Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp med inköpslista för 2 st EDF samt radiostyrning.

  1. #1

    Standard Hjälp med inköpslista för 2 st EDF samt radiostyrning.

    Hej,

    Väldigt mycket newbie och jag ska inte ens ha grejerna till ett flygplan utan till något mer landbaserat, typ lådbil och isjakt. När jag var liten (typ 20 år sedan) höll jag på med lite båtar o flygplan men jag ser nu att det verkar vara nya tider

    Jag vill bygga ett "system" som ska fungera så här...
    En enkel radiostyrning för enbart fartreglering. Tänk en gammal Scalextric bilbana med en så'n där tumgreppskontroll. Finns sådana i radiostyrd variant? Antar att en vanlig 2-kanalig funkar med annars. Den behöver bara ha ett par meters räckvidd.

    Radiostyrningen ska, med 1 kanal, styra 2 st kraftiga fläktar med ungefär samma varvtal (inte viktigt att det är exakt samma varvtal). Jag har sett att man kan köpa fläktar och motorer men jag behöver även veta var jag får tag i något som man kan bygga in fläkten i samt fästa den på något sätt. Jag behöver även någon form av låda för att bygga in mottagare, fartreglering samt batterier och annat som kan tänkas behövas.

    Skulle vara evigt tacksam om någon åtminstone vill peka mig i rätt riktning för jag vet inte ens var jag ska börja leta någonstans och vad jag behöver för grejer för att få ihop allt.

    Med vänlig hälsning
    Kalle

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kanske blir lättare att hjälpa dig om du avslöjar lite mer om projektet...? Typ av fordon (svävare månne?), storlek, vikt, fartbehov osv...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    OK. Jo, jag har tänkt att testa lite olika grejer bara för skojs skull men vi kan väl börja med en isjakt modell mindre men stor nog att bära en människa. Ca 85 kg på is/snö alltså.

    Tror jag behöver kombinerat någon hästkraft eller 2 för att få saker att röra på sig. Räcker effekten? Hur lång tid kan man köra med "normalt" batteri och normalt gaspådrag?

    Tänkte hålla mig till elmotorer först och främst då jag vill åt enkelheten men kan tänka mig andra alternativ i fall det inte finns så kraftiga elmotorer & batterier i rimlig storlek. Batterierna behöver inte vara lätta då dom inte ska flyga men det är ok om dom är små. Jag vill ha turbin/fläkt och inte propeller för att kunna montera enkelt. 2 st ska det vara som sagt.

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ok, några el fläktar som ska klara att driva ett sådant fordon kan bli lite svårt. Men framför allt svindyrt, hur mycket hade du tänkt att lägga ut?
    Vad menar du med vanliga batterier? Jag gissar på 12v bilbatterier. Vilket bara de kommer väga en hel del. Du får räkna med om det räcker med sammanlaggt 30kg tryckkraft att du ska ha ut 400A kontinuerligt och ca 60V.

    Du får nog bita i det sura äpplet och köra med propellrar. De klarar att ge mer dragkraft och de är ju gjorde för lägre hastigheter.
    Med proppar så skulle nog även våra vänner kineserna hjälpa till.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5

    Standard

    Budget på hur mycket ?

  6. #6

    Standard

    Tänkte så här: Om friktionskoefficienten för skridskor är ca 0,05 så blir ju nödvändig dragkraft för en 80 kg person ca 4 kg. Vad jag har förstått så finns det fläktar som klarar nå´t liknande (2 kg * 2 st).

    Jag jämför när jag kitesurfar. Under vissa förutsättningar kan en kite dra en 100 kg snubbe rakt upp i luften. Förmodligen är det då mer än 100 kg dragkraft. Men under vanlig cruising gissar jag att det inte är mer än 20-30 kg dragkraft. Har inte testat med skridskor men de som har testat har sagt att det då i princip blir för mycket kraft.

    Förmodar att jag behöver någon av de största fläktarna o motorerna och undrar om man kan komma upp i 1-2 kg dragkraft eller mer med sådana? Vill inte köra med bilbatterier utan med sådana som är ämnade för modeller. Vill hålla allt litet.

    Budget? Har ingen egentlig gräns men jag letar bland standardsortimentet och hoppas det ska räcka. Vad får man för 5000? 10000?

    Tack för ert intresse i frågan!
    Senast redigerat av hydrolift den 2011-04-06 klockan 20:39.

  7. #7

    Standard

    Det låter som et interresant projekt.
    Fast jag är något tveksom till om du för en vettig penge, skulle kunne få bra effekt för att det blir vettigt att göra. Jovisst går att få ut 4kg utan problem. Men tror du verkligen det räkker ?
    Du isåfall bör kolla på en 120 mm fläkt. och 12-14 cell setup. Och med dobbelte fläkter i den storlek, med batteri m.m. Då liggar närmera 20.000,- än 10.000,- För 4-8 min joyride. Men hey, jag är födt pessimist, kanske nogån annan tyckar annarlunda.

    Good luck med projektet !

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kör med Turbin istället då! Lika dyrt om inte dyrare än feta edf-setuper, men skönare ljud!
    http://www.jetcatusa.com/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Standard

    Lite mindre dragkraft kan jag leva med men 4-8 min brinntid är för lite. Hade från början tankarna på glödstiftsdito och jag kanske borde återgå till det... Mer effekt och längre antar jag.

    Är jag fortfarande i rätt forum när det gäller glödtiftsmotorer och fläktar? Finns det ngt bra kit som ger säg 5-10 kg dragkraft stycket? Var ska jag leta?

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    "Grejen" med fläktar är att de ger hastighet men inte dragkraft, om du förstår vad jag menar. En fläkt snurrar med väldigt högt varvtal och ger hög hastighet på utluften, vilket ger en hög potentiell hastighet, men man får inte så mycket statisk dragkraft, vilket gör att accelerationen blir förhållandevis långsam och man måste ha ganska stora/arga prylar för att det ska "röra på sig". Ska du accelerera 80kg med 4kg dragkraft kommer det att bli en rätt hygglig "startsträcka" och om du ska svänga så kommer ju farten att minska en hel del och du kommer att få "börja om".
    Att använda propellrar känns som en betydligt enklare/billigare lösning. Nackdelen med propeller är ju att diametern blir större, men ska man inte upp i helt extrema varvtal så är det nästan ett måste för att få lite mer statiskt drag. Du kommer då att få en setup som är mindre törstig (längre körtid) och kostar mindre än motsvarande EDF-setup. DF med glödstiftare är det inte så många som kör längre och (och nu gissar jag lite) anledningen till det är nog att elmotorer är mer lämpade eftersom de kan varva mycket mer.
    Tror du att det räcker med 1-2*2kg (jag tycker det låter väldigt lite) så går det att lösa med EDF. (Nu ska jag tillägga att jag själv är ganska grön på detdär med EDF) En 70mm fläkt med en "lagom" motor och 4s lipo kan ge runt 1kg dragkraft. Med en 145mm fläkt bör man kunna få ut 4-5kg.
    Jag googlade fram en EDF-kalkylator som du kan leka lite med...
    http://www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?castle
    Senast redigerat av dumbo den 2011-04-07 klockan 11:50.

  11. #11

    Standard

    Tack för info! Antar att ju större fläkt/propeller desto mer dragkraft men mindre toppfart, grovt uppskattat? Ja, det är ju faktiskt dragkraft jag är ute efter men samtidigt vill jag ha små grejer vilket kanske är svårt att förena.

    Om man har en stor fläkt borde man väl kunna få en större dragkraft? Är fortfarande lite kluven inför körtiden. Om den fortfarande bara hamnar under 15 min eller liknande så är det ju inget alternativ i alla fall. Om man då inte kör propellerspåret så kanske kombon stor fläkt/glödstiftsmotor ändå alternativet.

    Var köper man prylarna någonstans?

    Exempel:
    http://www.hab.se/flakt-115-mm-inklu...483-c-508.aspx
    Skulle ge drygt 3 kg drag

    http://www.hab.se/vasa-fan-120mm--51...456-c-508.aspx
    Ger upp till 12 kg drag. Hur länge skulle batterierna räcka för en så'n här?
    Senast redigerat av hydrolift den 2011-04-08 klockan 11:19. Anledning: Fläktar på HAB.se

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Det står inte vad för motor man ska ha i dendär fall man ska komma upp i 12kg statiskt drag, så jag vågar inte riktigt svara säkert och jag har inte riktigt koll på hur man räknar på hur mycket effekt man måste "stoppa in" för att få 12kg drag, men om vi leker med tanken att det räcker med 6000W... Förmodligen får man ha en motor med relativt lågt Kv eftersom den ska vara rätt stor och raftig så man måste nog upp i minst 10s lipo (och kanske upp emot 12-14s som dufniall är inne på). 10s lipo ger ca 40V. Om du har tänkt använda bilbatterier så är det kanske enklare att göra räkneexemplet på 48V. 6000W och 48V ger en ström på 125A. För att kunna åka minst 15min behöver du då en kapacitet på lite drygt 30Ah. Du skulle alltså kunna seriekoppla 4 bil-/MC-batterier på 30Ah. Med "normala" bilbatterier, som ju är på kanske 60Ah får du då 30min körtid (men då väger batterierna i sig kanske 80kg). Man kan, såklart, använda lipo för att minska vikten, men det blir dyrt.
    Nu är detta bara ett räkneexempel som kanske inte har mer än lite lös förankring i verkligehten, mest eftersom jag inte riktigt vet hur mycket effekt man måste ha. Kanske måste man ha en bra bit mer effekt. Då kanske 60Ah bara räcker till 15min.
    Så sett ur detta perspektiv så är ju en förbränningsmotor kanske att föredra, eftersom man inte behöver offra lika mycket vikt på "bränslet". Frågan är dock vad det finns för fläktar för förbränningsmotor som fixar detta... Det är knepigare att få en förbränningsmotor att varva 40000rpm, så man kanske måste ha en större fläkt ändå, med en motor som har hyfsat vrid.

    Edit:
    Räkneexemplet är ju för EN motor...

  13. #13
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Hydrolift!
    Här kan du kanske hitta lite prylar, som skulle passa ditt projekt.
    Skulle du sen hitta ett fartreglage, som klarar av att hantera en 127mm fläkt med 18cells lipouppsättning som teoretiskt skulle klara 15kg dragkraft, kanske du är hemma med ditt projekt. Blir förmodligen riktigt dyrt om du ska köra dubbel uppsättning, men det skulle vara häftigt.
    http://www.xtremepowersystems.net/dynamax.php

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vill du exprimentera lite och tillverka nåt mittemellan EDF och vanlig förbränningsmotor, skulle jag rekommendera en tvåtaktsmotor, bensinare på sådär en 50-100 ccm, inbyggd i en lufttrumma. Alltså en ducted fan!
    Borde ge både startkraft och hastighet...

    Och här kommer du ner i rimliga priser.
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Val av radiostyrning?
    Av Fredda i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 13:26
  2. Radiostyrning för Naza?
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-08, 10:30
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 11:28
  4. köp av 2,4 radiostyrning
    Av ingo i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 21:37
  5. Inköpslista depronflyg (nybörjare)
    Av Taurus i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •