Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Jas 39 1:18

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Jas 39 1:18

    Hej allihopa!
    Är ledig från jobbet i nio veckor efter en operation och har minst sagt tid för att bygga kul saker.
    Har beställt en Jas av Marell men satte igång ett litet miniprojekt så länge

    Som alltid börjar det simpelt, tänkte att en enkel depronmodell av Jasen skulle göra mig lite familjär med flygegenskaperna och att det skulle gå fort att knåpa ihop en sådan.

    Men men.. allt tar sin tid... och med tanke på att jag aldrig kan hålla mig till grundritningarna så blir det en hel del modifikationer.

    Laddade ner en ritning från parkjets.com och satte igång
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6217.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	55,5 KB 
Id:	20153

    Bestämde mig för att sätta en fläkt i istället för skjutande propeller. Vips försvann en massa plats för elektroniken i kärran...

    Flat vinge enligt ritning,.. fult enligt mig... göra om... samma med carnaderna.

    En enkelt kostnadskalkyl,..hm.. jo men det kan det vara värt..
    Efter några dagars byggande hade jag beställt grejer för nästan 5000:-.(inte bara till denna kärran dock). phu.. det större projektet kanske blir liggandes ett tag.

    Här kommer lite bilder från bygget
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6219.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	26,8 KB 
Id:	20154Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6221.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	20155Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6229.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	29,9 KB 
Id:	20156Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6232.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	38,0 KB 
Id:	20157Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6233.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	32,1 KB 
Id:	20158Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6234.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	27,3 KB 
Id:	20159

    Efter några dagar väntan kom fläkten. En wemotec 50mm, motor blev en Emax 2030-19 KV 5100.. Det är nu "problemen" börjar. Motorns fläns på framsidan som skall träs igenom fläkten var för bred. Brotchade upp hålet så motorn fick plats men då blev det inte mycket material kvar innan skruvhålen.. De sitter djädrigt tight mot motorns kant.. någon halv mm kanske.. Har dock provkört motorn i handen och det känns inte som om vridmomentet skulle ställa till problem.. men värmen kanske?? Enligt säljaren av motorn var denna testkörd i just en wemotec 50mm fläkt så det borde fungera.. Skruvarna till motorn var naturligtvis av konstig modell och med fasade huvuden. Hade inga som passade med slät kant utan testmonterade.. Det skulle jag aldrig ha gjort.. Nu får jag inte loss motorn, fläkten sitter som berget!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6239.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	38,1 KB 
Id:	20160
    Ni som kan detta med fläkt,.. jag gjorde en intake lip av depron som jag lackat hårt.. Hur funkar detta egentligen..behövs en sådan när motorn sitter innuti kroppen?

    Monterade in gyron i vingarna,.. har aldrig provat detta förut så det skall också bli spännande!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_6242.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	29,3 KB 
Id:	20161

    Idag skall fläkt och motor limmas på plats och överdelen på modellen färdigställas...

    Fortsättning följer...
    Senast redigerat av Challer den 2011-04-06 klockan 12:51.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •