Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: MegaTest! 3st 70mm fläktar, 3 st motorer alla på 3 och 4 celler.

  1. #1
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard MegaTest! 3st 70mm fläktar, 4 st motorer alla på 3 och 4 celler.

    Japp, då har jag varit igång och testat lite olika setuper. Denna gången har jag kört 70 mm fläktar. Fläktarna som blivit testade är:
    • Wemo Minifan Pro
    • ChangeSun 70mm (Schuebeler rip-off) från X-flight.com.hk
    • WM 400 från Velocityrc.com

    De motorer som jag kört är följande
    • Littlescreamer JS1400, 4000Kv (Denna verkar vara svår att få tag på)
    • Cyclone Power CS480 3700 Kv outrunner
    • Cyclone Power CS480 4100 Kv outrunner
    • Hoffman Wild Beast, data på sidan 2!

    Jag körde alla motorer på 3 och 4 cells LiPo accar 4500mAh Nano-Tech men jag redovisar bara de resultat som är av värde för er läsare. Utrustning för att mäta alla data är Eagletree eLogger V3 som jag mäter ström, spänning, varv och lufthastighet med. Ingen insugsring eller utloppsrör var monterat förutom en körning med WM400 fläkten då utblås monterades. WM 400 fläkten körde jag enbart med JS1400 motorn. Denna setupen flög jag med i min 39a och används därför enbart som referens till de de två övriga fläktarna.

    Nedan syns velocity fläkt med utloppsrör i jiggen. CS till vänster, Wemo till höger.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0139.jpg 
Visningar:	667 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	20095




    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0143.jpg 
Visningar:	792 
Storlek:	29,2 KB 
Id:	20094











    Nu kör vi! Först ut är WM 400/JS1400 kombon. 3 celler

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JS1400-400kv-VelocityRC fan-3cell #1.jpg 
Visningar:	663 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	20099



    4 celler

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JS1400-400kv-VelocityRC fan-4cell #1-instrument.jpg 
Visningar:	591 
Storlek:	83,2 KB 
Id:	20097
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JS1400-400kv-VelocityRC fan-4cell #1.jpg 
Visningar:	593 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	20098



    4 celler och utloppsrör


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JS1400-400kv-VelocityRC fan-4cell #2 with thrusttube-instrument.jpg 
Visningar:	622 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	20096



    Sen blev det dags för CS-480 3700kv motorn att bekänna färg! 3 celler / Minifan Pro
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-3700kv-Minifan-3cell-#1.jpg 
Visningar:	595 
Storlek:	83,1 KB 
Id:	20102



    4 celler / Minifan Pro

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-3700kv-Minifan-4cell-#1-instrument.jpg 
Visningar:	593 
Storlek:	91,1 KB 
Id:	20104
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-3700kv-Minifan-4cell-#1.jpg 
Visningar:	562 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	20103



    Körning #2

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-3700kv-Minifan-4cell-#2-instrument.jpg 
Visningar:	598 
Storlek:	84,1 KB 
Id:	20100
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-3700kv-Minifan-4cell-#2.jpg 
Visningar:	618 
Storlek:	78,9 KB 
Id:	20101

    Efter detta byttes motorn och fläkt. Nu visar jag CS-480 4100Kv motor och CS fläkt: 3 celler

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-4100kv-CS-fan-3cell-#1.jpg 
Visningar:	595 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	20105



    4 celler
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-4100kv-CS-fan-4cell-#1-instrument.jpg 
Visningar:	560 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	20109
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-4100kv-CS-fan-4cell-#1.jpg 
Visningar:	581 
Storlek:	86,5 KB 
Id:	20108
    Så här kan det gå när man har fel setup på sitt reglage. Här är timingen satt för låg.

    Nu samma 4100kv motor men med minifan Pro: 4 celler

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-4100kv-minifan-4cell-#1-instrument.jpg 
Visningar:	590 
Storlek:	84,5 KB 
Id:	20106
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CS480-4100kv-minifan-4cell-#1.jpg 
Visningar:	567 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	20107



    Vad är då slutsatserna? Minifan verkar fortfarande vara den fläkt som är bäst optimerad. Den ger markant mer statisk drakgraft såväl som utloppshastighet. ChangeSun fläkten ger liknande data men belastar motorn mindre, dvs för att komma upp i minifan prestanda behöver man gå ännu högre i Kv på motorn. Velocityfläkten trodde jag skulle ge mer. Den kraften som den levererade i min JAS 39 var mer än tillräckligt. Setupen med JS1400 motorn är dock en riktigt batterikrävare med sina nästan 100 Ampere. Nu visar ju dock inte detta test något om hur fläktarna passar i olika maskiner. WM400 skall tydligen inte ha några som helst problem med riktigt långa insugskanaler. Sen påverkas alla fläktar av ram-effekten, alltså den luft som i fart pressas in mot fläkthjulet. Detta var enbart ett test som jag gjort för er. Har ni frågor så fråga på :-) Mvh Marcus
    Senast redigerat av marell01 den 2012-01-04 klockan 19:11. Anledning: mer motorer
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  2. #2
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard 70mm SAPAC Gripen

    Hej Marcus!
    Riktigt kul att se skillnaderna på mätningarna.
    Jag kommer att använda mig av dom när jag ska motorisera
    den alldeles för några minuter sedan beställda SAPAC Gripen.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  3. #3
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tjena Baua,
    Den kärran är fin! Vart köpte du den? Pris?
    Jag skall göra lite mer tester med minifan och några mega-motorer.
    mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Som vanligt snyggt jobbat och presenterat. Skall Du prova Minifan och den Megamotor som Magnus säljer till Draken? Jag köpte en fjädervåg i Ullared så jag skall kolla dragkraften på mina Drakar med motorerna installerade. Använde Du Midifan och Magnus Megamotor till Din JA37:a?(0ch hur många celler). Har Du några värden på det? Jag funderar över fläkt och motor till min Vampire. MVH Uno.

  5. #5
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Gripen

    Hej Marcus!
    Köpte den här ifrån, du får slå på 64$ i transport
    http://www.homenhobbyshop.com/index....55&product=248
    Jag har en Hoffman magnetics Wild Beast avsedd för en 70mm EDF 4880Kv som tydligen ska vara riktigt snabb i rätt fläkt, om du vill kan jag skicka upp den till dig, så kan du göra en test på den också om du vill. Den ska tydligen vara en riktigt Amp tjuv också, skulle vara kul att se om det stämmer.

    Hils
    Magnus


    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Tjena Baua,
    Den kärran är fin! Vart köpte du den? Pris?
    Jag skall göra lite mer tester med minifan och några mega-motorer.
    mvh
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  6. #6
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    För fan, den vill jag testa!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  7. #7
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Marcus!
    Jag plockar ihop den och skickar den till dig?
    Lägger ett bidrag i kartongen, så du kan skicka tillbaka den.
    Ska bli kul att se resultatet.

    Hils
    Magnus

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    För fan, den vill jag testa!
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  8. #8
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Marcus!
    Jag plockar ihop den och skickar den till dig?
    Lägger ett bidrag i kartongen, så du kan skicka tillbaka den.
    Ska bli kul att se resultatet.

    Hils

    Magnus
    Tjena,
    Ingen motor har dykt upp än? Hoppas den inte har försvunnit på posten
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  9. #9
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Marcus!
    Blev tvungen att sticka i mellan med ett Mallorcabesök, men jag är hemma nu och motorn ligger i sin kartong för skickning.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  10. #10
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Marcus!
    Motorn är skickad

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  11. #11
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Marcus!
    Motorn är skickad

    Hils
    Magnus
    Kanon, då vet jag vad jag skall göra i påsk
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Jag kan bidra med en våldsam motor/fläkt setupp som jag kör i min Jas sapac den lilla jasen som bara har ca 60cm i spänvidd.

    Jag kör Mega motorer för det mesta då jag funnit ut att dom är oförstörbara trotts överdrivet amp/volt in och dom håller sig effektiva även efter strömvåldtäkter.

    Jag har en liten mega 16/20/2 3100kv 106g satt i en av dom bästa fläktarna jag kommit fram till HET 6309 70mm.
    Till detta sopar jag på otroliga 6cell lipo av bästa kvalle Hyperion G3 45c 2600mah som kan laddas (5c)

    Den ger då strax över 2200watt pike men det går bara hålla fullt gärn i en fullgas pass och sedan vila på 1/4 gas i några svängar så man kan kalla det för afterburner effekt.
    Normalt kör man högst in 800-1000w i en sådan motor och då kan man köra hur hårt man vill.
    Jasen väger bara strax över kilot så jag kan lova att det går undan på fullt gärn och vertikalförmågan är just rocket..

    Jag har kört 50-70mm fläktplan i flera år nu och har kommit fram till dom bästa prisvärdaste motor /fäktarna.

    nr 1. Het fläkten 70mm pga ljudet och stigningen något mer än vemo mini. Det verkar som Het fläkten kan ge högre toppfarter om man har en snabb kärra (ej jas eller andra deltavingade)

    2. Wemo minifan och lillebror 50mm är lika bra och är lika välbalancerade som Het fläktarna.

    Fler fläktar i plast nämner jag inte ens då dom ligger långt efter wemo och Het i prestanda och balace + stryktåliga. Både Het fläkten och wemon tål 2000watt rätt länge men på egen risk såklart.

    Det är bara shubeler fläkten i kolfiber som kan mäta sig med dessa men då kostar den skjortan. Wasa kolfiberfläktarna tycker jag går värdelöst och lever om.

    Motorer finns bara mega för mig då dom tål vansinnig effekt över spec och magneterna håller styrkan trotts överhettning flera ggr. Dom ger inte bästa effektivitet men behåller sin effektivitet i åratal vilket nästan inga andra gör.

    Jag kör också minst 6celler pga att det är effektivas helt enkelt,,Man kan då köra mer watt genom motorerna utan att dom går väck och fartreglagen kan vara mindre och går kallare
    Senast redigerat av Boost III den 2011-04-25 klockan 07:01.

  13. #13
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    Jag kan bidra med en våldsam motor/fläkt setupp som jag kör i min Jas sapac den lilla jasen som bara har ca 60cm i spänvidd.

    ...

    Jag kör också minst 6celler pga att det är effektivas helt enkelt,,Man kan då köra mer watt genom motorerna utan att dom går väck och fartreglagen kan vara mindre och går kallare
    Tack för bra info!
    Jo, Het kan dra så mycket som 10 A mer än Wemo på samma setup.

    Visst menar du med ditt sista stycke att du hellre kör 6 celler och då går ner i Kv för att få ut XX effekt (W) Istället för att ha en Högvarvig motor (Mycket Kv) och tex 4 celler som tillsammams ger samma effekt som första setupen!?

    Bara ett förtydligande så att inte folk börjar hänga i 6-cells accar i vad som helst... Dock blir det fräna rökeffekter :-)
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Tack för bra info!
    Jo, Het kan dra så mycket som 10 A mer än Wemo på samma setup.

    Visst menar du med ditt sista stycke att du hellre kör 6 celler och då går ner i Kv för att få ut XX effekt (W) Istället för att ha en Högvarvig motor (Mycket Kv) och tex 4 celler som tillsammams ger samma effekt som första setupen!?

    Bara ett förtydligande så att inte folk börjar hänga i 6-cells accar i vad som helst... Dock blir det fräna rökeffekter :-)
    Ja man går ner i kv och upp i volt för mindre förluster i värme och man slipper grova kablar så viktökningen kan bli nästan + - 0 mot en färre cells setup. Några gram mer får man räkna med då man kan behöva sep batt för mottagare.

    Jag glömde nämna Alfas 60mm fläkt med den blå 5 blads fläkten,,,den är också stennbra balancerad och effektiv i klass med wemo. Jag kör den på 600- 630w då kör jag en 48 g mega 16/15/? på 6celler 1500mh i små kärror. Motorn håller i all evighet trotts detta något höga effektuttag på så låg motorvikt.

    När jag tar ur vansinnes effekt ur motorerna bygger jag om fläktarna en aning, slipar hål överallt i plasten runt motor så den får maximal kylning. I Jas planet där jag tar ur över 2000w på 106g motor sitter motorn helt ute i det fria. Jag har bara Het fläkten och egenbyggd hållare och vener för motorn inget fläkthus,,, fläkten tätar direkt ut mot flygplanskroppen. Då får motorn all den kylning den kan få + att det blir ett lätt bygge.

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Mycket intressant inlägg BoostIII. Om man läser rcgroups om EDF så handlar det bara om speed och då ofta med brända motorer och fartreglage som resultat.
    Prylarna är såpass dyra så man förväntar sej att kunna bruksflyga ett antal pass. Jag har själv bränt någon motor och fartreglage i min första EDF Twister. Jag har nu testat med en enkel fiskevåg alla mina kärror och kommer inte i närheten av de värden man kan läsa på rc-groups. Jag har kört 2 J34 med Lander 70 mm fläktar och en J35 med Landerfläkt och en med Minifan och Mega 16EDF och min Twister har nu en Landerfan oxå. Jag har använt 2X2S 3300 30-40S Turnigny. Alla ger ca 1kg dragkraft och drar mellen 55 0ch 60A på fulladdade ackar. Räcker denna dragkraft? Min tyngsta J34 väger drygt 1700 gram och den kan komma in med låg fart och göra en looping direkt dvs drag/viktförhållande på 059. Mina tunga Draken har mycket motstånd när man drar G och skulle behöva lite mer power. I min Twister har jag bytt från Minifan och Typhon 2/20W som gav 0,6 kg drag till Landerfläkten som ger 1,1kg drag. Jag var väldigt nöjd med prestanda med Typhonmotorn, men med Landerfläkten går det nästan otäckt fort på fullgas. Med andra ord behöver man inte dragkraft/viktsförhållande 1:1 eller mer för att flyga skalriktigt. Nu håller jag på att sätta ihop en J28B Vampire med Midifan (90mm fläkt) och har hamnat lite i motorträsket. Vad skall jag ha för att få vettig ström (under 70A) med 6S? Någon som har erfarenhet?

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Mycket intressant inlägg BoostIII. Om man läser rcgroups om EDF så handlar det bara om speed och då ofta med brända motorer och fartreglage som resultat.
    Prylarna är såpass dyra så man förväntar sej att kunna bruksflyga ett antal pass. Jag har själv bränt någon motor och fartreglage i min första EDF Twister. Jag har nu testat med en enkel fiskevåg alla mina kärror och kommer inte i närheten av de värden man kan läsa på rc-groups. Jag har kört 2 J34 med Lander 70 mm fläktar och en J35 med Landerfläkt och en med Minifan och Mega 16EDF och min Twister har nu en Landerfan oxå. Jag har använt 2X2S 3300 30-40S Turnigny. Alla ger ca 1kg dragkraft och drar mellen 55 0ch 60A på fulladdade ackar. Räcker denna dragkraft? Min tyngsta J34 väger drygt 1700 gram och den kan komma in med låg fart och göra en looping direkt dvs drag/viktförhållande på 059. Mina tunga Draken har mycket motstånd när man drar G och skulle behöva lite mer power. I min Twister har jag bytt från Minifan och Typhon 2/20W som gav 0,6 kg drag till Landerfläkten som ger 1,1kg drag. Jag var väldigt nöjd med prestanda med Typhonmotorn, men med Landerfläkten går det nästan otäckt fort på fullgas. Med andra ord behöver man inte dragkraft/viktsförhållande 1:1 eller mer för att flyga skalriktigt. Nu håller jag på att sätta ihop en J28B Vampire med Midifan (90mm fläkt) och har hamnat lite i motorträsket. Vad skall jag ha för att få vettig ström (under 70A) med 6S? Någon som har erfarenhet?
    Har du en projekt tråd?

    Hur mycket väger vampiren och är insugen helt skala riktiga? Ju mer skalaenliga insug dessto mer pulver måste man ha. Men du har ju en av dom bästa fläktarna som tur är och vampiren har relativt korta insug som tur är. Kan du tänka dig fuskinsug under planet nära fläkten kan du också komma undan med en lättare drivlina (mindre watt). Så beskriv planet och gärna någ bild så man ser insuget eller lite mått på insugen så ska vi nog hitta en bra settupp. Om du har råd så sattsa på mega 20 serien för då håller motorn livet ut både i strömstryk och störtning (helt kappslad i stål) axel går inte kröka heller då den är gjort i 5mm silverstål. Jag har en 165g 2800kv mega 22/20/x serien och den tål konstant 1000watt i fläkt men jag kör upp den till mer än 2000watt i pikar. 1000watt i en 90 fläkt kan man åka rätt skapligt fort med i en vampire men nog skulle man viljat ha lite mer än 1500w ändå
    Senast redigerat av Boost III den 2011-04-23 klockan 21:41.

  17. #17
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Hej!
    Som vanligt snyggt jobbat och presenterat. Skall Du prova Minifan och den Megamotor som Magnus säljer till Draken? Jag köpte en fjädervåg i Ullared så jag skall kolla dragkraften på mina Drakar med motorerna installerade. Använde Du Midifan och Magnus Megamotor till Din JA37:a?(0ch hur många celler). Har Du några värden på det? Jag funderar över fläkt och motor till min Vampire. MVH Uno.
    Tjena Uno, jag såg att jag missat att svara på dina frågor. Jag har gjort massor med olika tester på olika 90 mm setuper. Just nu sitter jag dock inte vid min dator och kan således inte bifoga datan från dessa tester. I min JA37 viggen byggtråd har jag ett inlägg som heter motorbyte. Läs det så länge, både CH-fläkt, wemo, Megamotorer och Hobbycity dito testade.

    Mvh
    Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej! Tack för Ditt svar Marcus. Kanon med ett bra med bibliotek. Jag lånade alla AH och läste Dina fina reportage om JA37 och fann där att Du kommit fram till liknande saker som jag gjorde mycket senare. Jag hade tänkt använda den setup som Magnus rekommenderade till sin Vigg dvs Midifan med Mega 22/20/2E. Han kör med 4Si sin lätta Viggen men motorn skulle tåla 6S. När jag körde i provbänk med 6S visade den sej dra 90A och den skall tåla 70. Magnus har nu ändrat på sin hemsida så att det rekommenderas 4-5S till den motorn. Jag testade med 5S och då drog den 63A. Magnus har nu haft kontakt med fabriken och beställt hem ett par motorer som skall passa för 6S. Skall bli spännande att se. MVH Uno.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej Boost III och tack för Ditt erbjudande att hjälpa till. Vampiren kan Du se här http://www.jetarrows.com/vampire/page.phtml?lg=en. Väldigt fin finnish men en påver byggbeskrivning på tyska. Det finns en del byggtrådar på r/c forum men man blir inte riktigt klok på några bra motorval. Det är bara hög fart som gäller med höga strömstyrkor och problem som följd. Vampiren har triangulära luftintag som är 85X65 mm stora per styck vilket borde ge en total inloppsarea av 55 kvadratcm. Luftintagen är föredömligt jämna och korta i glasfiber. Utloppsdiametern skall vara 7,5cm. 6S 4000-5000 mah tänker jag mej och med infällbara ställ och flaps kommer vikten nog inte att understiga 3 kg så jag tror att upp mot 1500 W vore lämpligt. Cheaterholes är inte aktuellt.
    MVH Uno.

  20. #20

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Hej Boost III och tack för Ditt erbjudande att hjälpa till. Vampiren kan Du se här http://www.jetarrows.com/vampire/page.phtml?lg=en. Väldigt fin finnish men en påver byggbeskrivning på tyska. Det finns en del byggtrådar på r/c forum men man blir inte riktigt klok på några bra motorval. Det är bara hög fart som gäller med höga strömstyrkor och problem som följd. Vampiren har triangulära luftintag som är 85X65 mm stora per styck vilket borde ge en total inloppsarea av 55 kvadratcm. Luftintagen är föredömligt jämna och korta i glasfiber. Utloppsdiametern skall vara 7,5cm. 6S 4000-5000 mah tänker jag mej och med infällbara ställ och flaps kommer vikten nog inte att understiga 3 kg så jag tror att upp mot 1500 W vore lämpligt. Cheaterholes är inte aktuellt.
    MVH Uno.
    Otroligt fin kärra!! Jag blev själv sugen när jag ser hur kort och rakt insug/utblås den har,,,den kommer bli väldigt effektiv. I detta fall när kärran väger garanterat över 3kg skulle jag inte vågat åka en 20 motor som bara väger 165g!! Den motorn i en 90 fläkt och den kärran skulle behöva ligga och svettas på minst 800w hela tiden och ofta över 1200watt utan vila ,,det innebär värme utan dess like. Nog för att jag pikar den motorn över 2500w men då kyler jag av den rätt ofta pga lätt plan (1,5kg) .Jag skulle tveklöst satt i en Mega 22/30/2 som ligger strax under kv som 22/20 2e motorn har. 22/30/2 motorn ligger på 1900 1950kv eller vad det nu var (kolla länk) och väger över 220g. Blir man inte nöjd med effekten på 6 celler kan man lugnt öka cellerna till hur många man vill (nästan typ 8) för motorn tål 2500watt och minst 35volt om man nu vill. Viktökningen mellan motorerna är inte mycket att haka upp sig på i en så här tung kärra. Den motorn kommer gå iskall på 800-1000w och effekter uppimot 2500w som pike kommer inte vara några problem alls om man vill öka till 7-8celler. Jag gissar den drar 70 amp med hyffsade 4000mah batterier. 5000mah är onödigt tungt 3800mah duger också och du bör få ut ca 7 min blandad åkning på 3800 mah

    När jag kollar om motorn pallar den effekt jag proppat in i den så kör jag simulerad torrflygning på marken/bänk och ser till att kunna komma åt motorkroppen. Sålänge jag kan hålla i motorn i ca 4 sek utan att bränna bort skinnet är det ok och motorn håller i evighet. Man kan såklart mäta med lasermätare också. Uppe i luften kyler det bättre än i bänk pga att man får fartvind in i motorn men det gäller att inte köra hårdare i luften än man satt som max gräns

    ihttp://www.megamotor.cz/v3/script/default.php?&sid=3369dffda838d7d158c251c2d8466c9a& page_id=lang_eng bänk
    Senast redigerat av Boost III den 2011-04-25 klockan 06:24.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  2. 50mm fläktar
    Av mogge i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 07:25
  3. 70mm sniper
    Av uffe40 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 20:08
  4. Test av fläktar till 50mm-kärra
    Av Mr Z i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •