos dragkraft
    Det är ju en konventionell vinge på den kärran som genererar mycket lyft. Borde inte ställa till med problem.

    Jag har lite bilder från mina olika motorkörningar med 90mm fläkt som jag bifogar. Har du bestämt dig för Wemo-fläkt? Hobbycity har en motor som är bra för dessa fläktar, HÄR inte så dyr heller och pallar med 6 celler.
    Tänk på när du testar hur du har ditt reglage inställt. Låg timeing --> Lägre effekt --> mindre värme! Inrunners skall generellt ha låg timeing! Vilken pulsfrekvens har du? 8kHz, 12kHz?

    Tänk på att värden som man får ut i en motorbänk är max vad just den setupen klarar. Då har man gynnsammast förhållanden. Det är dock inte säkert att just den kombon fungerar bäst inbyggt i maskinen. Där är det parametrar som insugsrörets längd, area etc som spelar roll och motorn försöker därefter kompensera för detta.
    Om du håller handen framför damsugarröret hemma så kommer motorn varva upp. Dock sjunker effektiviteten, det bildas värme mm. En motors Kv återspeglar vid vilket varvtal den skall jobba. Om man har tex fel insug så kommer motorn varva mer (eller mindre) än vad som är tänkt --> oeffektivt.

    BoostIII
    Jag förstår dina tankar och reflexioner kring EDF och Mega motorerna. Dock vill jag inte rekomendera folk de setuper du påvisar.
    De flesta av oss här inne vill ha en setup som fungerar tillfredsställande dag ut och dag in. Sen finns det alltid de av oss som går längre ut i envelopen för att testa, och är villiga att byta prylar då de brinner upp Hell yea, det finns tom folk här på forumet som dubblerar spänningen (antal celler) och flyger på som sen undrar "varför pajjade mitt reglage?"

    Har du gjort några motorkörningar med någon logger. Det vore intresssant att se tex från utläsning av reglage eller dylikt.
    Tumregeln med att man skall kunna hålla på motorn 5-10 sekunder efter avslutat race utan att bränna sig är förmodligen den bästa tumregel som finns. Om man genast bränner sig så går den för hårt. Är den kall lastar man den för lite.

    Mvh
    Marcus
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	35-36-1800 CY 6 cell.jpg 
Visningar:	356 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	20672

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-2e CY 4 cell.jpg 
Visningar:	369 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	20673

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-2e CY 5 cell.jpg 
Visningar:	351 
Storlek:	72,2 KB 
Id:	20674

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-2e CY 6 cell.jpg 
Visningar:	361 
Storlek:	73,5 KB 
Id:	20675

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-2e Wemo 4 cell.jpg 
Visningar:	354 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	20676

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-2e Wemo 5 cell.jpg 
Visningar:	346 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	20677

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-3 CY 5 cell.jpg 
Visningar:	349 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	20678

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-3 CY 6 cell.jpg 
Visningar:	349 
Storlek:	73,0 KB 
Id:	20679

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-3 Haoye 7-blade 6 cell.jpg 
Visningar:	356 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	20680

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-3 Wemo 5 cell.jpg 
Visningar:	358 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	20681

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-20-3 Wemo 6 cell.jpg 
Visningar:	350 
Storlek:	85,1 KB 
Id:	20682
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  4. #24

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej och tack!
    Fantastiskt med forum, det bara sprutar in råd och data. Jo jag har köpt en Midifan som jag tänker använda i Vampiren och jag har oxå den uppfattningen att grejorna skall hålla för bruksflygning. Ser att Du kört Midifan och 22-20-2E med max 5S och erhållit max tillåten ström. Jag fick ungf samma och med 6S sprang det upp till 90A. Så den Motorn skall jag inte använda på 6S. Länken till Din rekommendation hos Hobbyking fungerar inte. Menade Du den som heter Warhead? Finns en 1850 kv och en 1350kv. Jag har provat att ställa in låg timing men fick inte annorlunda värden. Vilken frekvens rekommenderar Du? Jag tror nog att luftintagen är ganska idealiska på Vampiren och som Du säger en stor rak vinge och med flaps för att bromsa i landningen borde oxå vara okritiskt.
    Tack för hjälp Uno.

  5. #25

    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Jag rek inte min settupp som jag plågar ut över 2000w ur 106g motor till någon, ingen annan toksetupp heller. Därimot uppger jag vad jag har för många vill gärna läsa om extremt snabba lätta setupper även i sverige. Jag har aldrig bränt en megamotor någonsin underligt nog trotts jag kört dom så hårt i flera år, det gäller bara att strikt följa torrtesten på backen (ej för het motor).
    Däremot rek jag inte att köra en Mega eller annan motor som bara väger 165g (22/20/ 2 till en 90mm fläkt om man vill ha en långlivad motor skalakärror. 1850kv är samma som jag rekk fast jag säger lägg till 50g på motorn (22/30 motorn 220g så slipper man tänka på kylproblem och kan ta ut över 2500w oim man vill och kan ligga åka på 800-1200W utan kylproblem. Om jag kör 22/20 motorn i bänk på 800w konstant blir den glödhet och ligger i överkant av max värme 1000w går inte alls mer än max 30sek innan jag bränner igäl mig. Så det gäller att man kan gå ner på 500w och fisflyga då o då med den motorn och ställa timingen låg. Kan vampiren flyga på 400-500w då o då är det ingen fara med att ta ut 1500w safe i pike med mega 22/20 1850kv. Megan 165g motorerna tål enlig mega 800w konstant men då bör dom sitta i fläkt.


    Mina tester av fläktar och motorer gjordes hårt från 2002-2006 då jag höll på starta sälja min egen fläkt så då inköptes många 60-70mm fläktar och motorer o fartreglage. Men pga sjukdom fick jag lägga ner hela skiten tyvärr. Men jag fick ut världens effektivaste och lättaste 60mm fläkt ivf (26g) som tål ca 700w. Några datalagrade uppgifter har jag inte på vare sig fläktar eller motorer men det kom fram tydligt vad som var överlägset i dragkraft vs amp in. Mina favoriter blev Mega motorer och castle creations fartreg även jeti är bra effektiva reglage. Men faktum är att dom billigaste skitreglagen i dag Kan är nästan lika effektiv som cc. Jag har kört dom billiga Mystery reglagen som man får ett 125amp för 300kr från ebay och jag är förvånad så kall dom går= effektiv. Men problemet är ojämn kvalle så man kan få ett skitreg som bara klatrar. Turnegy reglagen verkar väldigt prisvärda och fukna bra enlig vad jag läst (ej provat) så jag ska testa även ett sådant.

    Mega är ju inte bäst för både Hacker och lenher ger ju bättre bänksiffror i alla tester man ser (nya) men som sagt gör man om samma tester efter 100a flygningar så är risken stor att mega vinner. Generelt så är ju alla dyrare inrunners effektivare i fläktar speciellt ju minre och mer högvarviga dom är (färre tändpunker)

  6. #26
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Sorry Uno
    Här är länken till motorn. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=6526
    Om du vill läsa om den och fläkten från ChangeSun så finns de här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1187776

    Här finns också mycket matnyttigt...
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1427943
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  7. #27
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    862
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Marcus!
    Undrar bara om du fått upp motorn samt PM gällade CG på Hybridos.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  8. #28
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Marcus!
    Undrar bara om du fått upp motorn samt PM gällade CG på Hybridos.
    Helvete, skall kolla hybridos direkt.
    Motorn har jag inte hunnit än men det kommer i veckan...
    Mvh
    Ps, snart har du en bild :-)
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  9. #29
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    862
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Marcus!
    Undrar om du har gjort något test med the wild beast ännu?

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  10. #30
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard The Wild Beast by Hoffman

    Så, nu har jag äntligen motorkört Baua´s Hoffman Wild beast motor.
    Eftersom jag fruktade att denna skulle kräva rejäla doningar till reglage och accar så började jag lite försiktigt med 2 celler för att sedan åka till 3 och 4 celler.
    2-cells resultaten redovisar jag inte för de är ointressanta men resten kommer här:
    Alla tester genomfördes med CY 70mm fläkt med insugsring, utan utblåsrör, dvs 100%FSA

    3 celler


    Strömmen stabilt på 80 Ampere, ~30000 rpm, Airspeed 189km/h, Statisk dragkraft 1065 gram


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hoffman 3 celler1 sim.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	181,0 KB 
Id:	25525
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hoffman 3 celler1.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	119,0 KB 
Id:	25526


    4 celler körning 1, Här rusade strömmen på maxgas till nästan 120A!!! Varvet på bilden stämmer inte utan kommer från en peak från reglaget. Rätt värde är avläst värde...

    Ström 119 Ampere, ~50000 rpm, Airspeed 234km/h, Statisk dragkraft 1490 gram

    Jag var ganska säker på att saker och ting skulle explodera eller börja brinna under denna körningen. Skyddsglasögon etc är ett måste när man leker med såna här prylar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hoffman 4 celler1 sim.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	180,9 KB 
Id:	25527
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hoffman 4 celler1.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	120,6 KB 
Id:	25528


    4 celler #2
    Sista testet gasade jag upp till 100A, alltså inte riktigt fullt.


    Strömmen stabilt på 101 Ampere, ~47500 rpm, Airspeed 234km/h, Statisk dragkraft 1440 gram
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hoffman 4 celler2 sim.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	182,1 KB 
Id:	25529
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hoffman 4 celler2.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	111,6 KB 
Id:	25530

    Mvh
    Marcus

    PS, BAUA - PMa mig din adress
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  11. #31
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    862
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Motortest

    Hej Marcus!
    Jo jag har läst din test med största nöje, älskar denna text i testet "Jag var ganska säker på att saker och ting skulle explodera eller börja brinna under denna körningen. Skyddsglasögon etc är ett måste när man leker med såna här prylar" ha ha riktigt roligt. Kul att grejerna höll i alla fall och prestandan verkar det ju inte vara fel på. Men att köra fullgas på 4s, verkar var samma sak som att be om problem. Kan man dock behandla throtteln med respekt och inte kräma på för fullt, såg ju faktiskt prestandan riktigt bra och hanterbar ut. Att du sen testade den utan kona gör ju saken än mer intressant. Du kan behålla motorn och sätta den i något coolt framöver, blev lite ändrade planer för mig.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  12. #32
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Marcus!
    Du kan behålla motorn och sätta den i något coolt framöver, blev lite ändrade planer för mig.

    Hils
    Magnus
    Mäh, ger du mig motorn för att jag testade den... hahaha du är rolig du
    Stort tack ska du ha. Jag lovar att visa upp vad den monteras i

    mvh
    Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  2. 50mm fläktar
    Av mogge i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 07:25
  3. 70mm sniper
    Av uffe40 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 20:08
  4. Test av fläktar till 50mm-kärra
    Av Mr Z i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •