Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: Hjlp med inkpslista fr 2 st EDF samt radiostyrning.

Standard Hjlp med inkpslista fr 2 st EDF samt radiostyrning.

Hej,

Vldigt mycket newbie och jag ska inte ens ha grejerna till ett flygplan utan till ngot mer landbaserat, typ ldbil och isjakt. Nr jag var liten (typ 20 r sedan) hll jag p med lite btar o flygplan men jag ser nu att det verkar vara nya tider

Jag vill bygga ett "system" som ska fungera s hr...
    En enkel radiostyrning fr enbart fartreglering. Tnk en gammal Scalextric bilbana med en s'n dr tumgreppskontroll. Finns sdana i radiostyrd variant? Antar att en vanlig 2-kanalig funkar med annars. Den behver bara ha ett par meters rckvidd.

Radiostyrningen ska, med 1 kanal, styra 2 st kraftiga flktar med ungefr samma varvtal (inte viktigt att det r exakt samma varvtal). Jag har sett att man kan kpa flktar och motorer men jag behver ven veta var jag fr tag i ngot som man kan bygga in flkten i samt fsta den p ngot stt. Jag behver ven ngon form av lda fr att bygga in mottagare, fartreglering samt batterier och annat som kan tnkas behvas.

Skulle vara evigt tacksam om ngon tminstone vill peka mig i rtt riktning fr jag vet inte ens var jag ska brja leta ngonstans och vad jag behver fr grejer fr att f ihop allt.

Med vnlig hlsning
    Kalle

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Kanske blir lttare att hjlpa dig om du avsljar lite mer om projektet...? Typ av fordon (svvare mnne?), storlek, vikt, fartbehov osv...?
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

OK. Jo, jag har tnkt att testa lite olika grejer bara fr skojs skull men vi kan vl brja med en isjakt modell mindre men stor nog att bra en mnniska. Ca 85 kg p is/sn allts.

Tror jag behver kombinerat ngon hstkraft eller 2 fr att f saker att rra p sig. Rcker effekten? Hur lng tid kan man kra med "normalt" batteri och normalt gaspdrag?

Tnkte hlla mig till elmotorer frst och frmst d jag vill t enkelheten men kan tnka mig andra alternativ i fall det inte finns s kraftiga elmotorer & batterier i rimlig storlek. Batterierna behver inte vara ltta d dom inte ska flyga men det r ok om dom r sm. Jag vill ha turbin/flkt och inte propeller fr att kunna montera enkelt. 2 st ska det vara som sagt.

Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

Standard

Ok, ngra el flktar som ska klara att driva ett sdant fordon kan bli lite svrt. Men framfr allt svindyrt, hur mycket hade du tnkt att lgga ut?
    Vad menar du med vanliga batterier? Jag gissar p 12v bilbatterier. Vilket bara de kommer vga en hel del. Du fr rkna med om det rcker med sammanlaggt 30kg tryckkraft att du ska ha ut 400A kontinuerligt och ca 60V.

Du fr nog bita i det sura pplet och kra med propellrar. De klarar att ge mer dragkraft och de r ju gjorde fr lgre hastigheter.
    Med proppar s skulle nog ven vra vnner kineserna hjlpa till.
    glm inte bilder och filmer

MVH
    Daniel L

Standard

Budget p hur mycket ?

Standard

Tnkte s hr: Om friktionskoefficienten fr skridskor r ca 0,05 s blir ju ndvndig dragkraft fr en 80 kg person ca 4 kg. Vad jag har frsttt s finns det flktar som klarar nt liknande (2 kg * 2 st).

Jag jmfr nr jag kitesurfar. Under vissa frutsttningar kan en kite dra en 100 kg snubbe rakt upp i luften. Frmodligen r det d mer n 100 kg dragkraft. Men under vanlig cruising gissar jag att det inte r mer n 20-30 kg dragkraft. Har inte testat med skridskor men de som har testat har sagt att det d i princip blir fr mycket kraft.

Frmodar att jag behver ngon av de strsta flktarna o motorerna och undrar om man kan komma upp i 1-2 kg dragkraft eller mer med sdana? Vill inte kra med bilbatterier utan med sdana som r mnade fr modeller. Vill hlla allt litet.

Budget? Har ingen egentlig grns men jag letar bland standardsortimentet och hoppas det ska rcka. Vad fr man fr 5000? 10000?

Tack fr ert intresse i frgan!
    Senast redigerat av hydrolift den 2011-04-06 klockan 20:39.

Standard

Det lter som et interresant projekt.
    Fast jag r ngot tveksom till om du fr en vettig penge, skulle kunne f bra effekt fr att det blir vettigt att gra. Jovisst gr att f ut 4kg utan problem. Men tror du verkligen det rkker ?
    Du isfall br kolla p en 120 mm flkt. och 12-14 cell setup. Och med dobbelte flkter i den storlek, med batteri m.m. D liggar nrmera 20.000,- n 10.000,- Fr 4-8 min joyride. Men hey, jag r fdt pessimist, kanske nogn annan tyckar annarlunda.

Good luck med projektet !

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Kr med Turbin istllet d! Lika dyrt om inte dyrare n feta edf-setuper, men sknare ljud!
    http://www.jetcatusa.com/
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

Lite mindre dragkraft kan jag leva med men 4-8 min brinntid r fr lite. Hade frn brjan tankarna p gldstiftsdito och jag kanske borde terg till det... Mer effekt och lngre antar jag.

r jag fortfarande i rtt forum nr det gller gldtiftsmotorer och flktar? Finns det ngt bra kit som ger sg 5-10 kg dragkraft stycket? Var ska jag leta?

Reg.datum
    Jan 2011
    Inlgg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

Standard

"Grejen" med flktar r att de ger hastighet men inte dragkraft, om du frstr vad jag menar. En flkt snurrar med vldigt hgt varvtal och ger hg hastighet p utluften, vilket ger en hg potentiell hastighet, men man fr inte s mycket statisk dragkraft, vilket gr att accelerationen blir frhllandevis lngsam och man mste ha ganska stora/arga prylar fr att det ska "rra p sig". Ska du accelerera 80kg med 4kg dragkraft kommer det att bli en rtt hygglig "startstrcka" och om du ska svnga s kommer ju farten att minska en hel del och du kommer att f "brja om".
    Att anvnda propellrar knns som en betydligt enklare/billigare lsning. Nackdelen med propeller r ju att diametern blir strre, men ska man inte upp i helt extrema varvtal s r det nstan ett mste fr att f lite mer statiskt drag. Du kommer d att f en setup som r mindre trstig (lngre krtid) och kostar mindre n motsvarande EDF-setup. DF med gldstiftare r det inte s mnga som kr lngre och (och nu gissar jag lite) anledningen till det r nog att elmotorer r mer lmpade eftersom de kan varva mycket mer.
    Tror du att det rcker med 1-2*2kg (jag tycker det lter vldigt lite) s gr det att lsa med EDF. (Nu ska jag tillgga att jag sjlv r ganska grn p detdr med EDF) En 70mm flkt med en "lagom" motor och 4s lipo kan ge runt 1kg dragkraft. Med en 145mm flkt br man kunna f ut 4-5kg.
    Jag googlade fram en EDF-kalkylator som du kan leka lite med...
    http://www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?castle
    Senast redigerat av dumbo den 2011-04-07 klockan 11:50.

Standard

Tack fr info! Antar att ju strre flkt/propeller desto mer dragkraft men mindre toppfart, grovt uppskattat? Ja, det r ju faktiskt dragkraft jag r ute efter men samtidigt vill jag ha sm grejer vilket kanske r svrt att frena.

Om man har en stor flkt borde man vl kunna f en strre dragkraft? r fortfarande lite kluven infr krtiden. Om den fortfarande bara hamnar under 15 min eller liknande s r det ju inget alternativ i alla fall. Om man d inte kr propellerspret s kanske kombon stor flkt/gldstiftsmotor nd alternativet.

Var kper man prylarna ngonstans?

Exempel:
    http://www.hab.se/flakt-115-mm-inklu...483-c-508.aspx
    Skulle ge drygt 3 kg drag

http://www.hab.se/vasa-fan-120mm--51...456-c-508.aspx
    Ger upp till 12 kg drag. Hur lnge skulle batterierna rcka fr en s'n hr?
    Senast redigerat av hydrolift den 2011-04-08 klockan 11:19. Anledning: Flktar p HAB.se

Reg.datum
    Jan 2011
    Inlgg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

Standard

Det str inte vad fr motor man ska ha i dendr fall man ska komma upp i 12kg statiskt drag, s jag vgar inte riktigt svara skert och jag har inte riktigt koll p hur man rknar p hur mycket effekt man mste "stoppa in" fr att f 12kg drag, men om vi leker med tanken att det rcker med 6000W... Frmodligen fr man ha en motor med relativt lgt Kv eftersom den ska vara rtt stor och raftig s man mste nog upp i minst 10s lipo (och kanske upp emot 12-14s som dufniall r inne p). 10s lipo ger ca 40V. Om du har tnkt anvnda bilbatterier s r det kanske enklare att gra rkneexemplet p 48V. 6000W och 48V ger en strm p 125A. Fr att kunna ka minst 15min behver du d en kapacitet p lite drygt 30Ah. Du skulle allts kunna seriekoppla 4 bil-/MC-batterier p 30Ah. Med "normala" bilbatterier, som ju r p kanske 60Ah fr du d 30min krtid (men d vger batterierna i sig kanske 80kg). Man kan, sklart, anvnda lipo fr att minska vikten, men det blir dyrt.
    Nu r detta bara ett rkneexempel som kanske inte har mer n lite ls frankring i verkligehten, mest eftersom jag inte riktigt vet hur mycket effekt man mste ha. Kanske mste man ha en bra bit mer effekt. D kanske 60Ah bara rcker till 15min.
    S sett ur detta perspektiv s r ju en frbrnningsmotor kanske att fredra, eftersom man inte behver offra lika mycket vikt p "brnslet". Frgan r dock vad det finns fr flktar fr frbrnningsmotor som fixar detta... Det r knepigare att f en frbrnningsmotor att varva 40000rpm, s man kanske mste ha en strre flkt nd, med en motor som har hyfsat vrid.

Edit:
    Rkneexemplet r ju fr EN motor...

Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

Standard

Hej Hydrolift!
    Hr kan du kanske hitta lite prylar, som skulle passa ditt projekt.
    Skulle du sen hitta ett fartreglage, som klarar av att hantera en 127mm flkt med 18cells lipouppsttning som teoretiskt skulle klara 15kg dragkraft, kanske du r hemma med ditt projekt. Blir frmodligen riktigt dyrt om du ska kra dubbel uppsttning, men det skulle vara hftigt.
    http://www.xtremepowersystems.net/dynamax.php

Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Vill du exprimentera lite och tillverka nt mittemellan EDF och vanlig frbrnningsmotor, skulle jag rekommendera en tvtaktsmotor, bensinare p sdr en 50-100 ccm, inbyggd i en lufttrumma. Allts en ducted fan!
    Borde ge bde startkraft och hastighet...

Och hr kommer du ner i rimliga priser.
    Retroholic!

Liknande mnen

1. Val av radiostyrning?
    Av Fredda i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2012-11-29, 13:26
  2. Radiostyrning fr Naza?
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2012-11-08, 10:30
  3. Svar: 6