Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kan jag Flyga?

  1. #1

    Standard Kan jag Flyga?

    Hej!
    Jag har ägt Realflight G4,5 i ca 2 veckor nu. Har gjort en film när jag flyger lite för att ni ska kunna svara på frågorna, det laggar endel när jag kör det samtidigt med fraps så blev lite svårt o flyga i vissa lägen
    Kan jag Flyga?
    Vad bör jag köpa för flygplan?
    Ska jag träna mer?
    p.s lånat youtube account
    Senast redigerat av administrator den 2011-04-12 klockan 20:29.

  2. #2

    Standard

    XD ja nog kan du ju flyga två veckor i simmen are you pulling my legs?

    Seriöst, har du alldrig flygit? då är det ju väldigt bra, du måste övat mycket i simmen, i verkligheten blir det lite mer nerver, så ta upp planet på lite högre höjder i början så du får utrymme för misstag då får du behålla landningsstället också och angående planet, skaffa ett roligt plan du gillar. krashar, det gör alla nån gång.

    Ja är ingen expert på området men

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej!

    Det ser riktigt bra ut när du flyger, roligt att du visar flygning i olika fartregister.

    Det som är det viktiga, dvs. landningen, visar du inte. Av någon orsak har du klippt bort landningen med "Stick"-planet och landningen med Yaken efter att du brutit bort landningsstället är nog inget vidare (du stallar ner kärran, hög nos utan motorpådrag går sällan bra)
    Själv har jag faktiskt råkat ut för att landa med ett hjul, tredje flygningen med min Yak 54. 2007 tror jag det var. Hjulaxeln var inlimmad i en bult (antagligen med CA). Vibrationerna gjorde att hjulaxel + hjul trillade av mitt under flygning. Fick ner modellen oskadd. Vid "nödlandning" av en 3D-kapabel kärra får man inte vara rädd för att använda gasen för att höja nosen och på så sätt få ner farten utan att planet stallar.

    Av dina frågor låter det som om du inte flugit IRL ännu. Med de reflexer och den spakvana du visar i videon tror jag att du snabbt skulle få det tråkigt med en vanlig trainer.
    Mina svar lyder så här:
    - Ja du kan flyga
    - En lågvingad trainer "typ Calmato Sports" eller ett 3D-kapabelt plan med tjock vingprofil (ingen semiskalakärra). Typ "Twist 3D 40" eller "U Can Do 46". Semiskalakärrorna med avsmalnande vinge (Yak, Extra m.m.) är inte lika förlåtande när de stallar som Twisten eller U Can Do. Calmato Sporten om du misstänker att det kan bli en och annan hård sättning när du landar. Twist eller U Can Do om du tror att du kan sätta kärran mjukt vid varje landning (de går att köra sakta tack vare den tjocka vingprofilen).
    - Om du ska träna mer? Flygningen ser ok ut, men du har inte visat någon landning. Träna att landa, det är landningarna som är avgörande för om planet överlever - inte vilka aerobatiska trick man klarar av vid första flygningen.
    Med förbränningsmotor kan du även få motorbortfall (dead stick). Träna även detta från olika höjd och olika lägen (har för mig att man kan stanna förbränningsmotorn genom att trycka på "K" i RealFlight.

    Lycka till, och hoppas att du får möjlighet att flyga på riktigt när det fungerar så bra i simulator. Trots att du säkert klarar av en soloflygning känns det tryggare att ta hjälp av en erfaren flygare vid första flygningen (och intrimning).

    med vänlig hälsning, Johan

  4. #4

    Standard

    Spelar in hemma hos min kompis (davidflygare) då programmet vi andvänder "fraps" kostar pengar och han har det redan
    jag har haft det i ca 2 veckor men jag har spelat som ett dataspel och inget som jag måste lära mig film kommer strax
    Senast redigerat av Conci den 2011-04-12 klockan 19:13.

  5. #5

    Standard

    Här har vi den.
    http://www.youtube.com/watch?v=_2yey...=youtube_gdata
    Och ni har nog rätt behöver något som klarar mina halv kassa landningar
    vad tror ni om detta planet ?
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=16415

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Hej! Jag har precis som du börjat med real flight g4,5 och mitt första plan var en kyosho edge 540. Har ännu inte fått någon hjälp av andra bortsett från det man frågat här på forumet. Så klart du skall skaffa ett plan.

    De som svarat före mig har tatt upp landningar, jag tränade mycket på i början på att bara flyga som vanligt, (ej konst flyg) och på att landa så det är bara att flyga på.

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Conci Visa inlägg
    Hej igen!

    Trevligt att se några landningar också. Jag brukar undvika att rekommendera (eller avråda) flygplan jag själv inte har flugit, men några små kommentarer angående planet du länkar till.

    - Planet är litet, går att flyga på ganska litet område (modellflygfält behövs inte)
    - Att det är litet gör det också vindkänsligt, vindstilla bäst
    - Litet plan med stora roderytor, öva med små 3D-plan i simulatorn och ställ upp simulationshastigheten till 120% för att vänja dig. Ganska annorlunda än de stora plan du använt i simulatorn.
    - Väldigt billigt plan, men svår att säga vad som ingår. Av planets manual och bilderna på hobbyking framgår inte tydligt om roderhorn och stötstänger ingår. Om mylargångjärnen (som ska limmas med tunn CA) ingår är jag inte heller säker på.
    - För att få planet flygklart behövs: motor, propeller + propsaver (o-ring), fartreglage, servon, beklädnadsmaterial, mottagare, sändare, LiPo-batteri, kontakter, och laddare. Ev. behövs också gångjärn, roderhorn och stötstänger.

    Om man bygger planet rakt utan skevheter och justerar tyngdpunkten bra flyger det säkert fint. Den korta kroppen gör att planet högst antagligen är väldigt känsligt på höjdrodret. Med den platta kroppen torde knivegg fungera bra.
    Manualen
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0X189579X4.jpg
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X189579X22.jpg
    är väldigt knapphändig, så det underlättar om du har byggvana sedan tidigare.

    Eftersom planet saknar landningsställ behöver du ett flertal propellrar, de kan gå åt trots att man använder propsaver.

    Har du tillgång till modellflygfält och en klubb kanske du kan tänka dig ett något större flygplan?

  8. #8

    Standard

    Jag tror min polare kan hjälpa mig att bygga ihop det.
    Har för mig att han flyger på akmg så kan kanske börja där jag med
    jo större kan jag tänka mig men större = Dyrare och pengar badar jag inte i

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Saker som inte finns i lager på Hobbyking kan ta väldigt länge att få. Byggsatsen har ett lagersaldo på -8 just nu, så om du beställer kan du i värsta fall få vänta flera månader.
    Varianten där delarna är färdigt limmade och klädda finns i lager http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=16414

  10. #10

    Standard

    Jag började också helt själv, först i simulatorn sen ute.
    Jag övad i simulatorn på alla tänkbara situationer som kan tänkas uppstå, så till den grad att jag bara kände mig bekväm att landa med "dead-stick" första gången. Stängde av några meter ovan mark och segelflög det ner.
    Den enda/stora skillnaden är nerverna, ju mer rädd om flygplanet du är ju värre kan det kännas.
    Mitt flygplan blev till flisor efter ett tag, men med kommentaren; Jaha...
    Nu bygger jag nytt, för det är en mycket rolig hobby!

    Önskar dig mycket nöje med vad du än väljer att börja flyga med!

  11. #11

    Standard

    Hej Conci.

    Tycker du har lärt dig mycket på kort tid, flygsim är helt klart rätt sätt att börja på.
    Ett tips när du flyger simulator är att tänka ut ett flygprogram som du tränar in tills det sitter, ett exempel:

    Starta - vänd 180 grader - loop parallellt med landningsbanan - vänd 180 grader - gör en roll över landnings banan - flyg en oval och landa mjukt. starta igen och repetera. landningen är svåraste momentet i en flygning och bör därför tränas mest. ställ in svårighetsgraden på "advanced" för att få bästa möjliga träning och realism.

    Det är ett kort program men är lagom svårt. När du med lätthet kan utföra det 20 gånger i följd utan olyckor har du nått en bra nivå på dina flygkunskaper.

    Ett plan som jag haft och tycker om är Superair från Black Hourse.
    Billig modell med fina flygegenskaper och möjlighet till många flygkonster.

    När det är dax för första flygningen på riktigt, se till att ha en van pilot bakom ett dubbelkommando så slipper du känna dig nervös och göra ett onödigt misstag.

    Lycka till!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  12. #12

    Standard

    Det är kanske bra att skippa sista ovalen så man kör slingan åt båda hållen så att säga..
    Här är övningen iaf:


    När du har flygit klart är det bara att hänga upp kärran igen:
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

Liknande ämnen

  1. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  2. Jag som skulle flyga.......
    Av Tobbe O i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 17:43
  3. VEM FÅR FLYGA VAD.
    Av flightlight i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 16:54
  4. Flyga nu
    Av Dalmasen i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •